Citat:
Ursprungligen postat av GraveDohl
Frågeställning: Vad kan jag rent praktiskt göra, är det helt omöjligt att säga upp sig? Vad kan konsekvenserna tänkas bli ifall jag lägger fram att jag inte vill jobba länge än till exempelvis fram till augusti? Hur pass sannolikt är det att bemanningsföretaget kräver mig på skadestånd?
Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Ja, enligt kontraktet så är det Bemanningsavtal Arbetare
Hade uppskattat hjälp.
Du uppger att du är nyanställd på ett bemanningsföretag och anställningsformen är tidsbegränsad.
Normalt inleds en anställning i bemanningsföretag med visstidsanställning om sex månader. Visstidsanställning enligt bemanningsavtalet ersätter provanställningsformen enligt LAS. Bemanningsavtalet medger att visstidsanställning kan avslutas i förväg med två veckors varseltid.
Vill du därför avsluta din anställning i augusti meddelar du din arbetsgivare senast två veckor i förväg.
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Okej,
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med timanställning, speciellt inte när du beskriver det som en "fast anställning". Artikeln du länkar till nämner heller inget om timanställning, utan den handlar om just det faktum att vikariat och visstidsanställning inte får räknas samman.
Du är inte timanställd (=anställd per timme) utan du är timavlönad, vilket är en avsevärd skillnad. Istället är din anställningsform visstid med sysselsättningsgrad om deltid.
Citat:
Hursomhelst var det egentligen inget av detta jag undrade över, utan huruvida man har rätt till tillsvidaretjänst efter 2 år som visstidsanställd, även om det rört sig om deltidsarbete med få avtalade timmar.
Annorlunda uttryckt - räknar man arbetade dagar eller kontraktsperioder när det gäller dessa två år?
Tacksam för svar på det framförallt.
Ja,
efter två års visstidsanställning övergår din anställning att gälla tillsvidare. Du behåller din avtalade sysselsättningsgrad.
Två år beräknas efter sammanlagd anställningstid - inte efter arbetad tid.