2010-05-05, 16:54
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Utreda saken objektivt och utan förutfattade meningar. Är det för mycket begärt?
Menar du att det inte sker?
Citera
2010-05-05, 16:55
Medlem
Tyvärr orkade inte Stefan H med till slut. En mycket tragisk historia.

LEroy
Citera
2010-05-05, 16:56
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Menar du att det inte sker?

Nej!
Citera
2010-05-05, 16:59
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leroy1
Tyvärr orkade inte Stefan H med till slut. En mycket tragisk historia.

LEroy

Ja, jag vet detta och han är bara ett exempel som visar hur allvarligt ämnet är, vilket många här struntar i. Vi kommer att få se fler hån mot daddy och målet är förstås givet.
Citera
2010-05-05, 17:01
Bannlyst
Citat:
Visa mig denna forskning. Det är ju snarare tvärt om att forskningen numer har bevisat att kvinnor är minst lika aggressiva.

Tyvärr kan jag enkelt inte göra det. Men jag vet att Steven Pinker har tagit upp det i en av sina offentliga föreläsningar på mit - vilka man kan se på webben. Sen har jag hört det i andra dokumentärer och läst det facklitteratur. Men jag kan inte direkt ge några källor. Men är du intresserad av Steven Pinker som är världsledande inom psykologin så surfa till Mit. Finns även föredrag på Harvard.

Vidare så är jag förvånad över hur du kan ifrågasätta detta. Det är ju så uppenbart.
Citera
2010-05-05, 17:04
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Nej!
Du får gärna utveckla det, blir inte mycket diskussion annars...
Citera
2010-05-05, 17:07
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SettiMari
Tyvärr kan jag enkelt inte göra det. Men jag vet att Steven Pinker har tagit upp det i en av sina offentliga föreläsningar på mit - vilka man kan se på webben. Sen har jag hört det i andra dokumentärer och läst det facklitteratur. Men jag kan inte direkt ge några källor. Men är du intresserad av Steven Pinker som är världsledande inom psykologin så surfa till Mit. Finns även föredrag på Harvard.

Vidare så är jag förvånad över hur du kan ifrågasätta detta. Det är ju så uppenbart.

Nej, det är inte uppenbart. Jag har dessutom givit dig studier som visar att du har fel. Angående Steven Pinker, mest känd för boken "Blank State" (som retat upp feminister) så säger han inte att mannen är mer aggressiv eller har mindre empatisk förmåga då det gäller par-relationer eller barn.

Att förneka det uppenbara, att kvinnor misshandlar sina barn lika ofta, drabbar förståss barnen. Bodil Långberg, kanslichef på stiftelsen Allmänna barnhuset säger så här:

"Misshandlade barn blir oftare deprimerade, de kan drabbas av posttraumatiskt stressyndrom som vuxna och klarar sig generellt sett sämre i skolan och på arbetsmarknaden."
http://www.sydsvenskan.se/inpalivet/barn-och-familj/article581113/Tabu-med-mammas-slag.html
Senast redigerad av TheLucky 2010-05-05 kl. 17:13.
Citera
2010-05-05, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ja, jag vet detta och han är bara ett exempel som visar hur allvarligt ämnet är, vilket många här struntar i. Vi kommer att få se fler hån mot daddy och målet är förstås givet.
Nej verkligen! Att sitta och påstå att de som inte håller med Daddy i sakfrågor de facto önskar livet ur honom är att gå för långt. Det är en allvarlig beskyllning och helt verklighetsfrånvänd och har man den inställningen blir all diskussion omöjlig.
Citera
2010-05-05, 17:27
Bannlyst
Citat:
Nej, det är inte uppenbart. Jag har dessutom givit dig studier som visar att du har fel. Angående Steven Pinker, mest känd för boken "Blank State" (som retat upp feminister) så säger han inte att mannen är mer aggressiv eller har mindre empatisk förmåga då det gäller par-relationer eller barn.

Att förneka det uppenbara, att kvinnor misshandlar sina barn lika ofta, drabbar förståss barnen. Bodil Långberg, kanslichef på stiftelsen Allmänna barnhuset säger så här:

"Misshandlade barn blir oftare deprimerade, de kan drabbas av posttraumatiskt stressyndrom som vuxna och klarar sig generellt sett sämre i skolan och på arbetsmarknaden."
http://www.sydsvenskan.se/inpalivet/barn-och-familj/article581113/Tabu-med-mammas-slag.html

Jo, men det är bara en studie och det betyder oftast inte mycket i det stora sammanhanget. Den vetenskapliga processen bygger på ett ständigt flöde av studier, och upprepbarhet. Till slut når man en relativ konsensus. Jo, steven pinker har visst sagt att vi är biologiskt differentierade med avseende på
psykologiska egenskaper som empati och aggressivitet. Få se senare, om jag kan hitta föredraget på webben.
Citera
2010-05-05, 17:35
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Nej verkligen! Att sitta och påstå att de som inte håller med Daddy i sakfrågor de facto önskar livet ur honom är att gå för långt. Det är en allvarlig beskyllning och helt verklighetsfrånvänd och har man den inställningen blir all diskussion omöjlig.

Jag sa inte att någon önskar livet ur honom. Men faktum är att många sitter och diskuterar oväsentligheter om daddy trots att detta saknar relevans för trådens ämne. Det här är ingen skvallertråd utan den handlar om en vårdnadstvist. Även om sådana tvister bottnar i tragik så struntar många i detta utan ägnar sig hellre åt pajaskonster skadeglädje. Detta är upprörande.
Citera
2010-05-05, 17:37
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SettiMari
. Jo, steven pinker har visst sagt att vi är biologiskt differentierade med avseende på psykologiska egenskaper som empati och aggressivitet. Få se senare, om jag kan hitta föredraget på webben.

Inte då det gäller par-relationer och barn. Det är det saken handlar om.
Citera
2010-05-05, 17:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag sa inte att någon önskar livet ur honom. Men faktum är att många sitter och diskuterar oväsentligheter om daddy trots att detta saknar relevans för trådens ämne. Det här är ingen skvallertråd utan den handlar om en vårdnadstvist. Även om sådana tvister bottnar i tragik så struntar många i detta utan ägnar sig hellre åt pajaskonster skadeglädje. Detta är upprörande.

Problemet är att det ni kallar oväsentligheter många gånger är sådant som socialtjänsten skall ta hänsyn till när det gäller barnet.

Sådant som finns med i dokumentationen i det här fallet - som ni vill bortse ifrån, därför att ni på förhand har bestämt er för att det är svart och vitt - mamman är ond och Joakim god.

Ni har också bestämt er för att det måste vara så att om Joakim får en millimeter rätt i framtiden, så innebär det att han har haft rätt i allt om allt hela tiden -- ni kan inte se det socialtjänsten skall ta hänsyn till, att det som förelåg vid första bedömningen 2007, då han enligt utredningen inte ansågs lämplig för eget umgänge, inte behöver föreligga vid en framtida bedömning - eftersom saker kan förändras. Ni har hakat på tåget att mamman skall bekämpas - istället för att inse att mamman hela tiden helt eller delvist kan haft rätt oavsett. För ni väljer den selektiva världsbild Joakim ger er.

Ni får mig att förstå dynamiken i Jonestown.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in