Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Mycket intressant att du tar upp det, det är nämligen exakt så socialen tänker när det gäller mammor som mår dåligt. "Tar vi barnen ifrån henne så blir hon ännu sämre". "Tar vi barnen ifrån henne så blir det ännu mer missbruk".
En pappa däremot blir fråntagen vårdnaden på en pissekvart om han missbrukar eller har andra bekymmer.
Att det ibland tänks fel och större hänsyn läggs på förälderns mående än barnets är alltid fel.
Om du tänker efter lite så är det, i synnerhet i familjer med små barn, ett mer nära förhållande mellan mor och barn och därför krävs det mer för att bryta det. Observera att det inte ligger någon värdering i det och det är inte från min sida ett uttryck för att barn skulle tycka mindre bra om sina pappor. Det är bara den objektiva bedömningen att kvinnan oftare finns i barnets fysiska närhet vad gäller mat, blöjbyte, tröst, nattning osv.
Man kan diskutera om det är rätt eller fel att se det så, men det är det som man ofta går på. Därför är det lättare att plocka bort den förälder som inte finns i barnets fysiska dagliga liv jämfört med den som gör det.
Så det handlar inte så renodlat om diskriminering utan om hur rollerna värderas. Rollerna väljer man ju själv, det är inte ett tvång som pappa att låta bli att finnas dagligen till hands med mat, tröst, nattning osv.
Dock kan jag tänka mig att det finns män som i en given situation har svårt att bevisa att han gjort det, men det rör sig inte om ett enormt samhällsproblem även om det ju inte ska förekomma.
Vad gäller denna situationen så är det en pappa som säger sig vara traumatiserad osv. som vill vara boendeförälder och det handlar alltså inte om att flytta ett barn ifrån honom utan om det är lämpligt att flytta ett barn till honom. Och här måste pappan och mamman bedömas för sig, man kan inte flytta ett barn till en traumatiserad förälder om mamman brister, då måste hon få en ny familj.
Citat:
Jag måste fråga dig, du har verkligen ingen som helst egen erfarenhet i detta ämnet va?
Nej jag har aldrig varit traumatiserad.