Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Det stora problemet som jag ser med socialtjänsten är att den har dubbla roller - dels ska den vara en stödfunktion för föräldrar och barn och samtidigt har den en myndighetsfunktion. Det problem jag upplevt är att föräldrar, som skulle behöva t.ex. hjälp och avlastning inte vågar söka denna av rädsla för att de ska göra något fel, bli "stämplade" etc vilket ibland leder till att situationen verkligen går över styr och det blir aktuellt med något akutingripande. Nu talar jag inte om situationer där grundproblemet är att föräldrarna faktiskt inte fixar sitt föräldraskap utan där något annat går över styr och där föräldraskapet och de krav detta ställer, blir det som stjälper hela lasset. Kriser - t.ex. separationskriser där någon rasar totalt, inte har ett eget fungerande nätverk med släkt och vänner etc.
Sedan finns den andra varianten - där någon skaffar barn efter barn - barn ett omhändertas efter några års vanvård - sedan får nästa barn vanvårdas ytterligare några år o.s.v.
Konsekvensen saknas och svårigheten är ju, att dels kunna ha en sådan insyn att föräldrar inte ska kunna göra sina barn illa, och samtidigt kunna vara så förtroendeingivande att folk vågar söka den hjälp de behöver. Något helt lätt problem att lösa är det ju inte.
Sedan finns den andra varianten - där någon skaffar barn efter barn - barn ett omhändertas efter några års vanvård - sedan får nästa barn vanvårdas ytterligare några år o.s.v.
Konsekvensen saknas och svårigheten är ju, att dels kunna ha en sådan insyn att föräldrar inte ska kunna göra sina barn illa, och samtidigt kunna vara så förtroendeingivande att folk vågar söka den hjälp de behöver. Något helt lätt problem att lösa är det ju inte.
Just dubbelrollen kan definitivt vara en av grundorsakerna till de problem som finns. Ytterligare en orsak kan vara hur de (felaktigt) tolkar sin roll, som Pentyl berättade om tidigare.