Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-19, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo, men kriminella missbrukare eller torskar. Hursomhelst är det väl antagligt närmre tillhands på rent statistiskt underlag att den hon ber om hjälp med något händelsevis är en man. Det behöver ju inte bero på genusteroetisk psykologisk ojämlikhet (att hon skulle vara underordnad).

Nja, det var JO som jag skrev om. jag vet knappt ett dugg om honom, men polisen frågade lite om hans sexliv, och han sa (lite svävande) att han gillade underkastelse, sin egen alltså.

Detta är ju inte bekvämt att prata om, och 15 år efter offrets död kan det kännas lite omotiverat att prata om sina sexköp och sexuella preferenser.

Och JO var ju inte dum - han visste väl, som många andra, att förhör blir offentliga, och att vem som helst kanske läser om honom 20 år efter förhöret ...

Ja, ja .... han kände CdC, gick på streetan, var en bussig kille, fast ganska märklig och psykiskt skör ... det finns inte så mkt mer att säga.
Citera
2016-10-19, 19:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nja, det var JO som jag skrev om. jag vet knappt ett dugg om honom, men polisen frågade lite om hans sexliv, och han sa (lite svävande) att han gillade underkastelse, sin egen alltså.

Detta är ju inte bekvämt att prata om, och 15 år efter offrets död kan det kännas lite omotiverat att prata om sina sexköp och sexuella preferenser.

Och JO var ju inte dum - han visste väl, som många andra, att förhör blir offentliga, och att vem som helst kanske läser om honom 20 år efter förhöret ...

Ja, ja .... han kände CdC, gick på streetan, var en bussig kille, fast ganska märklig och psykiskt skör ... det finns inte så mkt mer att säga.

Gick JO på stritan? (Inte för att det vore konstigt, det finns visst fler manliga prostituerade än kvinnliga*). Eller frågade man honom som sexköpare (om det nu var det man bestämt sig för att jaga)..., . jag har antagit det senare men från din kommentar har jag kanske missuppfattat.

*eller så kanske det inte stämmer utan vissa kategorier kanske omrubriceras. OT men häromdan var det ett antal artuklar om fenomenet sugardating i Berlingske, där de intervjuat en del medelklasstjejer som typ tar en sugardate för en 500 för att "det er rett sjovt att kunne köpe den nye iPhone" samtidigt som de funderar ibland på att det "ligger nära prostitution" vilket väl är väldigt symptomatiskt för medelklassens svårigheter att kalla en spade för spade..... vad jag då menar är att statistik om prostitution väl förs av socionomer, av vilka de flesta är medelklasstanter.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-10-19 kl. 20:36.
Citera
2016-10-19, 22:11
Medlem
habets avatar
Citat:
Det måste vara en mardröm att bli oskyldigt anklagad.

TH verkar ha klarat sig bättre än TA, förresten. Jag känner ingen av dem, men vad jag har hört så har TA varit väldigt illa däran, och han förlorade ju sin dotter också. Det tog j-igt hårt på honom.

Nja, det beror väl lite på hur man ser på det också.
TH försökte faktiskt ta sitt liv och blev gravt hörselskadad på köpet men det kan på sikt absolut vara som du skriver och precis som Noicer skriver så var det ju en dimension till i TA's "livshaveri" ivrigt påhejat av den fantastiska svenska staten. Fy fan!!
Citera
2016-10-20, 00:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar

Det måste kännas hemskt för N.N. (är det månne samma person som brukar kallas för Robert här i tråden?) att mer eller mindre bli utpekad som likstyckare eller en person som var inblandad på nåt sätt eller visste vad som hände CdC när han är helt oskyldig, speciellt när det inte finns några vattentäta bevis för att han träffade offret i juni 1984 eller ens någonsin? N.N. befinner sig antagligen i en mardröm just nu.

För att bli misstänkt för inblandning på nåt sätt så är det väl en förutsättning för det första att man träffar offret i nära anslutning till hennes död eller att man känner offret sen tidigare och har en relation till offret på nåt sätt, antingen som sexkund till henne eller nåt annat? Uppfyller N.N. dessa kriterier? Och man kan fråga sig vad skulle motivet vara? Hur såg händelseförloppet ut? Varför styckades offret och var styckades hon och inte minst var dog hon?

Och oavsett OM det skulle framträda uppgifter som säger att N.N. träffade offret i juni så betyder ju inte det automatiskt att han är inblandad i CdC:s öde eller att han visste/vet något. Var är bevisen, dom lyser ju helt med sin frånvaro?

Alla ni i tråden som har efterfrågat bevis mot de på 80-talet misstänkta läkarna, varför gäller inte detta då också personer som N.N. (Robert?) och inte minst Saba och Vinof mfl? Var är bevisen för deras inblandning eller vetskap om CdC:s öde?

I normala fall brukar det ylas högt om bevis men nu är det helt plötsligt väldigt tyst? I teorin hade denna N.N. kunnat bli ett nytt offer för ett justitiemord bara för att han kanske råkade befinna sig på helt fel plats vid helt fel tillfälle? Är det bara folk högre upp på det sociala trappsteget som kan förmodas bli offer för detta eller gäller det alla klasser i samhället?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-10-20 kl. 01:13.
Citera
2016-10-20, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Nja, det beror väl lite på hur man ser på det också.
TH försökte faktiskt ta sitt liv och blev gravt hörselskadad på köpet men det kan på sikt absolut vara som du skriver och precis som Noicer skriver så var det ju en dimension till i TA's "livshaveri" ivrigt påhejat av den fantastiska svenska staten. Fy fan!!

Jo, båda männen är skadade, självklart, och det är kanske onödigt att jämföra lidanden, som jag gör - men jag har iaf uppfattat TA som en något mer sårbar person än TH, men jag vet ju så lite om dem.

TA var iaf väldigt tuff, bytte inte namn, och bodde envist kvar på Kungsholmen.

TH bytte däremot namn, och det var väl mest han som demoniserades, och hans barn råkade nog också illa ut i skolan. Det var nog inte roligt att vara barn till det påhittade riksmonstret, Obducenten ...
Citera
2016-10-20, 01:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nejdå. Vi ska inte tro på de tragiska figurer som vittnade i rättssal i dacostaärendet. Lika lite som vi ska tro på dina blytunga teorier om var vi ska finna catrins banemän. VI tittar hellre på Eremonas nytänkande i fallet - att göra praktiskt grävande i catrins omgivning. Sånt kan väl du aldrig matcha?

Ok, ett stort tack för dina synpunkter men nu är det faktiskt så här: Polisen gjorde exakt samma misstag (som Eremona gör nu) i ett helt annat fall med en lustmördare i Stockholm 1975 som ströp en prostituerad kvinna för att sen åsamka henne hemska skador med kniv, polisen antog initialt att mordet hade med den undre världen att göra men man kom ingen vart med dessa misstankar för lösningen fanns på helt annat håll.

Gärningsmannen var i själva verket en ostraffad person med troligtvis väldigt bisarra fantasier om att utföra det perfekta brottet som i det här fallet bokstaverades M-O-R-D. Hade det inte varit för att gärningsmannen begick ett andra mord och sen drabbades av hemska samvetskval och stoppade en polisbil för att erkänna brotten (istället för självmord eller försök till detta) så hade det första fallet troligtvis aldrig fått sin upplösning.

Lösningen på detta prostitutionsmord låg alltså ljusår från kriminella personer i den undre världen och jag gissar på goda grunder att fallet Catrine da Costa gör detsamma!

Och du, bara för att vara tjatig: Mina teorier har stort stöd av tidigare kända fall i Sverige och kriminologisk statistik men det har inte Eremonas spekulationer. Prostitutionsmord begås i de flesta fall av enskilda gärningsmän, avvikelser finns men dom är mkt ovanliga, jag kan på rak arm bara komma på två fall i Stockholm varav ett 1983 där flera män (3 st) var närvarande då offret knivhöggs till döds, gärningsmännen var tungt kriminellt belastade men verkar ändå inte ha tänkt tanken på att stycka offret. Samma sak gäller träskmorden i Stockholm på 60-talet då en prostituerad kvinna mördades, ingen verkar ha tänkt tanken på att stycka offret för att undslippa lagens långa arm, istället dumpades kroppen i Nybroviken. Kriminella gärningsmän tänker sällan längre än näsan räcker och du ska inte fästa så stor tilltro till Eremonas teorier, det är då en sak som är säker.

Men i de flesta andra fall har det varit en känd gärningsman på plats när offret mördades, och allt detta enligt kriminologisk statistik som du borde studera väldigt nogsamt.
Citera
2016-10-20, 01:58
Medlem
Kortversion: Saba/CdC/Robert/Vinof

Lås oss sammanfatta ... såhär ser det ut ...

- En prostituerad knarklangare mördas och styckas.
- Några av offrets kvarlevor dumpas 100 m från två ökända kriminella missbrukare
- Offret känner båda dessa två missbrukare, som huserar på Eugeniavägen 25
- Missbrukarna har huserat på Eugeniavägen 25 sedan 1980
- De känner närområdet mycket väl, och är dessutom flyttgubbar och rör sig överallt
- Missbrukare 1 (den kände torsken Vinof) undviker nitiskt polisen efter offrets död.
- Missbrukare nr 2 (Robert) och offrets vän Saba erbjuder offret husrum strax före mordet
- När offret har identifierats ljuger Saba för polisen
- Saba säger att Robert inte var med vid mötet den 8/6, ett möte där offret också var med
- Offrets vän TÅ säger däremot att en mycket stor man var med vid mötet.
- Robert var iögonfallande lång och bred, vilket flera vittnen noterat
- Roberts och Sabas kontakt är bekräftad, och vi vet att de begick ett brott tillsammans
- Brottet som Saba och Robert begick tillsammans begicks ett par veckor efter offrets död
- Strax efter att offret har identifierats förringar Robert kontakten med Saba
- Kort sagt: Saba och Robert förnekar sitt gemensamma band, trots att de delade bostad
- Saba sålde sex på Malmskillnadsgatan, och kände säkerligen Vinof, som var känd där
- Ingen på Eugeniavägen 25 ger ett enda tips till polisen efter offrets död
- Ung 10 personer på Eugeniavägen 25 bör ha känt till offrets kontakt med R. och Vinof
- På Eugeniavägen 25 fanns både släktband, gamla vänskapsband och stark inre lojalitet

Det går att dra massor av slutsatser med hjälp av detta material, men jag nöjer mig med att säga såhär ... om en mördad, styckad, prostituerad knarklangares kvarlevor hittas 100 meter från två kriminella missbrukare som offret känner, då är det extremt sannolikt att dessa två missbrukare känner till detaljer om offrets död - och också gärningsmannens namn.

Det finns iofs en liten möjlighet att slutsatserna är felaktiga, och självklart kommer jag att korrigera och erkänna misstag, så fort det dyker upp någon faktabit som förstör mönstret vi har hittat.

Jag vill rikta ett stort tack till alla som har hjälpt mig och hjälper mig med pusslandet

Just nu vågar jag påstå att chansen att vi har hittat rätt är 95%.
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-10-20 kl. 02:13.
Citera
2016-10-20, 02:48
Medlem
Jag glömde några saker, sorry ... jag vill ha med detta också ...

- Kl 13.00 den 8/6 träffas CdC, Saba, Robert och TÅ, och boendet planeras
- På kvällen den 8/6 (kl 22.00) träffas säkerligen CdC och Robert i en park
- CdC tänker blåsa Robert i parken, sälja fultjack
- Enligt Saba uteblir CdC, och hon kommer inte till Saba den 8/6
- CdC åker istället hem till kompisen Nils K, i Hägersten
- Enligt Saba håller sig CdC undan efter den 8/6
- CdC dyker upp först en vecka efter den 8/6, och sedan är hon spårlöst försvunnen
- Kort sagt: CdC hade troligen en färsk konflikt med Robert
- CdC försvinner när hon återknyter kontakten med Saba, och dör troligen också
Citera
2016-10-20, 04:19
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag glömde några saker, sorry ... jag vill ha med detta också ...

- Kl 13.00 den 8/6 träffas CdC, Saba, Robert och TÅ, och boendet planeras
- På kvällen den 8/6 (kl 22.00) träffas säkerligen CdC och Robert i en park
- CdC tänker blåsa Robert i parken, sälja fultjack
- Enligt Saba uteblir CdC, och hon kommer inte till Saba den 8/6
- CdC åker istället hem till kompisen Nils K, i Hägersten
- Enligt Saba håller sig CdC undan efter den 8/6
- CdC dyker upp först en vecka efter den 8/6, och sedan är hon spårlöst försvunnen
- Kort sagt: CdC hade troligen en färsk konflikt med Robert
- CdC försvinner när hon återknyter kontakten med Saba, och dör troligen också

Hm, det är ett väldigt märkligt scenario eller händelseförlopp som du målar upp här. Ingen vet alltså fortfarande med säkerhet om da Costa hade någon färsk konflikt med Robert och ingen vet heller med säkerhet om da Costa återknöt kontakten med Saba som också var tung missbrukare och prostituerad?

Varför är en person som Saba så trovärdig i dina ögon när hon påstår att da Costa håller sig undan efter den 8/6? Kan inte Saba ha gissat och låtit fantasierna flöda fritt? Kan hon ha varit något av en mytoman som konstruerade sina egna sanningar i efterhand bara för att krydda sin egen roll i det hela? Kanske ville hon förstora upp saker och ting bara för att sätta sig själv i centrum, ibland kan vissa människor göra vad som helst för lite uppmärksamhet.

da Costa träffar ju TÅ den 9/6 inne i centrala Stockholm för att äta middag med honom och tycks inte alls hålla sig undan från någonting, om da Costa var jagad av någon person med onda avsikter efter en påstådd blåsning så varför då befinna sig i city där det var lätt att hitta henne? Enligt Nils K så hade väl också da Costa träffat någon torsk som betalade bra och hon träffar väl denna kund (så vitt jag kommer ihåg nu) den 8-9/6 någon gång? da Costa ringer också sin nära vän och kund arkitekten tidigt den 10/6 efter ett par dagars bortavaro från lägenheten på Östermalm då hon helt plötsligt vill sova hos honom några timmar. Sen är det märkligt tomt vad gäller observationer av da Costa i livet.

Om vi återgår till din teori om Robert/Saba, kan inte du förklara varför gärningsmannen i detta scenario är så oerhört intresserad av da Costas bröst och könsdelar när det ändå bara (i din teori) handlar om en påstådd blåsning pga försäljning av fultjack? Vad motiverade dessa aggressiva angrepp mot sexuella områden på offrets kropp? Drabbades din misstänkta GM av någon sorts blackout i ett extremt raseriutbrott eller vad?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-10-20 kl. 04:24.
Citera
2016-10-20, 11:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det går att dra massor av slutsatser med hjälp av detta material, men jag nöjer mig med att säga såhär ... om en mördad, styckad, prostituerad knarklangares kvarlevor hittas 100 meter från två kriminella missbrukare som offret känner, då är det extremt sannolikt att dessa två missbrukare känner till detaljer om offrets död - och också gärningsmannens namn.

Det finns iofs en liten möjlighet att slutsatserna är felaktiga, och självklart kommer jag att korrigera och erkänna misstag, så fort det dyker upp någon faktabit som förstör mönstret vi har hittat.

Ja, det framgår tydligt för den som läser tråden att gärningsmannen troligen finns i den här kretsen. Exakt vem som sedan är gärningsmannen får vi nog aldrig veta, och det kanske också är bäst att det förblir så. Det viktigaste nu är ju att de oskyldiga som har hängts ut i media kan få lite upprättelse.

Torge gjorde en viktig insats med sin utredning. Dessvärre namngav han väl en person som tydligen inte hade med saken att göra, men det har ju senare retts ut här i tråden. Som tur var publicerade man inte namnet i tidningarna 2011. De som känner till de här uppgifterna har nog också förstått att det byggde på en sammanblandning av personer. I övrigt måste väl Torges utredning betraktas som ett mästerverk jämfört med de tidigare polisutredningarna.

Det är också kul att se att ingen längre för fram Härm och Allgén som möjliga gärningsmän. Att de inte hade ett dugg med mordet att göra har stått klart för de flesta i många år nu. För en del har det dock inte räckt med att inget tyder på att Härm och Allgén är gärningsmännen, men nu när omständigheterna pekar tydligt åt ett helt annat håll kanske antydningarna om läkare och Karolinska (som naturligtvis har syftat på Härm och Allgén) till slut kan upphöra helt även här i tråden.

Vad motivet till mordet egentligen var (om det nu ens var ett mord) kommer vi kanske aldrig att kunna veta säkert. Ett överdrivet intresse för sex och perversion tycks därför fortfarande hänga sig kvar i tråden, trots att de idéerna aldrig har funnit något stöd i materialet. Det är väl helt enkelt ett eko från den bisarra "prostitutionsrättegången" på 80-talet, och förhoppningsvis kommer även detta med tiden att tyna bort helt.
Senast redigerad av Draifos 2016-10-20 kl. 11:51.
Citera
2016-10-20, 11:45
Medlem
Draifoss avatar
Noicer efterlyste uppgifter om var da Costas stora turkosa bag tog vägen. Tydligen lämnade hon in den på förvaring på centralen tillsammans med bandspelaren. Hämtade hon ut den sedan eller låg den kvar när polisen kollade skåpet? Finns bagen med i något beslagsprotokoll?

Hur ser det ut i transportfrågan? Kan man betrakta det som att gärningsmannen gick till fots till dumpningsplatserna nu, eller finns det något som tyder på att man använde en bil?

Om GM saknade bil eller körkort så skulle det kunna förklara varför kroppsdelar förvarades i frys eller kylskåp. Man kanske hade svårt att lösa transportfrågan, och ville avvakta och fundera på hur det skulle gå till? Kylförvaringen skulle också kunna bero på att man inte hade tillgång till sopsäckar, eller något lämpligt att bära säckarna i.

Hur var det där med tidpunkten för dumpningen. Kan man säga med säkerhet att säckarna inte dumpades direkt efter styckningen? Är det nästan helt säkert nu att kroppsdelarna måste ha förvarats i en frys eller i ett kylskåp? Hur säkra är vi på att säckarna dumpades vid olika tillfällen?
Senast redigerad av Draifos 2016-10-20 kl. 12:21.
Citera
2016-10-20, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Noicer efterlyste uppgifter om var da Costas stora turkosa bag tog vägen. Tydligen lämnade hon in den på förvaring på centralen tillsammans med bandspelaren. Hämtade hon ut den sedan eller låg den kvar när polisen kollade skåpet? Finns bagen med i något beslagsprotokoll?

Hur ser det ut i transportfrågan? Kan man betrakta det som att gärningsmannen gick till fots till dumpningsplatserna nu, eller finns det något som tyder på att man använde en bil?

Om GM saknade bil eller körkort så skulle det kunna förklara varför kroppsdelar förvarades i frys eller kylskåp. Man kanske hade svårt att lösa transportfrågan, och ville avvakta och fundera på hur det skulle gå till? Kylförvaringen skulle också kunna bero på att man inte hade tillgång till sopsäckar, eller något lämpligt att bära säckarna i.

Hur var det där med tidpunkten för dumpningen. Kan man säga med säkerhet att säckarna inte dumpades direkt efter styckningen? Är det nästan helt säkert nu att kroppsdelarna måste ha förvarats i en frys eller i ett kylskåp? Hur säkra är vi på att säckarna dumpades vid olika tillfällen?

da Costa lämnade in en bandspelare och två kassar med en del kläder och andra prylar, en av kassarna hämtade hon ut senare på kvällen. Ingenstans i FUP vad jag minns nämns någon turkosa bag vid inlämningen 8 juni.

Ingen vet exakt när eller i vilken ordning dumpningarna sker, enligt ett vittne dök säckarna upp vid FP1 runt den 17-18 juni.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-10-20 kl. 13:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in