2010-05-23, 15:44
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canil
Äh, du vet att dessa personer inte förstår vad som skrivs.
Varför är jag inte förvånad över att de inte kan läsa innantill.
Skriver jag på en lapp att rör inte elden, den är varm kan man ge sig fan på att de kommer att bränna sig. Ty tolkningen kommer ändå vara att de skall röra elden och sedan kommer det att vara lappskrivarens fel som inte skrev att de inte skulle röra elden.

Finns det en diagnos för sådana personer?
Citera
2010-05-23, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
För sista gången alltså (för alla utom Logga-ut som ändå inte fattar)
Det är ett brott att föra bort ett barn från dess vårdnadshavare. Oaktat vem som gör det.
Nu får du lugna dig, det är inte brottsligt att en mamma tar med sig sin bebis och flyr från hotfull och onykter påverkad pappa. Vad har du fått det ifrån?
Citera
2010-05-23, 15:47
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Har han skrivit att han har autism på sin blogg? Det är detta som påstås samt det nya med autism.
ADHD-diagnos har jag läst på hans blogg ja, att han fick diagnosen och började medicinera men jag minns inte om det var 2007 eller 2008...dock minns jag absolut ingenting om att ha läst om autism...därav ifrågasätter jag Henriks uttalande och vill veta vad jag missat att läsa och var det står...
Citera
2010-05-23, 15:50
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canil
KiaW har rätt och du också. Det är inte adhd som ifrågasätts utan HenrikJs påstående om att i diagnosen ingår även autismspektra.
Vilket inte är sant.

Jag ifrågasätter inte att daddy har adhd. Han har själv berättat om detta privat för mig. Men jag kan inte påminna mig att han har skrivit om sin adhd på hans blogg. Om han inte har gjort detta så tycker jag inte att man spekulera kring hans adhd och hur den yttrar sig. Allra minst med tanke på att det inte har att göra med hans rätt att träffa sin dotter och trådens sakämne.
Citera
2010-05-23, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Nu får du lugna dig, det är inte brottsligt att en mamma tar med sig sin bebis och flyr från hotfull och onykter påverkad pappa. Vad har du fått det ifrån?

Alltså nånstans kan man ju inte ha det så att den ena föräldern inte får hälsa på sina egna föräldrar och bo där ett tag utan det ska vara åtalbart. Det blir ju verkligen löjligafamiljen över det hela. Den kan ju inte ska förbjuda den andra föräldern att umgås med sina egna förälder med barnet närvarande.
Citera
2010-05-23, 15:53
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Jaså, det är alltså inte sant skriver du, har du läst diagnosen?
Dina påstående är ju lika träffsäkra som om jag skulle ha skrivit att jag är journalist bara för att du har för dig att jag skulle gjort det.
Har du läst diagnosen, och var har du i såfall läst den...länk tack.

Som jag sa förut så är det relevant om daddy själv sagt så, men inte om det är något som du själv kommit fram till...
Citera
2010-05-23, 15:53
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
ADHD-diagnos har jag läst på hans blogg ja, att han fick diagnosen och började medicinera men jag minns inte om det var 2007 eller 2008...dock minns jag absolut ingenting om att ha läst om autism...därav ifrågasätter jag Henriks uttalande och vill veta vad jag missat att läsa och var det står...

Okey, men var? Skriver man i sökfunktionen kommer ingenting förutom hänvisningar som talar om andra personer.

Läser man dokumenten en gång till så kanske man finner det. Men då är det ju inte något han skrivit själv, vilket påstås av vissa.
Senast redigerad av TheLucky 2010-05-23 kl. 15:58.
Citera
2010-05-23, 15:54
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Du har att leda i bevis den där
a) onykterheten
b) hotfullheten

Tingsrätten har uttalat sig om det i citerad domtext. Men du kanske vet något annat?

Det kriminella vad gäller själva bortförandet återfinns i lagtexten (något du förefaller ha ytterligt svag kontakt med).
Min inlägg inleddes "Det är ett brott att föra bort ett barn från dess vårdnadshavare."
Därefter följer tjugotre rader text med citat ur lagtext och Tingsrättens dom i ärendet, som förklarar de juridiska förutsättningarna samt rättens bedömning av lagtillämpningsmöjligheterna i detta ärende.
Hänvisningen till Tingsrätten text (med citat) avser belysa att Tingsrätten inte funnit några som helst omständigheter som skulle kunna betraktas som "beaktansvärda skäl". Tvärtom skriver Tingsrätten:
"Såvitt tingsrätten förstår saknade polisanmälan grund".

Jag begriper verkligen inte hur man skall kunna uttrycka sig tydligare.
Citera
2010-05-23, 15:55
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ovanstående är det enda jag orkar bemöta.
För sista gången alltså (för alla utom Logga-ut som ändå inte fattar)
Det är ett brott att föra bort ett barn från dess vårdnadshavare. Oaktat vem som gör det.

I de flertal uppmärksammade domar om Egenmäktighet med barn som figurerat i media senare år, så rör det sig oftast om en vårdnadshavare som fört bort barn från den andre vårdnadshavaren. De i media mest uppmärksammade är när barnet förts någonstans i mellanöstern (blond svenska berövas sitt barn utav Mannen Med De Mörka Ögonen). I realiteten så är det inte typfallet av egenmäktighet i domstatistiken.

Som jag sagt förut; ännu en gång:
Brottet anmäls i princip aldrig till åtal. Åklagarens bakdörr, förutom åklagarinstruktionen,är följande:

Med hänvisning till denna paragraf så väljer åklagaren att inte åtala.

Moderns till Daddys dotter har otvistligen begått dessa gärningar - därom råder ingen tvekan eller oenighet.

Slutligen frågan om "utan beaktansvärt skäl". Hade modern det?
Tingsrätten har fällt ett auktoritativt omdöme:
Vi kan ju konstatera att eftersom du inte kan hitta något fall där en vårdnadshavare som separerar och då flyttar med barnen har fällts i domstol för egenmäktighet med barn, utan sådana ärenden blir föremål för vårdnadstvist och inte brottmål, så faller inte det mamman gjorde under denna paragraf.

Det är, tack och lov, fortfarande tillåtet att skilja sej i Sverige och att flytta ifrån sin partner och man är inte tvingad att lämna barnen efter sej hos någon som kan vara direkt olämplig eller våldsam.
Slaveriet är avskaffat.

Hade hon däremot dragit och gömt sej utan att meddela var barnet fanns och utan att ge honom möjlighet till process och att träffa barnet. Då hade läget sett annorlunda ut.
Citera
2010-05-23, 16:01
Bannlyst
Citat:
Du har att leda i bevis den där
a) onykterheten
b) hotfullheten

Tingsrätten har uttalat sig om det i citerad domtext. Men du kanske vet något annat?

Det kriminella vad gäller själva bortförandet återfinns i lagtexten (något du förefaller ha ytterligt svag kontakt med).
Min inlägg inleddes "Det är ett brott att föra bort ett barn från dess vårdnadshavare."
Därefter följer tjugotre rader text med citat ur lagtext och Tingsrättens dom i ärendet, som förklarar de juridiska förutsättningarna samt rättens bedömning av lagtillämpningsmöjligheterna i detta ärende.
Hänvisningen till Tingsrätten text (med citat) avser belysa att Tingsrätten inte funnit några som helst omständigheter som skulle kunna betraktas som "beaktansvärda skäl". Tvärtom skriver Tingsrätten:
"Såvitt tingsrätten förstår saknade polisanmälan grund".

Jag begriper verkligen inte hur man skall kunna uttrycka sig tydligare.
Sicket skitsnack, kan du påvisa var polis eller tingsrätt funnit det brottsligt att mamman tog med sig sin bebis och flydde från hotfull och onykter påverkad Daddy? Delge gärna målsnumret för den domen.
Citera
2010-05-23, 16:04
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Vi kan ju konstatera att (1) eftersom du inte kan hitta något fall där en vårdnadshavare som separerar och då flyttar med barnen har fällts i domstol för egenmäktighet med barn, utan sådana ärenden blir föremål för vårdnadstvist och inte brottmål, så faller inte det mamman gjorde under denna paragraf.
...
(2) Hade hon däremot dragit och gömt sej utan att meddela var barnet fanns och utan att ge honom möjlighet till process och att träffa barnet. Då hade läget sett annorlunda ut.
1) Ditt "konstaterande" är lustigt.
Naturligtvis kan jag det.
Det var också därför jag refererade till de fall som figurerat i media där omständigheterna också varit exakt sådana: Vårdnadshavare bortför barn från vårdnadshavare. Ditt "konstaterande" är löjligt också av den anledningen att jag heller aldrig uppmanats föredra sådant fall.
Detta är vid sidan av topic och min referens avsåg kasta ljus över de juridiska/praktiska omständigheterna för att legal väg skipa rättvis i dylika ärenden. Är du nyfiken på lättillgängliga mål kan du googla på HD-avgöranden.
2) Ja men bruden. Nu återstår bara att du matchar ditt påstående med i målet föreliggande fakta. Menar du vad du skriver så måste du kort därefter anta en position där du inte är enkom Daddy-fientlig.
Citera
2010-05-23, 16:05
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Sicket skitsnack, kan du påvisa var polis eller tingsrätt funnit det brottsligt att mamman tog med sig sin bebis och flydde från hotfull och onykter påverkad Daddy? Delge gärna målsnumret för den domen.
Faktum är att man behöver inte ens vara hotfull och onykter. Den andra parten kan ta barnen och flytta ändå. Det som då händer är att man får inleda en vårdnadstvist.
Så länge man får veta var barnen befinner sej och dom inte förs så långt borta att umgänge blir omöjligt osv, så är det vårdnadstvist inte brottsanmälan som gäller.
Går dom i skola och dagis osv så kan inte den andra parten byta sådant utan vidare eftersom man är två vårdnadshavare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in