Citat:
Ursprungligen postat av daddys
Kvinnojourerna och deras moderförening ROKS fick i år 11 miljoner i statsstöd. Lägg på det dom 3000 spänn dom tar av kommunen per övernattning i deras skyddade boenden så inser du att detta inte är några "ideella" föreningar. Dessa pengar behöver inte heller redovisas sftersom verksamheten är hemlig. Tycker du att detta är bra?
Mansjourerna får inte ett öre längre då dom inte går med på kravet att dom också skall jobba mot det "gigantiska" samhällsproblemet mäns våld mot kvinnor. Män som misshandlas och deras barn har således ingenstans att ta vägen.
men det värsta är att många av dessa miljoner används för ren kriminell verksamhet, genom att hjälpa mammor att gå under jorden med sina barn och hålla dom gämda i åratal.
Ja jag anser att kvinnojourerna skall bort och ersättas med statligt kontrollerade skyddade boenden som skall redovisa sina bidrag och som skall vara öppna för alla som har behov av dom.
Mansjourerna får inte ett öre längre då dom inte går med på kravet att dom också skall jobba mot det "gigantiska" samhällsproblemet mäns våld mot kvinnor. Män som misshandlas och deras barn har således ingenstans att ta vägen.
men det värsta är att många av dessa miljoner används för ren kriminell verksamhet, genom att hjälpa mammor att gå under jorden med sina barn och hålla dom gämda i åratal.
Ja jag anser att kvinnojourerna skall bort och ersättas med statligt kontrollerade skyddade boenden som skall redovisa sina bidrag och som skall vara öppna för alla som har behov av dom.
OK! Jag vill inte förstöra din tråd med fakta.
Men ROKS har inga övernattningar, det är jourerna ute i kommunerna som har övernattningar. Och det är ingen som tar 3000 kr per dygn ens om du har flera barn med dig.
Mansjorerna får visst stöd, men problemet är att män inte vill arbeta ideellt i samma utsträckning som kvinnor. Därför är det svårt att få män att ställa upp i mansjourer. Ingen kräver att mansjourerna skall syssla med annat än att stötta just män och deras barn. Allt annat är nonsens.
Kvinnojourerna är inte statliga eller kommunala, eftersom du skall kunna söka hjälp och vara helt anonym. Av samma anledning skall inte mansjourerna vara statliga eller kommunala.
Det mesta bygger på frivilligt ideellt föreningsarbete.