2010-05-14, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Natrixnatrix
Jag hittade en intressant artikel. Tydligen har det gjorts relativt ny forskning i ämnet domar vid vårdnadstvister. Om man är intresserad av verklighetens siffror på fördelningen mellan mammor och pappor som tilldöms enskild vårdnad kan man kanske kontakta professor Johanna Schiratzki. Undrar hur Daddy kunnat missa detta, eller så har han redan konstaterat att professorn är statsfeminist och lögnare. Personligen skulle jag tycka det vore högintressant om någon gick till botten med korrekta siffror.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article4512364.ab

Tankevurpa samt man ställer upp en falsk dikotomi som är anledningen till att VT ökar och att fler barn lider. Man tror att EN förälder är bäst för barnen fast det är TVÅ som är bäst om det visar sig att båda är lämpliga. Oberoende av samarbetsproblem, barnen är viktiga inte de vuxna, ni måste lyssna på vad jag säger!
Citera
2010-05-14, 19:37
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massimo71
Spekulationer

Så är det hela tiden. Man tar lite fakta, sen sprinklar man en hel drös med egna värderingar och högst laddade ord som "misär", sen lägger man till att det är "anmärkningsvärt" att ingen gjort något åt det - vilket vid första anblicken lägger en del vikt vid deras spekulation. Men, det är ju just det, det är bara spekulation, åsikter och smutskastning. Det är sällan sakligt, sällan man ens verkar intresserad av att se hela bilden. Man går in på en liten detalj, vänder och vrider på den tills dess att den stödjer ens egna teori. Hur många föräldrar har inte tappat bort ett barn och tvingats leta runt och uppsöka informationen på diverse stora företag? Det är inte helt ovanligt, och säger inget om föräldern i fråga.
Citera
2010-05-14, 19:39
Medlem
Natrixnatrixs avatar
Citat:
Tankevurpa samt man ställer upp en falsk dikotomi som är anledningen till att VT ökar och att fler barn lider. Man tror att EN förälder är bäst för barnen fast det är TVÅ som är bäst om det visar sig att båda är lämpliga. Oberoende av samarbetsproblem, barnen är viktiga inte de vuxna, ni måste lyssna på vad jag säger!

Intressant att du vet att vårdnadstvister ökar! Källa på det tack.
Citera
2010-05-14, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Att Daddy har gemensam vårdnad om ett barn betyder inte att han är lämplig. Det har där inte skett någon prövning eller utredning.
Det berättar bara att den mamman inte i ett senare läge protesterat mot den inledande gemensamma vårdnaden de kom överens om vid barnets födelse och innan de separerade. Det berättar att mamman senare inte protesterat mot missären hos Daddy. Han har inte ens mat de två futtiga umgängeshelger han har med det barnet. Mamman får skicka med för barnets bästa.
Han har själv skrivit att han inte vill ha sonen oftare än varannnan helg, så intresset är ju inte överdrivet från hans sida.
Att mamman inte reagerat när han glömt bort sonen och sen får upphämta sonen på polisstationen är anmärkningsvärt förövrigt. Detta signalerar ju allvarlig fara för barnet hos en far som har så dålig uppsikt.
Citat:
Spekulationer
Spekulationer? Vet du vad spekulationer betyder?
Var exakt menar du i ovanstående att jag framfört en obevisad hypotes eller teori?
Möjligtvis att jag tycker det är anmärkningsvärt och att det signalerar allvarlig fara för barnet med en far som har så dålig uppsikt att denne glömmer bort att ha sitt barn under uppsikt, men det säger ju sig självt när han måste fara till polisstationen för att hämta tillbaka det barn han hade ansvar för.
Resten jag skrivit finns dokumenterat på Daddys egen blogg och polisstationsincidenten i domstol. Det finns förövrigt ett till fall där han glömde bort sitt lilla barn och där barnet återfanns vid Daddys bil, även det dokumenterat i domstol. Du kanske ska ta det lite lugnt med dina försök till avfärdningar av fakta.
Citera
2010-05-14, 19:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Att Daddy har gemensam vårdnad om ett barn betyder inte att han är lämplig. Det har där inte skett någon prövning eller utredning.
Det berättar bara att den mamman inte i ett senare läge protesterat mot den inledande gemensamma vårdnaden de kom överens om vid barnets födelse och innan de separerade. Det berättar att mamman senare inte protesterat mot missären hos Daddy. Han har inte ens mat de två futtiga umgängeshelger han har med det barnet. Mamman får skicka med för barnets bästa.
Han har själv skrivit att han inte vill ha sonen oftare än varannnan helg, så intresset är ju inte överdrivet från hans sida.
Att mamman inte reagerat när han glömt bort sonen och sen får upphämta sonen på polisstationen är anmärkningsvärt förövrigt. Detta signalerar ju allvarlig fara för barnet hos en far som har så dålig uppsikt.

Jag personligen skulle nog reagera både på att den andra föräldern inte såg till det fanns mat och "nöjes" pengar inför helgerna, och att mitt barn blev bortappat. Enstaka gånger kan man ha förståelse för, men behövde jag skjuta till pengar varenda helg så skulle jag nog uppmana den andra att återkomma när denne ordnat upp sin situation faktiskt. En hundring till helgen bör man ju kunna lägga undan.

Du måste tömma boxen.
Citera
2010-05-14, 19:50
Avstängd
micro113s avatar
Citat:

Fast det är inte alltid två som är bäst för barnet -- vilket tydligt framgår av i det jag tidigare länkade till. Var det för många bokstäver för dig, eller för långa stycken för att du skulle kunna ta till dig det som stod.

Annars läs det igen - resonemanget är viktigt - för barnens skull.
Citera
2010-05-14, 19:50
Bannlyst
Citat:
Nja nu är det du som tankevurpar, det är aldrig bäst för barnen med två föräldrar som träter och inte förmår att samarbeta. Det sliter barnet mitt itu. Barnet mår bäst av att plockas från konflikten pronto.
Därför döms i fall föräldrarna inte kan samarbeta, vårdnaden till en, det är bättre för barnet som då kan få förutsättningar till ro. Detta står till och med i barnkonventionen att det ska ske till barnets bästa, inte föräldrarnas.
Föräldrar borde besinna sig och se mer till sina barns bästa än till sig själva, Daddy har inte lyckats särskilt bra där tyvärr.
Varför ska jag lyssna särskilt till dig när du far så fatalt fel i dina inlägg?
Du får väl tåla normala diskussioner över det du skriver i ett diskussionsforum.
Citera
2010-05-14, 19:52
Medlem
Natrixnatrixs avatar
Citat:
Intressant att du vet att vårdnadstvister ökar! Källa på det tack.

Ber om ursäkt för du har faktiskt rätt. År 2005 behandlade tingsrätterna drygt 2 600 sådana mål. 2009 var antalet drygt 3 800. Så det har skett en ökning och det är ju oroväckande. Frågan är naturligtvis varför med tanke på att de allra flesta ändå kommer överens utan inblandning av myndigheter. Har förmågan till samarbete blivit sämre eller är folk mer egotrippade?

http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=10228

Du har fortfarande inte besvarat min fråga om den falska anklagelsen.
Citera
2010-05-14, 19:56
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ber om ursäkt för du har faktiskt rätt. År 2005 behandlade tingsrätterna drygt 2 600 sådana mål. 2009 var antalet drygt 3 800. Så det har skett en ökning och det är ju oroväckande. Frågan är naturligtvis varför med tanke på att de allra flesta ändå kommer överens utan inblandning av myndigheter. Har förmågan till samarbete blivit sämre eller är folk mer egotrippade?

http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=10228

Eller föds det fler barn? Och därmed fler utanför äktenskapet -- kan ju vara en annan förklaring faktiskt.

Är ogifta pappor utanför sambo förhållanden mer medvetna och mer intresserade och vill därför i högre utsträckning ha gemensam vårdnad än tidigare?

Ett ökat antal processer behöver inte betyda en negativ trend -- det kan lika gärna vara ett utslag av en positiv trend (fler intresserade fäder), eller utslag av en kombination av saker.
Citera
2010-05-14, 19:58
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:

Du har helt rätt, ingen vet om det är en falsk anklagelse eller ej, inte ännu. Men, det hela handlar ju om hur lätt det är för en kvinna att ens nämna "våld", "rädsla", "pedofil" och sen vänder sig hela rättsväsendet emot mannen, oavsett om han är skyldig eller ej. Den lilla människan hamnar automatiskt i underläge, men bara om personen har ett manligt kön. Det är ju för att lyfta fram detta, och hur män behandlas, som han startade bloggen - för att belysa hur det går till.
Citera
2010-05-14, 20:04
Medlem
Natrixnatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eller föds det fler barn? Och därmed fler utanför äktenskapet -- kan ju vara en annan förklaring faktiskt.

Är ogifta pappor utanför sambo förhållanden mer medvetna och mer intresserade och vill därför i högre utsträckning ha gemensam vårdnad än tidigare?

Ett ökat antal processer behöver inte betyda en negativ trend -- det kan lika gärna vara ett utslag av en positiv trend (fler intresserade fäder), eller utslag av en kombination av saker.

Det är faktiskt väldigt intressant. Jag tror mer på ditt andra förslag, att fler pappor är intresserade av vårdnaden nu och att den trenden kommer att öka. Vilket i så fall är positivt. Skulle vara jätteintressant om någon ville forska på just den frågan. Visst kan det vara en positiv trend, och alla vårdnadstvister slutar ju inte med att en är förlorare utan med att man når en lösning som till slut passar alla.
Citera
2010-05-14, 20:09
Medlem
Natrixnatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Du har helt rätt, ingen vet om det är en falsk anklagelse eller ej, inte ännu. Men, det hela handlar ju om hur lätt det är för en kvinna att ens nämna "våld", "rädsla", "pedofil" och sen vänder sig hela rättsväsendet emot mannen, oavsett om han är skyldig eller ej. Den lilla människan hamnar automatiskt i underläge, men bara om personen har ett manligt kön. Det är ju för att lyfta fram detta, och hur män behandlas, som han startade bloggen - för att belysa hur det går till.

Men om det inte var en falsk anklagelse utan att det faktiskt fanns grund för att anmälan och utredningen gjordes är det ganska trist att han fortsätter dra upp detta som ett bevis på att han helt utan egen förskyllan blivit diskriminerad och felbehandlad som far. Problemen med vårdnaden fanns ju långt innan anmälan om just detta. Är det verkligen den som orsakat allt elände det senaste året? Jag betvivlar det men har inte sett bevis på varken för eller emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in