2010-06-26, 13:17
  #8029
Medlem
Sev

Är dina uttalanden på riktigt?

Kaffe och kaka till psykotiska människor? Rena kläder och frukost till ADHD-personer?

Varför kvistar du inte bara över till Daddy m frukost, rena kläder och lite kaffe och kaka? Jag menar är inte problematiken större än så, vad hindrar dig?

Du glömde visst svara på en av mina tidigare frågor: - Vad anser du att Daddys skriverier om mamman gör mot barnet som du påstår måste få känna stolthet över sin pappa? Är inte stoltheten/kärleken till mamman lika viktig? Eller hur funderar du?
Citera
2010-06-26, 13:23
  #8030
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmenvafan
Sev

Är dina uttalanden på riktigt?

Kaffe och kaka till psykotiska människor? Rena kläder och frukost till ADHD-personer?

Varför kvistar du inte bara över till Daddy m frukost, rena kläder och lite kaffe och kaka? Jag menar är inte problematiken större än så, vad hindrar dig?

Du glömde visst svara på en av mina tidigare frågor: - Vad anser du att Daddys skriverier om mamman gör mot barnet som du påstår måste få känna stolthet över sin pappa? Är inte stoltheten/kärleken till mamman lika viktig? Eller hur funderar du?


Är du en papegoja eller bara ett taskigt eko i cyberrymden? Och hur många gånger exakt ska jag behöva tala om vad jag anser om Daddys aktiviteter? Har jag någon enda gång försvarat dem? Leta gärna upp de inläggen i så fall.

Min utgångspunkt är att Daddy sannolikt har en hel del problem, ni hans motståndare tycks ju däremot vara rena under av klokskap och rekorderlighet och därför undrar jag varför ni då inte beter er bättre än han. JAG anser denna fråga vara ytterst relevant. Ska man kritisera någon så gäller det ju liksom att inte ägna sig åt samma saker som den man kritiserar för då kan ju andra få för sig att den ene dåren är den andre lik - inte sant?
Citera
2010-06-26, 13:25
  #8031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelinthesky
Jag vill ha hela och kunna bilda mig en uppfattning.
Just den delen är det som intresserar mig allra mest när det gäller barn och hur de påverkas av tex vårdnadstvister och vad det tyvärr kan dra med sig.

Det är också mycket intressant hur föräldern av det motsatta könet kan påverka framtida relationer.

Jag är således inte ute efter något som tex stärker min åsikt om mamma och pappan i detta aktuella fall, det är för min skull jag vill läsa det senaste rönet.
Jag kan inte hjälpa dig med det just nu. men kan om du är seriös söka upp saker när jag är i riket igen...

Dock ska man vara medveten att för varje tes finns en antites...

Och Biologiskt föräldraskap ger ju inte med automatik att man är bra för det enskilda barnet. Detta inte skrivet som kritik gentemot daddy utan rent allmänt.

Har läst väldigt lite psykologi (teorier osv) men har en ryggradskänsla att ger t.ex pappan en dotter en otrygg uppväxt genom alkohol osv kan hon senare i livet söka samma figur till partner. Men om det stämmer vet jag inte.

Jag tror man behöver sina biologiska föräldrar om de kan tillfredställa barnets behov. Klarar de inte av det behöver barnet trygga "föräldra gestalter" om du förstår vad jag menar. Allt detta är skrivet utan någon form av koppling till Daddy.

Jag kan säkert bli angripen eller kommer med all säkerhet bli det. Men det är en del av den livsåskådning jag lever efter.

Att för de unga som finns i min närhet ge det goda jag kan ge. Och försöka leda praktiskt(jag är ingen gandhi eller Mandela för jag har många dåliga sidor det ska gudarna veta)
Men jag tror på ärlighet och rakhet och framför allt respekt för varje individs unika egenskaper.

Blev mycket text om inget insåg jag nu.

Men summerat jag söka och se vad jag kan hitta om du är seriös och inte bara trollar med mig.
Citera
2010-06-26, 13:30
  #8032
Medlem
Alla har vi mött personer som vägrar se sitt eget ansvar.
Som alltid ska skylla på någon annan eller något annat. Dem själva har ju inget ansvar för att ha hamnat i den situationen den sitter i. Verkar som Jocke är en sån person.
Det spelar ingen roll vad man säger till en sån person eftersom de totalt sitter fast i det. Dem tar sig nästan aldrig ur det utan kommer leva livet i det.Älta gamla saker om och om igen. Ofta har dessa personer "depressioner" också. Men oftast användes dessa sk "depressioner" väldigt utstuderat för att manipulera andra människor. Tex det där med att säga att man ska ta livet av sig. Den som ta livet av sig varnar ytterst sällan innan.

Man kan se det väldigt tydligt när någon säger emot honom. Det spelar ingen roll hur saklig eller trevlig man är. Han exploderar ändå. Givetvis är det en pakt som endast är ut efter honom.
Det enda rätta han kan göra är att söka hjälp. Logga ut från nätet och sök samtalsterapi.
Citera
2010-06-26, 13:31
  #8033
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Lilla vän, om du visste vad mycket jag vet om det jag talar om! Ja, gravt psykotiska människor är avledbara och jag råder dig absolut att läsa böckerna "Den zebrarandiga pudelkärnan" av Barbro Sandin och "Tokfursten" av Elgar Jonsson. Barbro träffade som vårdpersonal Elgar Jonsson på Säters sjukhus. Elgar var betraktad som obotligt schizofren - han tillfrisknade.

Ja det är mycket kunskap som saknas inom vården, det håller jag med dig om, eller rättare - de som arbetar där är kanske inte så särskilt engagerade, eller tror så där särskilt mycket på människans inre växtkraft som de så gärna vill tala om?

Och som jag sagt tidigare - ska du citera mig så gör det utan att blanda in dina egna tolkningar i vad jag skriver. JAG har aldrig sagt att barn med ADHD kan friskna till med hjälp av frukost och rena kläder och jag påstår inte heller at gravt psykotiska människor kan tillfriskna med hjälp av kaffe och kaka, men jag förstår att din förmåga till abstrakt tänkande ligger på en tioåringsnivå så jag får väl i fortsättningen ta hänsyn till detta ditt handikapp!

Så...en motfråga - tror du personligen att du kan få en människa fylld med vanföreställningar att tillfriskna genom att du argumenterar emot vanföreställningarna? Hur ofta har du lyckats med det?

Jo men det finns mycket kunskap som de besitter som vi som lekmän inte kan greppa över.
Varje individ har en egen läkkraft men vissa individer har den så långt bort att det nog inte hjälper med en sorts terapi osv.

Jag förstår vad du skriver och säger(och för all del sympatiserar med det också), men kan finna det en grov förenkling av ett komplicerat problem. Förstår du vad jag menar när jag säger så? Hittar inte riktigt ord för vad jag vill förmedla.
Citera
2010-06-26, 13:36
  #8034
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av downset1975
Alla har vi mött personer som vägrar se sitt eget ansvar.
Som alltid ska skylla på någon annan eller något annat. Dem själva har ju inget ansvar för att ha hamnat i den situationen den sitter i. Verkar som Jocke är en sån person.
Det spelar ingen roll vad man säger till en sån person eftersom de totalt sitter fast i det. Dem tar sig nästan aldrig ur det utan kommer leva livet i det.Älta gamla saker om och om igen. Ofta har dessa personer "depressioner" också. Men oftast användes dessa sk "depressioner" väldigt utstuderat för att manipulera andra människor. Tex det där med att säga att man ska ta livet av sig. Den som ta livet av sig varnar ytterst sällan innan.

Man kan se det väldigt tydligt när någon säger emot honom. Det spelar ingen roll hur saklig eller trevlig man är. Han exploderar ändå. Givetvis är det en pakt som endast är ut efter honom.
Det enda rätta han kan göra är att söka hjälp. Logga ut från nätet och sök samtalsterapi.

Välkommen till tråden

Du behöver nog läsa på en del. Det typiska för depressioner är just ältandet och jag skulle kunna hålla en liten föreläsning för dig om svanskärnorna i pannloberna, men jag tror inte att du skulle få så mycket utav det dessvärre. Sedan är det en utbredd missuppfattning att folk som talar om självmord sällan gör allvar av det - i verkligheten är det precis tvärtom. De flesta självmord har föregåtts av mängder av rop på hjälp så du är faktiskt helt ute och cyklar - ett antal mer eller mindre kända fall har ju faktiskt tagit livet av sig på psyk efter att själva ha sökt sig dit.

Jag gillar alltså inte att man sprider sådana här fördomar eftersom det kan leda till dödsfall som hade kunnat förehindras om folk faktiskt tog de där varningarna på allvar redan från början!
Citera
2010-06-26, 13:37
  #8035
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av downset1975
Alla har vi mött personer som vägrar se sitt eget ansvar.
Som alltid ska skylla på någon annan eller något annat. Dem själva har ju inget ansvar för att ha hamnat i den situationen den sitter i. Verkar som Jocke är en sån person.
Det spelar ingen roll vad man säger till en sån person eftersom de totalt sitter fast i det. Dem tar sig nästan aldrig ur det utan kommer leva livet i det.Älta gamla saker om och om igen. Ofta har dessa personer "depressioner" också. Men oftast användes dessa sk "depressioner" väldigt utstuderat för att manipulera andra människor. Tex det där med att säga att man ska ta livet av sig. Den som ta livet av sig varnar ytterst sällan innan.

Man kan se det väldigt tydligt när någon säger emot honom. Det spelar ingen roll hur saklig eller trevlig man är. Han exploderar ändå. Givetvis är det en pakt som endast är ut efter honom.
Det enda rätta han kan göra är att söka hjälp. Logga ut från nätet och sök samtalsterapi.

Tycker du har gjort en korrekt analys av Daddy. Så ser jag det hela också. Han använder sin egen olycka och sitt mående för att manipulera.

Jag kan förstå att han mår dåligt över att han inte får träffa sitt barn på ett bättre sätt än vad som nu sker och vad som förevarigt. Men han använder det måendet för att betee sig illa och allt blir värre och han vägrar ta in att det är hans beteende det är fel på. Det är alltid någon annans fel.

Hot, kränkningar och hat verkar vara stora drivkrafer i hans liv. Tyvärr för hans dotter mår inte bra av det. Antingen hon träffar honom eller inte.

Hans skriverier på nätet är en allvarlig sak för hans dotter.
Citera
2010-06-26, 13:42
  #8036
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av darkmore
Jo men det finns mycket kunskap som de besitter som vi som lekmän inte kan greppa över.
Varje individ har en egen läkkraft men vissa individer har den så långt bort att det nog inte hjälper med en sorts terapi osv.

Jag förstår vad du skriver och säger(och för all del sympatiserar med det också), men kan finna det en grov förenkling av ett komplicerat problem. Förstår du vad jag menar när jag säger så? Hittar inte riktigt ord för vad jag vill förmedla.


Vad tror du är viktigast när det kommer till kritan när det gäller att vårda eller ta hand om människor? Förmågan att relatera eller den kliniska kunskapen om diverse sjukdomar? Observera att jag absolut inte skopar ut kunskap, den är en förutsättning, men om du inte har förmågan att nå fram till den andre vad har du då din kunskap till? Anser du att vi har en väl fungerande psykvård idag? Off topic kanske, men jag vill ändå ställa frågan. Och...vem kan avgöra när en människa är bortom all hjälp? När är det ok att säga att det är meningslöst att försöka nå fram? Skulle du vilja ta ansvar för ett sådant avgörande?
Citera
2010-06-26, 13:57
  #8037
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Efter att ha slagit en sökning har jag inte funnit några dokument som visar på könsfördelningen gällande lagförda personer vid misshandel av barn....däremot gav slagningen en träff på ett drygt ett år gammalt inlägg av dej där du för samma resonemang som här i tråden och baserade det på samma text du presenterade här i tråden...som visade sig bestå av något helt annat än det du påstod.

Det vore dock intressant att få veta om fördelningen mellan könen ser likadan ut i jämförelse med anmälda fall och lagförda personer. Letar vidare....

Nu väljer jag en mycket enkel källa i hopp om att till och med Pentyl ska förstå vad det är statistiken säger, men det är väl detta som han har missförstått. Att en hög andel, inte betyder fler i antal än. Många har problem med den tolkningen så vi får nog ha överseende med Pentyl helt enkelt.

Citat:
3. Vem/vilka är gärningsmännen?

När det gäller misshandel mot barn mellan 0-6 år är det oftast en familjemedlem - en förälder eller styvförälder som utsätter dem. I en studie som Brå gjorde år 2000 visade det sig att förövarna oftast är de biologiska föräldrarna. Två tredjedelar var pappor eller styvpappor och en tredjedel mammor. Jämfört med andra brott är det en ovanligt hög andel kvinnor. Misshandel mot 7-14-åringar begås ofta av mycket unga förövare, förra året var drygt en fjärdedel under 15 år. Till största delen handlar det om förövare och offer som är bekanta med varandra. När barn utsätts för våldtäkt är förövaren i drygt en fjärdedel av fallen någon från barnets familj eller släkt. När det gäller brotten sexuellt tvång eller utnyttjande har förövaren en nära relation till offret i drygt 40 procent av brotten.
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=44&module_instance=16
Siffran två tretredjedelar varierar något från år olika år, men män i klar majoritet oavsett vilket år man tittat på. Precis som du själv såg i den undersökning som Pentyl själv hänvisade till där vi hade fördelningen;
För åldern 0-6 år är 79 kvinnor och 197 var män
För åldern 7-14 år 348 kvinnor och 1046 män tabell sid 382
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=Brottsutvecklingen_webb.pd f&url=/dynamaster/file_archive/081121/8f40c6556f4fb0fbcb0a2d4af6994353/Brottsutvecklingen%255fwebb.pdf
Och den senare "brottsutvecklingen i korthet" som angav;
Citat:
Av de misstänkta för misshandel mot små barn är andelen kvinnor relativt hög jämfört med andra brott – omkring en fjärdedel av de misstänkta är kvinnor.
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=964&module_instance=12

Men jag håller med, det skulle vara intressant att få se den exakta fördelningen misstänkta respektive dömda-lagförda. Jag misstänker att man inte i högre grad dömer kvinnor än män, eftersom det skulle motbevisa alla teser om att kvinnor behandlades mildare än män i rättegångar vilket ofta påstås. Helt klart intressant.
Citera
2010-06-26, 14:11
  #8038
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Nu väljer jag en mycket enkel källa i hopp om att till och med Pentyl ska förstå vad det är statistiken säger, men det är väl detta som han har missförstått. Att en hög andel, inte betyder fler i antal än. Många har problem med den tolkningen så vi får nog ha överseende med Pentyl helt enkelt.


http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=44&module_instance=16
Siffran två tretredjedelar varierar något från år olika år, men män i klar majoritet oavsett vilket år man tittat på. Precis som du själv såg i den undersökning som Pentyl själv hänvisade till där vi hade fördelningen;
För åldern 0-6 år är 79 kvinnor och 197 var män
För åldern 7-14 år 348 kvinnor och 1046 män tabell sid 382
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=Brottsutvecklingen_webb.pd f&url=/dynamaster/file_archive/081121/8f40c6556f4fb0fbcb0a2d4af6994353/Brottsutvecklingen%255fwebb.pdf
Och den senare "brottsutvecklingen i korthet" som angav;

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=964&module_instance=12

Men jag håller med, det skulle vara intressant att få se den exakta fördelningen misstänkta respektive dömda-lagförda. Jag misstänker att man inte i högre grad dömer kvinnor än män, eftersom det skulle motbevisa alla teser om att kvinnor behandlades mildare än män i rättegångar vilket ofta påstås. Helt klart intressant.
Nu har jag googlat runt lite och har jag förstått det rätt så registreras lagförda personer efter lagbrotten och därför finns inget underlag att basera statisktik gällande könsfördelningen av de lagförda. Allt man kan få fram är alltså antalet lagförda brott och jämföra med antalet anmälda brott och det är enbart de anmälda brotten som kön på både misstänkt och offer registreras.

Lite märkligt faktiskt...
Citera
2010-06-26, 14:32
  #8039
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Detta var en intressant sidodiskussion, och jag skulle vilja att du källhänvisar till att det är fler kvinnor som blir dömda för våld mot barn än män, jag hittar det inte i det dokument du hänvisar till.
Dessutom använder du en del av texten något missvisande då det inte gällde statistik jämförande män som gärningsman mot kvinnor som gärningsman utan en jämförelse inom gruppen kvinnor som gärningsmän, ganska stor skillnad. Här är hela stycket:


I tabellen därefter jämförs de fall där gärningsmannen var bekant med offret med tabeller över offrens åldersgrupp och där gärningsmannen var kvinna alternativt män, och där framkommer att i åldersgruppen för barn mellan 0-6 år är offret bekant med gärningsmannen oftare när gärningsmannen är kvinna i jämförelse med då gärningsmannen är man, men då en marginell skillnad (94%/90%).
Det ska inte misstas för att kvinnor oftare är gärningsman i jämförelse med män då antalet män som gärningsman för misshandel i gruppen 0-6 år är 197 medan antalet kvinnor som gärningsman för samma grupp är 79.


Det där måste jag bara få kommentera. I Brå:s rapport 2000: 15 ” Barnmisshandel. En kartläggning av polisanmäld misshandel av små barn” kan vi notera följande:

• 49 procent av de misstänkta gärningspersonerna har tidigare varit lagförda för brott, ofta för misshandel.

• Ca 40 procent av de misstänkta är utrikes födda, vilket antas bero på socioekonomiska orsaker och andra attityder till barnaga.

• 44 procent av de misstänkta lever på socialbidrag.

• Närmare 80 procent av de misstänkta saknar eftergymnasial utbildning.

• Andra viktiga faktorer som spelar mycket stor roll är missbruk och arbetslöshet.

Om vi ska följa den statistik över personer som hamnar i ovanstående grupper så gäller det i huvudsak män. Men då inte synonymt med den vanlige svenske mannen (en etnicitet som feminismen gjort till sin huvudfiende). Ovanstående gäller i regel inte kvinnor. Det skulle vara intressant att undersöka närmare de 30 procent av gärningspersonerna som är kvinnor. Tillhör de också ovanstående grupper?

Förövrigt är det intressant att man än idag i regel säger gärningsmän trots att gärningspersonerna är kvinnor.

Källa: http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=00061612961.pdf&url=/dynamaster/file_archive/050118/00738bf8599380b54baec384ba2ee2b4/00061612961.pdf
Citera
2010-06-26, 14:42
  #8040
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gud talar
Det är många år sedan Sandins bok kom ut och den är inte längre någon nyhet. Hennes framgångsrika arbete med Elgar väckte mycket uppmärksamhet vid den tiden och gav ny kunskap till psykvården.

Vården utvecklas hela tiden och de som står för utveckligen av den är knappast grundskolelärare. Dels beroende på bristen på deras kompetens inom området, men naturligtvis också på att dessa lärare brukar vara upptagna med att utveckala sitt eget starkt kritiserade arbetsområde.

Om du läser min kommentar en gång till och inte slarvar när du läser så ser du kanske att inte heller jag har nämnt något om att barn med ADHD blir friska av mat och rena kläder.
Det jag skrivit är att de enligt dig kan bli av med sin diagnos vilket alltså inte ska förväxlas med att bli "frisk". Du förstår säkert skillnaden själv.

Utvecklas psykvården? Var sker den utvecklingen menar du? Tänker du på psykiatrireformen eller alla de vansinnesdåd som utförts av människor direkt efter det att de blivt avvisade från akutintagen? Jag har för övrigt aldrig talat om att "bli av med sin diagnos" utan att ADHD är en diagnos som används utan större urskiljing och att den IBLAND används i brist på annat! Sedan tycker jag att du ska passa dig för att göra omdömen om andras bristande kompetens, då det gäller att uttala sig om saker som ligger utanför deras huvudsakliga profession då du själv och andra här i tråden oavbrutet spekulerar i Daddys svårigheter och dessutom gör det på ett sätt som definitivt visar att era kunskaper är extremt grunda och ytliga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in