Kloka ord av flera skribenter här. Jag drog mig en bit bort från den här diskussionen när det började bli riktigt obehagligt med uthängningar och outningar, nu ska jag lämna den helt och varken skriva eller läsa här. För 30-35 år sen sa man att det personliga är politiskt, minns inte vem som sa det men är ganska säker på att det var en feminist. Ung och naiv och brinnande idealistisk som jag var tyckte jag att det lät väldigt fint.
Men det personliga är inte alltid politiskt, och det privata är det nästan aldrig. När jag tittar tillbaka på diskussionerna som har förts här kan jag inte se att de har lett fram till nån konsensus. Det har framförts bra tankar om vårdnadstvister generellt och hur behandlingen av dessa skulle kunna göra bättre än idag men de har kommit bort i den allmänna förbittringen*. Det ser bara ut som om mängder av animositet har släppts ut i världen och som om motsättningarna mellan olika åsiktsriktningar har ökat. Detta är på det stora planet.
Och på det lilla planet, det som rör detta specifika fall, kan jag bara se att en väldig massa elände har blivit följden av att en enskild tvist har använts för att belysa förmodade samhälleliga systemfel. Jag är mer övertygad än nånsin att det
inte existerar nån feministisk konspiration som verkar i det fördolda på samhällsapparatens alla nivåer för att motarbeta mäns / pappors rättigheter och öka ojämlikheter mellan könen.
Ingen kan förneka att rester av det gamla synsättet att mammor är bäst lämpade att ta hand om barn hänger kvar och att det ibland märks i sociala myndigheters handläggning av såna här ärenden. Jag ser det ändå som ett stort steg i rätt riktning att Äktenskapsbalken här har fått en genusneutral skrivning. Det måste ju vara lättare för myndigheter och domstolar att göra rätt och skipa rättvisa om lagen är lika för alla. Jag hoppas och tror att det går åt rätt håll och jag hoppas också att det här fallet som diskuteras i denna tråd ska få en så bra lösning för alla parter som det bara är möjligt.
/ Berengar
* Det finns ju bara ett enda sätt att totalt eliminera alla vårdnadstvister, och det är Stephen Baskervilles och hans likatänkares (och i detta förenas katoliker, evangelikala högerkristna, scientologer och många högerextrema ideologer: man får bara skaffa barn inom ramen för det heterosexuella äktenskapet, och skilsmässor är förbjudna. Ett sånt samhälle skulle jag inte vilja leva i.