2011-11-03, 17:03
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Togaxmed
Då är den korrekta termen att förundersökningen lades ner och inte åtalet. Det är sådant du kommer att få lära dig när du kommer upp i högstadiet.

För övrigt tackar jag för svaret på frågan.
Så kan det gå när man slarvar sig fram när man skriver.
Jag erkänner mig rättad och ger dig den poängen.
Citera
2011-11-04, 08:38
Medlem
Ståltomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Det där kan du ju undersöka genom att kika bara helt kort på hans blogg. Vad gäller den påstådda hatiskheten så tror jag alldeles bestämt att du fått något om bakfoten

http://www.newsmill.se/artikel/2010/03/28/rets-scoop-r-rets-magplask

Ingressen i den artikeln (som man väl får anta är en text som JR tycker summerar det huvudsakliga skälet till att artikeln blev skriven) lyser ju grön av avundsjuka. "Nicke Nordmark fick det där jobbet som praktikant på SVT som jag aldrig fick" etc. Ingressen nämner inte ens pojken, våldtäktsoffret, Bjästa, rättsapparaten, eller ordet våldtäkt. Det var alltså där jag fick känslan.

Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Kan du utveckla den tänkta kausaliteten mellan "vilja att bygga och slåss med väderkvarnar på nätet" och den aktuella vacuumartade situationen som väl är vad du syftar på med orden "the rest is history"?!

https://www.flashback.org/p22851468#p22851468

Lägg till: soppan med Datainspektionen, en följd av nätkrigandet. Och att mamman verkar ha använt sin påstådda oro över vad Joakim håller på med på nätet som ett vapen i rättsapparaten.

(Är situationen vacuumartad nu? Är det inte gemensam vårdnad med boende hos mamman nu eller hur var det? Vad gör krigaren när striden är slut?)
Citera
2011-11-04, 08:39
Medlem
Ståltomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Visst, det finns skillnader, men när det gäller de ostyrkta anklagelserna finns det egentligen ingen motpart i modern som han har en vt med, utan i så fall är barnet målsägande, som i Sandvikenfallet, och socialen säger sig ta tillvara deras intressen, kanske på ett ohemult sätt. Där finns förstås den stora likheten.

Jo.

Jag kom att tänka på en annan kanske ytlig men säkert signifikant likhet medan jag såg programmet men som jag glömde sen -- nämligen det här tjatandet om snoppar, som även förekom här. Snopplekar, var det väl det hette i detta fallet. I Sandvikenfallet föll ju starkt och obarmhärtigt ljus på exakt hur det där mantrat "mjölkar pappas snopp" uppkom: i vuxna människors sjuka hjärnor, vuxna människor som råkade ha maktposition.
Citera
2011-11-04, 10:32
Avstängd
micro113s avatar
Ja, nog finns det vissa paralleller alltid - som att historien har fler versioner än den som en sida lägger fram till exempel;

Citat:
Enligt systern har Jennie vänt sig till henne och berättat om den sexåriga dottern vid fler tillfällen än vad som framgår i programmet. Det hon fick höra då om flickans ordval och beteende fick oron att växa.
– Jag kunde inte släppa det hon berättade. Det var som en bägare som blev allt fullare. Till sist, efter att Jennie tagit upp det igen under en bilresa, rann det över.
Systern säger att hon vände sig till två skilda psykologer för att be om råd. De sa att det lät som om familjen inte satte gränser sexuellt och det då kunde handla om incest och att hon borde anmäla.
– Ändå var det inte lätt. Det är människor man tycker så mycket om, sin familj.
Det handlade om din egen syster. Du funderade aldrig på att prata med henne först?
– Jag försökte, men hon förstod inte allvaret.
Att vittna mot Jennie och Thomas i domstol var fruktansvärt.
– Det går inte att beskriva med ord.
Hon betonar att hon inte vet vad som hände i deras hem, utan att hon bara återgav det hon hört.
– Det är inte bara jag som fått detta berättat för mig. Det är flera personer som vittnade om det.
[...]
Thomas och Jennie var i går omtumlade av alla reaktioner och allt stöd de fått, innan programmet ens visats.
De väljer att inte ytterligare bemöta systerns uppgifter.
– Det vore fel att kasta paj i medierna om sådant vi borde kunna lösa över köksbordet.
När det gäller sakfrågan hänvisar vi till domarna, säger Thomas.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13879506.ab

Det låter som om själva anmälan från starten grundats i mammans eget behov av att ventilera frågan.
Senast redigerad av micro113 2011-11-04 kl. 10:34.
Citera
2011-11-04, 11:13
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, nog finns det vissa paralleller alltid - som att historien har fler versioner än den som en sida lägger fram till exempel;

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13879506.ab

Det låter som om själva anmälan från starten grundats i mammans eget behov av att ventilera frågan.
Kom igen! Aftonbladet .

Men jag kan säga såhär, det hade jag med och tror det är vanligt att man vill det med första barnet för det är en situation som man inte varit i annars. Det är självklart bra att diskutera med andra för att lufta hur de hanterar liknande situationer. Sen om man inte något att dölja så är det ju inget konstigt med det?
Citera
2011-11-04, 11:37
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Kom igen! Aftonbladet .
Om man skall hänvisa till systerns uttalande så får man väl använda den källa som systern valt att uttala sig till -- eller?

Citat:
Men jag kan säga såhär, det hade jag med och tror det är vanligt att man vill det med första barnet för det är en situation som man inte varit i annars. Det är självklart bra att diskutera med andra för att lufta hur de hanterar liknande situationer. Sen om man inte något att dölja så är det ju inget konstigt med det?
Ja, det är fullt naturligt att man luftar sin oro kring första barnet - kring alla sina barn faktiskt.
Poängen är väl att mamman gjorde just det - luftade sin oro. Om mamman ansåg att allt var en oskyldig lek - vad var hon då orolig över?
Citera
2011-11-04, 11:47
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Om man skall hänvisa till systerns uttalande så får man väl använda den källa som systern valt att uttala sig till -- eller?

Absolut får du det.
Citat:
Ja, det är fullt naturligt att man luftar sin oro kring första barnet - kring alla sina barn faktiskt.
Poängen är väl att mamman gjorde just det - luftade sin oro. Om mamman ansåg att allt var en oskyldig lek - vad var hon då orolig över?
Oro säger du, det har hon väl inte sagt? Det handlar ju inte om oro som jag ser det utan snarare utbyte av tankar kring hur man hanterar det etc. Var säger hon att hon var orolig för händelsen?
Citera
2011-11-04, 12:05
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Absolut får du det.

Oro säger du, det har hon väl inte sagt? Det handlar ju inte om oro som jag ser det utan snarare utbyte av tankar kring hur man hanterar det etc. Var säger hon att hon var orolig för händelsen?
Utbyte av tankar kring hur man hanterar att barnet leker med den nakna makens kön?

Mmm..... Undrar vilka erfarenheter systern delade med sig av på den fronten ... förutom att anmäla då..
Citera
2011-11-04, 12:21
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Utbyte av tankar kring hur man hanterar att barnet leker med den nakna makens kön?

Mmm..... Undrar vilka erfarenheter systern delade med sig av på den fronten ... förutom att anmäla då..
Måste det vara ett utbyte? Min son tog mig på snippan när vi duschade en gång och undrade hur det såg ut. Jag avstyrde, men efteråt delgav jag det till min mamma. Är det något konstigt med det menar du?

Han har även dragit sin pappa i snoppen en gång. Han tyckte det var obehagligt och diskuterade med mina bröder, vad fan om man inte kan delge och diskutera med sin familj är det ju något allvarligt fel...

Och leker... FÖRSÖKTE leka men pappan avstyrde.
Citera
2011-11-04, 12:28
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Måste det vara ett utbyte? Min son tog mig på snippan när vi duschade en gång och undrade hur det såg ut. Jag avstyrde, men efteråt delgav jag det till min mamma. Är det något konstigt med det menar du?

Han har även dragit sin pappa i snoppen en gång. Han tyckte det var obehagligt och diskuterade med mina bröder, vad fan om man inte kan delge och diskutera med sin familj är det ju något allvarligt fel...

Och leker... FÖRSÖKTE leka men pappan avstyrde.
Fast det är inte sådant som berättats i det här fallet. Systern har inte som en hysterika rusat till socialtjänsten för att sätta dit sin syster. Du kan liksom inte alltid utgå från att allting är som det varit för dig - ibland måste man ta till sig vad som framkommer kring parterna i det fall det faktiskt berör.

Testa det.
Citera
2011-11-04, 12:30
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Fast det är inte sådant som berättats i det här fallet. Systern har inte som en hysterika rusat till socialtjänsten för att sätta dit sin syster. Du kan liksom inte alltid utgå från att allting är som det varit för dig - ibland måste man ta till sig vad som framkommer kring parterna i det fall det faktiskt berör.

Testa det.
Jag såg både uppdrag granskning samt debatt. Jag har läst lite på nätet. Jag ser inte detta som något annat än det jag själv kan relatera till.

Kan du förklara vad du menar? Vad är det du reagerar på? Vad är det som gör att detta fall är lite mer än det normala? Jag kan inte se det.
Citera
2011-11-04, 12:37
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jag såg både uppdrag granskning samt debatt. Jag har läst lite på nätet. Jag ser inte detta som något annat än det jag själv kan relatera till.

Kan du förklara vad du menar? Vad är det du reagerar på? Vad är det som gör att detta fall är lite mer än det normala? Jag kan inte se det.
Upphovet till anmälan är inte systern - det är mamman. Mamman har endera berättat om eller framställt det på ett sådant sätt att det ger skäl för utredning.
När det börjar brännas under fötterna vill inte mamman vara med längre - men upprinnelsen ligger hos mamman, inte hos systern.

Om sedan mamman gör detta för att det faktiskt finns skäl för oro - det förevarit något - men sedan backar (inte helt ovanligt), eller om hon gör detta i effektsökeri, eller av andra orsaker, det är en öppen fråga.

Systern har faktiskt agerat helt föredömligt i situationen och är värd beröm - inte klander. Agerade fler med samma samvete och kurage som systern så skulle vårt samhälle se bättre ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in