2010-05-23, 23:56
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
om det inte sköts blir det kvinnan som blir skuldbelagd både av omgivning och sig själv även om det är överenskommet mellan mannen och kvinnan att det är mannens ansvar.

Politisk propaganda för egen sak. Som naturligtvis saknar bäring. Och inte heller har med trådens ämne att göra.
Citera
2010-05-24, 00:05
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Politisk propaganda för egen sak. Som naturligtvis saknar bäring. Och inte heller har med trådens ämne att göra.
Nej, absolut inget politiskt över det då jag inte lägger någon värdering i det, och jag tycker att det har med ämnet att göra då vi pratar om inställningen till att det faller sig naturligt att mamman tar med sig barnet när hon lämnar pappan och därför inte får besök av polisen medans pappan skulle få det om han gjorde det.
Citera
2010-05-24, 00:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
OT raderat. Främst av typen "Nu tycker jag du är så dum, så jag diskuterar hellre dig än ämnet." canil får en Tillsägelse om att bättra sig, eftersom h*n har varit värst på den fronten.

Och tänk på att inte koppla samman olika nick med varandra eller ett nick med en verklig person då det bryter mot regel 1.06 och ni riskerar permanent avstängning.

Kommentera inte detta meddelande. //Mod
Citera
2010-05-24, 01:40
Bannlyst
Du som verkar så insatt i Daddys förehavanden, hur gick det egentligen till i den påstådda misshandelshistorien?

Citera
2010-05-24, 02:09
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ok, låt oss säga att barnet har sin grundtrygghet hos mamman (obs inte just denna mamman) pga att hon skött barnet praktiskt innan seperationen, mamman är något sämre på sammarbetet än pappan men båda är dåliga...båda är dock kapabla att ta hand om barnet på ett tryggt sätt...hur går man tillväga för att inte påverka barnet negativt?
Sorry att svaret dröjde.

Det är här den svåra biten kommer in med föräldraansvaret. Man måste på något sätt förbise problemet med den andra föräldern och arbeta för barnets bästa. Det är så oerhört lätt att påverka ett barn, både positivt och negativt. Jag vet själv vilket helvete jag hade med barnen för att mitt ex inte tillät dem att tycka om mig. När hon senare blev belagd med vite så blev hon tvungen att samarbeta och ändrade därmed inställning för att barnen skulle åka till mig. Då var problemen som bortblåsta helt plötsligt.
Varför? -Jo, hon tillät barnen att åka till mig, hon slutade pratade ner mig för att få igång umgänge igen.
Hon såg väl det som en smidigare lösning än att betala vite på 5000 per barn och umgängeshelg.

Jag känner igen mycket av det som Daddy har drabbats av, dock hade vi lite olika sätt att hantera situationen. Jag förstår hans frustration till 100% men jag försvarar inte allt han gör.
Citera
2010-05-24, 02:13
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Jepp, det lönar sig onekligen att sticka med barnen och hålla dem borta från den andre föräldern. Samhället uppmuntrar det genom att ge vårdnaden och merparten av umgänget till den föräldern. Dessutom får man lite bonus i form av barnbidrag, bostadbidrag och underhållsbidrag.

Som sagt - fler män borde lära sig att ta barnen och sticka. Inte för att det är bra för barnen, men för att det är samhällets syn på hur man avgör vem som är den mest lämpliga föräldern.
Du har så rätt. I regel är det mamman som förhindrar umgänget, hon drar med barnen och belönas med vårdnaden, dels för att hon har knutit starka band med dem under tiden, dels för att pappans "kontinuitet" med barnen är som bortblåst.
"Kontinuitetsspöket" är ett större problem vid tvister än vad många tror.
Citera
2010-05-24, 06:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Du har så rätt. I regel är det mamman som förhindrar umgänget, hon drar med barnen och belönas med vårdnaden, dels för att hon har knutit starka band med dem under tiden, dels för att pappans "kontinuitet" med barnen är som bortblåst.
"Kontinuitetsspöket" är ett större problem vid tvister än vad många tror.

Man kan undra varför det är så där. Jag hade mina starkaste band med min pappa och han var fiskare, borta två veckor i stöten och jag var ändå "pappas flicka" men min mor kunde helt enkelt inte tåla det så hon gjorde allt för att vi inte skulle få ha kvar de där banden som vi hade initialt och hon lyckades också så vi blev faktiskt främlingar för varandra. Jag kunde som tonåring aldrig fråga honom direkt om det var något jag behövde utan morsan fick framföra det till honom. Jag tror att det har att göra med att precis som vissa män hävdar att vissa domäner är deras och inga kvinnor göre sig besvär så är kvinnans uppfattning (många kvinnors) att barnet är deras i första hand och jag tror också att de verkligen tror att de är bäst för barnen i alla lägen.

Jag tror också att kvinnor gärna identifierar sig med sina barn så starkt, att de om de själva känner sig ha blivit illa behandlade av mannen (jag talar inte om konkret misshandel för då är det försvarbart anser jag att oroa sig för att barnen ska bli utsatta för detsamma) så ska mannen behandla barnen illa också.

Jag tror också att många män identifierar sig med barnen genom mamman och att en del faktiskt använder sig av sin papparätt för att ha kvar kontrollen över kvinnan, men som sagt - bara som jag tror. Vet i alla fall ett fall där mannen upprepade gånger tog barnet, stack till sina föräldrar i Tyskland (Som faktiskt fick honom att åka tillbaka til Sverige) och den dagen kvinnan lade barnet i vagnen med kläder, nappflaskor och blöjor och åkte till mannens arbetsplats och sa "varsågåod - hon är din - så var han inte intresserad längre.

Ett extremfall naturligtvis, men alla varianter finns och det är därför jag tycker så illa om att gå in på enskilda ärenden.

Kontinuiteten tror jag i alla fall inte så mycket på utifrån min egen barndom - min far var borta fjorton dagar i stöten och ändå lyckades vi knyta stark kontakt redan från början - det handlar ju inte bara om kvantitet utan också om kvalitet.
Citera
2010-05-24, 06:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Man kan undra varför det är så där. Jag hade mina starkaste band med min pappa och han var fiskare, borta två veckor i stöten och jag var ändå "pappas flicka" men min mor kunde helt enkelt inte tåla det så hon gjorde allt för att vi inte skulle få ha kvar de där banden som vi hade initialt och hon lyckades också så vi blev faktiskt främlingar för varandra. Jag kunde som tonåring aldrig fråga honom direkt om det var något jag behövde utan morsan fick framföra det till honom. Jag tror att det har att göra med att precis som vissa män hävdar att vissa domäner är deras och inga kvinnor göre sig besvär så är kvinnans uppfattning (många kvinnors) att barnet är deras i första hand och jag tror också att de verkligen tror att de är bäst för barnen i alla lägen.

Jag tror också att kvinnor gärna identifierar sig med sina barn så starkt, att de om de själva känner sig ha blivit illa behandlade av mannen (jag talar inte om konkret misshandel för då är det försvarbart anser jag att oroa sig för att barnen ska bli utsatta för detsamma) så ska mannen behandla barnen illa också.

Jag tror också att många män identifierar sig med barnen genom mamman och att en del faktiskt använder sig av sin papparätt för att ha kvar kontrollen över kvinnan, men som sagt - bara som jag tror. Vet i alla fall ett fall där mannen upprepade gånger tog barnet, stack till sina föräldrar i Tyskland (Som faktiskt fick honom att åka tillbaka til Sverige) och den dagen kvinnan lade barnet i vagnen med kläder, nappflaskor och blöjor och åkte till mannens arbetsplats och sa "varsågåod - hon är din - så var han inte intresserad längre.

Ett extremfall naturligtvis, men alla varianter finns och det är därför jag tycker så illa om att gå in på enskilda ärenden.

Kontinuiteten tror jag i alla fall inte så mycket på utifrån min egen barndom - min far var borta fjorton dagar i stöten och ändå lyckades vi knyta stark kontakt redan från början - det handlar ju inte bara om kvantitet utan också om kvalitet.

Exakt detta står det också i den anknytningsprincip som domstolarna älskar att använda som ursäkt för sina tvångssepareringar. Men den biten har dom inte läst.

Detta problem är större än enskilda domares och assistenters fördomar och ideologiska övertygelse. I alla tider har den absolut största drivkraften till att begå brott varit pengar och makt. Inte hat eller misssämja. Däremot har det ofta varit ytterst lönande för personer som sökt makt och pengar att främja hat och misssämja.

Precis så är det i detta fallet också. Tro inget annat. Om någon är intresserad skall jag gärna redogöra för vad jag menar, men nu är det bråttom. Måste iväg och slita ihop till brödfödan.
Citera
2010-05-24, 07:56
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ok, vad vill du kalla det då, vad är "rätt" ord på att ens huvuduppgift är att tillgodose barnets behov?
Har du en arbetsuppgift vill jag säga att det är ditt ansvar, i detta fallet att praktiskt ta hand om barnet.

Barnets behov innefattar ett hem, värme, vatten, mat och allt som hör därtill. Att tillse att detta finns för barnet är en del i att ta ansvar för barnet (och resten av familjen). Att många inte vill se det beror antagligen på att det traditionellt sett varit pappan som tagit ansvar för detta.
Citera
2010-05-24, 07:59
Bannlyst
Citat:
Barnets behov innefattar ett hem, värme, vatten, mat och allt som hör därtill. Att tillse att detta finns för barnet är en del i att ta ansvar för barnet (och resten av familjen). Att många inte vill se det beror antagligen på att det traditionellt sett varit pappan som tagit ansvar för detta.

Och där ger jag dig all rätt! Om den ene skapar förutsättningar för den andre att ta hand om barnet, så är det en form av samarbete för "barnets bästa" och det ska också räknas in i den samlade bedömningen!
Citera
2010-05-24, 08:04
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
...Mamman bidrar oxå till hushållets försörjning. Om inte på annat sätt så via garantipengen.

Intressant, när det gäller en mamma som "lever på skattebetalarna" så är det alltså OK, men när Daddy gör det så blir det ramaskri...

Själv anser jag att det är varje individs ansvar att sörja för sin egen försörjning och sina barns försörjning. Att under längre tid leva på bidrag är inte speciellt ansvarsfullt och som förälder är man heller inte någon god förebild för sina barn.
Citera
2010-05-24, 08:27
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Intressant, när det gäller en mamma som "lever på skattebetalarna" så är det alltså OK, men när Daddy gör det så blir det ramaskri...

Själv anser jag att det är varje individs ansvar att sörja för sin egen försörjning och sina barns försörjning. Att under längre tid leva på bidrag är inte speciellt ansvarsfullt och som förälder är man heller inte någon god förebild för sina barn.

Garantipengen är den ersättning du får från FK i samband med havandeskapsledigheten om du inte haft inkomst innan. Mamman var ung så det kan tänkas att hon inte skrapat ihop till mer än grundpengen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in