2010-11-06, 18:43
  #12469
Bannlyst
Dåså, då har vi för handen att Joakim rekommenderat Haglunds som byrå för de nödsökande, där jurister med anknytning till NKMR "hjälper" dem mot "skälig" betalning.

Dock har en dispyt uppstått mellan dem och av den orsaken så sa Joakim upp bekantskapen och meddelade att han skulle vara sitt eget juridiska ombud.

Det är vad min källa anger.
Citera
2010-11-06, 18:54
  #12470
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Oj det där var en diger lista av advokater.

Men nu är ju inte Barkman advokat, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Majja
Den byrå man arbetar på är avgörande.

Advokatsamfundet.se
Avgörande för vad undrar jag med.

Citat:
Bara den som har blivit antagen som ledamot av Sveriges advokatsamfund får kalla sig advokat. Det ställs höga krav på den som vill bli advokat – personlig lämplighet för yrket, en lång utbildning och erfarenhet av praktiskt juridiskt arbete.
[...]
Vem som helst får starta en juridisk byrå. Det finns inte några krav på utbildning eller erfarenhet för att kalla sig jurist, uppträda i domstol och erbjuda juridisk rådgivning i Sverige. För att bli advokat fordras däremot mycket omfattande teoretisk och praktisk utbildning. Titeln advokat är skyddad och förbehållen ledamöter av Sveriges advokatsamfund.

Den som vill bli advokat ska först genomgå cirka fem års juridisk utbildning och ta en jur. kand.-examen vid universitet. Därefter krävs fem års juridiskt arbete. Under minst tre av dessa fem år ska den blivande advokaten ha tjänstgjort som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller drivit egen juridisk byrå. För att antas som ledamot i Advokatsamfundet krävs idag också advokatexamen, en utbildning som avslutas med muntlig examination. Slutligen kontrolleras att den sökande har ordnad ekonomi, är redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet.
http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage.aspx?id=6690
Citera
2010-11-06, 18:57
  #12471
Medlem
micro113s avatar
Det här stycket tycker jag dock att folk skall ha i bakhuvudet när de söker juridisk hjälp och rådgivning - man kan råka på vilka ruffel och bågare som helst om man inte kollar upp vilken formell utbildning och erfarenhet en "jurist" faktiskt besitter.

Citat:
Vem som helst får starta en juridisk byrå. Det finns inte några krav på utbildning eller erfarenhet för att kalla sig jurist, uppträda i domstol och erbjuda juridisk rådgivning i Sverige.
http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage.aspx?id=6690
Citera
2010-11-06, 21:40
  #12472
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det här stycket tycker jag dock att folk skall ha i bakhuvudet när de söker juridisk hjälp och rådgivning - man kan råka på vilka ruffel och bågare som helst om man inte kollar upp vilken formell utbildning och erfarenhet en "jurist" faktiskt besitter.


http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage.aspx?id=6690

Det var ju just det som var huvudet på spiken i detta
Citera
2010-11-06, 21:47
  #12473
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Det var ju just det som var huvudet på spiken i detta

Huvudet på spiken hur då? Vad har all denna diskussion om juridisk representation och en massa advokatsamfund att göra med ämnet för den här tråden?
Citera
2010-11-06, 21:59
  #12474
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det här stycket tycker jag dock att folk skall ha i bakhuvudet när de söker juridisk hjälp och rådgivning - man kan råka på vilka ruffel och bågare som helst om man inte kollar upp vilken formell utbildning och erfarenhet en "jurist" faktiskt besitter.


http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage.aspx?id=6690

Mycket bra och väldigt viktigt råd, i Sverige har vi rättigheten att företrädas av vem vi önskar, detta utnyttjas ibland av aktörer av i värsta fall rent skadlig art, dessvärre kan man inte enbart förlita sig på titeln Advokat, i sådana mål som vi har på bordet, är det mycket viktigt att man söker reda på en Advokat med erfarenhet av familjejuridik, och att noggrant titta på referenser, det är inte ovanligt att detta är den första kontakt man har med domstolsväsendet och har en naiv godtrogen förhoppning att rättvisa och ärlighet ska råda.

Din fråga angående Alexander Barkman, http://www.advokatfirmansjphaglund.se/medarbetare
Byrån som anställt honom som biträdande jurist och det faktum det är 3 av 10år kvar till Advokattiteln är det avgörande, för mig är detta uppenbart.
Citera
2010-11-06, 22:19
  #12475
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHemming
Dåså, då har vi för handen att Joakim rekommenderat Haglunds som byrå för de nödsökande, där jurister med anknytning till NKMR "hjälper" dem mot "skälig" betalning.

Dock har en dispyt uppstått mellan dem och av den orsaken så sa Joakim upp bekantskapen och meddelade att han skulle vara sitt eget juridiska ombud.

Det är vad min källa anger.

Till vi räknar du de som läser tråden, jag föreslår att du inte drar med dig andra i dina spekulationer, utan att redogöra för vem, så vederbörande har chansen att protestera, vilket jag härmed gör, dina diffusa källor betackar jag mig för, i synnerhet med sådana påståenden, du befinner dig i en uppenbar jävssituation, ditt minst sagt extrema ställningstagande och tidigare horribla påståenden, diskvalificerar dig långt långt ut över kanten.
Detta var nog det mest förvirrade du åstadkommit.
Citera
2010-11-06, 22:23
  #12476
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
voffor får en tillsägelse för OT och det samma väntar var och en som inte noga redogör för varför deras inlägg tillhör ämnet för diskussionen. //Mod
Citera
2010-11-06, 22:24
  #12477
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Huvudet på spiken hur då? Vad har all denna diskussion om juridisk representation och en massa advokatsamfund att göra med ämnet för den här tråden?
Troligen pga av det som erbjuds på Daddys blogg:
Citat:
Eller så kan du ta hjälp av oss som redan lärt oss. Tillsammans har Daddys-Sveriges nätverk över 100 års erfarenhet av juridik, grävande journalism, barnpsykologi, medling, utredning och analyser.
Det faktum att inga namn på vilka det är som tillsammans har 100 års erfarenhet, alltså vilka det är som erbjuder sina tjänster, leder till spekulationer.
Det handlar fortfarande om Daddys kamp mot feminismen och den stora konspirationen mot män.
Citera
2010-11-06, 23:14
  #12478
Medlem
Det handlar nog snarare om ett litet barn som kom i kläm mellan olika intressen. Där pappan valde att ifrågasätta var och vem som skall ha rätten att utreda vilja, lämplighet och förmåga på ett objektivt sätt. Där sen en massa olika särintressen har agerat och försökt visa på annat.

Det visar sig att man har andra agendor och väljer att kliva över barnens möjlighet.

Man struntar i barnet och föräldrarna för sakens skull. Man visar i tråden att man har fastnat i hat pga oförstånd.


Leroy
Citera
2010-11-07, 01:39
  #12479
Bannlyst
Alexander Barkman är utbildad jurist och anställd på Peter Haglunds advokatbyrå. Han har företrätt daddy i hans vårdnadstvist. Om daddy har rekommenderat honom till andra som Hemming säger måste det väl betyda att han är nöjd med honom?

Han länkar ju också till en uppsats av honom på hemsidan. http://www.daddys-sverige.com/artiklar-och-information.html (i högermarginalen). Om han fortfarande företräder daddy eller inte vet inte jag, men han inte gör det så kan det väl finnas massa möjliga förklaringar till det. Man får ju tex inte obegränsat med rättshjälp och daddys fall har ju hållt på i evigheter. Och att själv betala 12-1400 kronor i timmen för en advokat eller jurist är det väl få som klarar i längden?

Vad gäller Peter Haglund talar hans meritlista för sig själv. Tror inte han direkt är beroende av någon som "raggar" kunder åt honom. Inte Barkman heller för den delen. Sen undrar man ju vad du finner så upprörande om det nu skulle vara så att daddy rekommenderar en advokat som är erkänt duktig? Är det olagligt eller oetiskt på nåt sätt menar du?

Tyvärr Hemming, det scoopet faller rätt platt. Var du journalist sa du? *asg*
Citera
2010-11-07, 07:37
  #12480
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanSlemming
Alexander Barkman är utbildad jurist och anställd på Peter Haglunds advokatbyrå. Han har företrätt daddy i hans vårdnadstvist. Om daddy har rekommenderat honom till andra som Hemming säger måste det väl betyda att han är nöjd med honom?

Han länkar ju också till en uppsats av honom på hemsidan. http://www.daddys-sverige.com/artiklar-och-information.html (i högermarginalen). Om han fortfarande företräder daddy eller inte vet inte jag, men han inte gör det så kan det väl finnas massa möjliga förklaringar till det. Man får ju tex inte obegränsat med rättshjälp och daddys fall har ju hållt på i evigheter. Och att själv betala 12-1400 kronor i timmen för en advokat eller jurist är det väl få som klarar i längden?

Vad gäller Peter Haglund talar hans meritlista för sig själv. Tror inte han direkt är beroende av någon som "raggar" kunder åt honom. Inte Barkman heller för den delen. Sen undrar man ju vad du finner så upprörande om det nu skulle vara så att daddy rekommenderar en advokat som är erkänt duktig? Är det olagligt eller oetiskt på nåt sätt menar du?

Tyvärr Hemming, det scoopet faller rätt platt. Var du journalist sa du? *asg*


Hur ser Peter Haglunds meritlista ut då? Och Barkmans? Dom jobbar i alla fall ganska
(läs väldigt) ofta ihop med ett gäng människor som är öppna förespråkare för barnaga.
Detta gäng är också övertygade om att just mannen är familjens överhuvud och härskare.

Visst blir det guilt by association, men man kan tycka att både Haglund, Barkman och
daddy borde ha bättre koll på vilka man använder som partners. Speciellt Daddy som
ju verkligen hatar oss latenta pedofiler som skriver i tråden..

Fast det kanske bara gäller oss latenta och inte uttalade pedokramare.

Till HvS:
Detta inlägg fyller sitt syfte och är i linje med trådstarten p g a att det handlar om vilka
som HAR skött daddys VT och vilka som eventuellt finns bakom daddys projekt
"daddys sverige". Hans nystartade projet om hur man ska driva en vårdnadstvist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in