Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Menar du alltså HvS att man helt kan bortse från barnets berättelse? Om ord står mot ord så är det alltid den vuxne man ska lyssna på?
Nej, varför skulle man inte kunna lyssna på barnets berättelse? Om barnets berättelse hade tytt på något otillbörligt skall man agera. Nu har det funnits misstankar, man har agerat, inga säkra slutsatser har dragits - det är inte bara så att ord står mot ord här, utan det grejen är att det är tveksamt vad förhöret egentligen gett.
Flickan har inte påstått att Daddy gjort något fel; det är en tolkning av vad hon säger man baserar det på. Att det förekommer snopplekar är en tolkning av hennes ord. Att hon säger att hon får röra pappas snopp betyder inte att något otilbörligt förevarit. Det är inte säkert att något förevarit alls.
Det är de enda slutsatser man kan dra av vad utredningen kommit fram till. Därför säger jag att man är tvungen att handla som om inget hänt. Inte för att jag metafysiskt vet att inget konstigt hänt. Det har jag ingen aning om och för övrigt ingen kompetens att bedöma.
Vad är det som skall visa sig annorlunda över tid? Om man inte handlar som om Daddy är oskyldig, så dömer man honom som skyldig, fast utan tidsbestämmning och utan påföljd. Man tar ifrån honom och dottern deras tid, fast man inte vet vad som hänt.
Daddy och dottern hamnar i ett Limbo där inget är bestämt och inget är säkert och där deras kontakt bestäms av vilken grad av "oro" anonyma socialsekreterare känner eller inte känner.