2010-05-20, 23:43
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Det stora problemet som jag ser med socialtjänsten är att den har dubbla roller - dels ska den vara en stödfunktion för föräldrar och barn och samtidigt har den en myndighetsfunktion. Det problem jag upplevt är att föräldrar, som skulle behöva t.ex. hjälp och avlastning inte vågar söka denna av rädsla för att de ska göra något fel, bli "stämplade" etc vilket ibland leder till att situationen verkligen går över styr och det blir aktuellt med något akutingripande. Nu talar jag inte om situationer där grundproblemet är att föräldrarna faktiskt inte fixar sitt föräldraskap utan där något annat går över styr och där föräldraskapet och de krav detta ställer, blir det som stjälper hela lasset. Kriser - t.ex. separationskriser där någon rasar totalt, inte har ett eget fungerande nätverk med släkt och vänner etc.

Sedan finns den andra varianten - där någon skaffar barn efter barn - barn ett omhändertas efter några års vanvård - sedan får nästa barn vanvårdas ytterligare några år o.s.v.

Konsekvensen saknas och svårigheten är ju, att dels kunna ha en sådan insyn att föräldrar inte ska kunna göra sina barn illa, och samtidigt kunna vara så förtroendeingivande att folk vågar söka den hjälp de behöver. Något helt lätt problem att lösa är det ju inte.

Just dubbelrollen kan definitivt vara en av grundorsakerna till de problem som finns. Ytterligare en orsak kan vara hur de (felaktigt) tolkar sin roll, som Pentyl berättade om tidigare.
Citera
2010-05-20, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det hjälper inte att han skriver så när han inte kan distansiera sig från själva konflikten med mamman och allt som hänt, fokus hamnar på att skuldbelägga den ena eller den andre i tvisten och kärnfrågan går förlorad.

Det är klart. Han är ju part i målet. Då är det omöjligt att vara objektiv. Men så fungerar ju journalistik ö v h t. Objktivitet är bara ett moraliskt värde. Verklig journalistik skrivs av journalister som tycker, och är själva i olika beroenderelationer (inte minst till sin egna tidning).
Citera
2010-05-20, 23:45
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Uppgifter förvanskas:
Det är det som den totala transparensen är enda botmedlet mot.

Precis! Total transparens och öppenhet!
Citera
2010-05-20, 23:45
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarvoe
Det är sant, de här dubbla rollerna.
Och det är ett allvarligt problem att det inte finns någon oberoende myndighet som har tillsyn av de sociala myndigheterna. Det finns i praktiken heller ingen effektiv och rimlig strafflagstiftning på tjänstemän som begår allvarligt myndighetsmissbruk mot enskilda individer.
Socialstyrelsen, förvaltningsrätterna och JO ska väl räknas oberoende myndigheter i alla fall.
Senast redigerad av Logga-ut 2010-05-20 kl. 23:50.
Citera
2010-05-20, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Det har väl talats om något slags tredjepartsförhållande vid t.ex. omhändertaganden och liknande som är oberoende av och självständig i förhållande till t.ex. soc men jag vet inte om det är något som är på väg att realiseras eller om det bara är debattunderlag jag tagit del av.

Det blir nog svårt. För vi i Sverige har aldrig tillämpat och vi har inte kulturen av den Montesqueska uppdelningen av makt i en triangel: stiftande, verkställande och dömande. Och det gäller all myndighetsutövning, inte bara riksdagen (som alltså saknar en författningsdomstol). I Sverige har vi bara stiftande - verkställande/dömande. Verkställande och dömande har alltså smält samman. Så är det inte i t.ex. USA, Finland, Frankrike och andra länder. Där är det mycket lättare (formellt iaf) att gå emot myndigheter.
Citera
2010-05-20, 23:52
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det hjälper inte att han skriver så när han inte kan distansiera sig från själva konflikten med mamman och allt som hänt, fokus hamnar på att skuldbelägga den ena eller den andre i tvisten och kärnfrågan går förlorad.

Som jag sa till severiano tidigare (https://www.flashback.org/sp23223193), det ligger väldigt nära till hands att bli affekterad och personligt involverad när man vill belysa någonting allmängiltigt samtidigt som man är djupt involverad på ett personligt plan. Det är fullt mänskligt. Ingen är perfekt. Speciellt svårt är det för män att visa upp fel och brister. Det tolkas extra negativt för män, som ständigt förväntas framstå som starka, rationella och korrekta. Män som har fel och brister är lätt att göra narr av och håna.
Citera
2010-05-20, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Socialstyrelsen, förvaltningsrätterna och JO ska väl räknas oberoende myndigheter i alla fall.

Nej, det kan man verkligen inte säga. JO har ingen verkställande makt.
Citera
2010-05-20, 23:55
Bannlyst
Citat:
Det blir nog svårt. För vi i Sverige har aldrig tillämpat och vi har inte kulturen av den Montesqueska uppdelningen av makt i en triangel: stiftande, verkställande och dömande. Och det gäller all myndighetsutövning, inte bara riksdagen (som alltså saknar en författningsdomstol). I Sverige har vi bara stiftande - verkställande/dömande. Verkställande och dömande har alltså smält samman. Så är det inte i t.ex. USA, Finland, Frankrike och andra länder. Där är det mycket lättare (formellt iaf) att gå emot myndigheter.

Intressant poäng. Några tips om vad man kan läsa på om detta?
Citera
2010-05-20, 23:56
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
...Det finns i praktiken heller ingen effektiv och rimlig strafflagstiftning på tjänstemän som begår allvarligt myndighetsmissbruk mot enskilda individer.

Så sant, sedan tjänstemannaansvaret avskaffades (i slutet av 70-talet har jag för mig) har det tyvärr gått utför med myndighetsutövandet i landet. Tjänstemännen behöver ju inte ta något reellt personligt ansvar för sitt agerande längre.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Speciellt svårt är det för män att visa upp fel och brister. Det tolkas extra negativt för män, som ständigt förväntas framstå som starka, rationella och korrekta. Män som har fel och brister är lätt att göra narr av och håna.

Så är det. Jag erkänner aldrig en svaghet. För jag vet att det inte förväntas och att det tas emot negativt. Kvinnor vill inte att män ska vara såna, och det känner vi av - helt korrekt.
Citera
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massimo71
Hur vet du utom rimligt tvivel att daddy var berusad? Detta är ju hörsägen.

Med samma stringenta logik så kan Daddy åka hem till exet hämta dottern och hävda "hon var berusad"
Det är vad grundlagen säger alltså, "likhet inför lagen" annars brukar det vara kutym att hörsägen sorteras bort vid en domstol, tyvärr är inte socionomerna på marxistkontoren lika medvetna eller utbildade eller halvsmarta ens för den delen.

Korkad , dum , ursäktad !?

Tack i så fall men i detta fall var det väl tydligt att du var den korkade då du resonerade emot Daddy men man kunde lika g'ärna använda den argumentationen mot modern, eller snarare ännu hellre om man klarar den här kedjan:
1. Kidnappning
2. Start av blogg

Få se nu om du lyckas säga Heureka eller om jag blir kallad för korkad igen....
Spänningen är olidlig här på vi i femman
Hur vet du att hon tog barnet och gick och att dom inte var överens det ju bara var Daddy säger. Var du där och såg det?

Du är en stolle därför att du inte klarar av att läsa och förstå dom inlägg du svarar på utan tolkar dom som goddag yxskaft. Du har inte bara gjort det en gång, utan gör det ständigt. Alltså måste jag ta det som ett uttryck för din uppfattnings förmåga och drar därmed slutsatsen att du milt sagt är korkad. Elak vill jag inte vara så jag nöjer mej så.
Citera
2010-05-21, 00:01
Medlem
beheadeds avatar
Nu tänkte jag gå och knyta mig, men jag vill passa på att tacka er som diskuterat i kväll. Det har varit en betydligt mer konstruktiv dialog än tidigare. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in