2010-06-03, 16:15
  #6229
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av angelinthesky
Men du har ju skrivit att du bla fått uppgifter från mamman.
Nej jag har inte skrivit att jag skulle fått uppgifterna från mamman däremot har andra skribenter försökt sprida rykten om att det skulle vara så, en väsentlig skillnad.
Jag är inte fullt så korkad att jag röjer mina källor då jag vet att Daddy och hans fanclub genast skulle slänga sig över personerna, hänga ut dem i Daddys blogg och sätta igång med sina trakasseringar, så ont vill jag inte någon. Inte ens någon stackars okänd handläggare på soc i Kungsbacka
Citera
2010-06-03, 16:43
  #6230
Moderator
TheLuckys avatar
För en tid sedan läste jag socialstyrelsens BBIC, dvs. Barns Behov I Centrum. Syftet med denna är att:

” … stärka barnperspektivet och delaktigheten för barn, unga och deras familjer. Systemet ska också skapa enhetlighet över landet samt förbättra och bibehålla kvaliteten i den sociala barn- och ungdomsvården.”
http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/bbic

Man kan fördjupa sig närmare i BBIC genom att läsa socialstyrelsens skrift ”Grundbok. Barns behov i centrum (BBIC). 2006”. Jag fann några intressanta iakttagelser i texten. Bl.a. dessa:

” Att de vuxna (dvs. Båda föräldrarna)) får bästa möjliga stöd genom socialtjänsten ligger också i barnets intresse. Vid en intressekonflikt mellan barnet och de vuxna måste dock barnets intresse ha företräde.”

”Såväl barn som deras föräldrar (här menas båda två) ska betraktas som unika individer med egna behov och inneboende resurser.”

” I lagstiftningen betonas att stöd och skydd till barn ska ges ”i nära samarbete med hemmet”. Kraven på ökad delaktighet är emellertid inte bara juridiskt förankrade. Det finns en vetenskaplig grund för antagandet att barn och (Båda!) föräldrars deltagande är en förutsättning för att utredningen ska kunna resultera i ett nyanserat och allsidigt beslutsunderlag och ett adekvat stöd. Ett bra och nära samarbete med barn och föräldrar (dvs. fadern också) är som regel avgörande för att insatserna kan komma till stånd och få avsedd effekt.”

http://www.pappamanualen.se/dokument/18a_BBIC_grundbok.pdf

Vi kan konstatera att socialstyrelsen vill att man ska se socialen som ett hjälpmedel och inte ett hot. Hur en socialtjänsteperson ska utreda ett fall med BBIC finns nedskrivit i SOSFS 2003:14”Socialstyrelsens allmänna råd om socialnämndens handläggning av vissa frågor om vårdnad, boende och umgänge”

Här är några exempel:

Ramen för samarbetssamtalen

Samtalsledaren bör erbjuda barnets föräldrar ett första samtal inom två eller högst tre veckor från det att de har kontaktat socialnämnden eller från det att en remiss från rätten har kommit in till nämnden. Samtalsledaren bör klargöra syftet med samtalen. Vidare bör denne informera om samtalens inriktning och karaktär samt vilken sekretess som kommer att gälla för uppgifterna från samtalen.

Barnets roll

Bedömningen av om det är lämpligt att tala med barnet i samband med föräldrarnas samarbetssamtal bör, förutom barnets ålder och mognad, göras utifrån barnets egna behov av att få information och att få berätta om sin situation. Samtalsledaren bör noga överväga vilket syfte samtalet med barnet skall ha.

Barnets inställning

Handläggaren bör bilda sig en uppfattning om barnets inställning utifrån
samtalet med föräldrarna. Om det efter samtalet finns oklarheter, bör handläggaren om det är lämpligt tala med barnet.

http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2003-14/Documents/2003_14.pdf

Allt det ovan sagda ser riktigt lovande ut. Kungsbacka kommun, som ju handlägger daddys ärende, arbetar också BBIC-inriktat. Av någon märklig anledning har man ändå struntat i allt vad BBIC heter här. Jag kan knappast tänka mig att de har fått order uppifrån att agera på det viset. Svaret handlar förstås om att man utgått från devisen att var och en är sig själv närmast: det är helt enkelt enklast och smidigast att lyssna på eget tyckande och gå enbart på mammans linje och trötta ut fadern. Det är inte BBIC, men å andra sidan är socialtjänsten ansvarsbefriade. Moraliskt förkastligt? Javisst! Detta gäller inte bara Kungsbacka utan många andra kommuner, vilket drabbar tusentals fäder och deras barn.
__________________
Senast redigerad av TheLucky 2010-06-03 kl. 16:46.
Citera
2010-06-03, 16:45
  #6231
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky

Allt det ovan sagda ser riktigt lovande ut. Kungsbacka kommun, som ju handlägger daddys ärende, arbetar också BBIC-inriktat. Av någon märklig anledning har man struntat i allt vad BBIC heter just här. Jag kan knappast tänka mig att de har fått order uppifrån att agera på det viset. Svaret handlar förstås om att man utgått från devisen att var och en är sig själv närmast: det är helt enkelt enklast och smidigast att lyssna på eget tyckande och gå enbart på mammans linje och trötta ut fadern. Det är inte BBIC, men å andra sidan är socialtjänsten ansvarsbefriade. Moraliskt förkastligt? Javisst! Detta gäller inte bara Kungsbacka utan många andra kommuner, vilket drabbar tusentals fäder och deras barn.


Mja nu har ju inte du alla uppgifter som FR i Kungsbacka har. Därför blir din tolkning lite skev.

Tycker nog att det är pappan som håller på att trött ut sig själv. Mamman tar hand om barnet och pappan slåss med väderkvarnar. Trist för honom.
Citera
2010-06-03, 17:19
  #6232
Medlem
angelintheskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Nej jag har inte skrivit att jag skulle fått uppgifterna från mamman däremot har andra skribenter försökt sprida rykten om att det skulle vara så, en väsentlig skillnad.
Jag är inte fullt så korkad att jag röjer mina källor då jag vet att Daddy och hans fanclub genast skulle slänga sig över personerna, hänga ut dem i Daddys blogg och sätta igång med sina trakasseringar, så ont vill jag inte någon. Inte ens någon stackars okänd handläggare på soc i Kungsbacka
Men om du får uppgifter från någon annan, hur vet du då att de är sanna?
Det finns ju kritik mot dig och att du inte håller dig till sanningen och det kan ju vara ett problem när det gäller uppgifter.
Då detta är mycket känsligt kan det ju bli allvarliga följder om det sprids felaktiga uppgifter.
Jag förstår att det finns de som är rädda för att bli uthängda.
Men för mig blir det mycket svårt att lita på det du skriver eftersom jag inte vet när det är korrekta uppgifter och felaktiga uppgifter.
Citera
2010-06-03, 17:25
  #6233
Medlem

Ingen har påstått att barn bör separeras från någon förälder. Var har du fått den befängda idén ifrån?
En vårdnadstvist, som det rör sig om i fallet daddy, handlar inte om en separation från en förälder. Den hadlar om den juridiska vårdnaden. Umgänget är en sak för sig och daddy har umgänge med sin dotter. Ett umgänge som är utformat utifrån hans kapacitet och förmåga som förälder.
I vissa fall bör barn skyddas från umgänge med en förälder, men även där ger man föräldern möjlighet till behandling så att umgänget med barnet kan återupptas.
Det där hålet i hjärtat tror jag du kan lämna därhän. Sorgen efter en helt frånvarande pappa läker och det framgår inte i din resumé från programmet vad för slags pappor det rörde sig om eller i vilken ålder de förlorade döttrarna var.
Det finns en tendens hos papparättsrörelsen att övervärdera just pappors roll i sina barns liv samtidigt som man bagatelliserar mammans roll. Det får er bara att framstå som oseriösa och väcker ännu mer misstänksamhet mot er och er agenda.

Det finns brister i socionomutbildningen, det tror jag de flesta är överens om. Man kan tänka sig flera lösningar där men att använda sig av personer utan kompetens inom området som utbildare verkar inte vara den bästa idén.
- Pelle Billing har ingen kompetens alls inom det område han nu undervisar inom.
- Michael Högberg är en suspekt person som varken betalar F-skatt eller moms. Hans CV är misstänkt gedigen för att vara en man på 35 med arbetserfarenhet. Han måste gått uteslutande 14-dagarskurser för att ha hunnit med både mängder med kurser och skaffa sig erfarenhet.
- Lena Widding Hedin är den enda i sällskapet som har adekvat bakgrund för utbildningsuppdraget, och hur hon gått tillväga för att så okritiskt ha lierat sig med de 2 charlatanerna är en gåta.

Du har, precis som så många andra som inte satt er in i frågan, missuppfattat vad det är som feminismen lobbar för.
Citera
2010-06-03, 17:30
  #6234
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelinthesky
Men om du får uppgifter från någon annan, hur vet du då att de är sanna?
Det finns ju kritik mot dig och att du inte håller dig till sanningen och det kan ju vara ett problem när det gäller uppgifter.
Då detta är mycket känsligt kan det ju bli allvarliga följder om det sprids felaktiga uppgifter.
Jag förstår att det finns de som är rädda för att bli uthängda.
Men för mig blir det mycket svårt att lita på det du skriver eftersom jag inte vet när det är korrekta uppgifter och felaktiga uppgifter.
Kritik från vem?
Daddy har ju bekräftat att dom är sanna borde inte det räcka för dej. Nyfiken i strut.
Citera
2010-06-03, 17:33
  #6235
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gud talar

Ingen har påstått att barn bör separeras från någon förälder. Var har du fått den befängda idén ifrån?
En vårdnadstvist, som det rör sig om i fallet daddy, handlar inte om en separation från en förälder. Den hadlar om den juridiska vårdnaden. Umgänget är en sak för sig och daddy har umgänge med sin dotter. Ett umgänge som är utformat utifrån hans kapacitet och förmåga som förälder.
I vissa fall bör barn skyddas från umgänge med en förälder, men även där ger man föräldern möjlighet till behandling så att umgänget med barnet kan återupptas.
Det där hålet i hjärtat tror jag du kan lämna därhän. Sorgen efter en helt frånvarande pappa läker och det framgår inte i din resumé från programmet vad för slags pappor det rörde sig om eller i vilken ålder de förlorade döttrarna var.
Det finns en tendens hos papparättsrörelsen att övervärdera just pappors roll i sina barns liv samtidigt som man bagatelliserar mammans roll. Det får er bara att framstå som oseriösa och väcker ännu mer misstänksamhet mot er och er agenda.

Det finns brister i socionomutbildningen, det tror jag de flesta är överens om. Man kan tänka sig flera lösningar där men att använda sig av personer utan kompetens inom området som utbildare verkar inte vara den bästa idén.
- Pelle Billing har ingen kompetens alls inom det område han nu undervisar inom.
- Michael Högberg är en suspekt person som varken betalar F-skatt eller moms. Hans CV är misstänkt gedigen för att vara en man på 35 med arbetserfarenhet. Han måste gått uteslutande 14-dagarskurser för att ha hunnit med både mängder med kurser och skaffa sig erfarenhet.
- Lena Widding Hedin är den enda i sällskapet som har adekvat bakgrund för utbildningsuppdraget, och hur hon gått tillväga för att så okritiskt ha lierat sig med de 2 charlatanerna är en gåta.

Du har, precis som så många andra som inte satt er in i frågan, missuppfattat vad det är som feminismen lobbar för.
Eftersom det är Gud som talar så antar jag att det räcker med att säga Amen.
Citera
2010-06-03, 18:05
  #6236
Bannlyst
Lite intressant är det att först är det ett jävla gapande om Daddys strid för att få vårdnad/obevakat umgänge med sin dotter och nu när han talat om att han gett upp alltihop, så fortsätter det ändå att gapas. Jag kan inte dra någon som helst annan slutsats att detta absolut inte handlar om vårdnadsstriden utan om något helt annat, totalt höljt i dunkel. Kan någon tala om vad det går ut på?
Citera
2010-06-03, 18:07
  #6237
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Lite intressant är det att först är det ett jävla gapande om Daddys strid för att få vårdnad/obevakat umgänge med sin dotter och nu när han talat om att han gett upp alltihop, så fortsätter det ändå att gapas. Jag kan inte dra någon som helst annan slutsats att detta absolut inte handlar om vårdnadsstriden utan om något helt annat, totalt höljt i dunkel. Kan någon tala om vad det går ut på?
Gapandet kommer att fortsätta tills han slutar blogga, tills hans anhängare lägger ner och hans motståndare gör likadant. Och lite till...

Detta är ett lysande exempel på att en vårdnadstvist inte har någon vinnare.
Citera
2010-06-03, 18:12
  #6238
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Gapandet kommer att fortsätta tills han slutar blogga, tills hans anhängare lägger ner och hans motståndare gör likadant. Och lite till...

Detta är ett lysande exempel på att en vårdnadstvist inte har någon vinnare.


Och också ett lysande exempel på att "ju fler kockar desto sämre soppa".
Citera
2010-06-03, 18:44
  #6239
Medlem
angelintheskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Kritik från vem?
Daddy har ju bekräftat att dom är sanna borde inte det räcka för dej. Nyfiken i strut.
Men ge dig.
Det är långt ifrån allt han har bekräftet.
vad snackar du om?
Dina tolkningar blir alltmer oroväckande falska.
Citera
2010-06-03, 18:46
  #6240
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av angelinthesky
Men ge dig.
Det är långt ifrån allt han har bekräftet.
vad snackar du om?
Dina tolkningar blir alltmer oroväckande falska.

Jo Daddy har bekräftat alltsammans. Så nu vet du och alla andra också. Mycket bra! Och att flickan inte vill träffa honom förstår jag, han brister ju i gråt och är traumatiserad, så mammans fel är det ju inte. Så nu vet du det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in