2010-06-26, 15:11
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Nej hur kan dina åsaikter om psykvården vara off topic då du deltar i den diskussion som till stora delar handlar om en människas "funktionshinder" och analyser av denne? Och vad du tror/anser om "botbarhet" är ju inte ett dugg intressant utan det intressanta är VARFÖR du tror som du gör - vilka källor, studier du kan hänvisa till etc.

Din mening som lyder "Ja om jag tycker att man ska kunna ta obehagliga beslut om andra människor måste jag vara beredd ta de obehagliga besluten". - vad betyder den på vanlig rikssvenska? OM du tycker? Vet du inte vad du tycker? Och återigen - vad är det för intressant med vad du tycker eller inte tycker?

Sedan tycker jag att du ska ge f-n i att spekulera i min kunskapsbank, för den vet du inte ett skit om och personligen anser jag att kvasifilosofi är betydligt mindre allvarligt än kvasipsykologi!
Vill inte delta i diskussionen men läser vad ni skriver, och jag har en fråga:
Menar du med dina texter att daddy uppträder psykotiskt och ska behandlas därefter, eller menar du att daddys diagnos innebär att han också är psykotisk?
Citera
2010-06-26, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Vill inte delta i diskussionen men läser vad ni skriver, och jag har en fråga:
Menar du med dina texter att daddy uppträder psykotiskt och ska behandlas därefter, eller menar du att daddys diagnos innebär att han också är psykotisk?

Definiera psykotisk. Jag talar om olika grader av stressorer, samt mängden av stressorer och om vad som kan få en människa att trilla över kanten, respektive att få den att stanna kvar vid randen åtminstone.

Jag anser att Dady ska behandlas utifrån precis de principer som ni ibland själva tar upp men inte tar på allvar - alltså att han förmodligen har ett socialt funktionshinder som försvårar livet för honom och då finns det en del metoder som man kan bemöta honom med (Precis som alla andra med liknande symptom) som inte förvärrar symptomen och som kan få honom att tagga ner. Att börja med att se honom som en människa är inget dåligt förstasteg t.ex.
Citera
2010-06-26, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av darkmore
jag vet inte vad hon vill. Ångrar jag svarade på hennes inlägg. Jag försöker föra någon form av principdebatt om ett ämne där principer är minerade.

Den debatt som förs här i tråden är allt annat än en principdebatt. Allt den går ut på är att demonisera en människa och klä av den allt av värdighet av någon för mig outgrundlig anledning!
Citera
2010-06-26, 15:42
Medlem
Citat:
Att börja med att se honom som en människa är inget dåligt förstasteg t.ex.

Menar du då som en människa som står utanför de regler som gäller för oss andra eller menar att vi ska se honom en människa som ingår i det vanliga samhället med de krav som ställs på oss?
Citera
2010-06-26, 15:46
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Definiera psykotisk. Jag talar om olika grader av stressorer, samt mängden av stressorer och om vad som kan få en människa att trilla över kanten, respektive att få den att stanna kvar vid randen åtminstone.

Jag anser att Dady ska behandlas utifrån precis de principer som ni ibland själva tar upp men inte tar på allvar - alltså att han förmodligen har ett socialt funktionshinder som försvårar livet för honom och då finns det en del metoder som man kan bemöta honom med (Precis som alla andra med liknande symptom) som inte förvärrar symptomen och som kan få honom att tagga ner. Att börja med att se honom som en människa är inget dåligt förstasteg t.ex.
Det var du som använde ordet psykotisk och jag undrade vad du menade med det, så det är snarare du som kan definiera ordet så som du menade det i sammanhanget.
Citera
2010-06-26, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gud talar
Menar du då som en människa som står utanför de regler som gäller för oss andra eller menar att vi ska se honom en människa som ingår i det vanliga samhället med de krav som ställs på oss?

Tänk nu innan du skriver. Finns ADHD eller finns det inte enligt dig? Tror du att Daddy lider av ADHD?
Varför sätter man diagnosen ADHD? Är ADHD ett funktionshinder och vad innebär i så fall det? Kan man ställa samma krav på en människa med ADHD som på en utan ADHD? Kommer den att kunnna leva upp till kraven? Och om den inte kan det - hur ska omgivningen förhålla sig då? Fortsätta kräva eller sänka kraven?
Citera
2010-06-26, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det var du som använde ordet psykotisk och jag undrade vad du menade med det, så det är snarare du som kan definiera ordet så som du menade det i sammanhanget.

Nja - nu var det någon annan som startade med at skriva om någon med vanföreställningar så det var det jag i första hand svarade på. Min definition tycker jag att jag redan givit i mitt föregående svar, nämligen att det finns glidande skalor mellan sjukt och friskt, att folk klarar olika mycket utan att bli mentalt överbelastade vilket i sin tur har med en mängd olika faktorer att göra, som uppväxtförhållanden, tidigare erfarenheter etc.
Citera
2010-06-26, 16:00
Medlem
Citat:
Välkommen till tråden

Du behöver nog läsa på en del. Det typiska för depressioner är just ältandet och jag skulle kunna hålla en liten föreläsning för dig om svanskärnorna i pannloberna, men jag tror inte att du skulle få så mycket utav det dessvärre. Sedan är det en utbredd missuppfattning att folk som talar om självmord sällan gör allvar av det - i verkligheten är det precis tvärtom. De flesta självmord har föregåtts av mängder av rop på hjälp så du är faktiskt helt ute och cyklar - ett antal mer eller mindre kända fall har ju faktiskt tagit livet av sig på psyk efter att själva ha sökt sig dit.

Jag gillar alltså inte att man sprider sådana här fördomar eftersom det kan leda till dödsfall som hade kunnat förehindras om folk faktiskt tog de där varningarna på allvar redan från början!

Fast nu är ju Jocke varken deprimerad eller självmordsbenägen.
Han blir deprimerad när det passar honom för att manipulera människor runt sig.

Rop på hjälp är en sak. Men att sitta och blogga om att man ska göra det är inte ett rop på hjälp. Det är ett rop på uppmärksamhet. Ropen på hjälp är vanligtvis svårare att upptäcka. Speciellt bland män.
Citera
2010-06-26, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av downset1975
Fast nu är ju Jocke varken deprimerad eller självmordsbenägen.
Han blir deprimerad när det passar honom för att manipulera människor runt sig.

Rop på hjälp är en sak. Men att sitta och blogga om att man ska göra det är inte ett rop på hjälp. Det är ett rop på uppmärksamhet. Ropen på hjälp är vanligtvis svårare att upptäcka. Speciellt bland män.

Så du ramlar in här i tråden bara så där och kan utan vidare uttala dig om Daddys själstillstånd. Förstår att jag har med ett riktigt proffs att göra så "I rest my case" och låter expertisen fortsätta.
Citera
Medlem
Citat:
Tänk nu innan du skriver. Finns ADHD eller finns det inte enligt dig? Tror du att Daddy lider av ADHD?
Varför sätter man diagnosen ADHD? Är ADHD ett funktionshinder och vad innebär i så fall det? Kan man ställa samma krav på en människa med ADHD som på en utan ADHD? Kommer den att kunnna leva upp till kraven? Och om den inte kan det - hur ska omgivningen förhålla sig då? Fortsätta kräva eller sänka kraven?

Jag skulle vilja ge dig samma råd.

Jag drar slutsatsen av det du nu skriver som att vi ska se daddy som en människa med ADHD. Om den slutsatsen stämmer så kan man undra varför du inte skriver det redan från början.
Har man tagit på sig ansvaret för definitionerna och uppfostran av meddebattörer så måste man vara tydlig så alla förstår de fantastiska tankegångarna.

Men OK, vi ska enligt dig se honom som en människa med ADHD, dvs en människa med vissa begränsningar. Det är bl a de begränsningarna som tagits upp här på olika sätt men som du invänder emot.

Det bästa kanske är att vi som vill diskutera på den här nivån får göra det, medan du som inte vill det väljer en annan diskussion som bättre stämmer med din nivå och värderingar.
Citera
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gud talar
Tanken är självklart att vi ska behandla honom som den sjuka patetiska individ han är men istället för att ifrågasätta hans vansinniga beteende så ska vi med milt överseende betrakta hans framfart och rösta för att han får tillgång till ett litet barn att leka sönder. Allt för att han ska få en möjlighet att helas.
Det är ju synd om stackars Daddy, det är det som Sev men inte vi har förstått.
Citera
2010-06-26, 16:05
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Fast ADHD påverkar ju inte förmågan att tänka eller förmågan att känna empati, den påverkar inte heller förmåga att komma till insikt osv...Att som du här totalt omyndigförklara daddy pga av hans ADHD, att hans åsikter och tankar inte är värda att bemötas eftersom man inte kan lägga samma krav på hponom, som jag uppfattar att du menar, känns faktiskt lite fördomsfullt från din sida.

Det enda jag ser som "förmildrande omständighet" och anledning att kanske inte ta i med hårdhandskarna i bemötandet av de sakfrågor och påståenden han tar upp är att han befinner sig i en krissituation snarare än att han har en ADHD diagnos. Problemet är att hans reaktion på sin krissituation drabbar hans barn och omgivning som blir exponerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in