2010-05-24, 21:53
  #5365
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmenvafan
HusvagnsSvensson; Det där är inga "nya" uppgifter. Det där crapet serverades på Daddys blogg
för ganska länge sedan. Du och även Daddy, mfl tycks oinsatta i hur utredningar i boende och vårdnadsfrågor går till.

Ja, jag är oinsatt i det.

Det som du betecknar som crapet är så vitt jag förstår ett utdrag ur en utredning, som inehåller slutsatsen av den senaste vårdnadsutredaren, en oberoende och kompetent granskare, som anser att Daddy funkar bra som förälder och som tycker att gemensam vårdnad vore lämpligt. Det framkommer även att mamman enligt utredaren tyvärr inte levt upp till sina åtaganden enligt lag och för dottern bästa.

Jag tycker det är omöjligt att göra någon annan iaktagelse än att utredaren ger Daddy ett stort stöd i de åsikter han framför på bloggen. Om det finns andra uppgifter i utredningen som säger annat, mer negativt för Daddy ser jag fram emot att ta del av det.
Citera
2010-05-24, 21:54
  #5366
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Crap eller ej, det är i vilket fall utredarens sammanfattning.


Näddu. Utredingar kanske kan gå till som du yrar om, men de gör inte det. Det är ju just det som Daddy velat belysa med sin blogg.
En grov feluppfattning du ger uttryck för, är att parterna får respondera på hela meterialet (man kan få för sig att du menar det). Så är det inte. Utredaren brukar låte parten ta del av partens egna uppgifter - inget annat. Den färdiga utredningen skrivs sedan ihop och översändes till parterna en kort tid före den imlämnas till domstolen; det är att "kommunicera" utredningen. Varje part har härvis möjlighet att foga egna kommentarer till den redan färdiga utredningen, kommentarer som utredaren skickar med till rätten. Alternativt kan parten vända sig med sina kommentarer direkt till rätten.

I förevarande fall har Daddy gjort några smärre påpekanden om enstaka sakfel. Modern har inkommit med ca 200 sidor klagomål - betydligt mer än hela utredningen.
[... trams ...]
[/quote]

Jag tror du missförstår AMVF. H*n menar väl att var och en som är intervjuad läser igenom sin egen bit och godkänner sina uttalanden.
Citera
2010-05-24, 21:55
  #5367
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
I förevarande fall har Daddy gjort några smärre påpekanden om enstaka sakfel. Modern har inkommit med ca 200 sidor klagomål - betydligt mer än hela utredningen.
Källa på det tack.
Citera
2010-05-24, 22:03
  #5368
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, jag är oinsatt i det.

Det som du betecknar som crapet är så vitt jag förstår ett utdrag ur en utredning, som inehåller slutsatsen av den senaste vårdnadsutredaren, en oberoende och kompetent granskare, som anser att Daddy funkar bra som förälder och som tycker att gemensam vårdnad vore lämpligt. Det framkommer även att mamman enligt utredaren tyvärr inte levt upp till sina åtaganden enligt lag och för dottern bästa.

Jag tycker det är omöjligt att göra någon annan iaktagelse än att utredaren ger Daddy ett stort stöd i de åsikter han framför på bloggen. Om det finns andra uppgifter i utredningen som säger annat, mer negativt för Daddy ser jag fram emot att ta del av det.
Tyvärr HusvagnSvensson så fick du klipp- och klistring- av en gammal utredning. Borde du inte bli misstänksam själv när utredningen bara innehöll en part?
Citera
2010-05-24, 22:04
  #5369
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Det var inte det jag frågade efter, och det vet du. Jag bad dej att utifrån citatet ge mej bilden av den pappa som framträdde, det förstod du.

Sanningen är att citatet ger inte nån bild av någon pappa alls. Det beskriver ingen pappa, ingen relation pappa barn, ingenting.
Så vad är det tingsrätten ska se i det citatet. Vad i det citatet är det dom ska överlämna ett barn till.

Det är nämligen det utredningen ska visa.


Jag förstår inte vad du menar. Nej, det framkommer inte i det citerade någon närmare granskning av förhållandet pappa-barn. Vad som intresserade mig var den övergripande slutsatsen. Den tycks innebära att Daddy är en OK förälder och att utredaren tycker han kan ha gemensam vårdnad. Han har granskat Daddy och kommit fram till att denna mycket väl kan fungera som förälder åt sin dotter.

Du anser tydligen att utredaren har fel. Då får man hoppas att du kan precisera hur och förklara varför du har mer rätt, när utredaren tycks betraktas som både kompetent och har mer insyn i fallet än vad du och jag har.
Citera
2010-05-24, 22:05
  #5370
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Tyvärr HusvagnSvensson så fick du klipp- och klistring- av en gammal utredning. Borde du inte bli misstänksam själv när utredningen bara innehöll en part?

OK, så det var inte ur den senaste utredningen?
Citera
2010-05-24, 22:09
  #5371
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
OK, så det var inte ur den senaste utredningen?
Hänger du inte med i tråden
Citera
2010-05-24, 22:15
  #5372
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag förstår inte vad du menar. Nej, det framkommer inte i det citerade någon närmare granskning av förhållandet pappa-barn. Vad som intresserade mig var den övergripande slutsatsen. Den tycks innebära att Daddy är en OK förälder och att utredaren tycker han kan ha gemensam vårdnad. Han har granskat Daddy och kommit fram till att denna mycket väl kan fungera som förälder åt sin dotter.

Du anser tydligen att utredaren har fel. Då får man hoppas att du kan precisera hur och förklara varför du har mer rätt, när utredaren tycks betraktas som både kompetent och har mer insyn i fallet än vad du och jag har.
Vilka anger att utredaren är kompetent?

Poängen är att slutsatsen som utredaren gör säger ingenting som Daddy som förälder. Den gör ett politiskt statement. Det är ointressant för tingsrätten. I den delen den gör en direkt bedömning av hans förmåga att ta hand om barnet så är den inte oförbehållslöst positiv, vilket man ser om man kan läsa.
Men det är ju bra att alla på den sidan och du är nöjda med utredningen.

Edit;
Jag anser, återigen, att utredningen är dåligt gjord. Jag har inte kommenterat om slutsatserna i sej är rätt eller fel när jag pratat om utredningen. Bara utredningens kvalitet och vad den kan komma att innebära.
__________________
Senast redigerad av Logga-ut 2010-05-24 kl. 22:18.
Citera
2010-05-24, 22:15
  #5373
Medlem
Pentyl

Självklart trodde jag att läsaren förstod att jag menade att alla som finns med i utredningen själva fick godkänna det nedskrivna gällande sig själva.

Och ja, just precis. Pappan och mamman får ta del av hela utredningen innan den skickas till TR. Och kan därmed kommunicera fallet innan TR´s inblandning.

Vad är det som inte fungerat enligt normen för Daddys del? Precis så som han/du beskriver det går det till. Ändå är just Daddy orättvist behandlad? Jag fattar nada!?

200 sidor? Fel i en utredning på låt säga 20 - 30 sidor?
Citera
2010-05-24, 22:17
  #5374
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Tyvärr HusvagnSvensson så fick du klipp- och klistring- av en gammal utredning. Borde du inte bli misstänksam själv när utredningen bara innehöll en part?

Vad hindrar dig, som säger dig ha så god kontakt med modern, att citera delar ur den nya utredningen som visar på den påstådda "andra sidan"?
__________________
Senast redigerad av beheaded 2010-05-24 kl. 22:27.
Citera
2010-05-24, 22:17
  #5375
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Hänger du inte med i tråden

Så här säger Pentyl:
Citat:
Texten är ett avsnitt ur den tidigare omtalade senaste utredningen om vårdnad, boende och umgänge, beställd av Varbergs tingsrätt. Det var alltså i väntan på denna utredning som Daddys dotter bara fått träffa sin far i främmande lokaler i sällskap med kontaktperson.

Utredningen är författad av en aktad utredare som på intet sätt kan beslås med några band till fadern, modern eller tidigare utredare, etc.

Det skall då så vitt jag förstår vara ur den senaste utredningen?

Du får gärna citera ur de delar som är mer negativa till Daddy eller berätta för mig vad de säger, om du vill balansera bilden.
Citera
2010-05-24, 22:24
  #5376
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Vilka anger att utredaren är kompetent?

Poängen är att slutsatsen som utredaren gör säger ingenting som Daddy som förälder. Den gör ett politiskt statement. Det är ointressant för tingsrätten. I den delen den gör en direkt bedömning av hans förmåga att ta hand om barnet så är den inte oförbehållslöst positiv, vilket man ser om man kan läsa.
Men det är ju bra att alla på den sidan och du är nöjda med utredningen.

Edit;
Jag anser, återigen, att utredningen är dåligt gjord. Jag har inte kommenterat om slutsatserna i sej är rätt eller fel när jag pratat om utredningen. Bara utredningens kvalitet och vad den kan komma att innebära.

Vilka delar är negativa och vad säger de? Berätta gärna mer om den stora bilden.

Jag kliar mig lite i huvudet här: "Slutsatsen som utredaren gör säger ingenting om Daddy som förälder"?
Som jag läser den är utredarens uppfattning att Daddy på många sätt är ett föredöme när det gäller engagemang. Hur kan utredarens uppfattning vara ett politiskt statement? Som jag förstår det var han engagerad av domstolen eller åtminstone av myndigheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in