2009-07-06, 22:18
  #97
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av daddys
Kvinnojourerna och deras moderförening ROKS fick i år 11 miljoner i statsstöd. Lägg på det dom 3000 spänn dom tar av kommunen per övernattning i deras skyddade boenden så inser du att detta inte är några "ideella" föreningar. Dessa pengar behöver inte heller redovisas sftersom verksamheten är hemlig. Tycker du att detta är bra?

Mansjourerna får inte ett öre längre då dom inte går med på kravet att dom också skall jobba mot det "gigantiska" samhällsproblemet mäns våld mot kvinnor. Män som misshandlas och deras barn har således ingenstans att ta vägen.

men det värsta är att många av dessa miljoner används för ren kriminell verksamhet, genom att hjälpa mammor att gå under jorden med sina barn och hålla dom gämda i åratal.

Ja jag anser att kvinnojourerna skall bort och ersättas med statligt kontrollerade skyddade boenden som skall redovisa sina bidrag och som skall vara öppna för alla som har behov av dom.

OK! Jag vill inte förstöra din tråd med fakta.

Men ROKS har inga övernattningar, det är jourerna ute i kommunerna som har övernattningar. Och det är ingen som tar 3000 kr per dygn ens om du har flera barn med dig.

Mansjorerna får visst stöd, men problemet är att män inte vill arbeta ideellt i samma utsträckning som kvinnor. Därför är det svårt att få män att ställa upp i mansjourer. Ingen kräver att mansjourerna skall syssla med annat än att stötta just män och deras barn. Allt annat är nonsens.

Kvinnojourerna är inte statliga eller kommunala, eftersom du skall kunna söka hjälp och vara helt anonym. Av samma anledning skall inte mansjourerna vara statliga eller kommunala.

Det mesta bygger på frivilligt ideellt föreningsarbete.
Citera
2009-07-07, 01:36
  #98
Bannlyst
ROKS (Riksorganisationen för kvinnojourer) fick 11 miljoner i statsstöd i den förra budgeten. Under mandatperioden har denna regering avsatt 1 miljard kronor enkom för att bekämpa det gigantiska problemet med mäns våld mot kvinnor. BRÅs statistik visar att det förra året var 0,3% kvinnor som anmälde själva eller anmäldes via sjukvården eller annan person, att dom misshandlats av någon Här ingår alltså:
1. Ringa misshandel, dvs knuff eller ett hårt tag om armen o dyl.
2. Falska anmälningar, ca 30% enligt polisens egna uppskattningar.
2. Samkönat våld, ca 22%, dvs kvinnor som misshandlas av andra kvinnor.

Och om vi nu ändå skall prata mörkertal, för det älskar ju rödstrumporna att ta upp så kan jag lova dig att mörkertalet gällande kcinnors våld mot män är betydligt större än det motsatta.

Siffran gällande vad det kostar socialtjänsten att anlita kvinnojouren kommer från ett inslag i Aktuellt om jag inte minns alldeles galet. Inslaget handlade om kvinnojouren Terrafem, och där vittnade kvinnor som tagits in där om rena terrorn.

Varför inte stänga dessa diskriminerande hatspridande inrättningar och istället införa skyddade boenden för alla som har behov av dom? Det skulle inte bara vara en vinst rent ekonomiskt utan även jämställdhetsmässigt.
Citera
2009-07-07, 14:24
  #99
Bannlyst
Mansdiskrimineringen är påtaglig i rättssystemet och fan vad jag håller på dig Daddys.
Citera
2009-07-07, 17:07
  #100
Moderator
Pentyls avatar
Om man tar sin utgångspunkt i Daddys blogg så kan man konstatera att det finns ett utrymme för myndigheter (tjänstemän) att agera osakligt i sin tjänsteutövning; att de gör undermåliga och tendentiösa utredningar.

Jag tror för egen del att att denna slagsida kan slå lite hur som helst och riktas mot vad som än nu den aktuella enheten har på agendan eller den enskilda tjänstemannen för tillfället ogillar.

Dock är jag helt säker på att det går att urskilja mönster i de osakliga utsagor som dessa myndigheter producerar.
Jag tror också att ett sådant mönster av osaklighet stämmer väl överens med en feministisk ideologi, dvs tjänstemän lämnar sin oväld i handläggningen till förmån för en (politiskt betingad) agenda.

En sådan agenda behöver inte var explicit och tydlig. Den kan vara outtalad och dold, så som är fallet när någon är osaklig och slarvig och samtidigt politiskt korrekt
Citera
2009-07-07, 17:10
  #101
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Om man tar sin utgångspunkt i Daddys blogg så kan man konstatera att det finns ett utrymme för myndigheter (tjänstemän) att agera osakligt i sin tjänsteutövning; att de gör undermåliga och tendentiösa utredningar.

Jag tror för egen del att att denna slagsida kan slå lite hur som helst och riktas mot vad som än nu den aktuella enheten har på agendan eller den enskilda tjänstemannen för tillfället ogillar.

Dock är jag helt säker på att det går att urskilja mönster i de osakliga utsagor som dessa myndigheter producerar.
Jag tror också att ett sådant mönster av osaklighet stämmer väl överens med en feministisk ideologi, dvs tjänstemän lämnar sin oväld i handläggningen till förmån för en (politiskt betingad) agenda.

En sådan agenda behöver inte var explicit och tydlig. Den kan vara outtalad och dold, så som är fallet när någon är osaklig och slarvig och samtidigt politiskt korrekt

En av de bättre sammanfattningar jag läst av det godtycke som råder i detta land.
Citera
2009-07-07, 17:29
  #102
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
[...]
Det här är ett skilsmässodrama och ett barn är inblandat och det barnet får lida för vad ni båda ställer till med!

Du måste släppa hatet och fundera över om det finns någonting att förhandla om - någonting som kan få henne mildare stämd mot dig...så att du återfår umgänget. Vilka krav ställer hon? Vad vill hon att du ska göra? Finns det något sådant uttalat?
[...]
severiano ger exemepl på ett klassiskt logiskt fel, vilket dessvärre förefaller har smugit in och blivit standard i vårdnadsmål: "...ni båda ställer till..."
Utsagan följer principen att det inte är ens fel när två träter.
Det kan vara ett bra memorandum för den som är upprörd över någon annan - en uppmaning att rannsaka sig själv. Men det är är definitivt ingen bra princip för att avgöra sanningsfrågan i en tvist.
Det är rent logiskt - faktiskt - möjligt att en person ensidigt utsätter en annan person för något obehagligt, eller att en person ensidigt försöker få något av en annan utan att det för den sakens skull är den andre som dirver den förste.

En analog situation är när någon blir nedslagen bakifrån och rånad. Det är svårt att förmildra gärningen genom att hävda att det är inte ens fel när två träter. Eller att slagsmål sker mellan två jämngoda kålsupare.

Det logiska felet består i att per automatik lägga en kollektiv skuld över paret (här: Daddy och hans ex) när denna fråga inte är utredd och avgjord och när det är principiellt möjligt att det rör sig om ena partens ensidiga oresonlighet. Det är en slags ansvarsdiffussion.

Vad gäller uppmaningen att "...släppa hatet..." håller jag i princip med. Men om man läser bloggen hans, så finner man att just hat inte är den framträdande affekten när det är tal om modern eller barnet.
Däremot finns det en illa dold vrede mot tjänstemän som inte för ett ögonblick försökt stå upp för någon slags ämbetsmannaheder. Den är befogad, givet det publicerade materialet, och synnerligen upprörande: Det är inte bara en allvarlig kränkning av Daddy utan ett principiellt hot mot den demokratiska, rättssäkra staten.
Citera
2009-07-07, 17:33
  #103
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
severiano ger exemepl på ett klassiskt logiskt fel, vilket dessvärre förefaller har smugit in och blivit standard i vårdnadsmål: "...ni båda ställer till..."
Utsagan följer principen att det inte är ens fel när två träter.
Det kan vara ett bra memorandum för den som är upprörd över någon annan - en uppmaning att rannsaka sig själv. Men det är är definitivt ingen bra princip för att avgöra sanningsfrågan i en tvist.
Det är rent logiskt - faktiskt - möjligt att en person ensidigt utsätter en annan person för något obehagligt, eller att en person ensidigt försöker få något av en annan utan att det för den sakens skull är den andre som dirver den förste.

En analog situation är när någon blir nedslagen bakifrån och rånad. Det är svårt att förmildra gärningen genom att hävda att det är inte ens fel när två träter. Eller att slagsmål sker mellan två jämngoda kålsupare.

Det logiska felet består i att per automatik lägga en kollektiv skuld över paret (här: Daddy och hans ex) när denna fråga inte är utredd och avgjord och när det är principiellt möjligt att det rör sig om ena partens ensidiga oresonlighet. Det är en slags ansvarsdiffussion.

Vad gäller uppmaningen att "...släppa hatet..." håller jag i princip med. Men om man läser bloggen hans, så finner man att just hat inte är den framträdande affekten när det är tal om modern eller barnet.
Däremot finns det en illa dold vrede mot tjänstemän som inte för ett ögonblick försökt stå upp för någon slags ämbetsmannaheder. Den är befogad, givet det publicerade materialet, och synnerligen upprörande: Det är inte bara en allvarlig kränkning av Daddy utan ett principiellt hot mot den demokratiska, rättssäkra staten.

Du har en förmåga feministerna saknar. Att bena upp saker logiskt och att förhålla sig värdeneutral i en konflikt tills FAKTA finns på bordet. Att detta ska vara så förbaskat svårt att fatta? Hur många tjänstefel och rättsövergrepp begås i tystnad i detta land? Alla är inte så starka och medvetna om sina rättigheter som Daddy.
Citera
2009-07-07, 20:29
  #104
Medlem
MyfairLadys avatar
Daddy en riktigt stor eloge !

Vi är många som stödjer dig och ditt arbete, dock har inte tillräckligt många fått upp ögonen, man måste nog på nära håll uppleva för att kunna förstå det maktmissbruk och den obegripligt skrämmande hanteringen av barn i vårdnadsmål som sker dagligen trots barnkonventionen, av de som man trodde skulle veta skydda och hjälpa, det tycks som det inte handlar om barnen för alla aktörer utan om mammornas rätt till sina barn.

Därför är det du gör oerhört viktigt.

En en gång Tack!

Ge aldrig upp!
Citera
2009-07-07, 20:32
  #105
Medlem
MyfairLadys avatar
För Barnens rätt till båda sina föräldrar!

www.pappa-barn.se
Citera
2009-07-07, 21:05
  #106
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Det logiska felet består i att per automatik lägga en kollektiv skuld över paret (här: Daddy och hans ex) när denna fråga inte är utredd och avgjord och när det är principiellt möjligt att det rör sig om ena partens ensidiga oresonlighet. Det är en slags ansvarsdiffussion.
Sådan är också min erfarenhet. Vissa handläggare, kvinnojourer m.m utnyttjar psykiskt sjuka kvinnor vilka å sin sida utnyttjar tillbaka då de belönas med uppmärksamhet för sin mytomani. Även om de flesta, ja så gott som alla, människor tänker kritiskt och förstår hur det ligger till så finns det alltid någon som saknar omdöme och inte gör det.
Citera
2009-07-07, 22:21
  #107
Medlem
Jag kan bara hålla med dig Empress för det går till så illa ooch upprättelseoch utredningar tar tid .

http://daddys.blogg.se/2009/july/ett-litet-reportage-om-rattssakerheten-i-sver.html?_tmp=b228ac4beca4ee7ee3bca02a180b1fc7d23 0b62e

Man får väl hoppas att JK eller J.O eller B.O eller socialstyrelsen går in och styr upp så att Daddys dotter kan få. Att någon sätter ner foten.

Leroy
Citera
2009-07-07, 23:02
  #108
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Vad du glömmer är att det finns psykopatiska och lögnaktiga mödrar.
Nej, det glömmer jag inte alls! Men i det här specifika fallet talar vi om en man som fråntagits vårdnaden, inte en kvinna. Min invändning var det oreflekterade stöd som jag upplevde att trådskaparen fick här för att han fråntagits vårdnaden. Jag kan livligt föreställa mig att min far hade kunnat göra samma känslosamma, övertygande inlägg på ett debattforum om det hade existerat på hans tid. Det jag reagerar på är just det som jag upplever som ett ohöljt och ogenomtänkt stöd. Men det är möjligt att alla som skriver i tråden har läst alla dokument som finns och tänkt igenom saken och därefter dragit en genomtänkt slutsats! (Fast jag betvivlar det om jag ska vara ärlig.)
mvh
tt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in