Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Var läser du det? Det är inte den information som jag kunnat läsa mig till.
Förutom att det på ett tidigt stadium stod ganska klart att systrarna torde ha stått varandra någorlunda nära givet den att den ena vände sig till den andra med den här typen av information så framgår det i klarttext i den artikel du förkastade som källa;
Citat:
En av många som hörde av sig efter artikeln i går var Jennies syster – som var den som anmälde till socialen.
– Det finns mer än det som har framgått i media hittills, säger hon.
”Bägaren blev fullare”
Enligt systern har Jennie vänt sig till henne och berättat om den sexåriga dottern vid fler tillfällen än vad som framgår i programmet. Det hon fick höra då om flickans ordval och beteende fick oron att växa.
– Jag kunde inte släppa det hon berättade. Det var som en bägare som blev allt fullare. Till sist, efter att Jennie tagit upp det igen under en bilresa, rann det över.
Notera att det inte handlar om att vid ett enstaka tillfälle berätta om det någon händelse - det handlar om flera tillfällen, och det handlar inte om ett försökt till beröring - det finns mer än det i det som mamman ger till systern.
Citat:
Systern säger att hon vände sig till två skilda psykologer för att be om råd. De sa att det lät som om familjen inte satte gränser sexuellt och det då kunde handla om incest och att hon borde anmäla.
När två skilda psykologer talar om misstanke om incest och rekommenderar anmälan, då är det mer än "råkat beröra" i spel. Frågan är också -hur skulle du som anhörig agerat. Lagt på luren att tänkt att de pratade skit?
Den här systern älskar uppenbarligen systerdöttrarna tillräckligt för att lyfta luren och kontakta TVÅ psykologer (expertis) för att få råd. Hur många gör ens det?
Citat:
– Ändå var det inte lätt. Det är människor man tycker så mycket om, sin familj.
Det handlade om din egen syster. Du funderade aldrig på att prata med henne först?
– Jag försökte, men hon förstod inte allvaret.
Hon försöker förmedla sin oro och vad som är sagt till systern - men systern tar det inte till sig. Detta är en väldigt vanlig reaktion i fall där övergrepp pågår. Mammor kan låta övergreppen pågå år ut och år in - de signalerar att saken är fel, känner oro, men klarar inte att axla problematiken, klarar inte att "ta ställning" när det väl kommer till kritan. Det finns massor av dokumentation på detta område.
Jag säger inte att det är så i detta fall, jag säger att om systern frågat psykologerna om mammans reaktion så är svaret hon hade fått att den "är naturlig - en försvarsmekanism".
Citat:
Att vittna mot Jennie och Thomas i domstol var fruktansvärt.
– Det går inte att beskriva med ord.
Hon betonar att hon inte vet vad som hände i deras hem, utan att hon bara återgav det hon hört.
– Det är inte bara jag som fått detta berättat för mig. Det är flera personer som vittnade om det.
Har systern överdrivit? Andra vittnar ju om att de hört samma historia - överdriver de också?
I så fall varför? Varför väljer flera människor att förvränga mammans historia, varför berättar de samma sak?
Eller?
Citat:
Får kalla handen
Systern förvånades när hon, på omvägar, fick höra att socialen tagit barnen.
Den senaste tiden har hon känt hur många i Sandviken har vänt sig mot henne, och känner att hon framstår som hjärtlös.
– Jag har ett arbete där jag träffar många människor och står också i kassan på dagarna. Det här är en liten stad. Jag har varit med om att människor sagt att de inte vill expedieras av mig.
Det värsta som kan hända, menar hon, är om det här leder till att folk inte vågar anmäla.
– När det gäller barn är vi vuxna skyldiga det.
Systern har ju inte tjänat på att anmäla.
Citat:
Hon tittade på programmet i går.
– Jag älskar mina systerdöttrar. Men jag har inte sett dem på ett år.
”Fel att kasta paj”
Thomas och Jennie var i går omtumlade av alla reaktioner och allt stöd de fått, innan programmet ens visats.
De väljer att inte ytterligare bemöta systerns uppgifter.
– Det vore fel att kasta paj i medierna om sådant vi borde kunna lösa över köksbordet.
När det gäller sakfrågan hänvisar vi till domarna, säger Thomas.
De tycks inte ha haft kontakt på ett år - men de vill hellre bemöta systern över "köksbordet" än säga att hon ljuger i media. Kanske är bäst så.
Mamman har hon förlorat på detta? Hon framstår ju som stark, lojal, orättvist behandlad av både familj och samhälle osv. Om hon är en effektsökerska så vann hon ju i slutändan mer än hon kunde drömma om - den goda hustrun, den goda modern, den goda medborgaren.
Jag kan inte låta bli att undra hur läget var mellan makarna i starten på den här historien, hur man lyckas återberätta om "oskyldiga" incidenter på ett sätt som får två oberoende psykologer, en älskad syster och andra att faktiskt reagera på det sättet - inte när incidenterna berör ens eget barn och make. Då brukar man väl välja orden lite grann i alla fall - oavsett vem lyssnaren är.
Edit;
Och faktum är nog att jag anser att man inte kan säga vad som helst ens inom en familj utan att förvänta sig konsekvenser. Kommer till exempel mina barn hem till mig och säger att de bestraffar barnen med björkris på fredagarna så kommer jag omedelbart vidta åtgärder för att deras vårdnad över barnen upphör. Man har som vuxen i ett barns omgivning en absolut skyldighet att se till barnens hälsa och säkerhet - det går före både familjeband och kärlek till andra.