2010-05-28, 21:32
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
1) Det är en vacker men väldigt naiv tanke.
Om vi bara håller oss till den grupp som verkligen försöker tala sanning, så måste vi ha i minnet att människor inte alls är särskilt bra på att komma ihåg saker på ett korrekt sätt. Tvärtom är folk faktiskt rätt usla, trots de bästa intentioner.

Jo, det är nog en utopi. Men fråga dig själv ifall vi kan utgå ifrån något annat egentligen? Om du tar den första biten av min mening och sammanfogar den med den andra.. dvs, anta inte att folk ljuger, men se till att det finns nog med data som styrker deras uttalande.
Citera
2010-05-28, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BogieBaby
Jag har tydligen missat de senaste turerna i dramat. Som jag fattat det är dottern ledsen när det senaste umgänget ska påbörja, hon gråter och vill inte följa med pappa. Stämmer dessa uppgifter?

Vi är i så fall många som borde säga upp vårt föräldraskap. Ett av mina barn grät under en perid tröstlöst vid varje dagislämning, ett annat grät istället vid hämtningen. Inget av detta föranledde några orosanmälningar till Soc eftersom det tillhör vardagsmat för förskolepersonalen. Som förälder får man "gilla läget" och stå fast, vara konsekvent occh vänta på att det går över. I de fall som det inte går över kanske föräldrar och barn behöver lite hjälp på traven.

Tillit tar tid att bygga upp och det måste få ta den tiden. Att i det läget välja att lägga ner sina försök till kontakt med sitt barn ger mig intrycket av att JR inte har det tålamod som krävs under en uppbyggnadsfas. Man har det förtroende som man förtjänar och det krävs att man visar att man står kvar och beter som den vuxne i sammanhanget. Inte helt lätt men den enda framkomliga vägen enligt mig.

Ja nästan alla barn visar någon period sorgsenhet eller ilska vid separationer. Dagis, farmor och farfar, mellan föräldrarna fast de är sammanboende, kompisar eller bara en plats de tycker de ska vara kvar på.

Man kan knappast utesluta mamman, men det är ju ett så vanligt beteende hos barn så jag förstår inte ens varför man tror att något dramatiskt har inträffat. En femåring kan gråta ordenligt för att de inte får ta på sig de kläder de vill en morgon om det ska göra nåt de inte vill, allt blir liksom fel.

Ger Joakim upp nu vet jag inte vad jag ska säga, det här är ju något han måste leva med varje dag, när han lämnar på dagis och kanske även när han hämtar, det finns ju ungar som inte vill därifrån heller liksom.

Vad sysslar karln med, vill ha boendet men kan inte ta att barnet gråter.
Citera
2010-05-28, 21:42
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Ger Joakim upp nu vet jag inte vad jag ska säga, det här är ju något han måste leva med varje dag, när han lämnar på dagis och kanske även när han hämtar, det finns ju ungar som inte vill därifrån heller liksom.

Men lägg ner, denna enskilda händelse var väl, om det nu är så, bara det som fick det att rinna över. Vanliga föräldrar behöver inte kämpa med ens en del av det som en förälder som inte får träffa sina barn när den vill/kan. Du får det att låta precis som att bara barnet grät lite så ger pappan upp, och det är förkastligt och riktigt lågt av dig att göra så.
Citera
2010-05-28, 21:42
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Sexuellt övergrepp? Det är svårt att veta. Man vet inte riktigt hur leken startade eller varför, varför får den fortgå osv.
Däremot att han i det skede som barnet berättar om är passiv och inte drivande är klart, men varför barnet börjar med leken är inte klart.
Övergrepp är ett luddigt begrepp. Är det skadligt för barnets utveckling att tillåtas leka sådana lekar med pappas kön, ja sannolikt framförallt är det inte acceptabelt, är det en brottslig handling, det beror ju på hur frekvent det sker, syftet, vilken aktivet som finns, osv osv, det är svårt att bevisa brott när pappan är passiv faktiskt även om barnet är litet.

Det vi däremot kan var överens om är att det ligger på föräldrarnas ansvar att vissa saker inte sker. Upptäcker man en sak vid ett tillfälle så ligger det i förälderns skyldighet att se till att något liknande inte upprepas, om vi talar om lek med den vuxnes kön. Klarar man inte det så behöver man inte vara pedofil på något vis, men man brister i kompetens när det gäller det barnets behov av tillsyn och ansvar, det innebär inte att man inte kan ha hand om ett syskon med mindre intresse för ens eget kön.

Detta är då egentillverkade funderingar om hur saker och ting skall gå till och bedömas enligt dina hobbysnickrade kriterier på vad som är lämpligt beteende för föräldrar?

Det som är felet är alltså inte det sexuella övergreppet i sig, som kanske då inte är ett övergrepp, ens enligt dig, utan att händelsen, som eventuellt ägt rum så som du beskriver den, visar Daddys bristande kompetens när det gäller att klara barnets behov av tillsyn och ansvar?

Det låter verkligen som en teori skapad efter ett par öl. Det är bara det att Daddy enligt både den senaste utredningen ( efter händelsen som utretts och avfärdats) och enligt TR 2008 som ger honom gemensam vårdnad är fullt kapabel att tillse barnets behov av tillsyn och ansvar.

Men det kanske är det som du resonerar, som socialen resonerar också?
Citera
2010-05-28, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Men lägg ner, denna enskilda händelse var väl, om det nu är så, bara det som fick det att rinna över.
Kanske det.

Citat:
Vanliga föräldrar behöver inte kämpa med ens en del av det som en förälder som inte får träffa sina barn när den vill/kan.
Ja men de flesta håller inte på och leker krig på internet utan försöker ringa in problemet och inse att de ska vara lugna och fina, inte hota och kränka familjen på internet.

Citat:
Du får det att låta precis som att bara barnet grät lite så ger pappan upp, och det är förkastligt och riktigt lågt av dig att göra så.
Hur var det då?
Citera
2010-05-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ja nästan alla barn visar någon period sorgsenhet eller ilska vid separationer. Dagis, farmor och farfar, mellan föräldrarna fast de är sammanboende, kompisar eller bara en plats de tycker de ska vara kvar på.

Man kan knappast utesluta mamman, men det är ju ett så vanligt beteende hos barn så jag förstår inte ens varför man tror att något dramatiskt har inträffat. En femåring kan gråta ordenligt för att de inte får ta på sig de kläder de vill en morgon om det ska göra nåt de inte vill, allt blir liksom fel.

Om han har gett upp nu kanske ni kan låta den här frågan få vila i frid. Er omtanke var ju om dottern och om hon nu inte kommer att träffa sin pappa är väl inte hans skulder, diagnoser, djusömn, etc ett problem. Och om er omtanke om dottern styr tycker jag att ni ska sluta hacka på hennes pappa eftersom hon kommer kunna läsa det en dag.

Ni som gång på gång vill upprepa Daddys uselhet i den tråden är lika illa som Daddy i hans blogg. Hitta något annat och vettigare att ägna er åt. För att uttrycka det milt är ert beteende inte riktigt sunt - precis som daddys inte har varit det, men som jag sagt tidigare: Han är av förståeliga skäl i kris. Vad har du för skäl för att slakta en liten flickas pappa på nätet? Hur tror du det kommer att kännas för henne den dagen hon (eller hennes vänner) läser detta?

Om kampen är över kan du väl skaffa dig en annan hobby som inte riskerar att såra ett barn?
Citera
2010-05-28, 21:49
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Men lägg ner, denna enskilda händelse var väl, om det nu är så, bara det som fick det att rinna över. Vanliga föräldrar behöver inte kämpa med ens en del av det som en förälder som inte får träffa sina barn när den vill/kan. Du får det att låta precis som att bara barnet grät lite så ger pappan upp, och det är förkastligt och riktigt lågt av dig att göra så.

Det är mycket troligt att det är så som du beskriver det. Ni som känner honom och kan nå honom personligen bör vara mycket observanta så det inte sker något olyckligt med honom.

Jag tänker på julen ifjol då var det brev som fick det att rinna över enligt hans blogg.
Citera
2010-05-28, 21:49
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Kanske det.

Ja men de flesta håller inte på och leker krig på internet utan försöker ringa in problemet och inse att de ska vara lugna och fina, inte hota och kränka familjen på internet.

Hur var det då?

Vad har vad de flesta gör med detta att göra? Tänk om någon tatuerar sig, det gör ju inte de flesta. Oj oj. De är nog dåliga föräldrar.

Sen till din fråga om hur det var. Återigen, vi vet inte. Trots det så ålägger du dina åsikter/spekulationer/insinuationer som får det att framstå som att Daddy är en kass förälder. Det är lågt, oavsett om jag vet hur det var, eller ej.
Citera
2010-05-28, 21:54
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
(mina fetningar)

Se understrykningen i samband med de andra slutsatserna som är fetmarkerade.
Jag använder samma text och gör mina egna fetningar:
Citat:
Ur sammanfattningen:

Beträffande R gäller att hon (enligt daghemspersonal) verkade må
bra innan umgängesavbrottet, mådde samre under en period med samtal
med socialtjanst och polis men nu har återhämtat sig. Daghemspersonalen
tycker hon mår bra. Utredaren med viss erfarenhet av barn tyckte att
allt var helt normalt när vi träffades. Kontaktpersonen A har
bekräftat ett "normalt umgänge under onormala förhållanden" där även
R (bror) ar med.

Beträffande
anklagelser som C riktat mot honom konstaterar utredaren. Joakim
Ramstedt har genom myndighetsbeslut utsatts för restriktioner i sitt
föräldraskap för R. Han ar inte vårdnadshavare. Umgänget äger rum i
närvaro av kontaktperson. Anklagelsen om sexuella övergrepp "hänger i
luften" trots att åklagaren lagt ned förundersokningen. Joakim Ramstedt
förekommer inte i polisregistret. Han har gemensam vårdnad beträffande
R. Han har enligt S.J (sonens mor) ställt upp som en mycket engagerad
förälder. Vidare har han punktligt betalat underhållsstöd, ansvarat
for hämtning och lämning både beträffande R (son) och R (dotter). Relationsvåld
har inte förekommit. Under v. 7 (sportlovet) vistas far och son i
Jämtland.

Sammantaget utövar han det föräldraskap som brukar efterlysas
i media.
Vidare har han enligt utredarens uppfattning gett en rimlig
förklaring till R:s uttalande om "snoppar". Slutligen anser utredarens
att IR i egenskap av mångarig Bvc-skoterska ger en objektiv
bild av både Joakims och C:s foräldraskap. Joakim har också förklarat
sig villig att samtala med C i någon form.

Sammantaget anser utredaren att R förtjänar två föräldrar som försöker
samverka. Några intellektuella eller värdegrundshinder finns inte.
Bada börjar få distans till separationen. C håller ecu. på att utvecklas
efter tuffa ungdomsår och siktar efter akademiska studier pa ett arbete
med människor. Joakims engagemang for sin son R och nu för R
ar ett föredome för många separerade föräldrar. Han får inte bli en av de
många anonyma frånvarande fäder som det frågas efter när barnen får
problem i tonåren.
Därför anser utredaren att det ur ett barnperspektiv
inte finns något alternativ till gemensam vårdnad.
Om C blir fortsatt ensam vårdnadshavare kommer Joakim att marginaliseras.
R får en negativ bild av sin pappa som gör att hon far problem
med sin egen sjalvbild (se Barn- och ungdomspsykiatriska synpunkter
pa vardnad, boende och umgange. Forf. Torgny Gustavsson,
overlakare i barn- och ungdomspsykiatri, Vaxjo). C har definitivt
inte levt upp till Goteborgs tingsratts erinran "att det enligt lag aligger
C som ensam vardnadshavare för R till Joakim Ramstedt
lamna upplysningar om R som kan främja R:s umgänge med
honom."

Om Joakim blir ensam vårdnadshavare tror jag att han har den mognaden
att på ett helt annat vis sätta R:s långsiktiga behov i fokus. I det
ingår naturligtvis en nära relation med båda föraldrarna. Joakim har under
flera år framgangsrikt samarbetat med R:s (sonens) mamma. Troligtvis har
de ocksa haft konflikter som de fått hantera. Beträffande den praktiska
omvårdnaden om R ar sakert Joakim kapabel att klara den. R:s
kontakt med brodern kan återupptas och normaliseras.

Jag finner dessa uttalanden märkliga om det är utredaren själv som skrivit detta, för mej framstår det som något en advokat skulle skriva, att han/hon refererar till utredarens slutsatser.
Vet vi vem som står för denna text?
Citera
2010-05-28, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cinda
Om han har gett upp nu kanske ni kan låta den här frågan få vila i frid. Er omtanke var ju om dottern och om hon nu inte kommer att träffa sin pappa är väl inte hans skulder, diagnoser, djusömn, etc ett problem. Och om er omtanke om dottern styr tycker jag att ni ska sluta hacka på hennes pappa eftersom hon kommer kunna läsa det en dag.
Så länge det kommer in intressanta påståenden i tråden så fortsätter jag gärna diskussionen.
Citat:
Ni som gång på gång vill upprepa Daddys uselhet i den tråden är lika illa som Daddy i hans blogg. Hitta något annat och vettigare att ägna er åt. För att uttrycka det milt är ert beteende inte riktigt sunt - precis som daddys inte har varit det, men som jag sagt tidigare: Han är av förståeliga skäl i kris.
I kris? Tyckte han var pigg för nån månad sen när han lät folk spekulera i om en våldtagen fjortonårig flicka brukade erbjuda oralsex på skolans toaletter och lika pigg och rask när han alierade sig med våldtäktsmannens mamma som på internet fört ut att den våldtagna flickan hade sex med sin pappa. Då var han inte trött, men okej han kan ju ha blivit lite trött nu på senare tid.
Citat:
Vad har du för skäl för att slakta en liten flickas pappa på nätet? Hur tror du det kommer att kännas för henne den dagen hon (eller hennes vänner) läser detta?
Förfärligt hemskt så klart. Hon hamnar ju verkligen i en knepig sits. Kanske hon blir som en viljelös docka för att andra inte ska sprida det här om henne. Fattar inte vad Daddy tänkte på, i synnerhet inte vad gällde snoppförhöret.
Citat:
Om kampen är över kan du väl skaffa dig en annan hobby som inte riskerar att såra ett barn?
Tja, jag gör väl som jag har lust, men skadar det ju inte, men hade jag en blogg som skadade mig och mitt barn skulle jag skaffa mig en annan hobby.
Citera
2010-05-28, 21:57
Medlem
Eftersom det säkert framstår som att jag försvarar Daddy vill jag förtydliga att jag avskydde hans beteende i Bjästafallet, tar avstånd från uthängningar samt hans publicering av förhör etc med hans dotter.

Jag försvarar inte Daddy, jag försöker vara rättvis och visa förståelse för en person i kris samt inte döma utan bevis.

Ni som inte är i kris och tycker er vara stabila och vettiga människor borde kunna bete er bättre än Daddy. Jag har faktiskt ingen aning om hur jag skulle må om jag inte fick ta hand om mitt eget barn, kanske skulle jag också bete mig ganska vettlöst. Nu är jag inte i kris och då försöker jag på allvar tänka på hur den här diskussionen kan komma att påverka flickan en dag.

Jag hoppas den här tråden kan sluta i en mer försonlig ton där alla önskar Daddy, mamman och flickan lycka till och att man slutar smutsmåla och diskutera något som uppenbarligen är över. Om det (som vissa misstänker) inte är över kan ni väl ta det då.

Tänk på R - inte på ert eget behov av att "få sista ordet".
Citera
2010-05-28, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Jag använder samma text och gör mina egna fetningar:

Jag finner dessa uttalanden märkliga om det är utredaren själv som skrivit detta, för mej framstår det som något en advokat skulle skriva, att han/hon refererar till utredarens slutsatser.
Vet vi vem som står för denna text?

Ja det står att utredaren konstaterar.... men skriver en utredare om sig själv i tredje person så där?

Är det först nu hela utredningen är klar?

Har Joakim nu gett upp alltihop eller bara umgänget eller vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in