Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-20, 13:30
  #25525
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
da Costa lämnade in en bandspelare och två kassar med en del kläder och andra prylar, en av kassarna hämtade hon ut senare på kvällen. Ingenstans i FUP vad jag minns nämns någon turkosa bag vid inlämningen 8 juni.
Ah, nu ser jag. Det var vid en annan inlämning, direkt efter att bandspelaren hade köpts, som det lämnades in en väska (och det behöver ju inte heller ha varit just den turkosa bagen):
"Efter köpet placerar da Costa bandspelaren, väska med kläder i en förvaringsbox vid t-baneuppgången, station Hötorget."
Citera
2016-10-20, 15:11
  #25526
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad motivet till mordet egentligen var (om det nu ens var ett mord) kommer vi kanske aldrig att kunna veta säkert. Ett överdrivet intresse för sex och perversion tycks därför fortfarande hänga sig kvar i tråden, trots att de idéerna aldrig har funnit något stöd i materialet.

Men det där är ju bara din högst personliga tolkning av materialet? Jag har också för mig att du skrivit här i tråden att du inte ens har läst hela förundersökningen så hur kan du då hävda att det inte finns något stöd för teorin om ett sexmord i materialet?

Jag gissar å min sida att motivet till mordet kanske kan förklaras av en impulshandling från en person som vanemässigt under flera år köpte de prostituerades tjänster och att denna person troligtvis hade väldigt udda sjuka fantasier som till slut utmynnar i ett sk. lustmord. Människor förändras dessutom med tid och perversa abnorma fantasier har ofta en tendens att urarta och häri kan förklaringen ligga varför mördaren var så intresserad av offrets bröst och könsdelar då dessa avlägsnades och det här är det kanske viktigaste momentet/delen i teorin om en lustmördare. Till slut brast alltså bubblan och något hemskt inträffade och helt plötsligt så har polisen återigen ett sexualmord att utreda. Vi kan i sammanhanget notera att offret tillhörde en väldigt utsatt grupp människor som låg i riskzonen för att råka ut för sånt här. Sannolikheten för att det var en av offrets kunder som är gärningsmannen torde vara överhängande.

Oavsett vad privatpersoner som du tex kommer fram när ni försöker analysera fallet till så är det ett obestridligt faktum att offret arbetade som prostituerad på gatorna i Stockholms city och att hon i sin profession träffade många olika män varav vissa också kan ha haft mer extrema önskemål om sexuell samvaro, jag är alltså på rätt goda grunder övertygad att lösningen på denna mordgåta finns där i sexträsket och nu är det bara en vecka (!) kvar innan Svenska fall för FBI sparkar igång med en ny säsong, kanske kommer de gamla misstankarna om ett lustmord/sexualmord att uppleva en renässans nu när FBI-experten analyser fallet och kommer till en förhoppningsvis välgrundad slutsats om hur brottet kan ha gått till och varför, dvs mordmotivet och anledningen till att avlägsna delar av offrets kropp som hade en klar sexuell koppling.

.
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-10-20 kl. 15:49.
Citera
2016-10-20, 15:24
  #25527
Avstängd
End of the line - det bränns

Jag kommer nu att avveckla mitt Flashback-skrivande.

Jag har personligen fått nog, och någon annan får ta stafettpinnen nu.

Flashbackdebatterna är inte jobbiga, men vårt grävande har verkligen burit frukt, vi befinner oss bland jävligt otäcka minnen (som okända människor delar med sig av) och detta är inte roligt längre.

Jag är inte längre villig att arbeta med dess otäcka saker.

På 80-talet var de farligaste missbrukarkretsarna i Vasastan med omnejd fullständigt gränslösa. Detta var psykiskt sjuka, farliga människor, som spred långvarig skräck omkring sig, och vissa personer är fortfarande rädda, efter 30 år.

Kontakten med vissa personkällor är nu djupt olustig, och jag kliver av, som sagt var. Det bränns verkligen. Vi befinner oss vid fallets epicentrum, och vi har nått fram till människor som pratar kryptiskt, i gåtor, och förmodligen skulle de kunna säga mycket mer än vad de säger om Catrine da Costas öde.

Vi är närmare fallets lösning än någonsin, och vi är närmare än vad någon utomstående person har varit någonsin.

De enda som vet mer om fallets lösning än vi är de som närvarade när Catrine da Costa dog, och de som stod henne närmast, och fick sanningen genom djungeltelegrafen, på 80-talet.

Och det finns verkligen kvar människor med information om Catrine da Costa därute i mörkret, men de vill inte dela med sig.

Jag ska nu ägna mig åt annat, men mitt Flashback-konto finns ju kvar, och PM svarar jag på. Jag tackar alla mina medgrävare mycket varmt - hade vi inte jobbat tillsammans hade vi aldrig kommit så här långt.

Jag ska inte skriva så mkt mer om själva fallet, dess geografi och persongalleri, men avslutningsvis ska jag säga att vi har haft rätt: svaret på kriminalgåtan fanns i Vasastan, nära Odenplan.

Nu vet ni.

Ta det försiktigt därute.

Love & bruises/Eremona
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-10-20 kl. 15:27.
Citera
2016-10-20, 18:06
  #25528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ah, nu ser jag. Det var vid en annan inlämning, direkt efter att bandspelaren hade köpts, som det lämnades in en väska (och det behöver ju inte heller ha varit just den turkosa bagen):
"Efter köpet placerar da Costa bandspelaren, väska med kläder i en förvaringsbox vid t-baneuppgången, station Hötorget."

Enligt FUP var det en svart bag och en plastpåse som lämnades in tillsammans med bandspelaren, hon kom tillbaka och hämtade något ur bagen senare.
Citera
2016-10-20, 18:31
  #25529
Medlem
Den turkosa bagen som existerade enligt Korsvall, försvann med andra ord.
Citera
2016-10-21, 01:03
  #25530
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Den turkosa bagen som existerade enligt Korsvall, försvann med andra ord.

Det beror helt på med vad du menar med "försvann"?

Eftersom da Costa besökte och övernattade hos arkitekten rätt ofta i juni precis innan hon dog så finns ju faktiskt möjligheten att hon kan ha tagit med sig den turkosa bagen vid sitt sista besök hos honom på pingstdagen. Arkitekten kan sen ha behållt väskan som en souvenir eller liknande efter att da Costa lämnat den där eller glömt den hos honom, han fick inte heller några frågor av polisen om da Costa lämnat kvar någonting hos honom och han sa inget heller.

Varför är den turkosa bagen så viktig för dig helt plötsligt?
Citera
2016-10-21, 01:29
  #25531
Medlem
Måhända användes den turkosa bagen för att bära ner catrines kvarlevor, från andra vån. i ett hyreshus på en tvärgata till Odengatan - för vidare trpt till FP1 resp. till FP2??
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det beror helt på med vad du menar med "försvann"?

Eftersom da Costa besökte och övernattade hos arkitekten rätt ofta i juni precis innan hon dog så finns ju faktiskt möjligheten att hon kan ha tagit med sig den turkosa bagen vid sitt sista besök hos honom på pingstdagen. Arkitekten kan sen ha behållt väskan som en souvenir eller liknande efter att da Costa lämnat den där eller glömt den hos honom, han fick inte heller några frågor av polisen om da Costa lämnat kvar någonting hos honom och han sa inget heller.

Varför är den turkosa bagen så viktig för dig helt plötsligt?
Citera
2016-10-21, 02:37
  #25532
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Måhända användes den turkosa bagen för att bära ner catrines kvarlevor, från andra vån. i ett hyreshus på en tvärgata till Odengatan - för vidare trpt till FP1 resp. till FP2??

Du menar från Monikas lägenhet på Sigtunagatan? Det finns flera stora problem med din teori, den turkosa bagen var nog ingen hockeytrunk direkt utan troligtvis en bag av normalstorlek och da Costas kvarlevor fick nog helt enkelt inte plats i en sån här bag om inte styckaren sprang flera gånger, hur sannolikt är det?

Det kan också vara på sin plats att påpeka att det finns inga uppgifter överhuvudtaget som säger att da Costa ens rört sig på Sigtunagatan för att besöka Monika som tycks ha varit en komplett främling för henne, däremot så besökte hon sin vän och kund arkitekten ett flertal gånger de sista två veckorna och hon hade också med sig kassar och olika föremål vid sina besök där och bara för att göra en gissning så bör hon ha tagit med sig den försvunna turkosa bagen dit men vart den sen tog vägen är ett mysterium, kanske följde den med i flytten till Stora Essingen cirka ett halvår senare?
Citera
2016-10-21, 10:48
  #25533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det beror helt på med vad du menar med "försvann"?

Eftersom da Costa besökte och övernattade hos arkitekten rätt ofta i juni precis innan hon dog så finns ju faktiskt möjligheten att hon kan ha tagit med sig den turkosa bagen vid sitt sista besök hos honom på pingstdagen. Arkitekten kan sen ha behållt väskan som en souvenir eller liknande efter att da Costa lämnat den där eller glömt den hos honom, han fick inte heller några frågor av polisen om da Costa lämnat kvar någonting hos honom och han sa inget heller.

Varför är den turkosa bagen så viktig för dig helt plötsligt?

Varför är den så viktig för dig? Korsvall nämner den. Bandspelaren bekräftas av flera av varandra oberoende källor men den här väskan tycks inte existera utanför NK:s förhör.
__________________
Senast redigerad av Noicer 2016-10-21 kl. 11:04.
Citera
2016-10-21, 12:08
  #25534
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
den turkosa bagen var nog ingen hockeytrunk direkt utan troligtvis en bag av normalstorlek och da Costas kvarlevor fick nog helt enkelt inte plats i en sån här bag om inte styckaren sprang flera gånger, hur sannolikt är det?
Jag tror faktiskt att Lawn är lite inne på rätt spår här. Hade da Costa släpat omkring på en hockeytrunk innan så borde det ju ha uppmärksammats av fler än Korsvall, och att man skulle ha sprungit flera (fyra?) vändor med en sådan där mindre nätväska låter också mindre sannolikt. Två vändor borde alltså räcka, med två paket i taget. En vanlig sportbag har bottenmått som stämmer bättre med måtten på den hopvikta handduken:
https://www.stadium.se/sport/traning...-sportbag.blue
__________________
Senast redigerad av Draifos 2016-10-21 kl. 12:12.
Citera
2016-10-21, 12:22
  #25535
Medlem
Johodå. Men shoppingvagn liksom div. överblivna barnvagnar, dom fanns ju i cykelrum nederst på Sict.gatan no 17. Varför då nödvändigtvis tänka sig att en trunk lastades inne i Lgh? Först ner med paketena i liten kasse till cykelrummet, sen vidare med ett lämpligt "transporthjälpmedel",,,,
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror faktiskt att Lawn är lite inne på rätt spår här. Hade da Costa släpat omkring på en hockeytrunk innan så borde det ju ha uppmärksammats av fler än Korsvall, och att man skulle ha sprungit flera (fyra?) vändor med en sådan där mindre nätväska låter också mindre sannolikt. Två vändor borde alltså räcka, med två paket i taget. En vanlig sportbag har bottenmått som stämmer bättre med måtten på den hopvikta handduken:
https://www.stadium.se/sport/traning...-sportbag.blue
Citera
2016-10-21, 17:05
  #25536
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Johodå. Men shoppingvagn liksom div. överblivna barnvagnar, dom fanns ju i cykelrum nederst på Sict.gatan no 17. Varför då nödvändigtvis tänka sig att en trunk lastades inne i Lgh? Först ner med paketena i liten kasse till cykelrummet, sen vidare med ett lämpligt "transporthjälpmedel",,,,

Fast man vill väl inte riskera att stöta på en granne i trappan när man ränner med paketen tänker jag? Det är väl därför lämpligt att få ned det i det som ska kunna användas för att transportera utan att" märkas" när man ännu är i lägenheten?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback