Citat:
Jag kan nu inte detaljerna i skadståndslagen, återigen är mitt bästa tips att du själv tittar på själva skadeståndsansökan och läser angivna lagställen, men klart är ju i vart fall att statens representant inte har ifrågasatt själva skadeståndsbeloppet, vilket jag har svårt att betrakta som annat än moraliskt riktigt. Du brde veta att Allgen inte legat i sängan i 19 år för att på det 20:e hoppa upp och kräva skadestånd, han har dels faktiskt arbetat under många år, han har dels nästan konstant sökt upprättelse på olika juridiska vägar och omvägar. Lägg därtill att du talar utan någon som helst vetskap om hur intensiva hans ansträngningar för att få andra jobb faktiskt har varit, kanske har han suttit och rullat tummarna och hoppats på att få ett stort skadestånd vilken dag som helst men kanske har han försökt tills han blivit blå, ingen har i alla fall presenterat något som avgör den saken. För övrigt menar jag fortfarande att i moraliskt hänseende spelar det ingen roll, den som blivit utsatt för fel ska kompenseras för skada. Även om han själv inte gjort allt för att undvika skada, så länge huvudorsaken finns hos staten, borde staten betala. Man minskar inte skadeståndet för misshandelsoffer som inte har duckat.
Ursprungligen postat av aisha51
Man måste väl se lite till konsekvenserna legitimationindragningen ledde till.? När det gäller andra lidanden som oskyldiga drabbats av pga felaktiga domar, misstag i sjukvården mm så tar man väl hänsyn till hur pass arbetsför patienten klienten är eller har varit?
Nu går en frisk alert TA till sängs direkt efter beslutet att dra legget, ligger kvar i 19 år för att på 20nde året stiga upp och kräva skadestånd för utebliven imkomst. Han hade ingen legitimation. Nej, men heller inget yrkesförbud och han kunde om han ville ha jobbat som underläkare var som helst i världen.
Jag tycker inte alls det är girigt eller sniket att ge det skadestånd som är normalt för ett fel en myndighet gjort. Det görs fel hela tiden, socialnämnden har fattat felaktiga beslut när det gäller omhändertagande av barn osv. Men jag har aldrig läst om såna jättesummor i skadestånd.
Blev TH avskedad från sin tjänst pga domskälet eller pga hörselskadan?
Har man diskuterat allt detta i rättegången? Finns den på video?
Nu går en frisk alert TA till sängs direkt efter beslutet att dra legget, ligger kvar i 19 år för att på 20nde året stiga upp och kräva skadestånd för utebliven imkomst. Han hade ingen legitimation. Nej, men heller inget yrkesförbud och han kunde om han ville ha jobbat som underläkare var som helst i världen.
Jag tycker inte alls det är girigt eller sniket att ge det skadestånd som är normalt för ett fel en myndighet gjort. Det görs fel hela tiden, socialnämnden har fattat felaktiga beslut när det gäller omhändertagande av barn osv. Men jag har aldrig läst om såna jättesummor i skadestånd.
Blev TH avskedad från sin tjänst pga domskälet eller pga hörselskadan?
Har man diskuterat allt detta i rättegången? Finns den på video?