2016-05-12, 12:38
Medlem
KalleXLs avatar
Fp.1 under Essingeleden och Fp.2 på Eugeniavägen ligger på varsin sida av Rättsmedicin på KI området.

Läkarna som misstänktes och dömdes för mordet och 2 gånger för styckningen var en allmänläkare och en obducent som arbetade på Rättsmedicin på KI området där man obducerar kroppar stup i kvarten. Har du glömt bort det, eller är du onykter?
Citera
2016-05-12, 12:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Historien om "Dojan" och hans vän finns att läsa på nätet, och den är betydligt intressantare än vad man kan tro; både tidsmässigt och geografiskt hamnar "Dojan" och hans vän precis invid FP2 och Robert, vars övervakare stämt möte med honom i knarkarkvarten i Västra skogen...

Enligt "Dojan" och hans vän skedde deras "fynd" strax innan C:s kvarlevor hittades, och polisens behandling av tipsarna var märklig.

Övervakaren hade f.ö. ett märkligt alias (Willy polis), och var förmodligen polistipsare... Övervakaren hette också Reinhold, och kan faktiskt vara Vinof, vilket förklarar hans gräddfil i utredningen och den märkliga kontakten med Robert... varför skulle en sund övervakare träffa en missbrukare i en pundarkvart?

Jag noterar i förbifarten en total brist på argument från trådens K-märkta foliehatt. Men hen har saknat argument sen 2011 😀
Intet nytt under solen 😊

Jag avslutar dagens skrivande med ett passande citat...

Rats get fat while good people die

Så är det.

(det fetade)

Men enligt polisens beslagsprotokoll som upprättades dagen efter gripandet så verkar hela händelsen med Dojan och hans vän ha utspelat sig natten den 2 februari 1987 då dessa två herrar greps av polisen efter ett källarinbrott då dom tillgripit diverse fynd som inte alls tillhörde offret, vi kan samtidigt hålla i minnet att det första fyndet av da Costas kvarlevor var ju den 18 juli 1984? Det här håller ju inte ihop för 5 öre?

Ska du syssla med historieförfalskning nu så får du allt anstränga dig lite mer

Och avståndet från knarkarkvarten i Västra skogen till FP2 är knappast ett avstånd som kan betecknas som nära eftersom det handlar om ca 1,8 km fågelvägen, du har tidigare medgivit att du är usel i geografi, är det inte bättre att du överlåter avståndsbedömningar till någon som är mer kunnig? Jag är dig gärna behjälplig i tråden, säg bara till

Citera
2016-05-12, 12:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej, Rättsläkarstationen låg bredvid fyndplatsernas sammanbindande linje.
Det heter fö inte obducent.

KalleXL har nog bara gjort en logisk slutsats som så många andra när han har kollat in fyndplatsernas placering i förhållande till rättsläkarstationen i Solna, det du glömmer bort i hastigheten är att t.o.m vissa anställda läkare på stationen tyckte att utplaceringen var märklig i förhållande till deras arbetsplats. Eftersom du anser att Vinofs flyttfirmas placering är högst suspekt i förhållande till FP2 så borde väl du kunna respektera att det finns människor som tycker att rättsmedicins placering i förhållande till de två fyndplatserna är rätt märklig?

Obducent är också en betäckning för rättsläkare som har använts i många årtionden, långt innan fallet Catrine da Costa blev känt, t.o.m. anställda på rättsmedicin i Solna använde faktiskt detta uttryck. Men visst, ingen rättsläkare presenterar sig nog som "obducent"
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-05-12 kl. 13:05.
Citera
2016-05-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Fp.1 under Essingeleden och Fp.2 på Eugeniavägen ligger på varsin sida av Rättsmedicin på KI området.

Läkarna som misstänktes och dömdes för mordet och 2 gånger för styckningen var en allmänläkare och en obducent som arbetade på Rättsmedicin på KI området där man obducerar kroppar stup i kvarten. Har du glömt bort det, eller är du onykter?

Läkarna heter Teet Härm och Thomas Allgén. De fälldes inte, de friades och betraktas som fullständigt oskyldiga och polisiärt ointressanta samt förstås som offer för det i särklass mest gränsöverskridande och medialt genomträngade justitiemordet i modern svensk historia.

Detta vet du redan. Är det ändå din avsikt att förtala Teet Härm och Thomas Allgén?
Citera
2016-05-12, 19:29
Medlem
Nu tar kretinismen och slagrutetänkandet lite större plats än vanligt i denna debattråd (det händer då och då), men det gör såklart ingenting -

vem bryr sig, ärligt talat -

det är mkt, mkt svårt att ägna uppmärksamhet åt människor som inte kan använda en superenkel karta, stödja sina teser med några som helst offentliga fakta eller bedriva något som helst strukturerat arbete. Men nog om detta ...

Vi ska återkomma till "Dojan" och hans kompis, vars historia verkar ha missuppfattats; som jag har förstått det hittade dessa amfetaminmissbrukare en plånbok (som de trodde var C:s) och några andra grejer, strax innan C:s kvarlevor hittades, men den spretiga historien aktualiserades 1987 (tror jag iaf), och polisens behandling av dessa missbrukare verkar vara ganska intressant -

tydligen kände sig "Dojan" och hans kompis illa behandlade, och polisen släppte sen alltihop abrupt, efter att man visat starkt intresse ...

Och de namn som knyts till "Dojan" och hans polare är högst intressanta, liksom lägenheten (där historien först ska ha berättats) - "Willy polis" aka "Roth" aka "Reinhold" var tydligen dessa missbrukares stödperson, och en normal människa kallas knappast "Willy polis" ... detta var troligen en polistipsare ...

Enligt Will polis skulle han träffa en man som kallades B*** (smeknamn) i lägenheten där de 2 missbrukarnas story berättades ... B*** (som säkerligen var Robert) kom inte ... detta skedde på sommaren 1984, nån gång efter att fyndet vid Talludden gjorts ...

Och ... troligen kan vi dra 3 enkla slutsatser till ...

Robert var i S-holm efter juni 1984, han kände "Dojan" och hans polare (de besökte ju samma pundarkvart och han hade samma övervakare som en av dom), och han var troligen inne i en mer avancerad missbrukarperiod än vi har trott - han drog nog i sig andra saker än alkohol och lite cannabis; Robert hade ett förflutet som opiatmissbrukare, och återfall är ju väldigt vanliga ... han var nog inte knuten till en knarkarkvart av vänskapsskäl iaf ...

"Willy polis" delade f.ö. mellannamn med Vinof (Karl Vinof Reinhold Olausson), och troligen kan vi skönja ett problem - den sluge, sociale och klipske Vinof kan ha varit polistipsare, och om han dessutom var Roberts övervakare/kontaktperson så kunde han säkert linda snuten runt lillfingret ...

Ganska intressant är det ... de vilda spekulationerna kan vi nog släppa direkt, men att Robert var knuten till samma miljö som de 2 tipsarna noteras självklart, och att Robert uteblev från ett möte med sin övervakare noteras också ...

Och Robert var troligen aktivt kriminell 1983 och 1984, eftersom han hade dragit på sig en övervakare, men vad han utförde för brott vet vi inte ... de brott vi känner till är tillräckliga för att motivera en sådan här åtgärd ...

De exakta detaljerna tror jag att vi kan få tag på, med lite tur ...
Citera
2016-05-12, 19:45
Medlem
KalleXLs avatar
Som sagt var. Enligt Wikipedia och flera hundra tidningsartiklar och trådar här i Flashback så säger dom exakt det jag sa i inlägget innan att Obducenten (Rättsläkarens) arbetsplats var mellan de platser där delar av da Costas kropp fanns. Exakt det jag hävdade.

Längre ner i Wikipediaartikeln kan vi klart och tydligt läsa: " Den 8 mars samma år "dömdes" obducenten och allmänläkaren av tingsrätten" Att en ny rättegång frikände dem för mordet men dömde dem för styckningen är en helt annan sak. Dom var mördare och styckare efter första domen.
Och du gaphals som klagade på att han inte var (Docent) ser här att Wiki också tycker att han är en obducent som jag hävdade.

Dom som är de värsta Foliehattarna är ni gaphalsar som trodde att ni vet best.

http://s26.postimg.org/gi8vgmkop/da_Costabevis.png
Citera
2016-05-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Läkarna heter Teet Härm och Thomas Allgén.

De fälldes inte, de friades och betraktas som fullständigt oskyldiga och polisiärt ointressanta samt förstås som offer för det i särklass mest gränsöverskridande och medialt genomträngade justitiemordet i modern svensk historia.

TH och TA är polisiär avförda för länge sen, och inte ens Rajs tror på deras skuld längre, och t.o.m. Expressen har gjort offentlig avbön, efter att man bedrivit en sannskyldig förtalskampanj.

Men vid varje känt fall hittar man en eller annan foliehatt, efter många år ... sånt är livet. Det är klart att da Costa-fallet har ett par vidhängande foliehattar också.

Det lustiga med da Costa-fallet är att den vidhängande cirkusen, myterna och lögnerna bildar ett system, som är långt mer komplext än vad själva fallet är - da Costa skulle tappa hakan om hon visste vilka superflummiga trendryttare och ordbajsare som ägnat sig åt hennes sorgliga öde ...

Detta mord bör knappast vara helt unikt, och da Costa var absolut inte fascinerande som brottsoffer - den sanslöst brokiga väv av missuppfattningar som hänger ihop med da Costa-fallet är totalt onödig ... sällan har väl ett så rått och deprimerande brott engagerat så många klåpare och vildhjärnor ... och vad jag vill säga är ... alltså, detta är väl intressant - det är ju en mordgåta, men detta är inte hur intressant som helst ... och att man har baserat både pjästexter och poesi (!) på detta fall är ganska hisnande faktiskt ...

Och hade da Costas baneman hittats och förhörts 1984 hade man garanterat glömt fallet på en gång - för det är ju inte da Costa man har fascinerats av; man har fascinerats av myten om henne, och hade den grå, socialrealistiska sanningen uppdagats tidigt hade det inte blivit någon pjäs, någon het debatt eller någon poesi av Frostenson ...

Vem skriver skönlitteratur och kulturartiklar om pårökta trashankar som knivar ihjäl varandra för småpengar, vem skriver om förtidspensionärer som blir livsfarliga av fludder, vem skriver om en arbetslös, deprimerad rörmokare som inte tål sprit och har grav ADHD och kastar ut polaren från balkongen, vem skriver om en gammal hjärnskadad målare som drar en hammare i skallen på frugan och dödar henne för att kaffet är kallt ...

Vem skriver poesi om Gonerka, som skulle ta en java med sin tjej, men blev skogstokig utan förvarning och råkade styckmörda henne istället, bara sådär ...

Ingen, vill jag påstå ... sånt här tycker vi inte är spännande och intellektuellt kittlande ...

Hade da Costas baneman hittats och förhörts 1984 hade inte heller den personen intresserat oss så länge ... han eller hon hade inte tillfredsställt vår sensationshunger.

Och tyvärr var nog den en väldigt stark drivkraft, när det begav sig.

Vi människor är ju så väldigt primitiva ibland.
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-05-12 kl. 20:00.
Citera
2016-05-12, 19:58
Medlem
Citat:
(Rättsläkarens) arbetsplats var mellan de platser där delar av da Costas kropp fanns.

FP1 och FP2 fanns vid Talludden och vid E-vägens Y-korsning, och vem som helst kan ju googla och hitta en karta och se att du snackar skit

Enligt dig låg E-vägen liksom bakom KS, eller så jobbade TH en bra bit utanför KS-området, i en egen liten barack kanske, eller så får du trycka upp Talludden, flytta platsen 1 km upp på kartan.

Har du ritat en egen karta, på en gummiduk som du töjer efter behag? Vad röker du för nåt?

Rättsläkarstationen låg uppenbarligen bredvid en rak linje som dras mellan fyndplatserna

Wikipedia har fel.

Tro det eller ej.

Allt som Wiki påstår är inte korrekt.

Bli inte ledsen nu
Citera
2016-05-12, 21:04
Medlem
Nu känner jag mig lika enkel som Groover, den där blå muppen som förklarade saker för barn på 70-talet

Nu ska Groover viiiisa! Orden mellan och bredvid är inte samma hörni ...

Nån påstod (för tiotusende gången) att TH:s jobb låg mellan FP1 och FP2. Inte mellan, barn ... bredvid säger man. Bredvid.

Såhär såg det ut:

https://minfil.org/tdU7m9b5be/fyndplatser.png

TH:s jobb låg verkligen bredvid den röda linjen, på planeten jorden, i S-holm ...

Herre. Gud. Alltså.

Ge mig ett antikretingift ... jag betalar vad som helst.
Citera
2016-05-12, 21:25
Medlem
KalleXLs avatar
Eremona 2.0 trådens nya Foliehatt.

Om man låter en helikopter lyfta rakt upp exakt över Rättsmedicin på KI området så ser man klart och tydligt var Fp1 och Fp 2 platserna låg/ligger. Men det tycks inte Foliehatten Eremona 2.0 bry sig om. Ännu tydligare att dom ligger på varsin sida om Rättsmedicin.
Gäsp Gäsp.
Citera
2016-05-12, 21:26
Medlem
Och Vinofs och Roberts jobb hamnar mitt på linjen, lustigt nog. Eugeniavägen 25 låg mellan fyndplatserna. Tänka sig.
Citera
2016-05-12, 21:29
Medlem
Citat:
Eremona 2.0 trådens nya Foliehatt.

Om man låter en helikopter lyfta rakt upp exakt över Rättsmedicin på KI området så ser man klart och tydligt var Fp1 och Fp 2 platserna låg/ligger. Men det tycks inte Foliehatten Eremona 2.0 bry sig om. Ännu tydligare att dom ligger på varsin sida om Rättsmedicin.
Gäsp Gäsp.

Du kan alltså inte tyda kartan jag länkade till nyss 😀 Rättsmedicin låg ovanför röda linjen. Ung 200 m ovanför. Använd SAOL.

Mellan och brevid.

Två olika ord 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in