Citat:
Ursprungligen postat av Leroy1
KiaW.
Sjukdom och oförmåga kan drabba oss alla.
I olika skeden av livet, det finns många saker man klarar av att göra fast man är sjuk.
Varför hoppa på någon som redan ligger ner?
2 av 3 som drabbas av utförsäkring är kvinnor.
:
http://www.ka.se/index.cfm?c=91874
Har man då ett gammalt arbetsvillkor uppfyllt eller är ansluten till någon a-kassa så kan man få hjälp att närma sig arbetslivet igen och ha en hyffsad ekonomi. Hur länge och vilken ekonomi varierar beroende på om du har en anställning i botten eller ej, om du är ansluten till a-kassa eller ej om du väljer att delta i Arbetslivsintroduktion hos AF.
Man gör en utredning om arbetsförmåga och slutligen en slutdokumentation efter tre månader, det är för en del möjligt att fortsätta få hjälp via AF, olika tid beroende på om man har anställning i botten eller ej. Även de som inte har a-kasse anslutning får möjlighet till dagpenning, men den är så låg så det är näst intill omöjligt att klara sig på det beloppet.
Leroy
Fast du missar poängen...
Försäkringskassan bedömmer arbetsförmågan enbart, och är man ideelt aktiv mer än 10% börjar man dra av från ersättningen. Har man den arbetsförmågan att driva en blogg på det sätt daddy själv beskriver med timmar nerlagda dag som natt samt att han nu beskriver att han inte har råd att lägga ner den tid som den kräver (vilket betyder att den uppehåller honom från betalt arbete) så förstår jag om försäkringskassan reagerar.
Det regelverk som finns idag ger inte det utrymmet, och det gäller alla - även daddy.
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Jag håller med om att detta är en bra första problematisering.
1. Hur är det tänkt? Vilka försanthållanden finns? Vilka utgångspunkter finns i den samlade algstiftningen och myndighetsintruktioner?
2. Hur fungerar det jämfört med den önskade funktionen? Rättssäkerhetsmässigt? Saklighetsmässigt? Är det kanske ett önskat utfall? Eller varför blir det som det blir?
3. Hur vill vi ha det egentligen? Vad är egentligen en far?
4. Det är absolut en samhällsfråga av minst två skäl.
För det första så är det många gånger statsmakten som intervenerat i människors liv med dessa följder (i vårdnadstvister i 100% av fallen).
För det andra så är det ett rent politiskt ställningstagande att påstå att en förälder inte har rätt till sitt barn, eller inte har rätt att själv avgöra vad som är bäst för sitt barn. Med en sådan inställning - att föräldern inte har rätt till barnet, så är det någon annan som har rätt till barnet - vilket då råkar bli statsmakten (i form av socialtjänsten).
Din utsaga leder till en situation där staten eller socialtjänstens handläggare i utgångsläget har rätt till barnet och föräldern kan förlänas rätten att bestämma lite grand. Det är en situation som inte alls är självklar. Själv har jag nog högre tankar om familj och föräldrainstitutionen än så. Jag tror rentav att ett stabilt samhälle, gärna demokratiskt, har sin grund i ett erkännande av och existensen av familjen och föräldraskapet. Föräldern är utgångspunkten som samhället bygger på. Inte tvärtom. Föräldern är utgångspunkten som individen bygger på. Inte tvärtom. Man kan inte bygga upp några individuella samhällsmedborgare om man inte ger ett erkännande till föräldraskapet.
Jag tror att du missförstod, vilket jag tar på mej då jag var väldigt kortfattad.
Jag förstår vad du menar, men vad jag menar är att vid vårdnadstvister så är det barnets rättigheter som ska gå före...om samhället ska gå in i tvister mellan två föräldrar så är det inte för att ge den ena föräldern rätt utan se till vad som krävs för att barnet får det tryggt och blir minst påverkad negativt av. Det är alltid en balansgång...en svår balansgång dessutom.
I nästan alla andra tvister så blir det en som vinner och en som förlorar, där handlar det om att rätten ska avgöra vem som har rätt enligt svensk lag och vem som är skyldig till ett brott mot svensk lag. Rätten tar då ställning och ställer sig på ena eller andra sidan.
Man måste akta sig för att dra den parallellen till vårdnadstvist, det är lätt hänt att tro att rätten ställer sig på ena eller andra sidan på grund av utgången, men om det fungerat som det ska ska de enbart ha ställt sig på barnets sida.
Får den ena föräldern vårdnaden betyder inte det att den föräldern rätt och fällt den andra föräldern för något brott. Det kan till och med vara så att den som fått vårdnaden gjort mest fel i den uppkomna konflikten, men pga omständigheterna äventyrar man barnets grundtrygghet genom att överföra vårdnaden på den andre föräldern...allt beror på hur omständigheterna ser ut.
Dock är det oroväckande att mammor så frekvent får vårdnaden och blir lite nyfiken på vad det kan bero på...
En tanke som dyker upp är den tid då väldigt många mammor ammar och får en chans att knyta an till barnet på ett annat sätt än pappor? Jag menar då att mammorna har ett litet försprång rent tidsmässigt...
Nej, jag skulle nog vilja veta mer kring hur man tänker kring vårdnadstvister känner jag...
Ber om ursäkt för svamlet, är mer än lovligt trött idag.