2011-11-04, 12:38
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Upphovet till anmälan är inte systern - det är mamman. Mamman har endera berättat om eller framställt det på ett sådant sätt att det ger skäl för utredning.
När det börjar brännas under fötterna vill inte mamman vara med längre - men upprinnelsen ligger hos mamman, inte hos systern.

Om sedan mamman gör detta för att det faktiskt finns skäl för oro - det förevarit något - men sedan backar (inte helt ovanligt), eller om hon gör detta i effektsökeri, eller av andra orsaker, det är en öppen fråga.

Systern har faktiskt agerat helt föredömligt i situationen och värd beröm - inte klander. Agerade fler med samma samvete och kurage som systern så skulle vårt samhälle se bättre ut.
Var läser du det? Det är inte den information som jag kunnat läsa mig till.
Citera
2011-11-04, 13:10
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Var läser du det? Det är inte den information som jag kunnat läsa mig till.
Förutom att det på ett tidigt stadium stod ganska klart att systrarna torde ha stått varandra någorlunda nära givet den att den ena vände sig till den andra med den här typen av information så framgår det i klarttext i den artikel du förkastade som källa;

Citat:
En av många som hörde av sig efter artikeln i går var Jennies syster – som var den som anmälde till socialen.
– Det finns mer än det som har framgått i media hittills, säger hon.
”Bägaren blev fullare”
Enligt systern har Jennie vänt sig till henne och berättat om den sexåriga dottern vid fler tillfällen än vad som framgår i programmet. Det hon fick höra då om flickans ordval och beteende fick oron att växa.
– Jag kunde inte släppa det hon berättade. Det var som en bägare som blev allt fullare. Till sist, efter att Jennie tagit upp det igen under en bilresa, rann det över.

Notera att det inte handlar om att vid ett enstaka tillfälle berätta om det någon händelse - det handlar om flera tillfällen, och det handlar inte om ett försökt till beröring - det finns mer än det i det som mamman ger till systern.

Citat:
Systern säger att hon vände sig till två skilda psykologer för att be om råd. De sa att det lät som om familjen inte satte gränser sexuellt och det då kunde handla om incest och att hon borde anmäla.

När två skilda psykologer talar om misstanke om incest och rekommenderar anmälan, då är det mer än "råkat beröra" i spel. Frågan är också -hur skulle du som anhörig agerat. Lagt på luren att tänkt att de pratade skit?

Den här systern älskar uppenbarligen systerdöttrarna tillräckligt för att lyfta luren och kontakta TVÅ psykologer (expertis) för att få råd. Hur många gör ens det?

Citat:
– Ändå var det inte lätt. Det är människor man tycker så mycket om, sin familj.
Det handlade om din egen syster. Du funderade aldrig på att prata med henne först?
– Jag försökte, men hon förstod inte allvaret.

Hon försöker förmedla sin oro och vad som är sagt till systern - men systern tar det inte till sig. Detta är en väldigt vanlig reaktion i fall där övergrepp pågår. Mammor kan låta övergreppen pågå år ut och år in - de signalerar att saken är fel, känner oro, men klarar inte att axla problematiken, klarar inte att "ta ställning" när det väl kommer till kritan. Det finns massor av dokumentation på detta område.

Jag säger inte att det är så i detta fall, jag säger att om systern frågat psykologerna om mammans reaktion så är svaret hon hade fått att den "är naturlig - en försvarsmekanism".

Citat:
Att vittna mot Jennie och Thomas i domstol var fruktansvärt.
– Det går inte att beskriva med ord.
Hon betonar att hon inte vet vad som hände i deras hem, utan att hon bara återgav det hon hört.
– Det är inte bara jag som fått detta berättat för mig. Det är flera personer som vittnade om det.

Har systern överdrivit? Andra vittnar ju om att de hört samma historia - överdriver de också?
I så fall varför? Varför väljer flera människor att förvränga mammans historia, varför berättar de samma sak?

Eller?

Citat:
Får kalla handen
Systern förvånades när hon, på omvägar, fick höra att socialen tagit barnen.
Den senaste tiden har hon känt hur många i Sandviken har vänt sig mot henne, och känner att hon framstår som hjärtlös.
– Jag har ett arbete där jag träffar många människor och står också i kassan på dagarna. Det här är en liten stad. Jag har varit med om att människor sagt att de inte vill expedieras av mig.
Det värsta som kan hända, menar hon, är om det här leder till att folk inte vågar anmäla.
– När det gäller barn är vi vuxna skyldiga det.

Systern har ju inte tjänat på att anmäla.

Citat:
Hon tittade på programmet i går.
– Jag älskar mina systerdöttrar. Men jag har inte sett dem på ett år.
”Fel att kasta paj”
Thomas och Jennie var i går omtumlade av alla reaktioner och allt stöd de fått, innan programmet ens visats.
De väljer att inte ytterligare bemöta systerns uppgifter.
– Det vore fel att kasta paj i medierna om sådant vi borde kunna lösa över köksbordet.
När det gäller sakfrågan hänvisar vi till domarna, säger Thomas.

De tycks inte ha haft kontakt på ett år - men de vill hellre bemöta systern över "köksbordet" än säga att hon ljuger i media. Kanske är bäst så.

Mamman har hon förlorat på detta? Hon framstår ju som stark, lojal, orättvist behandlad av både familj och samhälle osv. Om hon är en effektsökerska så vann hon ju i slutändan mer än hon kunde drömma om - den goda hustrun, den goda modern, den goda medborgaren.

Jag kan inte låta bli att undra hur läget var mellan makarna i starten på den här historien, hur man lyckas återberätta om "oskyldiga" incidenter på ett sätt som får två oberoende psykologer, en älskad syster och andra att faktiskt reagera på det sättet - inte när incidenterna berör ens eget barn och make. Då brukar man väl välja orden lite grann i alla fall - oavsett vem lyssnaren är.

Edit;
Och faktum är nog att jag anser att man inte kan säga vad som helst ens inom en familj utan att förvänta sig konsekvenser. Kommer till exempel mina barn hem till mig och säger att de bestraffar barnen med björkris på fredagarna så kommer jag omedelbart vidta åtgärder för att deras vårdnad över barnen upphör. Man har som vuxen i ett barns omgivning en absolut skyldighet att se till barnens hälsa och säkerhet - det går före både familjeband och kärlek till andra.
Senast redigerad av micro113 2011-11-04 kl. 13:16.
Citera
2011-11-04, 17:53
Medlem
Togaxmeds avatar
Att försöka föra en seriös debatt om de här frågorna med någon som micro113 är fullständigt lönlöst. Det räcker att gå tillbaks en bit i den här tråden för att inse det. Vi får helt enkelt leva med att det finns människor i det här landet som förknippar allt som har med barn att göra med sex och snusk. Det allvarliga är, vilket inte minst kom fram i UG:s granskning är att det sitter sådana människor på våra åklagarkammare, polisstationer och socialkontor. Dom utsätter idag svenska barn för betydligt fler övergrepp, både psykiska och sexuella än vad deras föräldrar gör.

Det är för barnens bästa säger man. Det som micro och hennes 'vänner' inte begriper och aldrig kommer att begripa är att barn mellan 3 och 6 år inte förknippar varken snoppar eller nakenhet med sex. Och att det inte på något sätt kan vara skadligt för ett barn att varken se eller röra en snopp av nyfikenhet. Inte förrän snoppinnehavaren utför en sexuell handling mot barnet kan det heller ses som ett brott.

Vad tror ni traumatiserar ett barn mest? Att se och, eller röra en snopp av ren nyfikenhet, eller att separeras från en förälder under månader eller år utan att förstå varför, dras igenom förhör med sjuka luftonanerande poliskärringar som tjatar om snoppar som om det vore det farligaste som finns?

Arma barn säger jag, hur skall dom någonsin efter det kunna få en sund normal syn på sex när dom blir äldre efter ett sådant trauma? Detta anser micro att man skall utsätta barn för utan att ha betydligt mer på fötterna än man hade i Sandviken och vad jag förstår även i Ramstedts fall. Jag tycker absolut Ramstedt har en poäng när han skriver; vem är det egentligen som är pervers?
Citera
2011-11-04, 18:59
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Togaxmed
Att försöka föra en seriös debatt om de här frågorna med någon som micro113 är fullständigt lönlöst. Det räcker att gå tillbaks en bit i den här tråden för att inse det. Vi får helt enkelt leva med att det finns människor i det här landet som förknippar allt som har med barn att göra med sex och snusk. Det allvarliga är, vilket inte minst kom fram i UG:s granskning är att det sitter sådana människor på våra åklagarkammare, polisstationer och socialkontor. Dom utsätter idag svenska barn för betydligt fler övergrepp, både psykiska och sexuella än vad deras föräldrar gör.

Det är för barnens bästa säger man. Det som micro och hennes 'vänner' inte begriper och aldrig kommer att begripa är att barn mellan 3 och 6 år inte förknippar varken snoppar eller nakenhet med sex. Och att det inte på något sätt kan vara skadligt för ett barn att varken se eller röra en snopp av nyfikenhet. Inte förrän snoppinnehavaren utför en sexuell handling mot barnet kan det heller ses som ett brott.

Vad tror ni traumatiserar ett barn mest? Att se och, eller röra en snopp av ren nyfikenhet, eller att separeras från en förälder under månader eller år utan att förstå varför, dras igenom förhör med sjuka luftonanerande poliskärringar som tjatar om snoppar som om det vore det farligaste som finns?

Arma barn säger jag, hur skall dom någonsin efter det kunna få en sund normal syn på sex när dom blir äldre efter ett sådant trauma? Detta anser micro att man skall utsätta barn för utan att ha betydligt mer på fötterna än man hade i Sandviken och vad jag förstår även i Ramstedts fall. Jag tycker absolut Ramstedt har en poäng när han skriver; vem är det egentligen som är pervers?
Du måste vara väldigt fixerad vid sex och snusk om du läsa in att jag säger att något sådant förekommit i Sandviksfallet.

Det jag säger är att anmälan har sin grund i den berättelse mamman själv delgett systern och andra - och att systern utifrån det mamman sagt agerat riktigt.

Om sedan mammans berättelse stammar utifrån äkta oro eller är fabricerad för att mamman vill ha uppmärksamhet låter jag vara osagt.
Men lägg ansvaret för den uppkomna situationen där det hör hemma - hos mamman - inte hos systern som agerat helt riktigt i situationen.

Och ja, det är bättre att barn utreds än att övergrepp får fortgå för att man inte vill bli osams med de vuxna. Och ja, jag anser att man skall dra gränsen för vad som är okej långt innan det är så grovt att det är en brottslig handling som renderar fällande dom.
Senast redigerad av micro113 2011-11-04 kl. 19:01.
Citera
2011-11-05, 00:39
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
---
Och ja, det är bättre att barn utreds än att övergrepp får fortgå för att man inte vill bli osams med de vuxna. Och ja, jag anser att man skall dra gränsen för vad som är okej långt innan det är så grovt att det är en brottslig handling som renderar fällande dom.

Du har inga egna barn va? Du verkar åtminstone tro att en långvarig och oförklarad separation mellan barn och föräldrar inte är ett allvarligt trauma för barnen? Jag vågar påstå att du i så fall har väldigt fel. Men det var kanske inte det du menade?
Citera
2011-11-05, 02:43
Medlem
Citat:

Om man ser ett barn blåslaget på märkliga ställen (utesluta att barnet ramlat och slagit sig) eller kanske ser det live, då kan man säkert ingripa och tvångsomhänderta ett barn samt utreda.

En icke anonym anmälan, där kan det räcka med något telefonsamtal eller två.

Så fungerar det dock inte, det räcker faktiskt att man ringer in anonymt och gör en orosanmälan. Då kommer föräldrar att få besöka socialen för samtal. Denna anmälan sparas ifall det dyker upp något igen. Socialtjänsten behöver alltså inte veta vem det är som ringer (kan vara vem som helst). Det i sin tur innebär att personen kan ringa igen och då kan kavalleriet slå till ordentligt. Socialtjänsten vet inte om ifall det är samma person men eftersom man har tidigare dokumentation (den förra anonyma anmälan).
Är inte familjen en fläckfri och exemplarisk och man har otur med den på socialtjänsten som utreder kan det gå riktigt illa.

Det är otroligt lätt och ställa till ett riktigt helvete för en helt oskyldig familj.
Citera
2011-11-05, 12:43
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Du har inga egna barn va? Du verkar åtminstone tro att en långvarig och oförklarad separation mellan barn och föräldrar inte är ett allvarligt trauma för barnen? Jag vågar påstå att du i så fall har väldigt fel. Men det var kanske inte det du menade?
Jag påstår att ibland måste man välja det minst onda av två onda ting för barnens del. Jag påstår också att beroende på hur saker förklaras för barnen kan man minimera eller maximera skadan som uppstår.

Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Om man ser ett barn blåslaget på märkliga ställen (utesluta att barnet ramlat och slagit sig) eller kanske ser det live, då kan man säkert ingripa och tvångsomhänderta ett barn samt utreda.

En icke anonym anmälan, där kan det räcka med något telefonsamtal eller två.

Så fungerar det dock inte, det räcker faktiskt att man ringer in anonymt och gör en orosanmälan. Då kommer föräldrar att få besöka socialen för samtal. Denna anmälan sparas ifall det dyker upp något igen. Socialtjänsten behöver alltså inte veta vem det är som ringer (kan vara vem som helst). Det i sin tur innebär att personen kan ringa igen och då kan kavalleriet slå till ordentligt. Socialtjänsten vet inte om ifall det är samma person men eftersom man har tidigare dokumentation (den förra anonyma anmälan).
Är inte familjen en fläckfri och exemplarisk och man har otur med den på socialtjänsten som utreder kan det gå riktigt illa.

Det är otroligt lätt och ställa till ett riktigt helvete för en helt oskyldig familj.
Ja, du har helt rätt i det du skriver och det är problematiskt. Systemet med anonym anmälan kan ställa till ett helvete för oskyldiga familjer likväl som det kan vara räddningen för andra - faktiskt utsatta barn.

Jag kan också tycka att det i viss mån ställs orimliga krav på de familjer som får Socialtjänstens ögon på sig. De bedöms utifrån en mall som inte ens handläggarna själva lever upp till, istället för att inse att man faktiskt utreder vanliga människor med fel och brister som alla andra - och som inte fungerar utifrån ställda mallar ritade med överpedagogiska pennor.

Ibland saknas sunt förnuft helt enkelt.
Citera
2011-11-05, 13:31
Medlem
Citat:
Ja, du har helt rätt i det du skriver och det är problematiskt. Systemet med anonym anmälan kan ställa till ett helvete för oskyldiga familjer likväl som det kan vara räddningen för andra - faktiskt utsatta barn.

Varför behöver man vara anonym om man råkar se att ett barn uppenbart far illa? Enligt mig så tycker jag inte man skall få anmäla anonymt. Har anmälaren så lite på fötterna och så lite ruter i kroppen så kan de lika gärna skita i det.
Däremot behöver inte socialtjänsten avslöja anmälarens namn för föräldrarna men det måste ske en ordentlig dialog mellan socialtjänsten och anmälaren så att man i steg ett kan utesluta att det är någon som jävlas vilket jag tror är vanligt idag.

Det kostar en massa pengar och kan uppstå mycket lidande om socialtjänsten har fel.
Citera
2011-11-05, 13:40
Medlem
Aposterioris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Varför behöver man vara anonym om man råkar se att ett barn uppenbart far illa? Enligt mig så tycker jag inte man skall få anmäla anonymt. Har anmälaren så lite på fötterna och så lite ruter i kroppen så kan de lika gärna skita i det.
Däremot behöver inte socialtjänsten avslöja anmälarens namn för föräldrarna men det måste ske en ordentlig dialog mellan socialtjänsten och anmälaren så att man i steg ett kan utesluta att det är någon som jävlas vilket jag tror är vanligt idag.

Det kostar en massa pengar och kan uppstå mycket lidande om socialtjänsten har fel.

Instämmer. Namn vid anmälan men under sekretess. Det skulle kunna leda till att dessa anmälningar som är okynnesanmälningar eller till för att skada någon av föräldrarna skulle minska.
Citera
2011-11-06, 15:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ja, nog finns det vissa paralleller alltid - som att historien har fler versioner än den som en sida lägger fram till exempel;

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13879506.ab

Det låter som om själva anmälan från starten grundats i mammans eget behov av att ventilera frågan.

"Du funderade aldrig på att prata med henne först?
– Jag försökte, men hon förstod inte allvaret."

Systern hade alltså redan bestämt sig att det var allvarligt. Hur fan kom hon på det? Förstår att mamman inte längre ville tala mer med sin syster om själva händelsen.

Jocke har gått igenom samma sak. Och han är verkligen inte ensam. Ska vi tro socialen knullas det med barn i snart när varje hem.
Citera
2011-11-07, 22:39
Medlem
Togaxmeds avatar
Angående misstanken om brott mot pul som riktats mot Ramstedt så är det rätt intressant att läsa ombudets yttrande som offentliggjordes på bloggen idag. När vi ändå är inne på paralleller till Sandviken menar jag.

Vad händer förresten om Ramstedt fälls? Blir det då olagligt att publicera omaskerade offentliga domar? Den frågan borde väl engagera fler journalister än det uppenbarligen gör? Eller tror dom att dom sitter trygga bakom sina (av staten) utdelade utgivningstillstånd? Och hur kommer man då att agera från Flashbacks ledning? Skall man följa det beslutet då eller trotsa det?
Citera
2011-11-15, 08:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Togaxmed
Angående misstanken om brott mot pul som riktats mot Ramstedt så är det rätt intressant att läsa ombudets yttrande som offentliggjordes på bloggen idag. När vi ändå är inne på paralleller till Sandviken menar jag.

Vad händer förresten om Ramstedt fälls? Blir det då olagligt att publicera omaskerade offentliga domar? Den frågan borde väl engagera fler journalister än det uppenbarligen gör? Eller tror dom att dom sitter trygga bakom sina (av staten) utdelade utgivningstillstånd? Och hur kommer man då att agera från Flashbacks ledning? Skall man följa det beslutet då eller trotsa det?
Du försöker förminska Ramstedts handlingar som på intet sätt är jämförbara med Sandviksfallet.
Här i tråden har Ramstedts syften med sina handlingar tydliggjorts, inte minst här: https://www.flashback.org/sp27173398
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in