Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-22, 03:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuchulainn
Ja, ok. För 19 år sedan arbetade jag på en tingsrätt utan citationstecken (vad nu det innebär). Vad du nu är ute efter förstår jag inte riktigt så där måste du nu förklara det för mig. Vittnen och även målsäganden ljuger som svin (vilket du rimligen bör ha begripit om du nu arbetat på en tingsrätt) så jag är helt enkelt inte med i matchen nu.

Visst ljuger folk som svin i rätten och det är högst beklagligt, den mänskliga naturen är tyvärr sådan, vad jag ville komma fram till var endast att det smäller något högre att vittna under ed jämfört med att vittna under sanningsförsäkran.

Mvh
Citera
2013-12-22, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Eremonas mycket sobra och informativa inlägg i spoilern nedan:

Av de uppgifter du postat ovan kan jag dra några alternativa slutsatser angående varför polisens arbetsinsats rörande CdC-fallets tidiga utredningsskede får ses, såhär i efterhand, som närmast katastrofal:

1. Polismyndigheten var så pass underbemannad att man prioriterade andra brott (förslagsvis grövre brott än ett, av allt att döma, troligt styckmord).

2. Utredare motarbetade medvetet vidare undersökning av E-vägen 25 och personer som frekvent vistades/rörde sig på nämnda address.

Varför? Fanns det några supande och sexköpande poliser i stockholmsområdet på 80-talet, i synnerhet kring E-vägen 25? (privat koppling utanför arbetstid får jag förmoda, man måste vara övertydlig här på FB, har jag märkt)

3. Polisen satt och rullade tummarna och gav blanka fan i sitt jobb och de anhöriga till offret.

Finns säkert en uppsjö av alternativ men det är dessa jag valt att lyfta fram. Frågor på det?

Fint att Du märker att jag kommer med helt färsk info Det är sannerligen inte alla som märker/uppskattar helt nya informationssegment.

Och det är en helt korrekt uppspaltning som du gjort såklart

Och när vi nu förstår hur E-vägen 25 fungerade, hur välkänd Vincent var och vad som hände där, då kan vi också anta att polisen medvetet undvek att gräva ordentligt, för den här situationen är ta mig fan absurd.

Med utgångspunkt från 2 utredningar (mordhot på våren och bilstöld + vansinneskörning i början juni) och den nerdekade miljön borde polisen ha finkammat E-vägen 25, som polisen besökte 5/6 1984, efter att 2 av Vincents anställda/polare tokkört en flyttbuss i centrala Stockholm, och båda 2 var höggradigt berusade och skadade flera bilar. Bakdörrarna var öppna och slog i bilar längs vägen, och vansinnesfärden slutade med en krock. Bilen stals och startades med en spik.

Och kort sagt: Eugeniavägen 25 var precis den sortens rövarkula som man kunde vänta sig, och återigen ser vi att utredningen har ett gigantiskt hål.

Den djupt dysfunktionella miljön på Eugeniavägen 25 borde satt igång polisens sjätte sinne på en gång. Att chefen (Vincent) var störd, torsk, alkis, vanekriminell och utreddes för olaga hot var bara en liten del av bilden, och det kommer mer, det kan jag lova, och att Vincent befann sig på E-vägen i början av juni 1984 har jag nu fått bekräftat. Han var medveten om bilstölden och var på E-vägen samma dag som bilen stals.

Folk satt och krökade mitt på dagen, det fanns tunga alkisar i omlopp, det fanns ingen fungerande verksamhet alls, och minst en gubbe var klart färdig för torken. Och särskilt en person tilldrar sig uppmärksamheten. Enligt de uppgifter jag fått fanns en ytterst dysfunktionell person på E-vägen 25, en person som fungerade sämre än Vincent själv, vilket säger en hel del. Den dysfunktionella person jag syftar på var med om bilstölden och vansinneskörningen.

Den här personen verkade begå diverse små och stora brott under lång tid, och jag kämpar med detaljerna, för det är en enda röra: inbrott, snatteri, misshandel, hot, bilinbrott, bilstöld, rån osv. Jag reserverar mig för att jag kan ta miste på detaljer, och detta är bara en snabbgenomgång. Det kommer att ta ett tag innan jag får rätsida på alla uppgifterna som jag plötsligt begravts i.

Och så har vi en mkt intressant incident som skedde 1986. En alkoholiserad person (som tidigare var knuten till Vincent och E-vägen 25) var inblandad, men namnet på alkoholisten kommer vi aldrig att få tag på, det har gått för lång tid tyvärr, det går inte att knyta ihop trådarna, men händelsen är klart tänkvärd.

Polisen kallades till ett lägenhetsbråk, och hela lägenheten var sönderslagen, och man hittade en misshandlad och vettskrämd kvinna tillsammans med den nämnda alkoholisten, och enligt kvinnan försökte han strypa henne, hotade att döda henne, och telefonsladden var bortlsiten. Den anklagade mannen var mkt berusad.

När polisen försökte pressa information ur kvinnan skakade hon av rädsla och blev "närmast hysterisk", hon ville absolut inte samarbeta, och hon sa att hon inte vågade säga ngt om mannens "tidigare brott". Jag återkommer om detta när jag fått ordning på detaljerna och vet vad jag ska skriva och vilken info som är relevant för tråddiskussionen.

Länkar till några av mina senaste inlägg:

(FB) Styckmordet på Catrine da Costa 1984

(FB) Styckmordet på Catrine da Costa 1984

(FB) Styckmordet på Catrine da Costa 1984 (detta inlägg handlar också om E-vägen och dess klientel)
Senast redigerad av Eremona 2013-12-22 kl. 06:03.
Citera
2013-12-22, 09:16
Moderator
blomvattnares avatar
En del tjafs och chattande raderat.

/Mod
Citera
2013-12-22, 15:36
Medlem
Rajs i Attunda, öppnas med VLC:
http://minfil.org/06gae2b7b6/HUF_dag5_Rajs_Vittne_1.mp2
http://minfil.org/11g4eebeb6/HUF_dag5_Rajs_Vittne_2.mp2
Citera
2013-12-22, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Onekligen. Och genom det sätt hon blev styckad talar allt för att det var ett proffs, någon med medicinsk utbildning, som gjorde det.

Att det skulle vara grava alkoholister eller liknande som var ansvariga för det är uteslutet.

Fallet da Costa blir antagligen inte uppklarat men är ändå, enligt min uppfattning, på ett någorlunda tillfredsställande sätt avslutat.

Bra att du direkt avslöjar din okunskap, tack!

Det finns en hel del som faktiskt talar för att CdC blev styckad av ett/flera? proffs, ja.
Men det finns ingenting som direkt talar för att detta skulle ha utförts av någon med medicinsk utbildning!

Däremot kan ett "proffs" från slakterivärlden mycket väl ha kunnat tänkas stycka CdC på det vis som hennes kropp de facto blev styckad på!

Du är inte i position att utesluta någon "grupp" överhuvudtaget, varken alkoholister eller andra!
Bara genom ovanstående citat från dig, så har du visat att det enda du i sammanhanget besitter, det är oceaner av okunskap..

Att du anser att 'Fallet CdC' är avslutat på ett någorlunda tillfredsställande sätt förvånar mig inte.
Du brister i mer än förstånd.
Du inser inte att Socialstyrelsen gjorde fel när man bad att få återkalla läkarnas yrkeslegitimationer och detta beviljades, trots att det inte fanns rättslig grund för detta?
Citera
2013-12-22, 18:07
Medlem
Citat:
Att det skulle vara grava alkoholister eller liknande som var ansvariga för det är uteslutet.

Bra, praktiskt att du ogenerat avslöjar din okunskap Att man är grav alkoholist betyder inte alls att man är inkapabel, handikappad, förhindrad att utföra avancerade moment för stunden, om man verkligen skärper sig, och grava alkoholister kör bil, står på scen, betalar räkningar, sitter i rättegång, sköter jobbuppgifter (Vincent blev tex stuteriansvarig åren efter Catrines död) och allt möjligt, och jag märker att du inte har ngn koll på styckmordshistoriken alls.

Titta, googla, undersök vilka sorters människor som brukar stycka lik. Du kommer att hitta alkisar, helt säkert Och du måste ju lära dig att tänka i mönster, i sammanhang, snälla människa. Att Vincent var alkis, att han umgicks med alkisar, detta är bara valda delar av det stora mönstret.

Att det fanns grava alkisar på E-vägen 25 är självklart intressant, eftersom alkoholismen ökar risken för våld, misstag, överslagshandlingar, impulsbrott, hjärnskador (som kan leda till bristande impulskontroll och empatiförlust pga skadade pannlober) och psykosliknande förvirringstillstånd, men man ska absolut inte anta att en alkis måste misslyckas med själva styckningen. Det är bara jävligt naivt att tro så

Och dessutom vet vi inte om Catrine dödades, och om den tänkte mördaren också var styckaren. Till historien hör också att 2 personer på E-vägen 25 var släkt. Pappan till en av alkisarna var anställd av Vincent ... det fanns åtminstone ett starkt lojalitetsband alltså, och pappan tyckte att sonen var färdig för torken tydligen, enligt vad jag hört.

Och min poäng (som har stöd i offentliga uppgifter och info som kommer från personkällor jag själv hittat) är att det fanns en slummig rövarkula på Eugeniavägen 25, och när man hittar skeva, kriminella alkisar 300 m från likdelar (som tillhör en av alkisarnas väninna), då bör man fråga självklart ut så många suparbröder som möjligt, samt kolla lokaler och bilar. Men det tycker nog inte du Jag och andra ser ett svart hål i utredningen, men det gör nog inte du.
Senast redigerad av Eremona 2013-12-22 kl. 18:15.
Citera
2013-12-23, 01:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Onekligen. Och genom det sätt hon blev styckad talar allt för att det var ett proffs, någon med medicinsk utbildning, som gjorde det.

Fallet da Costa blir antagligen inte uppklarat men är ändå, enligt min uppfattning, på ett någorlunda tillfredsställande sätt avslutat.

Det som talar emot att det var en alkoholist/missbrukare eller liknande som styckade Catrine är ju att det fanns inga spår efter gärningsmannen (gärningsmännen?) på fyndplatserna varken i form av fingeravtryck, hårstrån eller fibrer osv, håranalyser tex är inget nytt i kriminaltekniska undersökningar, den första lär ha gjorts redan 1931.

http://varldenshistoria.se/klaus-larsen-och-henrik-elling/har-och-tyg-blir-osynliga-spar

Den (eller de) som har styckat Catrine har varit väldigt måna om att inte lämna några spår efter sig.
Det känns rätt så osannolikt att det var fråga om någon helt vanlig halvslarvig småklumpig alkoholist/missbrukare/kriminell som var inblandad i offrets död och styckning, att det istället var ett proffs eller person med kunskap/insyn i hur en kriminalteknisk undersökning går till är betydligt mera sannolikt.

Fallet Da Costa är som bekant preskriberat och den (eller de) som styckade henne och är den skyldige kommer tyvärr aldrig att bli dömd men visst känns det ändå på nåt sätt som Catrine fått sin upprättelse.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-12-23 kl. 02:06.
Citera
2013-12-23, 02:03
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Nja, hovrätten var ju inblandad och deras skrivelse visade ju åt vilket håll det barkade om målet skulle komma dit.

Hade väl barkat åt samma hål, det hade stått "visst finns det en del graverande prylar för herrarna, men det är inte ställt utom blablabla..." (på juridik-språk). Troligtvis samma resultat som tingsrätten, bara lite mer soft konsumentupplysning.
Citera
2013-12-23, 02:57
Medlem
Catrine behöver inte alls ha blivit mördad, exempelvis genom strypning, utan kan lika gärna ha dött genom en överdos narkotika eller läkemedel. När man lever så hårt som Catrine är man ofta försvagad på olika sätt, och lite för mycket av den ena eller den andra tabletten eller sprutan kan som bekant ge en mycket svag andnings- eller hjärtfunktion vilket kan leda till döden, även i sömnen, i synnerhet om olika läkemedel och alkohol interagerar och potentierar varandra.
Citera
2013-12-23, 03:57
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Catrine behöver inte alls ha blivit mördad, exempelvis genom strypning, utan kan lika gärna ha dött genom en överdos narkotika eller läkemedel. När man lever så hårt som Catrine är man ofta försvagad på olika sätt, och lite för mycket av den ena eller den andra tabletten eller sprutan kan som bekant ge en mycket svag andnings- eller hjärtfunktion vilket kan leda till döden, även i sömnen, i synnerhet om olika läkemedel och alkohol interagerar och potentierar varandra.

Det finns ett antal alternativ.

Catrines död kan möjligtvis ha varit en "olyckshändelse", kanske i samband med sk. strypsex eller något liknande.
Vi ska nämligen inte glömma bort att Catrine var gatuprostituerad och vissa sexkunder kan ha väldigt udda önskemål som dom är villiga att betala för, det här scenariot kan inte uteslutas.
Catrine var dessutom missbrukare/kanske desperat efter pengar och kan därför ha accepterat kunder som hon normalt sett istället hade nobbat.

En överdos kan inte heller uteslutas men varför i herrans namn var det då så viktigt att avlägsna alla vitala organ som kunde visa dödsorsaken ?

Teorin om en lustmördare/seriemördare kan inte heller avfärdas, det finns tre olösta prostitutionsmord från åren 1982-1984, en möjlig koppling har aldrig blivit utredd, dvs en seriemordsanalys.
Citera
2013-12-23, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det som talar emot att det var en alkoholist/missbrukare eller liknande som styckade Catrine är ju att det fanns inga spår efter gärningsmannen (gärningsmännen?) på fyndplatserna varken i form av fingeravtryck, hårstrån eller fibrer osv

Stor, stor humor. Du är obetalbar Det fanns ju hårstrån från ett flertal personer på handduken som hittade vid Karlberg, och det fanns också djurhår, samt ngt komplicerat och geggigt som trängt igenom handduken (troligen uppkastningar). Man har bara koll på två personers hårstrån: hårstrån från Catrine (stark träff) och från en läkare på Kungsholmen (svag träff). Och Gonerka och Vincent har aldrig testats mot hårstråna på handduken. Och fingeravtryck kan du inte uttala dig om heller, för det vimlade av fingeravtryck, och ingen vet vilka som kom från snuten och vilka som kunde komma från en gärningsman. Välkommen till verkligheten och God Jul på dig
Senast redigerad av Eremona 2013-12-23 kl. 08:17.
Citera
2013-12-23, 09:22
Medlem
Citat:

Citerar du Rolf Börjlind nu?

Nej det var inga "proffs" som styckade CdC. Och ja alkoholiserade och knarkande kriminella kan mycket väl stycka en kropp. Speciellt om de arbetat i kök, har varit med på jakt, jagat eller har jägare i släkten.

Att fallet skulle vara tillfredställande avslutat är en märklig slutsats eftersom de som försvarar justitiemordet - för det är vad man kallar rätthaverier av den här magnituden - tydligen känner ett behov av att fallet inte diskuteras förutsättningslöst och verkligen inte i och med att FUP med slask liksom ett helt bibliotek av artiklar fördjupat diskussionen avsevärt.

Att de två läkare som fick sina liv totalförstörda har rätt till offentlig upprättelse och en ekonomisk kompensation är en självklarhet för alla utom de som trampade i klaveret och/eller aktivt bidrog till sabotaget när det begav sig. Även allmänheten kan kräva att detta inte upprepas och att den medborgare som ändå utsätts för något sådant kan få upprättelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in