2010-06-26, 00:59
  #8017
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ståltomten
Först och främst tycker jag det är jävligt lågt av dig att påstå att jag knullar döda hundvalpar. Fattar du inte att detta triggar mig ännu mer, och fattar du inte hur många fler oskyldiga hundvalpar som nu måste sätta livet till pga du slår fast denna helt uppenbara lögn, som du tydligen fått från Flashback, av alla ställen!

Men allvarligt så måste jag säga, för det första: du kan ju inte dra alla över en kam som på något sätt kritiserar Joakims beteende. En del ältar det han möjligen gjort för år sedan. Andra fokuserar på nuläget. Vad han gör konkret sett nu, är ju att eventuellt sabotera sin dotters umgängesmöjligheter med sin far. Mamman kan ju bara printa ut sida sfter sida från hans blogg och få vilken domare som helst att rynka på pannan.

För det andra, det är ju på ytterlighetsflankerna här två "läger" som häller bensin på elden.

Jag tycker det är lite underligt att du bara verkar har problem med de som kritiserar Joakim, inte de som ohejdat eggar på honom. Jag kan bara tala för mig själv, andra har säkert andra motiv. Vissa är bara arga eller kalkerar in sina egna liknande, bittra erfarenheter på detta fallet och skickar pajer i luften för att.. det är Flashback och tonen här är rätt öppen.

Men iallafall, för mig är lite av vitsen faktiskt egentligen att hjälpa honom förstå att han kanske inte tänker helt klart och rationellt kring mycket av detta. Som medmänniska kan man inte alltid bara hålla med, sitta tyst, eller försöka släta över.

Om en person kommer in i ett rum och vrålar att en attack från utomjordingar pågår och därför måste huset brännas ner, och en debatt i rummet uppstår, så vinner ju fan ingen på att man jomsar med, hur påstridig (och kanske tom hotfull) personen än är.

"Jamen, sitt ner i båten, låt honom tro att det kommer utomjordingar då, förstår du inte att om du rycker bensindunken ur näven på honom så triggar du igång honom ännu mer?"

Jag förstår det inte. Detta är ett debattforum. Varför ska vi inte kunna debattera detta, om en önskvärd sidoeffekt till och med kan vara att Joakim lägger ner sina vendettor och sitt bloggande och fokuserar på att bara vara en vanlig och lycklig förälder?


För det första har du fel då du påstår att jag bara kritiserar motståndarna till Daddy - jag nämner ofta såväl motståndare som påhejare i samma mening och det har jag gjort i ett inlägg tidigare idag också. Jag var en av de första som ifrågasatte om Daddys version verkligen var den enda och sanna - jag ser det han skriver som en partsinlaga och det tycker jag också att jag varit noga med att poängtera.

Sedan ser vi helt klart olika på det här med vad som kan trigga igång respektive lugna ner någon och då det gäller exemplet du tar upp om den som kommer in i ett rum vrålandes att det finns utomjordingar i environgerna, så kan jag garantera att du inte kan nå den via argument utan du behöver ta ett antal omvägar som alltihop går ut på att lugna ner en panikslagen människa - avleda, tala om annat, bjuda på kaffe och kaka, eftersom ett motstånd i det läget skulle få personen med vanföreställningar att känna sig ännu mer hotad och göra den potentiellt mer farlig - ska du få någon att lyssna på dig och ta in vad du säger, så måste du först få den personen att känna tillit till dig och med lite tur skulle du så småningom kanske kunna få den med på att söka professionell hjälp. Om du verkligen bryr dig alltså...
Citera
2010-06-26, 01:32
  #8018
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Den här tråden startades av Daddy för att diskutera hans vårdnadstvist som ett exempel på vad som i hans tycke är en strukturell diskriminering av pappor. Det är vad den skall handla om. Daddys vårdnadstvist. Inga uthängningar. Sådana diskussioner kommer från och med nu ge en tillsägelse direkt. Tack. //Mod

edit. Så här säger Daddy själv:
Citat:
Denna blogg har ett journalistiskt syfte. Detta syfte är att belysa rättsövergreppen som sker mot framförallt fäder och barn i det ökande antalet vårdnadstvister i Sverige. Det är i detta syfte jag bl a lyfter fram mitt eget fall som exempel.

Var så goda. Diskutera för och emot. Daddys vårdnadstvist. Vårdnadstvister mer i allmänhet. Eventuella orättvisor mot fäder och barn. Håll era eländiga personkonflikter någon annanstans. //Mod
__________________
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2010-06-26 kl. 01:39.
Citera
2010-06-26, 04:24
  #8019
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
BRÅ Rapport 2008:23, s. 382:



ISBN 978-91-86027-15-5

Edit: Det är rätt rapport du hittat, citatet blott några sidor bort från det textstycke du citerar.
Pentyl
Du kan rycka citat fram och tillbaka hur du vill, det kommer inte att förändra faktumet att dom flesta dömda och misstänkta för misshandel mot barn är män.

Lär dig läsa och tolka statistik innan du presenterar den och försöker göra en poäng av den, för din egen trovärdighets skull.
Citera
2010-06-26, 08:48
  #8020
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Men fortfarande gäller samma fördelning, ...
KiaW har rätt. Min referens är helt fel; jag hänvisade till en text som i denna del också jämför anmälningar.
My Bad, som kidsen säger.
Så snart ledigheten lagt sig och man vågar sig närmare kontoret så ska jag leta upp domstatistiken. Om den nu finns, för på rak arm kommer jag inte ihåg exakt hur själva dokumenten såg ut; tidigarenämnda felaktiga BRÅ-rapport var det minnesspår som först blinkde till när jag fick frågan om enkel källa.

Som KiaW påpekar: Det av mig citerade stycket säger att när barn misstänks få stryk av en kvinna så är det deras morsa som pekats ut. Och det var väl i sig ingen häpnadsväckande uträkning, vem skulle det annars vara, liksom. Små barn har ju en ganska begränsad umgängeskrets.
Citera
2010-06-26, 10:41
  #8021
Medlem
angelintheskys avatar
Är det någon som har de senaste rönen kring hur viktigt det är för framtida realationer när det gäller att i 4 -årsåldern få bekräftelse från förälder av det motsatta könet?
Jag hittar inte det och funderade på om någon har den.
Tack på förhand
Citera
2010-06-26, 11:11
  #8022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelinthesky
Är det någon som har de senaste rönen kring hur viktigt det är för framtida realationer när det gäller att i 4 -årsåldern få bekräftelse från förälder av det motsatta könet?
Jag hittar inte det och funderade på om någon har den.
Tack på förhand
Beror väl på vilka rön du vill ha? vill säga vilken sida du vill ha?

För varje "rön" finns en motsats som en sida har dragit.

Generellt så är båda föräldrarna viktiga, dock om den ena föräldern inte kan ge adekvata saker så ger de skada. så på din fråga svar ja, föräldrar är viktiga för sina barn, men då ska de kunna ge det barnen behöver.

Vilket är väldigt självklart och det inte behövs någon forskning för att bevisa.

Sedan kan den manliga/kvinnliga "rollmodel" ersättas av en annan person om föräldern inte kan ge det barnet behöver...Annars skulle ju varje barn som tappar en förälder genom t.ex. dödsfall när de är unga må dåligt som fan när de blir äldre...

summering: kvalite är viktigare än något annat.
Citera
2010-06-26, 12:28
  #8023
Medlem
angelintheskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkmore
Beror väl på vilka rön du vill ha? vill säga vilken sida du vill ha?

För varje "rön" finns en motsats som en sida har dragit.

Generellt så är båda föräldrarna viktiga, dock om den ena föräldern inte kan ge adekvata saker så ger de skada. så på din fråga svar ja, föräldrar är viktiga för sina barn, men då ska de kunna ge det barnen behöver.

Vilket är väldigt självklart och det inte behövs någon forskning för att bevisa.

Sedan kan den manliga/kvinnliga "rollmodel" ersättas av en annan person om föräldern inte kan ge det barnet behöver...Annars skulle ju varje barn som tappar en förälder genom t.ex. dödsfall när de är unga må dåligt som fan när de blir äldre...

summering: kvalite är viktigare än något annat.
Jag vill ha hela och kunna bilda mig en uppfattning.
Just den delen är det som intresserar mig allra mest när det gäller barn och hur de påverkas av tex vårdnadstvister och vad det tyvärr kan dra med sig.

Det är också mycket intressant hur föräldern av det motsatta könet kan påverka framtida relationer.

Jag är således inte ute efter något som tex stärker min åsikt om mamma och pappan i detta aktuella fall, det är för min skull jag vill läsa det senaste rönet.
Citera
2010-06-26, 12:37
  #8024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ståltomten
Först och främst tycker jag det är jävligt lågt av dig att påstå att jag knullar döda hundvalpar. Fattar du inte att detta triggar mig ännu mer, och fattar du inte hur många fler oskyldiga hundvalpar som nu måste sätta livet till pga du slår fast denna helt uppenbara lögn, som du tydligen fått från Flashback, av alla ställen!

Men allvarligt så måste jag säga, för det första: du kan ju inte dra alla över en kam som på något sätt kritiserar Joakims beteende. En del ältar det han möjligen gjort för år sedan. Andra fokuserar på nuläget. Vad han gör konkret sett nu, är ju att eventuellt sabotera sin dotters umgängesmöjligheter med sin far. Mamman kan ju bara printa ut sida sfter sida från hans blogg och få vilken domare som helst att rynka på pannan.

För det andra, det är ju på ytterlighetsflankerna här två "läger" som häller bensin på elden.

Jag tycker det är lite underligt att du bara verkar har problem med de som kritiserar Joakim, inte de som ohejdat eggar på honom. Jag kan bara tala för mig själv, andra har säkert andra motiv. Vissa är bara arga eller kalkerar in sina egna liknande, bittra erfarenheter på detta fallet och skickar pajer i luften för att.. det är Flashback och tonen här är rätt öppen.

Men iallafall, för mig är lite av vitsen faktiskt egentligen att hjälpa honom förstå att han kanske inte tänker helt klart och rationellt kring mycket av detta. Som medmänniska kan man inte alltid bara hålla med, sitta tyst, eller försöka släta över.

Om en person kommer in i ett rum och vrålar att en attack från utomjordingar pågår och därför måste huset brännas ner, och en debatt i rummet uppstår, så vinner ju fan ingen på att man jomsar med, hur påstridig (och kanske tom hotfull) personen än är.

"Jamen, sitt ner i båten, låt honom tro att det kommer utomjordingar då, förstår du inte att om du rycker bensindunken ur näven på honom så triggar du igång honom ännu mer?"

Jag förstår det inte. Detta är ett debattforum. Varför ska vi inte kunna debattera detta, om en önskvärd sidoeffekt till och med kan vara att Joakim lägger ner sina vendettor och sitt bloggande och fokuserar på att bara vara en vanlig och lycklig förälder?

Jag föreslår att de som inte tycker att saken ska diskuteras vidare föregår med gott exempel och tydligt visar sitt ställningstagande genom att själva lämna tråden.
Det verkar vara det enklaste.
__________________
Senast redigerad av gud talar 2010-06-26 kl. 12:49.
Citera
2010-06-26, 12:46
  #8025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severiano

Sedan ser vi helt klart olika på det här med vad som kan trigga igång respektive lugna ner någon och då det gäller exemplet du tar upp om den som kommer in i ett rum vrålandes att det finns utomjordingar i environgerna, så kan jag garantera att du inte kan nå den via argument utan du behöver ta ett antal omvägar som alltihop går ut på att lugna ner en panikslagen människa - avleda, tala om annat, bjuda på kaffe och kaka, eftersom ett motstånd i det läget skulle få personen med vanföreställningar att känna sig ännu mer hotad och göra den potentiellt mer farlig - ska du få någon att lyssna på dig och ta in vad du säger, så måste du först få den personen att känna tillit till dig och med lite tur skulle du så småningom kanske kunna få den med på att söka professionell hjälp. Om du verkligen bryr dig alltså...

Har du tipsat psykvården om det här? Här öppnar sig nämligen nya möjligheter.
Vilken tur att vi har lärare inom grundskolan som kan dela med sig av sina insikter om att personer som är i det närmaste psykotiska kan fås att ta reson med hjälp av lite vänlighet i kombination med kaffe och kaka.
Vi får här lära oss att alla gravt förvirrade/psykotiska personer är avledbara, en kunskp som absolut saknas inom vården!
Men vi har ju också tidigare fått veta att ungar med ADHD kan bli befriade från sin diagnos om de får ordentlig frukost och rena kläder så ingenting borde förvåna.
Citera
2010-06-26, 13:13
  #8026
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ståltomten
Rätt fråga men aningen fel svar. Han började skandalisera sig själv, och han fortsätter helt huvudlöst med detta. Att citera saker som Joakim själv har lagt ut om sig själv kan du väl knappast tycka är att skandalisera honom?! Du kan ju inte dra alla över en kam. Vissa tolkar på ett sätt, andra på ett annat sätt, men det var Joakim själv som bjöd upp till dans genom att starta tråden.
Daddy skandaliserar sig själv och gör bort sig. Om severiano inte tycker att man får diskutera det som står på bloggen här får hon ta upp det med moderatorer och admin tycker jag.

Citat:
Om jag skriver här: "jag är ett fullständigt alkoholiserat psykvrak som gillar att knulla döda hundvalpar". Och du sen trycker på "citera"-knappen och besvarar detta med ett "Ditt jävla svin!", varmed även min text hamnar i ditt inlägg. Tycker du det verkar vettigt om jag (eller nån annan) sen anklagar dig för att skandalisera mig?
Precis.

men vaför knullar du döda hundvalpar för...?

Citat:
Instämmer med Ahmenvafan, och har sagt det förr: en del av Joakim beteendemönster när han hanterar oss anonyma debattörer fanns säkert även när vårdadstvisten hade sin upprinnelse. Således är detta mer on-topic än det kanske verkar.
Tråden handlar ju om en slutstrid och det är den som ska diskuteras. Om nån hellre enbart vill koncentrera sig på vt i allmänhet vore det ju bättre att starta en ny tråd om det.
Citat:
Jag hoppas ju att han var i bättre skick då, och att han kommer att vara i bättre skick i framtiden. I nuläget tycker jag han beter sig väldigt underligt.
Det är synd om flickan som inte kan träffa sin far mer. Personligen tror jag ju att han var i dåligt skick redan då, kanske även mamman, men nu verkar ju hon fungera bättre än daddy i alla fall. En som verkar som Daddy gör på sin blogg verkar ju inte vara fullt klok i medicinsk mening enligt mitt förmenande.
Citera
2010-06-26, 13:15
  #8027
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
KiaW har rätt. Min referens är helt fel; jag hänvisade till en text som i denna del också jämför anmälningar.
My Bad, som kidsen säger.
Så snart ledigheten lagt sig och man vågar sig närmare kontoret så ska jag leta upp domstatistiken. Om den nu finns, för på rak arm kommer jag inte ihåg exakt hur själva dokumenten såg ut; tidigarenämnda felaktiga BRÅ-rapport var det minnesspår som först blinkde till när jag fick frågan om enkel källa.

Som KiaW påpekar: Det av mig citerade stycket säger att när barn misstänks få stryk av en kvinna så är det deras morsa som pekats ut. Och det var väl i sig ingen häpnadsväckande uträkning, vem skulle det annars vara, liksom. Små barn har ju en ganska begränsad umgängeskrets.
Efter att ha slagit en sökning har jag inte funnit några dokument som visar på könsfördelningen gällande lagförda personer vid misshandel av barn....däremot gav slagningen en träff på ett drygt ett år gammalt inlägg av dej där du för samma resonemang som här i tråden och baserade det på samma text du presenterade här i tråden...som visade sig bestå av något helt annat än det du påstod.

Det vore dock intressant att få veta om fördelningen mellan könen ser likadan ut i jämförelse med anmälda fall och lagförda personer. Letar vidare....
Citera
2010-06-26, 13:17
  #8028
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gud talar
Har du tipsat psykvården om det här? Här öppnar sig nämligen nya möjligheter.
Vilken tur att vi har lärare inom grundskolan som kan dela med sig av sina insikter om att personer som är i det närmaste psykotiska kan fås att ta reson med hjälp av lite vänlighet i kombination med kaffe och kaka.
Vi får här lära oss att alla gravt förvirrade/psykotiska personer är avledbara, en kunskp som absolut saknas inom vården!
Men vi har ju också tidigare fått veta att ungar med ADHD kan bli befriade från sin diagnos om de får ordentlig frukost och rena kläder så ingenting borde förvåna.

Lilla vän, om du visste vad mycket jag vet om det jag talar om! Ja, gravt psykotiska människor är avledbara och jag råder dig absolut att läsa böckerna "Den zebrarandiga pudelkärnan" av Barbro Sandin och "Tokfursten" av Elgar Jonsson. Barbro träffade som vårdpersonal Elgar Jonsson på Säters sjukhus. Elgar var betraktad som obotligt schizofren - han tillfrisknade.

Ja det är mycket kunskap som saknas inom vården, det håller jag med dig om, eller rättare - de som arbetar där är kanske inte så särskilt engagerade, eller tror så där särskilt mycket på människans inre växtkraft som de så gärna vill tala om?

Och som jag sagt tidigare - ska du citera mig så gör det utan att blanda in dina egna tolkningar i vad jag skriver. JAG har aldrig sagt att barn med ADHD kan friskna till med hjälp av frukost och rena kläder och jag påstår inte heller at gravt psykotiska människor kan tillfriskna med hjälp av kaffe och kaka, men jag förstår att din förmåga till abstrakt tänkande ligger på en tioåringsnivå så jag får väl i fortsättningen ta hänsyn till detta ditt handikapp!

Så...en motfråga - tror du personligen att du kan få en människa fylld med vanföreställningar att tillfriskna genom att du argumenterar emot vanföreställningarna? Hur ofta har du lyckats med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in