Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Alltså har är det som jag skriver - uppgiften om majskolven kommer från mammas anmälan och det som uppges är att barnet sagt att de lekt att snoppen är en majskolv - majskolv skall alltså komma från barnet initialt.
Ja, ehh, det kommer från modern. Modern i sin tur
påstår att dottern har sagt något sådant. Det är en helt avgörande skillnad. Ingen annan har hört det. Däremot har andra hört dottern tala glatt om sin far.
För att föregå eventuella invändningar kring detta så passar handläggarna på socialbyrån på att påstå att barn som blivit sexuellt utnyttjade ibland finner detta njutningsfullt och en källa till glädje (och sålunda skulle dotterns glädje över fadern inte alls motbevisa att han våldfört sig sexuellt på henne. Dessa något magstarka myndighetsord förvånar tydligen Daddy med ombud så till den grad att de ber socialbyrån utveckla det där lite. Soc hänvisar då till hela en (1) icke vetenskaplig bok. Sök och finn på bloggen! Googla på författaren och dra dine egna slutsatser om vem dessa "utredare" väljer soom vänner och vad för slags litteratur de lägger till grund för sin handläggning.)
Citat:
Om barnet sagt något om detta i förhör 1 eller 2 vet vi inte - eftersom vi inte vet hur mycket av eller hur korrekt förhör 1 är återgivet av Joakim. Han har uppenbarligen tillgång till scanner, men väljer att skriva om förhöret i WORD istället för att scanna in det autentiska förhörsprotokollet.
Det är denna word-fil, och inget annat, som Daddy fått. Troligen direkt från den sekreterare som skött utskriften, till Daddy och hans ombud.
Citat:
Förhör 2 har han tydligen inte tillgång till. Och den sammanfattning eller del av förhöret som han har tillgång till kan jag inte finna att han lägger ut någonstans.
Näpp. Någon sammanfattning har inte kommit Daddy till del. Och du kan väl inte ha missat att Daddy gjort en hel ansträngningar för att få del av i vart fall något - eftersom han är säker på att innehållet i det förhör (nr 2) som ledde till förundersökningens omedelbara nedläggning, skulle kunna kasta ljus över påståenden som framförts av modern i vårdnadsmålet.
Citat:
Jag har flera gånger länkat till var jag hittar uppgifter om just majskolv och övriga uppgifter jag diskuterar kring. Du får går tillbaka i mina inlägg och klicka på länken.
Men jag hittar ingentstans att hon försöker framställa honom farlig. Inte ens i TR - där hon inte drar upp händelser o dyl som skall tala för att han är särskilt farlig för henne. Däremot säger hon att hon har svårt att stå emot och känner att hon lätt blir styrd av honom -- men det är skilt från att säga att någon är farlig och hotfull.
http://daddys.blogg.se/2009/january/vad-ska-man-med-4-ars-studieskulder-till.html
Citat:
Hon säger inte heller att han är farlig eller hotfull mot Rania - hon säger att hon är orolig för hur han klarar vården av henne - detta är vid TR 2008, och för stöd i sin oro av kontaktpersonens uppfattning att det varit händelser när hon varit med och han brustit i sin uppsyn osv.
Jag säger fortfarande inte - och har aldrig sagt, vilket du har jävligt svårt att fatta - att Joakim är skyldig till något fel.
Jag säger att givet hur mamman har upplevt situationen kan hon ha haft anledning till oro - sen om den är befogad eller inte låter jag vara osagt. Det kan ha lett till hennes agerande.
Det är möjligt att det kan ha lett till hennes agerande. Dock tror inte TR på det i den av dig nämnda domen. Inte bara att TR inte ser någon källa till oro. De tolkar inte ens moderns egna ord som sådana att hon själv skulle kunna tolka sine egna uppgifter så.
Om hon då alltjämt är orolig så måste källan till hennes oro vara någon annan. Kanske är hennes oro hennes egen.
Kanske är den bara ett påstående.
I vilket fall så står det klart i detta fall att det enda som ligger till grund för det ytterst begränsade umgänget är
moderns påstående om att hon är orolig. Det finns
ingen redovisad saklig grund, utöver att modern går omkring och är nervös på nåt sätt, i alla fall är det vad hon själv säger att hon är.
Inte för att jag har någon större anledning till att betvivla det, men jag undrar däremot om damen i fråga inte hade varit nervös vare sig Daddy fanns eller ej, vare sig dottern fanns eller ej.
Citat:
När flickan börjar pratar om snopplekar 2009 tycker jag det horribelt att man ens ifrågasätter att mamman agerar och reagerar. Vad vore hon för mamma om hon hörde sådant och inte via en utredning tog reda på hur saker förhöll sig. Hade de haft ett bättre samarbete så hade gemensamt kanske kunnat komma fram till vad det handlade om och en lösning som där mamman kunde känna sig trygg i att inget hände - till exempel att han inte sov naken, barnet sov i pyjamas och eventuellt att de köpte Ranja en egen säng.
Ingen har ifrågasatt att man agerar om en liten flicka säger sådant, vad hon nu sagt - det är det vi inte får veta ty det är det som är underkastat sekretess.
Saken många undrar över är om hon över huvud taget sagt något sådant.
Vi vet blott att modern sagt så - och att det i sin tur givit henne avancerade möjligheter att hålla flickan borta från Daddy - helt i enlighet med hennes tidigare strävan då det
inte fanns påståenden om övergrepp, och i enlighet med hennes av rätten avfärdade yrkanden.
Citat:
Nu fungerar inte samarbetet - nu får hon ta till vägar som finns -- för att lämna det orört det hade bara visat att hon var genuint olämplig som mor.
Hennes lojalitet och omtanke skall vara hos barnet - inte hos Joakim.
Här kommer vi till en intressant punkt. Det upphörda samarbetet.
Det står klart att det är en person som ensidigt vägrar att samarbeta. Det är omöjligt att samarbeta om den ena parten vägrar. Och då kan man inte för allt i världen benämna det samarbetssvårigheter, om man med det syftar på två lika goda kålsupare. Det är snarare en som samarbetssträvar och en som samarbetsvägrar.
Detta stod alldeles klart i TR. Det stod också alldeles klart när Daddy skrev till soc och beskrev vad han oroade sig över för dotterns del. Det hade också stått alldeles klart om frågan hade prövats i ett nytt vårdnadsmål. Skulle jag tro, alltså. Och just vid denna punkt - en händelse som ser ut som en tanke - när socialtjänsten skall kika på dotterns situation, så kommer historien om att modern oroar sig över otillbörliga sexuella aktiviteter från Daddys sida.
Hur de diskussionerna gått mellan moder och socialhandläggare, får vi nog aldrig veta. Vi vet inte hur orden föll, vilka frågor som ställdes, vad som rapporterades spontant. En liten videosnutt från de där samtalen hade varit ytterst klargörande.
Vad som därtill torde vara uppenbart för alla och envar, är socialtjänstens enorma misslyckande i grunduppgiften: att hjälpa föräldrarna till en nivå av samarbete.
Istället har de tagit till sin uppgift att försöka bestämma vem som är bäst eller sämst. Vem som är bra eller dålig. Och då kommer man naturligtvis att snöa in på vem som är bra och vem som är dålig. Och steget är, som synes, inte långt till att hitta skäl till att tro att någon är dålig.
Härvid har socialtjänsten därtill lierat sig med en part och ensidigt stöttat den (modern) i att driva linjen om den andres dålighet, snarare än att få ett vettigt samarbete till stånd. Därvid spelar det inten som helst roll vilken part de tar ställning för, eftersom de inte skall ta ställning för någon av föräldrarna alls. Det är det som är poängen i regeringsformens krav på opartiskhet.
I dagsläget så är det
bevisligen så att modern utövar ett för dottern menligt föräldraskap när hon förvägrar dottern en rimlig kontakt med fadern och gör allt för att minimera den - precis som hon alltid gjort, om än med olika argument.
Detta skall då vägas mot det nödvärnsliknande omständigheter hon anför till sitt försvar, alltså de övergrepp hon påstår att dotterns tal kan tolkas som.
Hittills har det inte redovisats något alls som ger vid handen att det ligger något i hennes påståenden. Det enda TR har gjort är att interimistiskt besluta om det nuvarande begränsade umgänget i avvaktan på en ny utredning från socialnämnden. Sök och finn den märkliga motiveringen i bloggen: Rådmannen beslutar om kontaktperson eftersom hon
inte kan veta om det ligger något i moderns påståenden. Saken är alltså inte prövad av domstol - men det finns ett tillfälligt beslut och det beslutet får verkan över oerhört lång tid (lika lång tid som socialtjänstens kvarnar maler långsamt och modern saktar ned processen).