2010-07-27, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vad jag förstår så var man glad över att mamman dömts för att hon behandlar barnen illa genom att vägra dem att få träffa sin far. Känner vi igen detta i andra fall? Ja, det gör vi, så också i daddys.

Här i denna tråd finns det flera som omvänt tycker att det är bra att daddys dotter inte får träffa sin far. Dessa personer talar som om de vore myndighetspersoner. Kanske tror de att de är detta. Och då är det förstår begripligt att de känner att de har makt; - nu ska daddy coola ner och acceptera att han faktiskt inte får träffa sin dotter och att skriverierna på hans blogg ska straffa sig. Resonemangen i flera av inläggen är nästan identiskt lika dem som man kan se när maktgalna socialtanter, sjuksköterskor, psykologer ... dvs., institutionsmänniskor, uttalar sig mot människor i beroendeställning. Saken är dock den att denna tråd inte är ett socialkontor eller en expedition i en omsorgsverksamhet. Tycker man att daddy har varit dum så är det en åsikt och inte ett faktum. Flera här blir skitsura, som sköterskan Ratched i filmen Gökboet, när man efterlyser belägg för påståenden. Därefter vänder de på klacken och kommer med flera påståenden om ditten och datten. Alla handlar de om att daddy av princip är en skitstövel som på alla sätt och vis bör förnedras och hånas.
Börja inte med ditt stackars Daddyponken som är så oskyldig och alla andra bara är så dumma.
Daddy startade själv denna tråden med uppmaning att följa hans vårdnadstvistskrig på bloggen.
Där hänger han ut både mor och dotter samt kränker och häcklar en mängd olika människor.
Han spelar in samtal med soc och personal på dotterns dagis som han sedan hänger ut i sin blogg.
Han ringer upp meningsmotståndares arbetsgivare, letar upp meningsmotståndares släktingar i försök att avslöja identiteter. Samlar paranoit på ip-adresser och lägger ner så mycket energi i sin hatblogg att han glömmer att sova och missar umgängen med sin dotter som han gnäller över att det är mammans fel att han inte får träffa. Listan kan göras hur lång som helst.
Daddy får nog allt ta och rannsaka sig själv lite bättre och fundera över varför allt detta händer honom.
Citera
2010-07-27, 16:03
Medlem
Kimbo7s avatar
Lucky: 1. Vårdnadstvisten avgörs inte här. Helt överens. 2. Ganska många ogillar Daddys blogg, främst att han la ut dokument om dottern och exsambon på nätet. Kanske ännu fler ogillade hans ställningstagande i Bjästafallet. Enligt Daddy har Datainspektionen polisanmält bloggen också (obs att det var DI som anmälde, enl. Daddy, alltså inte någon som hade anledning att hysa personligt agg mot Daddy). Den polisanmälan blev det inget av, antagligen för att Daddy plockade bort en del material.
Det kommer att bli oerhört svårt för rätten - ska de beakta vad Daddy skrivit om exsambon offentligt? Vad han skrivit om kvinnor? Det gör de antagligen inte, utan ser på omständigheterna utanför bloggen.
Självklart bildar jag min uppfattning om Daddy på vad han skrivit i bloggen. Helt utan anspråk på objektivitet menar jag att det vore katastrof om han fick ensam vårdnad.
Alla mina sympatier är med hans exsambo. Jag är övertygad om att hon hade ett helvete under deras förhållande, som började då hon var arton och han trettifem och som hon bröt sig loss ur när hon börjat bli vuxen, och att hon sedan har haft ett helvete med hans blogg, med hans försök att stoppa utredningar och hans allmänna agerande. Jag tänker inte låtsas vara opartisk här, jag tycker ansökan om ensam vårdnad är ytterligare ett exempel på att Daddy är en egotrippad, psykotatisk skitstövel.
Men vårdnadstvisten avgörs inte här, bör inte göra det och det enda jag vill göra nu är att sända min sympati till barnet och mamman.
Citera
2010-07-27, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Ganska många ogillar Daddys blogg, främst att han la ut dokument om dottern och exsambon på nätet. Kanske ännu fler ogillade hans ställningstagande i Bjästafallet. Enligt Daddy har Datainspektionen polisanmält bloggen också (obs att det var DI som anmälde, enl. Daddy, alltså inte någon som hade anledning att hysa personligt agg mot Daddy). Den polisanmälan blev det inget av, antagligen för att Daddy plockade bort en del material.
Det kommer att bli oerhört svårt för rätten - ska de beakta vad Daddy skrivit om exsambon offentligt? Vad han skrivit om kvinnor? Det gör de antagligen inte, utan ser på omständigheterna utanför bloggen.
Jag tror inte man ska vara fullt så säker på att rätten inte kommer beakta de år av smutskastande bloggerier Daddy ägnat sig åt. Som du läste i domen från Solna Tingsrätt så beaktades den smutskastning mamman ägnat sig åt till olika personer rörande pappan. Den smutskastningen är i jämförelse en piss i Nilen då den begränsats till ett antal personer, jämför detta med den spridning Daddys smutskastningskampanjer på bloggen har world wide. Enligt Daddys egna uppgifter till Datainspektionen i mars 2010 så uppger han att bloggen sedan start passerat 200.000 träffar!

Till det kan man även lägga Datainspektionens fällning av Daddys blogg, deras omdöme kan komma väga tungt.

Det intryck Daddy ger med sina bloggaktiviteter upplevs, förutom grovt kränkande, både som skrämmande och hotfullt, gränsöverskridande och socialt totalt förkastligt. Han verkar dessutom ha problem att kontrollera sin ilska. Det är absolut inga bra egenskaper i ett vårdnadsmål.
Senast redigerad av HenrikJ 2010-07-27 kl. 16:37.
Citera
2010-07-27, 17:10
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Från början tyckte även jag att det var fel att han lämnade ut sin mor och dotter. Och anser väl det fortfarande. Ändå kan jag förstå honom. Vi kan konstatera att daddy inte heller är ensam. Låt vara att han gått längst. Såsom jag uppfattar det så handlar det om att blottlägga hur faktiskt vidrigt fäder behandlas i vårdnadstvister och att myndigheter och rätten är partiska. Man kan säga Michael Alonso var först ut när han skrev sin bok om sin vårdnadstvist och att mamman kidnappade barnet. Sedan har det följt på med åtskilliga andra fall där Ingrid Carlqvists behandlat några. Blir en man felaktigt anklagad för incest, vilket är vanligt; att mamman vägrar släppa ifrån sig barnet till fadern, vilket också är vanligt; och att myndigheterna är opartiska, jahadå ... givetvis också det en regel tydligen, så hamnar man i en desperat situation. Du konstaterar att man under inga omständigheter ska lämna ut sitt barn. Jag kan till viss del ge dig rätt, men daddy är inget unikt fall utan ett rätt ordinärt sådant. På något sätt har det blivit legitimt att förtala och behandla män hur illa som helst och att folk faktiskt hamnar i hysterisk glädjeyra och apploderar åt det hela, vilket vi kan se exempel i denna tråd. Det talas om att daddy måste sansa sig, inse att han har fel och typ göra bot och bättring. Det var väl så präster sa förr i tiden, människor skulle acceptera sitt öde och inte protestera. Men nu lever vi inte under 1800-talet utan år 2010. Efter Kristus ska sägas, för kritiken mot daddy är ofta rena stenåldern.
Varför anser du att Daddys fall är extraordinärt i jämförelse med andra fall där den ena föräldern blivit misstänkt för brott?

Det enda jag har reagerat på som är avvikande är hur lång tid allting verkar ta för myndigheterna, men jag kan också se att en del kan kan bero på Daddys sätt att kämpa (tex att dyka upp när barnet skulle förhöras, anmäla saker inför olika beslut/förhandlingar osv) men jag är tveksam till att det helt skulle bero på det.

Sen är det ju väldigt svårt att veta varför man gav begränsat umgänge med övervakning då vi inte fått ta del av vad man hade att bedömma, och så länge vi inte vet det kan man aldrig komma fram till om man tog ett felaktigt beslut eller ej.

Sen måste jag bara kommentera en sak gällande domen Lejonhjärta länkade till. Där talas om ett visst mönster när det gäller kvinnor som säger sig vara rädda för sitt ex i samband med VT, dvs ett mönster man ser hos de kvinnor som har anledning att vara rädda...är det bara jag som ser en parallell?

Jag säger inte att Daddy är en våldsman, det har absolut inte funnits några sådana tecken, men sett till mönstret kan man inte utesluta att barnets mor känt en äkta rädsla...

Nå, bara en parantes, och jag vill observera att detta inte är ett sätt att skuldbelägga Daddy utan mer ett sätt att se att två sanningar kan vara sanna även om de tillsynes är motstridiga...
Senast redigerad av KiaW 2010-07-27 kl. 17:26.
Citera
2010-07-27, 17:17
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Jag begjorde ut domen idag som förövrigt är 45! sidor lång.
Glädjande nog tar tingsrätten faktiskt notis om syndromet PAS, det är på tiden att det blir erkänt.
Dock är detta ett gravt fall av umgängessabotage där mamman under lång tid agerar på alla punkter som kännetecknar PAS och alla fyra barnen uppvisar grav påverkan.

Man kan säga att de allra flesta föräldrar initialt i en separationsprocess kan uppvisa ett antal punkter i PAS-beskrivningen men det räcker inte för att det ska klassas som PAS oftast är det då också övergående det närmaste året.

Domen är meddelad av Solna Tingsrätt, avdelning 1 och har målnummer T 8421-07

Daddy har redan stämt mamman i Varbergs tingsrätts och yrkar enskild vårdnad, det målet är pågående och har nummer T 816-09
Han har även anmält mamman för PAS vilket han nog inte har så goda förutsättningar att få igenom då hans fall skiljer sig avsevärt från domen i Solna Tingsrätt.
Vidare skriver han i mailet han skickar till soc den 3:e april i år att han vill att dottern skall sättas i ett utredningshem. Stackars barn, att ha en far som är så gränslöst förblindad av sin strid att han hellre vill rycka upp hennes trygga tillvaro för att vinna lite prestige i sin hämndlystnad

Känner ni er sysslolösa och har vägarna förbi Varberg så kan ett besök på tingsrätten vara givande.
Där fanns även några mål på Daddy om ofredande som tyvärr är avskrivna då de kan vara svåra att bevisa.
Min fetning:
Fast det tycker jag vore en riktigt god lösning, särskilt med tanke på att det finns frågetecken kring dotterns mående just nu. Varför skulle det vara en negativ sak för dottern? Jag ser enbart att det kan ge positiva resultat i bästa fall eller inget resultat i värsta fall, varför det skulle ge sämre resultat kan jag inte se så länge det sker med mamman naturligtvis...
Citera
2010-07-27, 17:23
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Vad jag förstår så var man glad över att mamman dömts för att hon behandlar barnen illa genom att vägra dem att få träffa sin far. Känner vi igen detta i andra fall? Ja, det gör vi, så också i daddys.

Här i denna tråd finns det flera som omvänt tycker att det är bra att daddys dotter inte får träffa sin far. Dessa personer talar som om de vore myndighetspersoner. Kanske tror de att de är detta. Och då är det förstår begripligt att de känner att de har makt; - nu ska daddy coola ner och acceptera att han faktiskt inte får träffa sin dotter och att skriverierna på hans blogg ska straffa sig. Resonemangen i flera av inläggen är nästan identiskt lika dem som man kan se när maktgalna socialtanter, sjuksköterskor, psykologer ... dvs., institutionsmänniskor, uttalar sig mot människor i beroendeställning. Saken är dock den att denna tråd inte är ett socialkontor eller en expedition i en omsorgsverksamhet. Tycker man att daddy har varit dum så är det en åsikt och inte ett faktum. Flera här blir skitsura, som sköterskan Ratched i filmen Gökboet, när man efterlyser belägg för påståenden. Därefter vänder de på klacken och kommer med flera påståenden om ditten och datten. Alla handlar de om att daddy av princip är en skitstövel som på alla sätt och vis bör förnedras och hånas.
Det där skulle jag vilja se belägg för, vilka inlägg syftar du på då? Jag har faktiskt inte sett en enda säga att barnet inte ska få träffa sin far, tvärt om faktiskt. Däremot är det många (även jag) som ansåg att man gjorde rätt man man tog beslut om att barnet skulle få träffa pappan under säkra former. Detta innebär i dåtid, dvs när beslutet togs...
Citera
2010-07-27, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Min fetning:
Fast det tycker jag vore en riktigt god lösning, särskilt med tanke på att det finns frågetecken kring dotterns mående just nu. Varför skulle det vara en negativ sak för dottern? Jag ser enbart att det kan ge positiva resultat i bästa fall eller inget resultat i värsta fall, varför det skulle ge sämre resultat kan jag inte se så länge det sker med mamman naturligtvis...
Vem menar du har frågetecken kring dotterns mående just nu?
Mamman har det inte, dagis har det inte, den enda som vill att det skall vara frågetecken är Daddy.
Ska dottern slitas upp från sin trygga miljö hos mamman och vardagen på dagis för att Daddy som inte ens är närvarande får för sig saker?
I mina öron låter det helt absurt.
Citera
2010-07-27, 17:47
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Vem menar du har frågetecken kring dotterns mående just nu?
Mamman har det inte, dagis har det inte, den enda som vill att det skall vara frågetecken är Daddy.
Ska dottern slitas upp från sin trygga miljö hos mamman och vardagen på dagis för att Daddy som inte ens är närvarande får för sig saker?
I mina öron låter det helt absurt.
Om du menar att hon inte kan bo tillsammans med sin mamma någon annanstans än i hemmet så får vi hoppas att de inte åker på semester nu under sommaren...
Nej, allvarligt, varför skulle det vara så hemskt att bo en tid tillsammans med mamma på ett utredningshem? Då kan man ju få reda på om det är mamman som behöver stöd eller om mamman är helt oskyldig till dotterns beteende inför daddy.
Det skulle ju få ett slut till slut, med en fungerande plan för framtiden när det gäller umgänget med pappa...
Citera
2010-07-27, 17:48
Medlem
HenrikJ.

En liten men viktig detalj i det stora hela.
Du skriver "som inte ens är närvarande."
Jag ser det som att han inte ens får vara närvarande.

Just ja jag lovade citat:

Leroy
Senast redigerad av Leroy1 2010-07-27 kl. 17:51. Anledning: Glömde citat + spoiler.
Citera
2010-07-27, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Om du menar att hon inte kan bo tillsammans med sin mamma någon annanstans än i hemmet så får vi hoppas att de inte åker på semester nu under sommaren...
Nej, allvarligt, varför skulle det vara så hemskt att bo en tid tillsammans med mamma på ett utredningshem? Då kan man ju få reda på om det är mamman som behöver stöd eller om mamman är helt oskyldig till dotterns beteende inför daddy.
Det skulle ju få ett slut till slut, med en fungerande plan för framtiden när det gäller umgänget med pappa...
Men KiaW, det är väl stor skillnad att åka på en frivillig och trevlig semester med sin trygga mamma i jämförelse med om Daddy skulle ha fått som han ville, tvinga dottern att bo på ett utredningshem. Mamman har dessutom ett jobb att sköta och inte all semester i världen att spendera på Daddys problem och illvilliga önsketänkanden. Utredningshem finns som sagt inte alltid på bostadsorten. Förtydligas bör att Daddys plan alltså inte var att mamman skulle bo med dottern på utredningshemmet, endast få besöka henne, omtänksamt om liten dotter va? Föga jämförbart med en trevlig semestertripp i trygghet och harmoni.

Det säger ju sig självt att flickan kan reagera när hon träffar Daddy så sällan.
För en liten femåring är en vecka en evinnerlig tid och Daddy har umgänge 4 timmar varannan vecka, alltså 14 dagar som är dubbelt evinnerlig tid. Ibland glömmer han umgänget, dottern står där och väntar men får bli hämtad av mamman i ogjort ärende och då går en hel månad mellan träffarna. Du tror inte att dottern kan reagera på det och börja uppleva Daddy som en främmande farbror man inte kan lita på men som man ändå måste bryta sina rutiner och inställa sig för?

Sen har han problem med sin känslokontroll när det är dags att ta avsked från umgänget, däri finns mycket som kan skrämma ett litet barn. Föräldrar ska vara trygga förebilder, inte hålögda vrak.
Senast redigerad av HenrikJ 2010-07-27 kl. 18:57.
Citera
2010-07-27, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leroy1
HenrikJ.
En liten men viktig detalj i det stora hela.
Du skriver "som inte ens är närvarande."
Jag ser det som att han inte ens får vara närvarande.
Just ja jag lovade citat:
Leroy
Daddy har val och allt som är nu är han inte oskyldig till som om det varit helt utanför hans egen kontroll.
Han kunde ha jobbat på ett bättre samarbete istället för att ägna tiden åt smutskastning, kränkningar och hot på sin blogg.
Han hade kunnat sköta sin tillvaro bättre och hållt koll på uppgjorda möten och umgängen istället för att föra bloggkrig och missa tiderna.
Allvarligt talat hade Daddys förutsättningar till utökat umgänge kunnat avsevärt förbättrats om han skött korten bättre och inte slängt sig ner och ropat "ojättvist" över konsekvenser när det är han själv som tabbar sig och strular.
Citera
2010-07-27, 19:32
Bannlyst
Till detta kan vi väl lägga till att mamman med regelbundna mellanrum får ta ledigt från jobbet eller ordna barnvakt till dottern för att infinna sig på möten där Daddy anklagat henne för allehanda saker.
Inte för att soc tror på anklagelserna men de måste för ordningens skull dokumentera det motparten har att säga om saken. Daddy ger verkligen ingen ro i dotterns hem, det är ideligen nya saker han hittar på.
Jag kan tänka mig att även om mamman älskar sin dotter så har hon nog tänkt åtskilliga gånger på hur hon kunde begå misstaget att som ung och naiv 21-åring bli gravid med en sådan som omogna då 38-åriga Daddy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in