2010-06-10, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Så du motsäger att ADHD-diagnosen är en benämning på en samlad symptombild som man inte riktigt vet orsaken till. Okey - vad är orsaken till ADHD - lämna källhänvisningar.
ADHD är en neurologisk funktionsnedsättning i hjärnans funktioner, du får själv googla på det eller ringa din psykolog eller BUP så kan du få mera information. Källhänvisningar här är bara löjligt, varsågod att jobba själv om du vill ha information och lära dig saker.
Citera
2010-06-10, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Gör inte det för enkelheten skull är du snäll. Läs allt som står istället.

Dessutom visar inte det du klippt ut det du vill säga. Det säger inte att det är en slaskdiagnos utan tvärtom att man är överens om att det ÄR en autentisk diagnos med en SAMLAD symptombild.

Vad ditt urklipp säger är att man inte är överens om orsaken till tillståndet. INTE att tillståndet INTE är äkta, eller att man inte vet hur man ska fastställa det på ett bra sätt.

Ditt klipp motsäger alltså ditt påstående om att det är en slaskdiagnos.

Och alltså är du överens med mig om att ADHD kan bero på lite vad som helst? T.ex. ett dysfunktionellt hem?
Citera
2010-06-10, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Sev erkänner bara aspergers, verkar ligga varmt om hjärtat.
Ha lite överseende med att det medför nedsättningar i helhetsförståelse, socialt samspel/kommunikation, planering/organisationsförmåga, fantasi/föreställningsförmåga, kroppshållning/kroppsrörelser samt beteende/känslor.

Så kan man naturligtvis också försöka vinna en debatt.
Citera
2010-06-10, 20:50
Bannlyst
Citat:
Och alltså är du överens med mig om att ADHD kan bero på lite vad som helst? T.ex. ett dysfunktionellt hem?
En neurologisk skada i hjärnan kan bero på en mängd olika saker. Det kan vara miljögifter, ärftliga egenskaper eller kanske ett hårt slag i skallen??
Att man inte hittat en enda rot till det onda betyder inte att den neurologiska skadan inte skulle finnas lika lite som roten till Aspergers som du vurmar för.
Men nu handlar denna tråden om Daddys vårdnadstvist och här framför allt om Daddys sociala handikapp och därmed problem att lösa den tack vare hans diagnostiserade neurologiska handikapp som är ADHD.
Senast redigerad av HenrikJ 2010-06-10 kl. 20:53.
Citera
2010-06-10, 20:52
Bannlyst
Citat:
En neurologisk skada i hjärnan kan bero på en mängd olika saker. Det kan vara miljögifter, ärftliga egenskaper eller kanske ett hårt slag i skallen??
Att man inte hittat en enda rot till det onda betyder inte att den neurologiska skadan inte skulle finnas lika lite som roten till Aspergers som du vurmar för.

Vet du vad en neurologisk skada är? Tror du att alla med ADHD uppvisar en neurologisk skada?
Citera
2010-06-10, 20:54
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Nej, det är jag inte.
Det kan inte bero på ett dysfunktionellt hem. Jag föreslår att du sätter dej in i den forskning som gjorts på området faktiskt och inte bara läser wiki.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=876

Här kan du läsa, bläddra ner ur under orsaker så står lite, bland annat så ser du att man utesluter psykosociala faktorer som huvudsaklig påverkan, är det den huvudsakliga påverkan så rör det sej inte neuropsykiatriska störningar.
Senast redigerad av Logga-ut 2010-06-10 kl. 21:00.
Citera
2010-06-10, 20:54
Bannlyst
Citat:
Vet du vad en neurologisk skada är? Tror du att alla med ADHD uppvisar en neurologisk skada?
ADHD ÄR en neurologisk skada. Nu får du mig att ASG.
Citera
2010-06-10, 20:59
Bannlyst
Citat:
ADHD ÄR en neurologisk skada. Nu får du mig att ASG.

Nej, mycket sällan. För att du ska kunna tala om en skada så måste du kunna se denna skada på röntgen. ADHD är ett neuropsykiatriskt funktionshinder - ibland kan man upptäcka en skada som man då kan misstänka är orsaken till funktionshindret. Du får nog läsa på lite tror jag.
Citera
2010-06-10, 21:06
Bannlyst
Citat:
Nej, mycket sällan. För att du ska kunna tala om en skada så måste du kunna se denna skada på röntgen. ADHD är ett neuropsykiatriskt funktionshinder - ibland kan man upptäcka en skada som man då kan misstänka är orsaken till funktionshindret. Du får nog läsa på lite tror jag.
Du, vi kan starta en ny tråd om detta för just nu befinner vi oss i Daddys slutstridstråd, och där ska omständigheter till hans vårdnadstvist diskuteras. Hur du vill definiera neurologiska handikapp är rätt OT.
Neurologiska skador syns förövrigt inte på röntgen såsom benbrott gör.
Att kolla nervbanor osv kräver en helt annan teknik.
Faktum kvarstår. Daddy har ADHD, ett neurologiskt handikapp som stått odiagnostiserat genom hela hans uppväxt och han har därmed inte fått någon hjälp att kontrollera sina problem. Det är glasklart att det påverkat både honom själv och personer i hans omedelbara närhet.
Det ledde till slut till att han bedömdes behöva övervakas vid umgängen med sin dotter.
Här vill jag klargöra att utomstående personer gjorde den bedömningen, inte mamman.
Citera
2010-06-10, 21:08
Bannlyst
Citat:
Du, vi kan starta en ny tråd om detta för just nu befinner vi oss i Daddys slutstridstråd, och där ska omständigheter till hans vårdnadstvist diskuteras. Hur du vill definiera neurologiska handikapp är rätt OT.
Neurologiska skador syns förövrigt inte på röntgen såsom benbrott gör.
Att kolla nervbanor osv kräver en helt annan teknik.
Faktum kvarstår. Daddy har ADHD, ett neurologiskt handikapp som stått odiagnostiserat genom hela hans uppväxt och han har därmed inte fått någon hjälp att kontrollera sina problem. Det är glasklart att det påverkat både honom själv och personer i hans omedelbara närhet.
Det ledde till slut till att han bedömdes behöva övervakas vid umgängen med sin dotter.
Här vill jag klargöra att utomstående personer gjorde den bedömningen, inte mamman.

Du gör helt rätt i att backa ur den här diskursen.
Citera
2010-06-10, 21:13
Medlem
Citat:
Som du får ta ansvaret för ditt kunskapsförakt.

Nu tolkar du in märkliga betydelser i det jag skrivit igen och tillskriver mig åsikter och värderingar som inte finns hos mig. Finns de kanske hos dig?
Eller har du kanske bara behov av att få sista ordet? Det får du om du svarar mig på min kommentar.

Citat:

T.ex. har jag själv och flera som arbetar med dessa barn undrat över att det så ofta tycks vara så att "ADHD-barn" kommer till skolan utan att ha ätit frukost, i skitiga kläder etc - det känns inte riktigt "neurologiskt" utan i många fall handlar det säkert om barn som helt enkelt inte fått gränser satta för sig, om dysfunktionella hem som skapar ett visst slags beteende etc.

Den där var jävligt grov! Du ifrågasätter inte bara på ett väldigt fult sätt föräldrarna till barn som fått den här diagnosen. Du ifrågasätter även de läkare med specialitskompetens som ställt diagnosen.
Det anser dig tydligen ha en kunskapsnivå som få når upp till. Händer det dig ofta att du känner dig överlägsen andra?
Citera
2010-06-10, 21:30
Medlem
Citat:
Nej, mycket sällan. För att du ska kunna tala om en skada så måste du kunna se denna skada på röntgen.

ADHD syns på röntgen!?!? Sedan när? Så när man ställt "slaskdiagnosen" ADHD så har man underlåtit att röntga skallen på ungen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in