Citat:
Ursprungligen postat av
Justiceforthe96
Du är ju visst avigt inställd till forskning. Du slänger ju ofta in hånfulla kommentarer om forskning i allmänhet och forskning som talar emot dina teorier i synnerhet.
För enkelhetens skull tog jag mig friheten att förkorta det inlägg jag först svarade på så att du inte svävar ut i att svara på andra saker igen. Det är alltså det fetade jag svarade på från början och som du nu försöker få till något annat (som man kan läsa om i ditt andra citerade inlägg).
Du påstod att bergsäkerheten hos fru S i hennes vittnesmål borde ha en besvärande tyngd mot läkarna. Jag hävdade att det påståendet gick emot etablerad forskning och att bergsäkerhet inte korrelerar med trovärdighet. Du ifrågasatte detta och krävde att jag presenterade bevis för detta genom att länka till forskning på ämnet. Jag gjorde detta och nu låtsas du som om det från början handlade om något annat än huruvida bergsäkerhet påverkar trovärdigheten hos vittnen.
Min fråga är nu: Är vi överens om att bergsäkerhet inte påverkar trovärdigheten hos vittnen (som forskningen tydligt visar och där det inte tycks finns någon oenighet bland forskarna), eller hävdar du fortfarande att så är fallet?
Det märkliga är att du tvunget måste försöka applicera den där "forskningen" på fallet Catrine da Costa av alla fall i kriminalhistorien, hur kommer det sig egentligen ?
Det måste ju rimligtvis finnas tiotusentals med andra fall där du kan presentera dina teorier plus forskningen då men detta verkar inte ske ?
Du svarade heller aldrig på frågan om det är själva inlämningen av styckbilderna som ska bortförklaras med hjälp av din ack så kära forskning eller om det är fru Schröders utpekande av den misstänkte mannen som är påstått tvivelaktigt ?
Fru S har tydligen gjort ett mkt trovärdigt intryck av domen i TR att döma och du/ni var knappast närvarande där och kan med handen på hjärtat säga att hon kändes icke trovärdig, likaså har fotokunden RR gjort ett trovärdigt intryck (enligt TR), rätten hade knappast varit av åsikten att det kunde ses som styrkt att händelsen verkligen ägt rum om dessa två vittnen inte gjort ett fullt trovärdigt intryck eller hur ?
Åter igen, det är ingen som är avigt inställd till forskning men det är uppenbart att du försöker utnyttja en viss speciell typ av forskning (som just bara är forskning och ingen exakt vetenskap) för dina egna syften som går ut på att så tvivel om eller helt ogiltigförklara fru S utpekande, varför inte acceptera istället att hon var så pass bergsäker som man kan vara vid ett utpekande ?