Citat:
Man kan ha olika mening om detta med huruvida könet har med föräldralämpligheten att göra, alla är vi nog ändå överens om att det är svåra frågor. Hur farao ska man kunna kräva av ett barn att det vet sitt eget bästa och kan formulera en egen vilja, det är ju just det som barn (och djur!) inte kan, det är ju därför de är omyndiga i lagens och samhällets ögon.
Ursprungligen postat av Pentyl
Här dyker det upp två olika saker:
En vad som i någon slags psykologisk mening känns bäst för barnet
och en annan om vad det står i Föräldrabalken.
I Föräldrabalken står det inget om någon preferens åt något håll, i händelse av vårdnadstvist.
I förarbetena till senaste versionen så står det heller inget om preferens för ena eller andra könet eller till gemensam eller ensam vårdnad. Till synes helt neutral. Möjligen kan rättens ledamöter drivas av en egen personlig övertygelse, motsvarande din, men den är i så fall inte i samklang med aktuell lagstiftning.
vad gäler vad som känns bäst för barnet, så är det inte lätt att kommentera alldeles hastigt.
Jag vill för all del att man skall ta hänsyn till barnet - jag gör det nog mer än de flesta t.o.m. men man bör nog komma ihå att det inte alltid, med automatik, är så att de som barnet vill är detsamma som det som är bäst. Det brukar man förstå spontant när man står vid godisdisken eller blir ombedd att langa sprit. Eller om man har åsikter om barnets umgänge.
En vad som i någon slags psykologisk mening känns bäst för barnet
och en annan om vad det står i Föräldrabalken.
I Föräldrabalken står det inget om någon preferens åt något håll, i händelse av vårdnadstvist.
I förarbetena till senaste versionen så står det heller inget om preferens för ena eller andra könet eller till gemensam eller ensam vårdnad. Till synes helt neutral. Möjligen kan rättens ledamöter drivas av en egen personlig övertygelse, motsvarande din, men den är i så fall inte i samklang med aktuell lagstiftning.
vad gäler vad som känns bäst för barnet, så är det inte lätt att kommentera alldeles hastigt.
Jag vill för all del att man skall ta hänsyn till barnet - jag gör det nog mer än de flesta t.o.m. men man bör nog komma ihå att det inte alltid, med automatik, är så att de som barnet vill är detsamma som det som är bäst. Det brukar man förstå spontant när man står vid godisdisken eller blir ombedd att langa sprit. Eller om man har åsikter om barnets umgänge.
Men jag personligen gillar att Föräldrabalken har en genusneutral skrivning. Det ökar jämlikheten i och med att det inte automatiskt förutsätts att mammor är bäst som vårdnadshavare. Ökar inte detta mäns rättigheter såväl som barns? Jag kan inte urskilja nån dold mansfientlig agenda på samhällets högre nivåer, hos lagstiftaren kan den i alla fall inte finnas för då hade den förr snedvinklade föräldralagstiftningen blivit ännu mera skev.