Satt och drack kaffe i morse och ladde ner radioprogrammet tendens nya serie "Utan min pappa". Samtalet med Maria Bäck fångade mig särskilt. Hon är dokumentärfilmare och har startat en ny sajt som heter lostdaughtersunited. Så här säger hon
"2004 grundade hon Lost Daughters United - ett forum för tjejer och kvinnor vars pappor försvunnit, gett sig av eller på annat sätt varit frånvarande under deras uppväxt. På kort tid strömmade det in hundratals berättelser från kvinnor världen över in till Maria. Hemsidan, liksom senare Facebook-gruppen, har haft stor betydelse för väldigt många kvinnor, som genom kontakten med andra insett att de inte är ensamma i sin sorg och att det verkligen inte är deras fel att pappan försvunnit.
- Jag har fått otroligt många mejl som betytt jättemycket för mig också, framförallt för min livssyn och för insikten i hur vi som människor kan hjälpa varandra. Detta har ändrat mitt sätt att se på livet, på det sättet att jag förstått att man kan hjälpa varandra utan att det kräver så himla mycket egentligen."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3381&artikel=2862744
http://www.lostdaughtersunited.org/main.php?popupnews=true
Alltså, det är uppenbart att man bara inte kan separera barn från sina föräldrar, vilke en del, särskilt här, tycks tro och kämpa för. Barn lider. Vi kan redan nu anna att daddys dotter kan bli en av alla de där som kommer att få ett stort hålrum i sitt hjärta.
Jag hänvisade tidigare till en undersökning av socialstyrelsen som skickat enkätfrågor till socialtjänsthandläggare som menar att de saknar direkta vägledningar om hur man ska göra i vårdnadstvister. Pelle Billing var nyligen, tillsamman med Michael Högberg och Lena Widding Hedin, och föreläste för socialtjänsthandläggare i Örkelljunga.
Pelle Billing skriver så här på sin blogg:
"Som ni säkert kan gissa är vår utbildning lite annorlunda uppbyggd än de flesta andra utbildningar om kön och könsroller. Vi utgår från bägge könens situation, och pratar hellre om jämställdhet än om feminism. Jag drog t ex hela berättelsen om hur könsrollerna uppstod och vilka konsekvenser detta får för såväl män som kvinnor. Lena tog upp oväntade fakta om våld i familjen, och Michael illustrerade skillnader och likheter i konflikthantering hos kvinnor och män. Givetvis hann vi med långt mycket mer, inklusive flera praktiska övningar där man konkret fick träna sitt handläggningsarbete, men detta är ett axplock."
Reaktionerna var att:
"Det hela togs väl emot. De flesta människor vill ju väl, och får de bara bra modeller och bra berättelser som inspirerar till nya sätt att tänka vad gäller jämställdhet, så kan man åstadkomma en förändring.
http://www.pellebilling.se/blogg/
Åter igen kan vi se att det finns ett behov av mer kunskap i hur man sköter utredningar i tvister mellan män och kvinnor. Man kan inte utgå från enbart kvinnans perspektiv och se henne som felfri, vilket feminismens lögnidustri lobbar för ute i landets socialtjänstkontor, med våra skattepengar ska nämnas. Då blir det som hos daddy och alla andra, t.ex. för denna man:
"Johan Nilsson är från Togo i Afrika och är inblandad i en vårdnads- och umgängestvist gällande två barn. Maria Wagrelius och Åsa Magnusson erhöll av Jönköpings tingsrätt den 24 mars 2009 uppdrag att genomföra en Vårdnadsutredning avseende barnen Fredrik och Annika födda 1998 och 2005. I utredningen som färdigställdes den 11 juni 2009 uttrycker utredarna sig kränkande mot fadern till barnen i syfte att utsätta denne för annans ringaktning då man på s 17 i utredningen insinuerar och implicit gör gällande att fadern kan vara pedofil."
Nu anmäldes detta och utredarna konstaterar att:
"De samtal som hade behövts för att få material till att kunna göra en någorlunda kvalitetsmässig bedömning på huruvida det finns risk för att barnen bortförs av pappa eller att dottern kan komma att bli intressant för Johan (fadern) ur ett sexuellt perspektiv har inte gått att genomföra… " Det i sammanhanget allvarliga förfånget förstärks av att fadern genom förtalet el. alt tjänstefelet har påverkat dennes möjlighet att träffa barnen annat än minimalt och med kontaktperson.
Föräldrajuristen Ola Bengtsson säger att: "
det är vanligt att socialsekreterare blir part i målet. På Föräldrajuristen ser vi ofta att
familjerättssekreterare försöker hjälpa mamman istället för barnet. Det beror kanske på att man inte är van vid pappor som vill ta delat ansvar för sina barn efter en separation eller kanske det beror på att en majoritet av socialsekreterarna är kvinnor."
http://www.pappa-barn.se/familjerattssekreterare-polisanmalda-for-fortal-och-tjanstefel/
Känns ärendet igen? Javisst, det är nästan en kopia av daddys fall. Och inte bara hans utan tusentals andra, för att inte säga Barnen.