Citat:
Ursprungligen postat av Ståltomten
Först och främst tycker jag det är jävligt lågt av dig att påstå att jag knullar döda hundvalpar. Fattar du inte att detta triggar mig ännu mer, och fattar du inte hur många fler oskyldiga hundvalpar som nu måste sätta livet till pga du slår fast denna helt uppenbara lögn, som du tydligen fått från Flashback, av alla ställen!
Men allvarligt så måste jag säga, för det första: du kan ju inte dra alla över en kam som på något sätt kritiserar Joakims beteende. En del ältar det han möjligen gjort för år sedan. Andra fokuserar på nuläget. Vad han gör konkret sett nu, är ju att eventuellt sabotera sin dotters umgängesmöjligheter med sin far. Mamman kan ju bara printa ut sida sfter sida från hans blogg och få vilken domare som helst att rynka på pannan.
För det andra, det är ju på ytterlighetsflankerna här två "läger" som häller bensin på elden.
Jag tycker det är lite underligt att du bara verkar har problem med de som kritiserar Joakim, inte de som ohejdat eggar på honom. Jag kan bara tala för mig själv, andra har säkert andra motiv. Vissa är bara arga eller kalkerar in sina egna liknande, bittra erfarenheter på detta fallet och skickar pajer i luften för att.. det är Flashback och tonen här är rätt öppen.
Men iallafall, för mig är lite av vitsen faktiskt egentligen att hjälpa honom förstå att han kanske inte tänker helt klart och rationellt kring mycket av detta. Som medmänniska kan man inte alltid bara hålla med, sitta tyst, eller försöka släta över.
Om en person kommer in i ett rum och vrålar att en attack från utomjordingar pågår och därför måste huset brännas ner, och en debatt i rummet uppstår, så vinner ju fan ingen på att man jomsar med, hur påstridig (och kanske tom hotfull) personen än är.
"Jamen, sitt ner i båten, låt honom tro att det kommer utomjordingar då, förstår du inte att om du rycker bensindunken ur näven på honom så triggar du igång honom ännu mer?"
Jag förstår det inte. Detta är ett debattforum. Varför ska vi inte kunna debattera detta, om en önskvärd sidoeffekt till och med kan vara att Joakim lägger ner sina vendettor och sitt bloggande och fokuserar på att bara vara en vanlig och lycklig förälder?
Men allvarligt så måste jag säga, för det första: du kan ju inte dra alla över en kam som på något sätt kritiserar Joakims beteende. En del ältar det han möjligen gjort för år sedan. Andra fokuserar på nuläget. Vad han gör konkret sett nu, är ju att eventuellt sabotera sin dotters umgängesmöjligheter med sin far. Mamman kan ju bara printa ut sida sfter sida från hans blogg och få vilken domare som helst att rynka på pannan.
För det andra, det är ju på ytterlighetsflankerna här två "läger" som häller bensin på elden.
Jag tycker det är lite underligt att du bara verkar har problem med de som kritiserar Joakim, inte de som ohejdat eggar på honom. Jag kan bara tala för mig själv, andra har säkert andra motiv. Vissa är bara arga eller kalkerar in sina egna liknande, bittra erfarenheter på detta fallet och skickar pajer i luften för att.. det är Flashback och tonen här är rätt öppen.
Men iallafall, för mig är lite av vitsen faktiskt egentligen att hjälpa honom förstå att han kanske inte tänker helt klart och rationellt kring mycket av detta. Som medmänniska kan man inte alltid bara hålla med, sitta tyst, eller försöka släta över.
Om en person kommer in i ett rum och vrålar att en attack från utomjordingar pågår och därför måste huset brännas ner, och en debatt i rummet uppstår, så vinner ju fan ingen på att man jomsar med, hur påstridig (och kanske tom hotfull) personen än är.
"Jamen, sitt ner i båten, låt honom tro att det kommer utomjordingar då, förstår du inte att om du rycker bensindunken ur näven på honom så triggar du igång honom ännu mer?"
Jag förstår det inte. Detta är ett debattforum. Varför ska vi inte kunna debattera detta, om en önskvärd sidoeffekt till och med kan vara att Joakim lägger ner sina vendettor och sitt bloggande och fokuserar på att bara vara en vanlig och lycklig förälder?
För det första har du fel då du påstår att jag bara kritiserar motståndarna till Daddy - jag nämner ofta såväl motståndare som påhejare i samma mening och det har jag gjort i ett inlägg tidigare idag också. Jag var en av de första som ifrågasatte om Daddys version verkligen var den enda och sanna - jag ser det han skriver som en partsinlaga och det tycker jag också att jag varit noga med att poängtera.
Sedan ser vi helt klart olika på det här med vad som kan trigga igång respektive lugna ner någon och då det gäller exemplet du tar upp om den som kommer in i ett rum vrålandes att det finns utomjordingar i environgerna, så kan jag garantera att du inte kan nå den via argument utan du behöver ta ett antal omvägar som alltihop går ut på att lugna ner en panikslagen människa - avleda, tala om annat, bjuda på kaffe och kaka, eftersom ett motstånd i det läget skulle få personen med vanföreställningar att känna sig ännu mer hotad och göra den potentiellt mer farlig - ska du få någon att lyssna på dig och ta in vad du säger, så måste du först få den personen att känna tillit till dig och med lite tur skulle du så småningom kanske kunna få den med på att söka professionell hjälp. Om du verkligen bryr dig alltså...