2010-05-05, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Sorry! Då tolkade jag alldeles fel. Själv är jag mycket tveksam till om det är vettigt att starta en sån här tråd, en personlig tråd om sin egen personliga tvist, just på Flashback. Ett forum är ändå ämnat för mer allmänna diskussioner. Jag tror att det har skadat Daddys sak mer än nån kanske förstår, och i alla fall mer än vad han själv kunde förutse, och därför att utgångspunkten är en personlig sak blir det väldigt svårt för alla deltagande att hålla åtminstone nåt slags objektivitet.

Självklart är det idioti att starta en sån här tråd där man sitter och kastar skit på mamman och framhåller sig själv som ett socialt föräldrageni. Men varför Daddy är upprörd fattar jag inte, han hänger ut ett barn som tagit livet av sig trots att han bryter mot sekretessen för han har fått uppgiften i tjänsten utan att blinka. Han hänger ut barn som är våldtagna, barn som har våldtagit, han hänger ut en liten flicka som berättar om att hon drar upp och ner på pappas snopp. Varför grinar han för? Menar han att man inte ska spekulera och tala om vad man tror på internet nu plötsligt?

Förstår inte alls vad han menar med att det är fel med att tala om vad man tycker på internet. Kanske han menar att det bara är han som får göra det. Det håller jag inte alls för otroligt.

Han pratar illa om sin dotters mamma, mormor och morfar på internet, men Daddy får man inte spekulera om. Nej huvva vad jobbigt det kan bli för honom då.
Citera
2010-05-05, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Inte då det gäller par-relationer och barn. Det är det saken handlar om.

Men tror du inte på fullt allvar att mödrar står närmare sina barn än vad barnens fäder gör?
Hur var det för din egna del?
Citera
2010-05-05, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Sorry! Då tolkade jag alldeles fel. Själv är jag mycket tveksam till om det är vettigt att starta en sån här tråd, en personlig tråd om sin egen personliga tvist, just på Flashback. Ett forum är ändå ämnat för mer allmänna diskussioner. Jag tror att det har skadat Daddys sak mer än nån kanske förstår, och i alla fall mer än vad han själv kunde förutse, och därför att utgångspunkten är en personlig sak blir det väldigt svårt för alla deltagande att hålla åtminstone nåt slags objektivitet.

Det är fötståeligt tycker jag med tanke på den extrema politiska korrektheten som bevisligen finns inom journalistiken, politiken och rättsapparaten - i detta land. Det är klart att det är ett desperat uttryck. Men många får ju ta del av hans och hans barns svårigheter och tragik. Det är viktigt. Det är tur att flashback finns.
Citera
2010-05-05, 18:30
Bannlyst
Citat:
Internationella studier visar att kvinnor misshandlar - inte bara psykiskt våld utan även genom trakasserier eller empatilöshet - sina barn i lika stor utsträckning som män. Läs gärna Anna Motz "Kvinnors våld" i boken Våldets psykologi. Annars är denna studie klassisk då den är en ur en enorm flora av forskningsartiklar och böcker som talar om samma sak. "Archer, J., & Ray, N. (1989). Dating violence in the United Kingdom: a preliminary study. Aggressive Behavior, 15, 337-343."
Intressant, kan du länka till en sammanfattning på svenska av dessa studier som är vedertagen.
Sen vill jag även veta hur och på vilket sätt du sammankopplar detta med Daddys vårdnadstvist så det håller sig OnTopic i tråden.
Citera
2010-05-05, 19:53
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
...ett band som redan är knutet med mamman under första tiden. Låter man det gå ännu lite längre (dvs tiden det tar för processens kvarnar) så hinner ju bandet till mamman vara så starkt att man inte gärna bryter det för att flytta över barnet till pappan om inte barnet far direkt illa hos mamman eftersom det innebär att man drar upp barnet från allt tryggt för att skapa nya band med pappan.
...

Är det verkligen det vi talar om i detta fall? Är det inte först och främst att få till ett umgänge? Något som mamman verkar ha motarbetat under större delen av barnets liv.
Citera
2010-05-05, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Är det verkligen det vi talar om i detta fall? Är det inte först och främst att få till ett umgänge? Något som mamman verkar ha motarbetat under större delen av barnets liv.

Nej, det är det inte. De diskussionerna vi förde tidigare var "normalfallet". Men det här är ju inget normalfall.
Citera
2010-05-05, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Självklart är det idioti att starta en sån här tråd där man sitter och kastar skit på mamman och framhåller sig själv som ett socialt föräldrageni. Men varför Daddy är upprörd fattar jag inte, han hänger ut ett barn som tagit livet av sig trots att han bryter mot sekretessen för han har fått uppgiften i tjänsten utan att blinka. Han hänger ut barn som är våldtagna, barn som har våldtagit, han hänger ut en liten flicka som berättar om att hon drar upp och ner på pappas snopp. Varför grinar han för? Menar han att man inte ska spekulera och tala om vad man tror på internet nu plötsligt?

Förstår inte alls vad han menar med att det är fel med att tala om vad man tycker på internet. Kanske han menar att det bara är han som får göra det. Det håller jag inte alls för otroligt.

Han pratar illa om sin dotters mamma, mormor och morfar på internet, men Daddy får man inte spekulera om. Nej huvva vad jobbigt det kan bli för honom då.
Jo förvisso, du har helt rätt. Det har väl sagts säkert hundra gånger i denna tråd och annorstädes att det är en sak att utlämna sig själv på nätet, det är upp till var och en som är vuxen och myndig, men nånting helt annat att hänga ut anhöriga och framförallt barn. Det leder alldeles för långt iväg att börja diskutera internet-etik här men jag kan inte låta bli att säga det igen, Daddys dotter kan inte vid den ålder hon nu är vare sig samtycka till eller förstå konsekvenserna av att de här sakerna, dokument, intervjuer, inspelningar, personuppgifter har blivit offentliga och kommer att vara det för all framtid.

Personligen tror jag inte att det går att undvika att kallas konspirationsteoretiker om man uttryckligen ger sig ut ensam i strid mot en fiende som inte ens alla kan se. Jag har läst andra trådar idag, exempelvis den om Amnesty och filmen. Man talar om könskrig och visst har jag sett krigarmentalitet och genusfanatism hos både de som kallar sig feminister och de som ser sig som motståndare till feminismen i princip. Vad fan är det som händer? Jag gillar inte krig! Det finns inga vinnare i krig.

OK, visst är jag bara en bimbo. Men om jag verkligen ville förändra nånting i samhället skulle jag förlita mig på parlamentariska metoder och gammalt hederligt lobbyarbete (vilket jag också har gjort, bland annat som folkvald politiker och queeraktivist). Men en ensam människa som använder sitt eget unika fall, vad detta fall sen må handla om, på ett ogenomtänkt sätt riskerar att både förstöra livet för andra i närheten och att vända opinionens blickar bort från vad som kan vara en verklig issue. Blir man sedd som en fanatiker spelar det ingen roll hur mycket vettigt man från början eventuellt hade att säga, ingen kommer att lyssna ändå.
Citera
2010-05-05, 20:15
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SettiMari
Men tror du inte på fullt allvar att mödrar står närmare sina barn än vad barnens fäder gör?
Hur var det för din egna del?

Steven Pinkers påståenden är dessa. Rent biologiskt måste mödrar stå närmare barnen under den första tiden. Mödrar investerar mer energi med barnet varvid mödrar också har en intensivare känsla för barnen. Med intensivare känsla menas inte att de har mer empati. Om så vore skulle inte fäder strida för familjen med sitt liv som insatts. Vad det handlar om är att det biologiskt finns vissa skillnader mellan könen, vilket genusteoretikerna förnekar. Men dessa skillnader ska inte uppfattas som gradskillnader i hur mycket de olika könen bryr sig om sin familj eller älskar sina barn, utan mer att det är på olika sätt. Dessutom är det så att:

"den individuella variationen inom respektive kön är långt större än eventuella skillnader mellan könen [ ... ] Och fraser som "kvinnans naturliga roll eller rätta plats är vetenskapligt meningslösa och utgör ingen grogrund för särbehandling (Pinker: 353)"
Citera
2010-05-05, 20:33
Bannlyst
Citat:
Steven Pinkers påståenden är dessa. Rent biologiskt måste mödrar stå närmare barnen under den första tiden. Mödrar investerar mer energi med barnet varvid mödrar också har en intensivare känsla för barnen. Med intensivare känsla menas inte att de har mer empati. Om så vore skulle inte fäder strida för familjen med sitt liv som insatts. Vad det handlar om är att det biologiskt finns vissa skillnader mellan könen, vilket genusteoretikerna förnekar. Men dessa skillnader ska inte uppfattas som gradskillnader i hur mycket de olika könen bryr sig om sin familj eller älskar sina barn, utan mer att det är på olika sätt. Dessutom är det så att:

Det här är dina tolkningar, spekulationer och slutsatser gissar jag. Annars är det bra med referenser.

Citat:
"den individuella variationen inom respektive kön är långt större än eventuella skillnader mellan könen [ ... ] Och fraser som "kvinnans naturliga roll eller rätta plats är vetenskapligt meningslösa och utgör ingen grogrund för särbehandling (Pinker: 353)"

Det där är en slags klyscha som används för att retoriskt relativisera. Jo, jag vet att det är sant att kinesiska basketlandslaget tillhör de längsta. Men jag har varit i Kina två gånger, och det var ytterst få som var längre än mig (1.85). Hur kan detta var möjligt? Jo, det kallas för normalfördelning inom matematiken. På fördelningarnas ytterkanter finns alltid extremer. Det som är intressant är normalintervallet.
Senast redigerad av SettiMari 2010-05-05 kl. 21:05.
Citera
2010-05-05, 20:37
Medlem
SettiMarie.

Visst är det fishy att inte umgänge fungerar efter 4,5 års tjafs och om det skulle fungerat så hade han nog haft annat i focus, kunnat haft kvar sina instrument och musikanläggningar, kunnat få en normal vardag och försörja sig på ett bra sätt. Inte behövt fortsätta skriva eller ta upp sådant som händer eftersom en del valt ut honom som farlig eftersom han går ut och talar om hur det faktiskt kan se ut och gå till. Alla vet att det är farligt att höja rösten då man är hos familjerätten, eller försiktigt fråga vad dom menar. För gör du det då kan du vara säker på att du får dom emot dig.
En liten film: http://www.youtube.com/watch?v=BzlDEfY2FV4

Bra låt på slutet.

Leroy
Senast redigerad av Leroy1 2010-05-05 kl. 20:42.
Citera
2010-05-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SettiMari
Det köper inte jag. Så omfattande och krävande verkar inte hans bloggande vara. Tar tid från vad? Att arbeta och försörja sig själv? Killen har definitivt fel attityd - och det underminerar hela förtroendet för honom och hans sak. Vad är det mer vi inte vet om hans person? Det är nog en del. Detta är toppen på isberget, tror jag.
Återigen, som jag har skrivit flera gånger innan, det är förändring på gång. Jag vet att du kanske inte har läst så mycket här innan, men jag vill understryka att som det nu ser ut är det förändring för Jocke och det ser jag mycket positivt på
Citera
2010-05-05, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tyfonen
Återigen, som jag har skrivit flera gånger innan, det är förändring på gång. Jag vet att du kanske inte har läst så mycket här innan, men jag vill understryka att som det nu ser ut är det förändring för Jocke och det ser jag mycket positivt på

Jag vet inte vad det är för "förändring" du åsyftar. Men jag hoppas att han och hans dotter får en positiv kontakt och umgänge. Det är ju hur viktigt som helst. (även om "Daddy" är en ibland lätt tvivelaktig figur)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in