Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Men sluta nu!
Varför är åldersskillnaden så jävla viktig för dig? Och om den inte är viktig--varför envisas du med att upprepat dra upp den och därtill förvanska den?
J är 16 år (så när som på en handfull månader minus) äldre än C--han kan alltså omöjligt ha varit 35 när C var 18 även om de träffades när hon just hade fyllt 18. De träffades faktiskt när C passerat myndig med minst 2 år, dvs 2003. Med tanke på att R föddes i december 2004 så träffades de senast 9 månader innan dess, dvs mars 2003. Då var J 36 och C typ 21½, så vad är det som du egentligen motsätter dig? Har du något emot att myndiga personer får bestämma över sig själva?
Att vissa (likväl som att lagtexter) har problem med att respektera myndighetsålder påvisar väl faktumet att C själv blev LVU:ad när hon faktiskt var myndig för att hennes moder hade problem med vad C intog när det kom till olagliga medel och hur hon levde sitt liv i övrigt...
Färdig-luv:ad, och bedömd som myndig, var hon oavsett innan J träffade henne.
Frågan är bara varför du har sådana problem med det hela, problem som manifisterar sig i att du ständligt är benägen att utöka den faktiskt åldersskillnaden till något fiktivt. Var det inte du som därtill påstod att de träffades när C var 17 och omhändetagen enligt LVU och vistades på ett behandlingshem där J arbetade?
Fattar du inte själv skillnaden i mognad och ansvarstagande finns när det skiljer 16 år på paret?
Du är nyanserad som vanligt. Det är väl inte speciellt förekommande från min sida att just diskutera åldern. Är nog jämt spritt bland oss som tror/tycker att en 34-åring borde vara lite mer mogen än någon som är 18.
Ålderskillnaden är 16, ja! Det framgår väl ganska klart att det i sammanhanget inte handlar om ett år hit eller dit. Det är inte det som är andemeningen i att poängtera ålderskillnaden. Poängen är att var och en med lite hjärna kan konstatera att 34, 35, 36-åringen är mer livserfaren än en 17, 18, 19-åring. Därmed så kan man väl dra slutsatsen att ponken borde vara mer ansvarsfull och vuxen än att dra en (när man läser era draper om mammans missbruk, är hon totalt nerknarkad) drogberoende person till en ökänd knarkarby. OCH man tar inte dit sina egna barn. Här undrar ju jag vad mamman till äldsta barnet tänkte med när hon lät sonen åka dit varannan helg.
Ja, myndiga människor får bestämma över sig själv. Du påpekar det själv. Mamman var LVU:ad med mammans medgivande pga drogproblem. Och?
Mormodern hade problem med att.. Du får väl låta dina ungar knarka ihjäl sig då. Låt dem! För mig låter det som en sak jag definitivt skulle göra för att rädda mitt barn från ett liv i knarkträsket. Det är kärlek det!
Du kan blabla hur mycket du vill om vad hon var när de träffades. Faktum är att ponken inte ville avstå sitt egna drogande för sin kärleks skull. Ponken har ett flertal ggr anklagat mamman för att hon drogade i knarkbyn minsann. Tycker du ff att det är ett smart drag att ta en fd missbrukare till en knarknäste? För mig känns det helt obegripligt.
Jaja! Vi vet att mamman hade ett val. Ponken hade också ett val. Och?
Vad jag vet har jag inte annat än hört ryktas om att det skulle kunna vara så att de träffades på Behandlingshem. Antagligen här på FB.
Jag har inte medvetet utkat åldersskillnaden. Felskriving isf.
För övrigt anser jag att det verkar vara ett väldigt känsligt ämne för somliga. Varför?
I sammanhanget undrar jag vad du anser om att ponken och ponkens ex tillät deras gemensamma som att vistas i en miljö där det förekomm mycket droger och än mer alkohol? Pojken är väl knappast myndig. Pojken har inte valt själv. Hur ser du på det?