2010-06-10, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
TR-domen och den senaste oberoende utredningen slår fast att Daddy är en helt OK förälder och att mamman inte levt upp till det hon borde när det gäller umgänget. Eftersom du inte tror på någotdera påståendet är det ganska meningslöst att diskutera det, men så ser fakta ut.
Fakta är att Daddy fortfarande har övervakat umgänge 4 timmar varannan helg.
Om någon dom och någon utredning kommit fram till det du påstår så skulle det inte vara så.
Det finns fortfarande anledning till att det råder bevakat umgänge och det är inte mamman som beslutat det.
Du vill som Daddy skuldbelägga mamman för den saken men det är faktiskt inte mamman som bestämmer det.
Citera
2010-06-10, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Vad snackar du för goja. Menar du att Daddy aldrig fick frukost och gick i skitiga kläder?
Helt klart har han problem med gränserna men huruvida hans barndomshem var disfunktionabelt får du nog fråga honom om.

Har jag naturligtvis ingen aning om, men du kanske vet? Jag för min del förklarade vad jag menade med att ADHD-diagnoser ibland används på ett alltför lättvindigt vis, eftersom det var det du ifrågasatte. (Dysfunktionellt heter det för övrigt, inte disfunktionabelt)
Citera
2010-06-10, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Att kalla det för slaskdiagnos är respektlöst och totalt felaktigt.

.

Fast inte lika respektlöst som att ge någon en diagnos utifrån en ofullständig anamnes.
Citera
2010-06-10, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Har jag naturligtvis ingen aning om, men du kanske vet? Jag för min del förklarade vad jag menade med att ADHD-diagnoser ibland används på ett alltför lättvindigt vis, eftersom det var det du ifrågasatte. (Dysfunktionellt heter det för övrigt, inte disfunktionabelt)
Vet du, jag skriver hur jag vill och om du inte förstår kan du fråga.
ADHD-diagnoser ställs inte lättvindigt, oftast är det minst ett års testningar som görs, inte så sällan flera år då det är en mängd olika experter inblandade som ska göra sina bedömningar.
Senast redigerad av HenrikJ 2010-06-10 kl. 20:31.
Citera
2010-06-10, 20:31
Bannlyst
Citat:
En ADHD-diagnos är en ADHD-diagnos, hur kan den användas lättvindigt?
En ADHD-diagnos görs grundligt och tar tid, var har du fått det ifrån att den diagnosen den personen får efter ett år eller längre tids undersökningar skulle vara lättvindig?
En person som fått en diagnos ADHD har inte fått den lättvindigt.
Citera
2010-06-10, 20:32
Bannlyst
Citat:
Vet du, jag skriver hur jag vill och om du inte förstår kan du fråga.
ADHD-diagnoser ställs inte lättvindigt, oftast är det minst ett års testningar som görs inte så sällan flera år då det är en mängd olika experter inblandade som ska göra sina bedömningar.

Citerar wikipedia för enkelhetens skull:

ADHD är ett omdiskuterat tillstånd. De flesta är överens om att termen är relevant som uttryck för en samlad symptombild. Vad som orsakar dessa symtom och vad som är lämplig behandling är inte slutligt fastställt. Diagnosen fastställs kliniskt, det vill säga en läkare observerar en patient och drar slutsatser. Om beteendet har sin grund i en hjärndysfunktion, uppväxtmiljön, en kombination av dessa eller någon annan faktor, kan i dagsläget inte definitivt avgöras.
Citera
2010-06-10, 20:34
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Fast inte lika respektlöst som att ge någon en diagnos utifrån en ofullständig anamnes.
Du menar nu alltså att du bättre än Daddys läkare (psykiatriker) kan avgöra om han ska ha diagnosen?

Eller du menar att du är bättre skickad än dina elevers läkare (psykiatriker) att ställa diagnoser på dom?

I så fall tycker jag det är dags att du byter yrke.
Citera
2010-06-10, 20:35
Bannlyst
Citat:

ADHD är ett omdiskuterat tillstånd. De flesta är överens om att termen är relevant som uttryck för en samlad symptombild. Vad som orsakar dessa symtom och vad som är lämplig behandling är inte slutligt fastställt. Diagnosen fastställs kliniskt, det vill säga en läkare observerar en patient och drar slutsatser. Om beteendet har sin grund i en hjärndysfunktion, uppväxtmiljön, en kombination av dessa eller någon annan faktor, kan i dagsläget inte definitivt avgöras.
Ja ja, citera wikipedia du, vem är skribenten och vad har den för kompetens?
Knappast en person som jobbar med neurologiska handikapp.
Citera
2010-06-10, 20:35
Bannlyst
Citat:
Du menar nu alltså att du bättre än Daddys läkare (psykiatriker) kan avgöra om han ska ha diagnosen?

Eller du menar att du är bättre skickad än dina elevers läkare (psykiatriker) att ställa diagnoser på dom?

Nej, jag menar bara exakt det jag skriver.
Citera
2010-06-10, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ja ja, citera wikipedia du, vem är skribenten och vad har den för kompetens?
Knappast en person som jobbar med neurologiska handikapp.

Så du motsäger att ADHD-diagnosen är en benämning på en samlad symptombild som man inte riktigt vet orsaken till. Okey - vad är orsaken till ADHD - lämna källhänvisningar.
Citera
2010-06-10, 20:43
Bannlyst
Citat:

Sev erkänner bara aspergers, verkar ligga varmt om hjärtat.
Ha lite överseende med att det medför nedsättningar i helhetsförståelse, socialt samspel/kommunikation, planering/organisationsförmåga, fantasi/föreställningsförmåga, kroppshållning/kroppsrörelser samt beteende/känslor.
Citera
2010-06-10, 20:45
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:

Gör inte det för enkelheten skull är du snäll. Läs allt som står istället.

Dessutom visar inte det du klippt ut det du vill säga. Det säger inte att det är en slaskdiagnos utan tvärtom att man är överens om att det ÄR en autentisk diagnos med en SAMLAD symptombild.

Vad ditt urklipp säger är att man inte är överens om orsaken till tillståndet. INTE att tillståndet INTE är äkta, eller att man inte vet hur man ska fastställa det på ett bra sätt.

Ditt klipp motsäger alltså ditt påstående om att det är en slaskdiagnos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in