Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Vågar jag svara dig om jag orsakar dig illamående?
Att jag kan dra ut saker till sin spets kan jag hålla med om, det är ett sätt för mig i mitt uttryck att illustrera det jag vill säga, beklagar att det upprör dig.
Själv tycker jag att dra ut saker till sin spets kan vara nödvändigt och ge perspektiv men jag förstår att du och jag tänker olika. Saker kan faktiskt bli rätt äckliga om man som jag gjorde med ex. vis att jämföra att barnet undersöker sin pappas könsorgan mot att barnet undersöker sin mammas könsorgan. Men då måste man väga in sina egna fördomar i det hela. Varför skulle det vara ok att undersöka en pappas snopp och inte en mammas snippa?
Jag uppskattar dock ditt sätt att tänka och bemöta, där är du bättre än mig måste jag medge, du är mjukare.
Men ändå analytiskt vass.
Nåväl till dina frågor:
När det gäller PAS, eller föräldrafjärmande så vill jag påstå att det normalt existerar i de allra flesta separationer där gemensamma barn finns. Där vill jag påstå att det är normalt i den kris som båda föräldrarna befinner sig i. Detta är övergående i paritet med att föräldrarnas nya roller etableras.
Sen kan PAS cementeras i fall där konflikterna cementeras och där någon eller båda parter inte klarar att gå vidare. Då dras barnen djupt in i konflikterna i de vuxnas oförmåga att hantera sitt vuxna förhållande till varandra. Där tycker jag att det handlar om barnmisshandel och det är tragiskt att detta inte uppmärksammas mer. Daddys blogg där han hänger ut både barn och moder är ett typiskt exempel på en sådan situation, ändå vill han påstå att det är modern som utövar PAS då det är han själv som gör det.
Menar du förhöret som barnet hade med Maria Brage, det om "Snoppleken".
Jag läser bara det barnet säger i den bandupptagningen och har inga vidare uppfattningar om det än det som kommer fram. Jag tror på det flickan berättar.
Men jag är väldigt intresserad av det du ser i de "två saker" som du tror att föräldrarna skulle ligga bakom.
Självklart kan du svara, jag ställde ju frågor till dej.
Jag reagerade iof inte på undersökning av en kvinnas könsorgan, det är andra saker som dras så långt att det blir absurt med tanke på var det började...som tex ditt uttalande om runklek (jag tror det var du, annars var det Binker) eller hur daddy plötsligt blev miljonär...nå, det är ditt sätt, men förstå att risken finns att mycket drunknar, att man bara scrollar förbi till slut.
Jo, jag ser två saker som KAN vara en påverkan, som man inte med säkerhet vet om det är barnets egna ord. Det ena dock mer än det andra...
Det ena är tydligt och de flesta har kommenterat det på ett eller annat sätt, nämligen att flickan ska vara hos pappa lika lång tid som hos mamma, detta är helt klart inte en egen önskan eller egen tanke av barnet utan kommer sig helt klart från ett samtal mellan henne och pappa.
Det andra är flickans uttalande om att hon får lov att leka med pappas snopp. Man kan inte utesluta att detta är något hon snappat upp från mamman eller någon annan i omgivningen...tex överhört ett telefonsamtal eller ett samtal fört när man tror att hon inte hört.
Ett barn i den åldern kan, via association till ett ord, upprepa något man hört och som gäller barnet själv.
Om jag tex berättar för en vän att mitt barn gjort en teckning och att jag tycker att teckningen var väldigt bra och barnet hör kan det vid ett senare tillfälle när någon använder ordet teckning säga: Jag är duktig på att rita. (Dåligt exempel, men är för trött för att hitta på något bättre)
Däremot kan jag inte, hur jag än försöker, få flickans beskrivning till något barnet fått höra, inte heller till något som tyder på att hon inte förstår eller missförstår. Hon beskriver samma sak vid två tillfällen under förhöret, och jag ser inte att det är svar på ledande frågor. Jag kan inte heller se att det finns utrymme för feltolkning, särskillt som hon får rita en snopp vilket gör att ordet har samma betydelse för henne som för förhörsledaren.
Vidare kan jag inte få det till att andra hemlisen skulle röra sig om annat än det som frågas efter, dvs att det inte är en förväxling om hemlisen om lika lång tid.
Jag har verkligen försökt, för jag ville att det skulle handla om att daddy var ovetande, att han sov...