2010-06-14, 15:54
  #7021
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Jag tror inget - jag vet en massa saker medan ni bland annat talat om ADHD som en neurologisk sjukdom utan att kunna se skillnaden mellan en sådan och en neuropsykiatrisk diagnos. Ni talar om skador utan
Du har då banne mej inte sett mej omnämna ADHD som något annat än ett neuropsykiatriskt funktionshinder någonstans någon gång.

Däremot svamlar du en massa strunt om att saker som inte går att se på röntgen och inte går att fastställa orsak till är slaskdiagnoser, vilket innebär att dom flesta neuropsykiatriska funktionshinder och psykiatriska diagnoser, för att inte tala om ett antal somatiska, skulle falla under den kategorin.
Vilket visar att du svamlar i nattmössan totalt.
Citera
2010-06-14, 16:11
  #7022
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
[/spoiler]
Du har då banne mej inte sett mej omnämna ADHD som något annat än ett neuropsykiatriskt funktionshinder någonstans någon gång.

Däremot svamlar du en massa strunt om att saker som inte går att se på röntgen och inte går att fastställa orsak till är slaskdiagnoser, vilket innebär att dom flesta neuropsykiatriska funktionshinder och psykiatriska diagnoser, för att inte tala om ett antal somatiska, skulle falla under den kategorin.
Vilket visar att du svamlar i nattmössan totalt.


Nej då det var din kompis HenrikJ som "asgarvade" när jag talade om för honom att ADHD inte var en skada...du hade inget att invända mot det han sade, utan fortsatte bara att hetsa så jag utgick ifrån att vad ni än påstår inom er lilla klick, så backar ni upp varandra. Och ja...visst finns det en rad psykiatriska diagnoser som i efterhand visar sig felställda - har för mig att någon i tråden var inne på att bla ADHD kan förväxlas med depression. Sedan har du "trotssyndrom" som har många likheter med ADHD. I USA fanns det under en lång tid i princip bara två psykiatriska sjukdomsstillstånd, schizofreni och paranoja. Psykiatri är alltså ingen särskilt exakt vetenskap - t.ex. har människor med överfunktion/underunktion av sköldkörteln beteenden som kan liknas vid manodepressivitet o.s.v. o.s.v.

Jag sitter inte och diagnosticerar folk över nätet, jag sitter inte och drar långtgående slutsatser om vad det ena och det andra beteendet har med att göra, men det är precis vad ni gör och är det något jag avskyr så är det självutnämnda amatörpsykologer som läst tio rader ur någon psykologibok för högstadiet och därefter känner sig som fullärda!
Citera
2010-06-14, 16:14
  #7023
Medlem
knoxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BogieBaby
Tack Knoxy för de orden. För min del är jag övertygad om att ADHD´n ligger bakom mycket rörande vårdnadstvisten och andra problem som Daddy har gentemot sin omvärld. Jag har inga djupare kunskaper kring ADHD men liksom andra sjukdomar brukar de flesta inte söka hjälp förrän symtomen blivit påtagliga vilket de tydligen blev någon gång runt 2007. Vad som avgjorde att Daddy sökte hjälp framgår inte (jag hittar iallafall inte uppgiften), någon måste ha påtalat problemen om det inte är så att Daddy själv insett att han inte fungerar riktigt som andra. Enligt hans egen mamma är läkemedelsbehandlingen av ADHD´n framgångsrik vilket stöder att det funnits problem tidigare. Som jag fattar det är läkemedelsbehandling en del i behandlingen av sjukdomen, andra delar torde vara att få stöd med att strukturera det dagliga livet. Sannolikt uppfattar också en person med obehandlad ADHD att omvärlden är emot dem och att de är missförstådda, vilket de naturligtvis också är som odiagnosticerade och obehandlade. En diagnos är säkert för många en lättnad, en förklaring till att allt blivit som det blivit. Men det innebär också en skyldighet, att med hjälp av andra ta ansvar för sin sjukdom och att lära sig att leva med den och på den punkten anser jag att Daddy brister.

Jag lever själv med en man som har svår ADHD och har två barn med den diagnosen, även om barnens diagnos är sekundär, huvud diagnosen för dom är SPD. Min sambo är en underbar pappa på många sätt, men hans ADHD gör att han har svårare att klara av vissa delar av föräldraskapet och jag tror nog att det är samma problem daddy har, även om skillnaden är att min sambo kan erkänna sina problem medans daddy verkar ha svårare med den biten. Om man inte kan erkänna att man har problem kan man inte heller göra något åt dom. Med rätt hjälp och stöd kan man klara tillvaron även med svår ADHD, men utan stöd kan det bli problem för både daddy och hans barn. Jag hoppas verkligen att han blivit/blir erbjuden den hjälpen och att han inte ser det som ett svaghetstecken att ta emot hjälp.
Citera
2010-06-14, 16:18
  #7024
Medlem
Men sev:
Drar du inte djupgående analyser om smutsiga kläder och dylikt ang. de föräldrar du säger bara vill ha en diagnos? Vad ger dig den rätten att dra några som helst slutsatser om dom?

Det frösta jag lärde mig ang. funktionshindrade med bl.a. autism och ADHD att de fungerar olika på olika platser och situationer. vilket kan leda till alutsatser som att skolan kan fungera mycket bra för en individ som söker klara riktlinjer och det i hemmet där vardagen är kan bli problem.

Men du säger att andra gör diagnoser osv. är amatörpsykologer. Jag kan hävda att det du skrev om de föräldrarna är desamma. Analyser baserat på en millisekund av deras liv. Det ger dig rätten att klanka ner på dom. Är inte det dubbelmoral?
Citera
2010-06-14, 16:19
  #7025
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Nej då det var din kompis HenrikJ som "asgarvade" när jag talade om för honom att ADHD inte var en skada...du hade inget att invända mot det han sade, utan fortsatte bara att hetsa så jag utgick ifrån att vad ni än påstår inom er lilla klick, så backar ni upp varandra. Och ja...visst finns det en rad psykiatriska diagnoser som i efterhand visar sig felställda - har för mig att någon i tråden var inne på att bla ADHD kan förväxlas med depression. Sedan har du "trotssyndrom" som har många likheter med ADHD. I USA fanns det under en lång tid i princip bara två psykiatriska sjukdomsstillstånd, schizofreni och paranoja. Psykiatri är alltså ingen särskilt exakt vetenskap - t.ex. har människor med överfunktion/underunktion av sköldkörteln beteenden som kan liknas vid manodepressivitet o.s.v. o.s.v.

Jag sitter inte och diagnosticerar folk över nätet, jag sitter inte och drar långtgående slutsatser om vad det ena och det andra beteendet har med att göra, men det är precis vad ni gör och är det något jag avskyr så är det självutnämnda amatörpsykologer som läst tio rader ur någon psykologibok för högstadiet och därefter känner sig som fullärda!

Återigen du har inte en aning om vilka kunskaper jag har på området. Du har inte heller sett mej sitta och göra långtgående slutsatser kring diagnosen.
Jag har konstaterat att den finns och att den fanns med som grund för bedömningen i vårdnadsutredningen 2007, och det som Daddy själv och hans omgivning har uppgett i samband med det.
Jag INTE själv suttit och spekulerat vidare kring det.
Jag har däremot sagt att ADHD och dom problem det kan medföra givetvis finns med i en helhets bedömning av föräldraförmågan eftersom man då gör en bedömning av personens som helhet och därmed tar in alla aspekter. Då kan man inte utelämna något.
Så kan du sluta med dina svepande påståenden. Vill du rikta anklagelser eller påståenden gällande olika uttalanden var då snäll och vänd dej direkt till dom personer som har fällt dom uttalandena och påståendena. Kommer du inte ihåg var du ska placera olika saker låt då bli att adressera det helt tack.

Edit;
Nu är alltså också psykiatriska diagnoser slaskdiagnoser. Dom feldiagnostiserar cancer ibland också. Slaskdiagnos?
__________________
Senast redigerad av Logga-ut 2010-06-14 kl. 16:22.
Citera
2010-06-14, 16:24
  #7026
Medlem
knoxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Och i hur många diagnosticerade fall har man mätt hjärnaktiviteten? Nej, det är en diagnos som kan betyda lite av varje och i de fall diagnosen leder till hjälp i form av olika stödåtgärder så är det utmärkt, när den enbart leder till stjälp i form av stigmatisering eller att t.ex. barn med diagnosen förnekas hjälp hos BUP därför att de är alltför "resusrskrävande" (Vilket sker!) så finns det all anledning att ifrågasätta den!

MS är en neurologisk sjukdom som går att "mäta" bland annat p.g.a. den ökade förekomsten av vita blodkroppar - det är något helt annat! Återigen - ADHD är en neuropsykiatrisk diagnos på en symptombild, inte på en iakttagbar sjukdom!

Och ska vi gå on topic så är det väl ganska tydligt hur Daddys ADHD används emot honom - vad har han för glädje av den diagnosen? Självklart är det underbart för föräldrar som vill slippa skuldkänslor att man kan stämpla barnet, men...det är barnet som ska leva med diagnsoen och bli bespottad för den! Att se friska barn som inte utmärker sig på något avvikande vis alls, tvingas ta concerta därför att "de är så jobbiga hemma"...det är vidrigt! Kan en unge bete sig på skola och på fritids utan att hamna i bråk, utan att ha svårt att lyssna och ta till sig information, men ändå på grund av föräldrarnas krav medicineras - då är något jävligt fel!

Hur används daddys ADHD emot honom?
Vad han har för glädje av sin diagnos? Samma glädje som en cancer patient har av sin diagnos skulle jag tro. Med rätt behandling så förbättras hans livskvalitet. Tyvärr finns det ju alltid personer som dig, som gör saken värre för dom som kämpar med denna sjukdom. Ser du ner på alla som lider av en sjukdom som man inte kan se på röntgen bilder eller är det bara dom med ADHD som får den äran? Mina barn har aldrig blivit bespottade pga. sin diagnos, men vi har väl haft tur eftersom ingen av dom som arbetar med mina barn delar dina åsikter om ADHD. Jag har heller aldrig lidit av några skuldkänslor, varken före eller efter läkaren gav dom deras diagnos.
Citera
2010-06-14, 16:31
  #7027
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
.

Edit;
Nu är alltså också psykiatriska diagnoser slaskdiagnoser. Dom feldiagnostiserar cancer ibland också. Slaskdiagnos?

Nix, har jag inte sagt, men att det finns många närliggande sjukdomstillstånd som ibland gör att en person under viss tid kan få ett antal olika diagnoser. När det handlar om ADHD så talar jag enbart om att det är en relatvit ny "sjukdom", man diagnosticerar mängder av framför allt barn ,och ofta då de är i en ålder där man fäster alldeles för stor vikt vid vad föräldrar anser och tycker, än vid barnets egna ord.

Man tar ingen ordentlig anamnes, man undersöker inte hemförhållanden utan man tar för givet att föräldern är kapabel att bedöma sitt barn (samtidigt som man talar om en ärftlighetsfaktor) och det är detta jag ifrågasätter.
Citera
2010-06-14, 16:32
  #7028
Medlem
knoxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Märkligt fenomen ändå - jag får till mig att det jag skriver om ADHD är ot, tjatigt etc och när jag alltså inte skriver mer om det så fortsätter ADHD-snacket i en massa inlägg till. Komiskt. I alla fall On topic: Nu har Daddy gått ut med att han har ADHD - då är det lätt att läsa ut symptomen, men om ni inte vetat det...vad hade domen blivit då? Hade någon här sagt att "Aha...han visar tecken på ADHD" eller hade man kallat honom "psykopat", "emotionell idiot" eller vadå? Ni uttalar er med facit i hand, men ingen av er hade troligtvis ens snuddat vid ADHD i Daddys fall om ni inte känt till att han hade den diagnosen...skittrött på alla spekulationer så jag överlåter dem åt er som gillar att gotta er!

Jag misstänkte redan innan jag läste om hans diagnos att han har ADHD eftersom så mycket av det han säger och gör är sånt som stämmer in på min sambos beteende.
Citera
2010-06-14, 16:41
  #7029
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knoxy
Hur används daddys ADHD emot honom?
Vad han har för glädje av sin diagnos? Samma glädje som en cancer patient har av sin diagnos skulle jag tro. Med rätt behandling så förbättras hans livskvalitet. Tyvärr finns det ju alltid personer som dig, som gör saken värre för dom som kämpar med denna sjukdom. Ser du ner på alla som lider av en sjukdom som man inte kan se på röntgen bilder eller är det bara dom med ADHD som får den äran? Mina barn har aldrig blivit bespottade pga. sin diagnos, men vi har väl haft tur eftersom ingen av dom som arbetar med mina barn delar dina åsikter om ADHD. Jag har heller aldrig lidit av några skuldkänslor, varken före eller efter läkaren gav dom deras diagnos.

Så kan du ju välja att se det. De som befinner sig här i tråden använder ju sig verkligen av all medmänsklig peptalk man kan tänka sig eller hur? Ser ner på? Jag kräver att man ska göra en ordentlig genomgång av alla faktorer som kan åverka en människas betende innan man stämplar människan - är det att se ner på? Nej, de barn jag träffar är barn, inga diagnoser och idag är det faktiskt så att de flesta som jobbar med barn jobbar med dem utifrån det friska och inte utifrån det sjuka och problematiska. Individen - inte problemet är det man arbetar med. Därför att - dessa barn har tusen miljoner gånger om fått höra hur jobbiga och besvärliga de är och det i sin tur skapar den ena självuppfyllande profetian efter den andra där folk efteråt kan säga att "Vad var det vi sa"?

Och det där med att du aldrig lidit av några skuldkänslor? Vad säger det? Är det något att vara stolt över? Att du aldrig en enda gång refelkterat över om du själv kan ha bidragit till att dina barn fått de problem de har...som sagt...diagnoser kan vara väldigt praktiska. Men inte alltid för barnen!
Citera
2010-06-14, 16:44
  #7030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severiano

Jag sitter inte och diagnosticerar folk över nätet, jag sitter inte och drar långtgående slutsatser om vad det ena och det andra beteendet har med att göra, men det är precis vad ni gör och är det något jag avskyr så är det självutnämnda amatörpsykologer som läst tio rader ur någon psykologibok för högstadiet och därefter känner sig som fullärda!

Det är ingen annan heller som har ställt några diagnoser. Det som har diskuterats är vilka problem daddy har i och med den diagnos han har och som ställts av rätt yrkesgrupp.
Vi pratar här om vuxna med ADHD. Vuxna som aldrig fick någon diagnos som barn, en del för att diagnosen inte "fanns" och andra för att de hade lärare som valde att misstänkliggöra föräldrarna i stället för att bidra till att barnet fick adekvat hjälp.

Jag har exakt ett sånt exempel på en numera vuxen i min närhet. Föräldrarna tänkte aldrig i ADHD-termer och visste inte vad felet var och läraren resonerade och agerade som du.
Detta barn mådde inte bra kan jag meddela, och det gjorde inte föräldrarna heller. Detta påverkade flera personers hela liv på ett negativt sätt.
Ett litet exempel ur verkligheten på hur en fördomsfull inställning från lärare med otillräcklig kunskap om barns avvikande beteende och dess orsaker kan bidra till att försämra flera människors liv.
__________________
Senast redigerad av gud talar 2010-06-14 kl. 16:51.
Citera
2010-06-14, 16:56
  #7031
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Nix, har jag inte sagt, men att det finns många närliggande sjukdomstillstånd som ibland gör att en person under viss tid kan få ett antal olika diagnoser. När det handlar om ADHD så talar jag enbart om att det är en relatvit ny "sjukdom", man diagnosticerar mängder av framför allt barn ,och ofta då de är i en ålder där man fäster alldeles för stor vikt vid vad föräldrar anser och tycker, än vid barnets egna ord.

Man tar ingen ordentlig anamnes, man undersöker inte hemförhållanden utan man tar för givet att föräldern är kapabel att bedöma sitt barn (samtidigt som man talar om en ärftlighetsfaktor) och det är detta jag ifrågasätter.
Som sagt var du vet inte hur man går till väga när man fastställer diagnos, jag tycker du ska sätta dej in i den biten bättre.

Du har inte tänkt på att dom här föräldrarna som faktiskt kommer till punkten att dom ber om hjälp med sina barn har släppt all prestige och faktiskt noterat att deras barn inte mår bra, därför vänder dom sej till andra och ber om hjälp. Du kan inte se att det finns en positiv omtanke från föräldrarnas sida ett tänkande där man faktiskt sätter barnet före sej själv i det läget.

Du föredrar föräldrar som kämpar på med till synes omöjliga barn och sliter sej igenom en vardag som inte fungerar hellre än att erkänna att något är fel för det är i dina ögon "duktiga" föräldrar som inte ger upp. Det är för barnets bästa även om inget fungerar och tillvaron går åt helvete?

Du är dessutom väldigt dåligt upplyst om du för ett ögonblick tror att en diagnos är en kvick fix för dessa föräldrar. Det är tvärtom skulle jag påstå en start på en mycket jobbig tid där hela familjen ska struktureras upp för att få en tillvaro anpassad till barnets problematik.
Jag vet inte vad du har fått för dej men det låter som om du är helt ute i det blå och seglar i dina föreställningar.
Citera
2010-06-14, 17:02
  #7032
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Och det där med att du aldrig lidit av några skuldkänslor? Vad säger det? Är det något att vara stolt över? Att du aldrig en enda gång refelkterat över om du själv kan ha bidragit till att dina barn fått de problem de har...som sagt...diagnoser kan vara väldigt praktiska. Men inte alltid för barnen!
Det säger att h*n är en god förälder med insikt i sin barns problematik och därför vet att det inte beror på dom som föräldrar utan att vissa barn helt enkelt föds med ADHD. Det bästa dom kan göra är att hjälpa barnet genom att strukturera upp tillvaron och finnas där för sina barn och inte gå omkring med dåligt samvete eftersom dåligt samvete i sej skulle innebära att det fanns något hos barnet som dom ångrade. Deras uppgift som föräldrar är inte att ångra sina barn det är att älska dom, förbehållslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in