Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-23, 10:25
Medlem
Info om klientelet på Eugeniavägen 25 och otäcka lägenhetsbråk

Nu börjar det bli lite ordning på papperslapparna. Jag börjar få överblick, jag har fått info från flera håll, vilket jag tackar för, och nu har vi en utvecklad bild av klientelet på Eugeinavägen 25, iaf vilka som var där i juni 1984 och hur lokalerna såg ut rent allmänt.

Polisen besökte Eugeniavägen 25 den 6/6 1984 efter att 2 av Vincents anställda/polare fyllekört en möbelbuss i centrala Stockholm, och gubbarna som polisen träffade på E-vägen var i varierande skick kan man säga. En skön samling var det Jävla dårar. Här kommer en lista med intressanta personer. Alla namn är fingerade.

- Vincent. Känner vi redan. Född 1940. Kriminell sedan tjugoårsåldern, torsk, fifflare, våldsamt rykte, utredd för mordhot på våren 1984, kände Catrine, flydde från polisen efter hennes död, var alkoholist

- Robert. Ett äkta problembarn. Ung 30 år gammal. Jobbade åt Vincent i perioder. Robert var kriminell, och genom åren har han utretts för all skit man tänka sig, bla stöld, olaga hot, misshandel, bilstöld, bilinbrott, bostadsinbrott, narkotikabrott, rånförsök med kumpan (kniv trycktes mot offrets hals), skadegörelse och rattfylla. Robert var gravt alkoholiserad. Han var mkt impulsiv och gjorde många riktigt korkade grejer. Robert använde också narkotika, men det är oklart hur ofta detta skedde och vad han använde. Robert var en utpräglad kroppsarbetare. Han var smalt byggd men reslig (ca 2 m lång), och han var säkert stark

- Peter. Anställd av Vincent, men jag vet inte när. Var inte på Eugeniavägen i juni 1984, inte vad jag vet iaf. Peter arbetade senare som taxichaufför och utreddes för småbrott

- Martin. Grav alkoholist, periodare. Mantalsskriven i Gällivare. Det var Martin och Robert som stal flyttbussen och fyllekörde i centrala Stockholm i juni 1984. Jag vet inte vad Martin gjorde på E-vägen förutom att supa och strula. Ev hjälpte han Olle med bilreparationer

- Ville. Nära släkting till Robert. Sa att Robert var färdig för torken. Ville jobbade åt Vincent.

- Mats. Lös figur. Äldre än de andra. Var på E-vägen i juni, men jag vet inte varför. Mats var så full när polisen träffade honom i juni att ett ordentligt samtal inte gick att föra

- Olle. Ytterligare en lös figur. Brukade reparera bilar på Vincents inhägnade gård.

Alla dessa personer (alla utom Peter) hade ärenden på Eugeniavägen 25 i juni 1984, och tydligen satt folk och söp ibland, utan att göra ngt vettigt alls. Vincents firma gick ju i konkurs i mars 1984, så det var väl ingen som höll i ratten egentligen.

Och det fanns såklart massor av fordon i omlopp. Ville reparerade som sagt bilar på den inhägnade gården, och Vincent skötte ju åkeri, och hade själv en massa bilar. Lokalerna är också lite intressanta. Det fanns ett fungerande kontor, och detta kontor låg i anslutning till ngn sorts lagerlokal.

Och det är inte slut än. En av Vincents bekanta (en man som var knuten till E-vägen) var nog riktigt våldsam, och i slutet på 80-talet var mannen troligen inblandad i 3 ordentliga lägenhetsbråk, och som jag fattat det så blev en kvinna ordentligt slagen, och det var antagligen samma kvinna som angreps alla i samtliga fall.

I samtliga fall kan den misstänkte vara en av männen som jag beskrev i början av detta inlägg, men jag tänker inte förhasta mig. Jag återkommer om jag har mer på fötterna, men säkerligen är mannens namn totalt förlorat. Polisen åkte iaf till S*****gatan 17 i Stockholm i maj 1986, i aug 1987 och i okt 1987. Det är mkt att sammanfatta, och jag försöker göra ngn sorts snabb genomgång. Det var mkt våldsamma scener som mötte polisen.

Lägenheten slogs sönder, och den misshandlade kvinnan sa bla att hon hängts från ett ett fönster, hon sa att hon var rädd för att bli dödad, att hon misshandlats under hel helg, och det var mkt sprit i omlopp. Det är oklart vem som gjorde vad, och om samme man slog kvinnan vid samtliga tillfällen, men det är troligt.

Det fanns flera män i lägenheten vid ett tillfälle, och jag vet inte om Vincents polare var aktiv i misshandeln, men det är troligt, och han var iaf närvarande. Vid ett tillfälle kunde polisen knappt prata med den misshandlade kvinnan, som var hysterisk, och hon sa flera ggr: "Han kommer att döda mig". Telefonkopplingen var söndersliten och lägenheten var en enda röra.

Den misshandlade kvinnan var skriven på S*****gatan 17 vid samtliga 3 tillfällen, och enligt insatta personer så var de aktuella männen bara besökare i kvinnans lägenhet. Ingen var make eller pojkvän.

Och oavsett vem som gjorde vad så talar de senaste uppgifterna sitt tydliga språk. Det är tydligt vilka sorts personer Vincent umgicks med. Det var inte bara Vincent själv som var intressant. Han drog såklart till sig personer som hade ännu större personliga problem och ännu sämre omdöme än han själv, och några av dessa skeva personer satt och krökade och levde rövare på E-vägen 25 i juni 1984, och man kan återigen förundras över polisens prioriteringar.

När Billiga Anderssons stulna möbelbuss buskörs av 2 alkisar den 4:e juni 1984 är polisen pigg som fan, och redan 2 dgr efter buskörningen går skrivmaskinerna varma, och polisen pratar genast med en handfull ögonvittnen och flera personer på E-vägen 25, bla Vincent, men när Catrines kvarlevor hittas 300 m från den aktuella struladressen (där de välkända, våldsamma, nersupna busarna Vincent och Robert håller till) så väntar man i 2 månader innan man besöker E-vägen 25. Detta kan inte var en slump. Jag vägrar tro att det finns så här dumma poliser

Och återigen kan man förundras över hur ihålig denna utredning var. Det tar aldrig slut alltså. Just när man trott att man hört och sett allt, då dyker det upp ett nytt och färskt svart hål, rena avgrunden Och även om personerna på E-vägen 25 inte hade ett skit med Catrines död att göra så kan ju ingen någonsin kalla denna utredning seriös. E-vägen 25 borde ha finkammats redan på sommaren 1984.

Länk till mitt förra inlägg: (FB) Styckmordet på Catrine da Costa 1984

Det inlägget handlar också om Eugenivägen och vilka som uppehöll sig där.
Senast redigerad av Eremona 2013-12-23 kl. 11:03.
Citera
2013-12-23, 12:33
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Stor, stor humor. Du är obetalbar Det fanns ju hårstrån från ett flertal personer på handduken som hittade vid Karlberg, och det fanns också djurhår, samt ngt komplicerat och geggigt som trängt igenom handduken (troligen uppkastningar). Man har bara koll på två personers hårstrån: hårstrån från Catrine (stark träff) och från en läkare på Kungsholmen (svag träff). Och Gonerka och Vincent har aldrig testats mot hårstråna på handduken. Och fingeravtryck kan du inte uttala dig om heller, för det vimlade av fingeravtryck, och ingen vet vilka som kom från snuten och vilka som kunde komma från en gärningsman. Välkommen till verkligheten och God Jul på dig

Det fanns inga som helst spår i form av fingeravtryck eller hårstrån osv efter de två herrar som jag och många med mig har överst på listan över misstänkta, du vet sedan länge vilka vi misstänker för inblandning.

Jag utryckte mig kanske lite luddigt (får skylla på klockan) men du vet precis vad jag menade i mitt tidigare inlägg

Jag misstänker att den eller de som dumpade säckarna/styckade offret visste exakt vad dom skulle göra och inte göra.

Det kan ha vimlat av hur många fingeravtryck som helst, den eller de som dumpade som styckade offret och dumpade säckarna kan faktiskt ha använt handskar, hört talas om såna någon gång ?

Catrine var prostituerad och träffade genom sitt yrke rätt så många män (sexkunder) som absolut inte behöver ha något med hennes död att göra bara för att dom har lämnat hårstrån och andra spår efter sig.

Jag hoppas också att du läste min tidigare länk om hår och fiberanalyser, är det orimligt att anta att den eller de som styckade offret kan ha haft kunskap om hur man undvíker att lämna spår efter sig ?

Varför är det så osannolikt att vi har att göra med en kallt beräknande gärningsman (gärningsmän) ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-12-23 kl. 12:54.
Citera
2013-12-23, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
[b] [...] är det orimligt att anta att den eller de som styckade offret kan ha haft kunskap om hur man undvíker att lämna spår efter sig ?

Orimligt nej, men helt meningslöst, absolut, med tanke på att det vimlar av presumtivaspår som ingen tagit vara på, och dina lösa fantasier är extremt ointressanta, och som vanligt präglas ditt pladder av fullt utvecklad paranoia, ett magiskt tänkande. Det finns inga som helst spår efter dina favoritmonsterläkare, och du tolkar detta som ett tecken på att de är otroligt fiffiga, att de sopat rent, och du tror på ngt magiskt sätt att läkarna kunde förutse var DNA-tekniken skulle befinna sig 20 framåt i tiden Den som dumpade likdelarna 1984 kunde för fan inte veta vad ett hårstrå kunde visa år 2004. Och du tror tydligen att den som dumpade likdelarna kunde kontrollera sitt håravfall när han lämnad en geggig handduk och likdelar på marken, i mörk/skuggig vegetation, antagligen på kvällen eller natten. Hårstrån faller ju av precis hela tiden, från händerna, armarna och huvudet, och jag antar att du antar att dina sagofigurer till läkare använde hårnät, kroppstrumpor och/eller rakade sig kala Du är så rolig, skitrolig faktiskt. Tack för skratt
Citera
2013-12-23, 14:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Orimligt nej, men helt meningslöst, absolut, med tanke på att det vimlar av presumtivaspår som ingen tagit vara på, och dina lösa fantasier är extremt ointressanta, och som vanligt präglas ditt pladder av fullt utvecklad paranoia, ett magiskt tänkande. Det finns inga som helst spår efter dina favoritmonsterläkare, och du tolkar detta som ett tecken på att de är otroligt fiffiga, att de sopat rent, och du tror på ngt magiskt sätt att läkarna kunde förutse var DNA-tekniken skulle befinna sig 20 framåt i tiden Den som dumpade likdelarna 1984 kunde för fan inte veta vad ett hårstrå kunde visa år 2004. Och du tror tydligen att den som dumpade likdelarna kunde kontrollera sitt håravfall när han lämnad en geggig handduk och likdelar på marken, i mörk/skuggig vegetation, antagligen på kvällen eller natten. Hårstrån faller ju av precis hela tiden, från händerna, armarna och huvudet, och jag antar att du antar att dina sagofigurer till läkare använde hårnät, kroppstrumpor och/eller rakade sig kala Du är så rolig, skitrolig faktiskt. Tack för skratt

Nej det är fan märkligt hur det resoneras runt det här fallet, inga spår efter läkarna då innebär det att de varit synska och förutseende nog att inse att tekniken senare skulle avslöja dem så de har städat bort allt som normalt sett fastnar på en fyndplats eller kropp, det har bevisligen hittats spår efter andra personer än de två men då minsann finns det alla möjliga och omöjliga förklaringar till att just de spåren var kvar.

Så fort det varit något nytt som har hittats så har de två läkarna varit först framme i kön för att få sig testade mot det nya fyndet, jag tänker på de hårstrån som hittades på handduken, de var väldigt noga med att de skulle testas mot hårstråna.

Men inget hjälper mot de dårar som hela tiden piper ynkligt och nasalt, "läkarna är skyldiga", inga fakta kan rubba deras tro.
Citera
2013-12-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej det är fan märkligt hur det resoneras runt det här fallet, inga spår efter läkarna då innebär det att de varit synska och förutseende nog att inse att tekniken senare skulle avslöja dem så de har städat bort allt som normalt sett fastnar på en fyndplats eller kropp, det har bevisligen hittats spår efter andra personer än de två men då minsann finns det alla möjliga och omöjliga förklaringar till att just de spåren var kvar.

Javisst, det är helt barocka, paranoida resonemang, och det är självklart att den som dumpade kroppsdelarna 1984 inte kunde förutse DNA-teknikens framtida utveckling och kontrollera både sitt håravfall och den geggiga handduken, som dessutom var grov (det var en badhandduk), och den borde fångat hårstrån även om den inte var geggig. Som tur är så är ju de sjukligt reaktionära rösterna i tråden i klar minoritet, och de stackars rättshaverister som inte ger sig alls är ju extremt få, av naturliga skäl. Just nu är det 3 personer som tillsammans papegojrapar samma unkna smörja

Och vill man verkligen veta saker så finns det mer att hämta. Jag vet inte om du hunnit läsa i tråden på sistone, men jag har iaf gjort den första offentliga, sammanfattande beskrivningen av Eugeniavägen 25 och människorna som uppehöll sig där i juni 1984. Det var alkisar, kriminella och löst folk, och så knäppgöken Vincent då, precis som man kunde tro, och jag är mkt nöjd med att ringa in honom igen. Jag har längre undrat om han var på E-vägen alls sommaren 1984, och det var han bevisligen

Och i augusti 1984 visste polisen att det fanns tydliga sociala problem på E-vägen 25 (det krökades friskt mitt på dagen, 2 av Vincents jobbpolare polisutreddes i juni, och själv polisutreddes han i mars), men det dröjde 1 månad innan man masade sig dit, och slappheten hade nog speciella skäl ... och Vincent var ju knappast ngn okänd figur heller, han borde varit bekant för flera poliser.

Och om du vill ha helt ny info om rövarkulan som polisen struntade i att finkamma, använd denna länk:

(FB) Styckmordet på Catrine da Costa 1984
Senast redigerad av Eremona 2013-12-23 kl. 16:07.
Citera
2013-12-24, 00:17
Medlem
Blandat
Artikel i DN av PC Jersild: http://imageshack.us/photo/my-images/17/x220.jpg/
ett svar på Lars Grönwalls artikel: http://imageshack.us/f/34/tczp.jpg/
Artikel i Expressen från år 2000 om Lars Borgnäs s.k dokumentär om arkitekten och dennes koppling till obducenten: http://imageshack.us/photo/my-images/21/gw0k.jpg/
En koppling som f.ö redan var känd sedan tidigare och betraktades som ointressant av polisen.
Patrik Nyberg därför får inte läkarna upprättelse: http://imageshack.us/f/585/7f83.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/801/x7nm.jpg/

Augusti 1984

Förhör med da Costas moder:
http://imageshack.us/photo/my-images/196/yohx.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/547/b5lu.jpg/

Ett spaningsuppslag från Jovan Rajs, som menar att en såg har använts vid styckningen: http://imageshack.us/photo/my-images/542/805a.jpg/

Digitaliseringen av material som rör da Costa-fallet fortgår, ni som har material, artiklar, papper ur FUP, Tingsrättens akt eller liknande får gärna höra av sig till mig.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-12-24 kl. 00:33.
Citera
2013-12-24, 07:07
Medlem
Jag undrar om inte detta skulle kunna utgöra en besvärande omständighet för "staten" i ett skadeståndsmål?

Citat:
Man underlät ju att kolla personer, lokaler och fordon på Eugeniavägen 25 innan Härm omotiverat drogs in i utredningen och det medföljande blindspåret skapades, så det fanns ingen anledning alls att omedelbart hoppa över Eugeniavägen 25. Redan i juli lyste Eugeniavägen 25 som en julgran i utredningen, och Vincent blev också central för spaningsarbetet, men höll sig envetet undan som vi vet. Hela situationen är fö totalt absurd. I åratal har folk yrat om närheten till KS, men allmänheten har inte haft den blekaste aning om vilken nedgången och kaotisk arbetsplats som faktiskt fanns 300 m från fyndplats 2 och 1,5 km från fyndplats 1. På Eugeniavägen 25 hittar vi bla 2 äkta kriminaldårar. Vi hittar helt enkelt 2 mkt socialt belastade personer och diverse andra intressanta figurer, men inte en enda av dessa hamnade i den officiella utredningen, och Vincents förhör mörkas envetet. Luktar ruttet lång väg Och kom ihåg att ett fall som detta kräver snabba initiativ, och bara vetskapen om att ett rövargäng satt ock krökade på E-vägen 25 (fyllekörningen utreddes ju i början på juni 1984) borde ha väckt polisens intresse direkt
Citera
2013-12-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Jag undrar om inte detta skulle kunna utgöra en besvärande omständighet för "staten" i ett skadeståndsmål?

Det har du fan rätt i

Polisens oförmåga eller ovilja att undersöka de personer och lokaler som serverades på silverbricka sommaren 1984 är klart intressant, och det förvånar mig att Eugeniavägen 25 inte exponerats och analyserats förrän nu, efter 30 år. Både den allmäna miljön (slummigt område) adressens läge (ett par hundra meter från Catrines kvarlevor), klientelet och 2 färska rättsfall (Vincent, Robert och en till man som var knuten till Eugeniavägen 25 utreddes ju i mars och juni 1984) talade absolut för en inventering och snabba förhör.

Både Vincent och Robert var dessutom kända av polisen långt före Catrines död. Detta var 2 mkt problematiska personer som varit kriminella i åratal när Catrine dog. Och om man som polis hittar likdelar på den nedgångna Eugeniavägen och ser sig om borde man ju undra vem som uppehåller sig där när alla andra är lediga och bortresta, och man borde också undra om det förekommit ngn polisaktivitet på E-vägen nyligen, och beviseligen undersökte polisen Eugeniavägen 25 den 6/6 1984.

Man fann en problematisk och kaotisk miljö och 2 långvarigt kriminella personer, men 2 månader senare (när likdelar hittades på Eugeniavägen) ringde inga klockor, och det dröjde en månad innan polisen masade sig till Eugeniavägen en andra gång, och när Vincent inte stod att finna underlät man helt att kolla bilar och lokaler.

Det finns väldigt mkt att säga om det borttappade utredningsmaterialet, och jag tror att polisens försummelser kan användas i en skadeståndsansökam. Jag tror du har helt rätt, Noicer, och det är lätt att gör en lista och åskådliggöra problemen. Jag återkommer
Citera
2013-12-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaljap
Mycket vaga o osäkra uppgifter, därför så var det oxå slaskuppgifter till o börja med.

Du ljuger ju skamlöst och ohämmat Det var absolut inte slaskuppgifter till att börja med. Du syftar på Sabas vittnesmål, som gavs redan i augusti 1984, innan fallet förorenats av pressen och en sjukligt sektersitisk moralmobb. Saba kände Catrine väl och erbjöd Catrine husrum sommaren 1984, och Sabas vittnesmål hänger tydligt ihop med TÅ:s vittnesmål, och TÅ kände också Catrine mkt väl. Och den samlande faktorn är den stora radion, som Catrine köpte den 6/6, och ett flertal vittnen har nämnt denna radio. Dessutom finns det en rad centrala tidsvittnen förutom Saba, vittnen som både kände Catrine mkt väl och som indikerade att Catrine levde långt efter pingsten. TÅ och BM sa att flera personer sett Catrine efter pingsten, en släkting sa att Catrine ringt långt efter pingsten osv, och detta har tagits upp utförligt ett otal ggr. Infon finns i tråden, postad flera ggr, prydlig och överskådlig, och du kan ju liksom inte snacka bort den eller trolla bort den, arma sate
Senast redigerad av Eremona 2013-12-24 kl. 11:38.
Citera
2013-12-24, 11:42
Medlem
Citat:
Mycket vaga o osäkra uppgifter, därför så var det oxå slaskuppgifter till o börja med. Samma sak är det med den där karln som efter mer än tjugo år (alltså år 2006) hade nåt "betydelsefullt" o komma med...

Helt fel, och här har du beviset: http://imageshack.us/f/191/l2ja.jpg/
Som du ser arbetade polisen utifrån tidsangivelser som enligt dig är "vaga och osäkra slaskuppgifter". När nya utredare tog sig an utredningen försvann Sabas och flera andras uppgifter lägligt för att åtalet skulle passa in på läkarna. Som du ser i polisens protokoll från 1984 arbetade spanarna utifrån Sabas, Bo Möllers och Ragnar Lindgrens uppgifter. Detta borde vara obligatorisk läsning för alla som studerar fallet, och tror på åklagarens teori om att mordet begicks kring pingst. Polisen arbetade ursprungligen utifrån teorin att da Costa mördades mellan den 10:e juni 1984, då arkitekten släppte av henne i Kungsträdgården fram tills den 19:e juni 1984, då hon hade födelsedag och i regel brukade kontakta modern. Saba träffade da Costa på eftermiddagen/kvällen den den 15:e juni 1984, därefter finns inga livstecken. Enligt uppgifter från mannen med hunden som kontaktade polisen den 18:e juli 1984 hade säckarna legat där ungefär en månad.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-12-24 kl. 12:08.
Citera
2013-12-24, 11:50
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Helt fel, och här har du beviset: http://imageshack.us/f/191/l2ja.jpg/
Som du ser arbetade polisen utifrån tidsangivelser som enligt dig är "vaga och osäkra slaskuppgifter". När nya poliser tog sig an utredningen försvann Sabas och flera andras uppgifter lägligt för att åtalet skulle passa in på läkarna. Som du ser i polisens protokoll från 1984 arbetade spanarna utifrån Tor Åbergs, Sabas och Ragnar Lindgrens uppgifter. Detta borde vara obligatorisk läsning för alla som studerar fallet, och tror på åklagarens teori om att mordet begicks kring pingst.
Där kan man också läsa att Tor och Catrine besökte socialmyndigheten 4/6, samma förmiddag som Catrine enligt Marianne Seppälä skulle vara barnvakt åt Karin Allgèn.

Catrine skulle ju också sovit över hos Marianne mellan 3 och 4 juni, samma natt som man kunnat slå fast att Catrine sov i Småland (för att sedan gå upp tidigt på morgonen för mötet på socialmyndigheten).
Citera
2013-12-24, 12:22
Medlem
Citat:
Dessa uppgifter hade ingen som helst relevans i den fortsatta utredningen o hamnade därför i den s.k. slasken. Hade förresten medlemmar bland samhällets olycksbarn legat bakom da Costas död, så hade fallet redan hösten 1984 lösts.

Fel igen, en del vittnesmål, bla arkitektens och Ragnar Lindgrens vittnesmål hade diarieförts fel, medvetet eller inte vet ingen. Arkitektens vittnesmål hittades dock senare men de nya utredarna kände inte till Ragnars, Sabas och Tors vittnesmål och arbetade utifrån fel tidsperiod. Vittnesmålen kan ju knappast saknat relevans om de nya utredarna inte kände till dem? Ingen vet egentligen hur eller varför vittnesmålen hamnade där de hamnade.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-12-24 kl. 12:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in