Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Fast samtidigt kan ju mamman ha rätt, trots att det inte går att bevisa. Tydligen så är detta tillräckligt ok för att åsidosätta normala rättsprinciper om att man betraktas som oskyldig om man inte är dömd för något. För barnets bästa. För säkerhets skull.
Jag har också reflekterat över likheten med Gamla stanfallet här. Man kan undra över om skillnaden i bedömning helt enkelt baseras på en känsla hos de inblandade tjänstemännen som handlägger. Den känslan är säkert baserat på en omedveten och medveten bild de har fått av fadern. Det är lätt att se att en person som Daddy riskerar att framstå i en mycket dålig dager här, medan kanske en välordnad bonde-greve får större trovärdighet automatiskt, specielllt när motparten var en bohemisk poetissa. I inget av fallet befanns ju anklagelserna om övergrepp vara trovärdiga.
Ja, mycket bra angående jämförelsen med Johanna Piper och Gamla stan-fallet. Du är så rätt ute - nästan. Om du minns så uttryckte jag ofta min förvåning under väldigt lång tid i den jättetråden över att socialen lustigt nog agerat precis som jag hade gjort. Jag gissade med begränsad information att detta måste bero på att Johanna Piper helt enkelt hade satt sig över socialen. Jag påpekade också för alla mammor att detta är det största misstag de kan göra - bråka aldrig med socialen. Håll dig hyfsat väl och du vinner hur lätt som helst.
Johanna Pipers största taktiska misstag var att hon gick bakom socialens rygg när hon fick till ett par sexbrottsanmälningar. Om du minns så påtalade socialen också detta i vårdnadsutredningen. Incestanmälningarna kom helt oväntat - för socialen. Inte för Mayito och egentligen inte för någon annan som kan detta område eftersom det uppenbart var nästa steg. Men socialen togs på sängen. Här skulle Johanna Piper givetvis ha hintat "oro" först för att sondera terrängen om hon kunde få någon av socialkärringarna att "känna" samma "oro".
Detta om mammaläget.
Nu till din "oro" kring pappan så har du givetvis rätt - nästan. Pappan i Gamla stan-fallet - CP - lyckades ju med bedriften att bete sig - helt perfekt. Det var en intressant lärdom. Det krävdes alltså att pappan beteede sig helt perfekt för att få någon som helst framgång. Notera detta. CP tog allt den lagliga vägen, han
SAMARBETADE med socialen och ställde sig inte på tvären och överklaganden och annat gjordes i laga ordning. Han skrev heller ingen blogg.
Ändå fick han inte umgås med barnen under två och ett halvt år!
Först långt fram i tråden begrep jag till fullo varför det gått så dåligt för Johanna Piper och det var det där förhöret som hölls med henne i en vårdnadsförhandling där hon absolut inte kunde motivera umgängessabotaget utan istället framstod som komplett galen. Hon lyckades aldrig formulera vad det handlade om trots att hennes advokat kämpade. Denna dom blev en rak höger i ansiktet på henne:
"Sköt umgänget subba eller betala fett i vite varje jävla gång" var domstolens översatta budskap. Nu så. Det var efter denna dom som sexbrottsanmälningarna kom och Johanna Piper agerade i affekt. Hon missade helt att få socialen med sig.
Trots detta vann Johanna Piper ett år till av umgängessabotage - utan socialens samarbete!
Det säger sig självt att det hade gått ännu bättre om hon först planterat in lite "oro" hos någon socialkärring. Skotten blev slutet för Johanna Pipers mammaskap. Först då kunde socialen tvångsomhänderta barnen och de fördes senare över till pappan utan några problem. Två och ett halvt år hade då gått utan umgänge. Det är också en viktig lärdom om nu socialen skulle få för sig att långa vistelser utan pappan är ett bra skäl till varför mamman ska ha vårdnaden. Men det krävdes att pappan blev nerskjuten på öppen gata för att myndigheterna skulle ordna det som borde ha gjorts redan tidigt in på umgängessabotaget.
Så Mayito säger att det räcker bra med vanligt umgängessabotage och sexbrottsanmälningar för att en mamma ska nå långt. Om mamman dessutom lyckas kombinera detta med att få in lite "oro" hos någon socialkärring så är det en promenad i parken. Så min ärliga bedömning är att det egentligen inte spelar så stor roll hur pappan är. Som systemet är uppbyggt går det per automatik bra för mammorna. Om du är pappa, beter dig perfekt och ser till att bli nerskjuten på stan så kan det gå bra...