2011-07-19, 18:26
Medlem
nasdaqs avatar
I det här fallet är vittensmålet ganska detaljerat.

Min mamma minns att hon såg obducenten och Da Costa i tunnelbanan.
De stod upp bredvid henne i tunnelbanan, på andra sidan satt det en yngre blond kvinnlig civil polis.
(Har senare framkommit). Detta var eftermiddagen för sista arbetsdagen före påsk 1984.
Paret DC & TH klev på någonstans mellan Zinkensdam och Mariatorget, men klev av bara någon station senare.

TH var välklädd, bar skinnbyxor, var ganska kortklippt i nacken (som en SS-man) och hade någonting vid örat/ eller att örat var skadat på något vis.

Både han och DC hade mörka solglasögon.

DC var klädd i svarta byxor (möjligtvis skinn) hade svart hår (längre än på bilderna i media) och bar en väldigt speciell jacka med krage.

DC log mot min mamma, hon log tillbaka.

Min mamma tyckte att mannen var otroligt obehaglig och la paret i tunnelbanan på minnet.

Vid tidpunkten bodde inte min mamma i centrala Sthlm, så resan med tunnelbanan var inte en vardagshändelse som går att blanda ihop med någon annan resa eller tid.

Det finns ingen anledning för henne att hitta historien, då hon inte varit i kontakt med polisen.

För övrigt verkar det som om de flesta av FB-detektiverna här inte ens var födda -84, och resonerar helt ifrån vad GW tycker och tänker.
Citera
2011-07-19, 19:43
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nasdaq

De stod upp bredvid henne i tunnelbanan, på andra sidan satt det en yngre blond kvinnlig civil polis.
(Har senare framkommit). Detta var eftermiddagen för sista arbetsdagen före påsk 1984.
Paret DC & TH klev på någonstans mellan Zinkensdam och Mariatorget, men klev av bara någon station senare.

TH var välklädd, bar skinnbyxor, var ganska kortklippt i nacken (som en SS-man) och hade någonting vid örat/ eller att örat var skadat på något vis.

DC var klädd i svarta byxor (möjligtvis skinn) hade svart hår (längre än på bilderna i media) och bar en väldigt speciell jacka med krage.

Min mamma tyckte att mannen var otroligt obehaglig och la paret i tunnelbanan på minnet.

Vid tidpunkten bodde inte min mamma i centrala Sthlm, så resan med tunnelbanan var inte en vardagshändelse som går att blanda ihop med någon annan resa eller tid.

Det finns ingen anledning för henne att hitta historien, då hon inte varit i kontakt med polisen.

För övrigt verkar det som om de flesta av FB-detektiverna här inte ens var födda -84, och resonerar helt ifrån vad GW tycker och tänker.
Hur vet hon att mannen var TH?
Citera
2011-07-20, 00:30
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Min mamma såg da Costa och obducenten tillsammans i tunnelbanan.
De satt mitt emot henne på tåget.

Men hon hörde aldrig av sig till polisen när de efterfrågade vittnen, pga personliga skäl.

Var (är?) din mamma själv en av Stholms "professionella" flickor, och det var därför som hon så lätt kände igen CdC? Och av samma skäl ville hon heller inte ha någonting med polisen att göra?

Men vad det än är som din mor har fått för sig (eller fantiserar ihop) att hon såg där i T-banan så ändrar inte det på faktumet att Teet Härm var/är oskylldig till det han anklagades för. Likväl slogs hans liv ändå i spillror av den blodtörstiga och senationshungriga pöbeln.
Citera
2011-07-20, 09:59
Medlem
Citat:

Jag och de flesta i den här tråden var födda 1984. Frågan är om du har läst Per Lindebergs bok eller inte. Var Teet Härm med i SS menar du? Var Da Costa också med i SS?
Din mamma har inte sett Teet Härm i tunnelbanan. Hon läste i tidningen 1988 att man kunde se Teet Härm i tunnelbanan 1984. Det finns ingen koppling mellan Teet Härm och Da Costa. De träffades aldrig annat än via Expressens löp.
Citera
2011-07-20, 10:22
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Jag och de flesta i den här tråden var födda 1984. Frågan är om du har läst Per Lindebergs bok eller inte. Var Teet Härm med i SS menar du? Var Da Costa också med i SS?
Din mamma har inte sett Teet Härm i tunnelbanan. Hon läste i tidningen 1988 att man kunde se Teet Härm i tunnelbanan 1984. Det finns ingen koppling mellan Teet Härm och Da Costa. De träffades aldrig annat än via Expressens löp.
Hans första inlägg om att hans mamma sett Catrine mottogs inte speciellt väl,
så han har nu kryddat historien med uppgiften om att en viss kvinnlig polis
var inblandad. Han har alltså flyttat in sin mamma i ett "autentiskt" tips som
polisen fick från denna polis. På något sätt visste hon alltså att en blond
civilklädd polis var just polis. Vidare kommer hon ihåg två personer som hon inte
har någon relation till från ett slumpmöte i en tunnelbanevagn ? Därtill med märkliga
detaljer "skinnbyxor, ganska kortklippt i nacken - som en ss-man" ???!

Det är rätt intressant faktiskt. Det finns folk som till varje pris vill upprätthålla
misstankarna mot läkarna och därför totar ihop små anekdoter och postar dem
på olika forum.
Citera
2011-07-20, 10:47
Medlem
nasdaqs avatar
Jag har aldrig påstått att TH skulle ha mördat någon.
Det enda jag känner till, är iakttagelsen i tunnelbanan.

Min mor var ingen prostituerad, hon ville inte bli inblandad i någon polisutredning och höll sig utanför.
Hon har inte sagt något om vad hon såg till någon, förutom mig.

Historien är så pass detaljerad att den är svår att bortse ifrån.

Förstår att man måste vara källkritisk, men man ska inte vara frälst övertygad.
Citera
2011-07-20, 11:08
Medlem
Evaristos avatar
Citat:

Min mor var ingen prostituerad, hon ville inte bli inblandad i någon polisutredning och höll sig utanför.

Men du måste ändå inse att historien bara har ett värde för dig, som gärna vill tro att din mor talar sanning. Hon tror säkert på det själv. Men det går inte att sätta någon tilltro till en historia som rör en så gammal händelse, där det runnit så mycket vatten under broarna och så mycket information varit allmän egendom uder lång tid. Människor sätter ihop minnesbilder som pussel och monterar in sig i betydelsefulla sammanhang, så funkar vi alla. Även din mor.

Civilpolisen Marie, som skulle vara den polis som var med på tåget, vittnade om händelsen. Problemen med hennes historia var två: hennes kolleger som var med på färden stödde inte hennes berättelse, de hade inte sett TH. Och då ska man komma ihåg att TH var en person som dessa poliser kände eller visste vem han var. Vidare stämde hennes beskrivning av TH:s sällskap inte på CdC, men stämde väl med TH:s dåvrande sambo.
Citera
2011-07-20, 14:00
Moderator
Pentyls avatar
Citat:

Åter: hur visste hon att det var TH?
Citera
2011-07-20, 14:39
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:

Har du någon uppfattning om hur din mor kunde identifiera en viss anonym kvinna på tåget som en civilpolis, utan att ha varit i kontakt med polisen eller ens talat med någon annan än dig om händelsen?
Citera
2011-07-20, 19:13
Medlem
Citat:

Jag skulle vilja få lite klarhet i dina uttalanden.

Kom din mor hem den aktuella kvällen 1984 och berättade att hon hade sett Teet Härm och CdC på tunnelbanan? Om så är fallet skulle jag vilja veta i vilka sammanhang hon hade lärt känna dessa två personer, var och en för sig och så bra att hon med säkerhet kunde se att det var dem trots att de hade solglasögon på sig.

Om din mor vid ett annat tillfälle, låt säga 1988 eller senare, kom på att hon hade sett dessa två på T-banan, finns det nog flera alternativa förklaringar till varför hon påstår något sådant. Den troligaste anledningen är nog någon följande:
- Hon såg fel (det var Härm och dåvarande flickvän alt. CdC och någon torsk alt. något slumpmässigt par i läderkläder som påminde om dessa två) men när hon hörde talas om "Civilpolisens" vittnesmål så "klickade det till" (d.v.s. hjärnan efterkonstruerade minnet).
- "Jag mötte Lassie"...
- Kanske en vilja att smutskasta läkarna för att hon tror de är skyldiga m.a.o. ren och skär lögn.
- Du ljuger av någon anledning...

Det minst troliga alternativet är hur som helst att det hon berättar faktiskt har hänt.

För övrigt blir din osannolika berättelse ännu mindre trovärdig när du inte kan bestämma dig för om de satt ner mitt emot din mor eller om de stod upp i gången...
Senast redigerad av JonesK 2011-07-20 kl. 19:19.
Citera
2011-07-20, 22:18
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:

Varför skulle denna verbala diarré vara svår att bortse från? Och vilka intressanta detaljer inehåller den som det inte går att läsa sig till i kvällspressens skildringar av poliskvinnans iaktagelse?

Det enda nya var väl egentligen det där med SS-frisyren. Hur lång/kort hårlängd i nacken karaktäriserar för övrigt en SS-frisyr? Var det ett kollegialt leende som din mor och CdC så sensationellt utväxlade där på T-banan?
Citera
2011-07-20, 22:51
Medlem
nasdaqs avatar
Faktum kvarstår att svensk domstol fastställt att båda läkarna gjort sig skyldiga till styckningen av Cdc.

Än idag 27 år efter brottet, har de inte blivit beviljade resning i målet.
Det säger väl något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in