Citat:
Utredningen skall visa om barnet far illa/löper risk på något sätt. Det ligger till grund för vad som är bäst för barnet.
Ursprungligen postat av beheaded
Vem har rätt att bedöma vad barnet ska har "rätt till" respektive "rätt att slippa ifrån" och på vilken grund?
Citat:
Talar jag bara om fadern -- exakt var nämner jag ens fadern.
Varför talar du bara om fadern i detta fallet? Och vem avgör om han är "skadlig" för barnet samt på vilka grunder? (Barnet själv verkar ju dessutom i detta fall ha trivts bra med sin far och har dessutom uttryckt en önskan att spendera mer tid med fadern)
Vi tittar på mitt inlägg tillsammans - och sen kan ju du korrigera mig om jag missar någonstans.
Citat:
Hur många fadern räknade du till?
Ursprungligen postat av micro113
Flickans rätt behöver inte innebär rätt till -- det kan ibland innebära rätt att slippa ifrån.
Om föräldern är skadlig så är barnets rätt att skyddas från föräldern. Om föräldern är till gagn för barnet är barnets rätt umgänge med föräldern.
Men det är barnets rätt som är i fokus - rätt att få, rätt att slippa.
Släkten är inte alltid en nödvändig rätt - släkten kan man se som en rätt när den ena föräldern är avliden till exempel. Då kan i vissa fall - inte alltid - man se att det är till stor gagn för barnet att få ett stadgat umgänge med någon i den släkten. Det är dock ingen regelmässig åtgärd.
Flickans rätt behöver inte innebär rätt till -- det kan ibland innebära rätt att slippa ifrån.
Om föräldern är skadlig så är barnets rätt att skyddas från föräldern. Om föräldern är till gagn för barnet är barnets rätt umgänge med föräldern.
Men det är barnets rätt som är i fokus - rätt att få, rätt att slippa.
Släkten är inte alltid en nödvändig rätt - släkten kan man se som en rätt när den ena föräldern är avliden till exempel. Då kan i vissa fall - inte alltid - man se att det är till stor gagn för barnet att få ett stadgat umgänge med någon i den släkten. Det är dock ingen regelmässig åtgärd.
Utredningen ligger till grund för att avgöra om föräldern är skadlig eller inte.
Joakim säger att Ranja trivts bra - Ranja har jag inte hört. Det Ranja säger i polisförhör kan vara manipulerat enligt Joakim. Det kan det vara, även det Joakim vill att hon skall säga kan vara inlärt av just Joakim - det är ju på de bitarna hon stammar, vilket tyder på osäkerhet - om man skall vara krass.
Enligt Joakim kan vi inte lita på det Ranja säger i förhöret - alltså .... Har vi bara Joakims ord på vad Ranja tycker om att vara hos pappa.
Citat:
Man utgår från relationen barn förälder. Därför att vidgar du rätten kommer omöjliga situationer uppstå. Där föräldrarna inte umgås med sina föräldrar, och de därför kräver umgänge med barnet. Där deras syskon kräver umgänge med barnet. Där äldre syskon till yngre barn som flyttat ut kräver umgänge osv osv.
Barnet har ju en bror och en massa annan släkt. På vilket sätt skulle dessa vara till "skada" för barnet?
Det blir ohållbart att vidga begreppen på det viset - därför är familjerätten vårdnad/umgänge begränsad till förälder - barn, och skall ske med barnets rätt i fokus. Barnets rätt till sin förälder - inte förälderns rätt till sitt barn.
Det är sedan upp till föräldrarna att avgöra och tillse om och att övriga släktrelationer fungerar.
Om jag Joakim hade velat bibehålla en relation mellan syskonen borde han alltså ha försökt få till stånd en sådan via kontaktperson eller via mödrarna - då utan kravet på egen medverkan i den delen, eftersom han själv var stängd från medverkan.
De gånger han har umgänge med Ranja är det upp till Joakim att tillse att syskonen träffas och därigenom bibehåller sin relation.
Om den ena föräldern dör kan däremot en nära anhörig i undantagsfall beviljas umgänge därför att det kan anses ligga i barnets intresse - men släkten ses inte som så viktig normalt att det är ett normalförfarande ens vid ena förälderns frånfälle, utan det brukar lämnas till den kvarvarande föräldern att avgöra hur den kontakten skall se ut/inte se ut.
Senast redigerad av micro113 2010-04-20 kl. 23:32.
Senast redigerad av micro113 2010-04-20 kl. 23:32.