2011-05-13, 22:26
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smacken
Hej, Systerdottern har skrivit på ett löneavtal där det inte står något om semesterersättning.
Vad gäller då är den inkluderad i timlönen ?? , Hon har 10 timmar i veckan vilka kan bli mer.

Företaget har inte kollektivavtal .

Får hon skylla sig själv som skrev på utan att kolla upp semersersättningen ? Mvh
Är arbetsgivaren inte bunden av kollektivavtal gäller semesterlagen:

§ 16b. Semesterlön utgör tolv procent av arbetstagarens förfallna lön i en anställning under intjänandeåret (1 april - 31 mars).

Semesterlönen skall utbetalas i samband med semesterledigheten. Då anställningen upphör skall all innestående semesterlön utbetalas som kontant semesterersättning.
2011-05-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Är arbetsgivaren inte bunden av kollektivavtal gäller semesterlagen:

§ 16b. Semesterlön utgör tolv procent av arbetstagarens förfallna lön i en anställning under intjänandeåret (1 april - 31 mars).

Semesterlönen skall utbetalas i samband med semesterledigheten. Då anställningen upphör skall all innestående semesterlön utbetalas som kontant semesterersättning.
Jag tackar för snabbt svar , det visade sig att dom även hade en " personalhandbok " där det bland stod att " om du är timanställd så får du din semesreersättning utbetald direkt i samband med din lön. Du har alltså inte någon semesrelön under tiden du är på semester. Detta har inte skett, utan dom har fått samma timpeng som på kontraktet.
2011-05-15, 22:37
Medlem
Q-Cum-Beers avatar
Slutade mitt tidigare arbete i slutet av december 2010 vilket kanske inte var så uppskattat hos arbetsgivaren då detta skedde med kort varsel. De erbjöd dock riktigt dåliga anställningsvillkor varpå jag valde att gå vidare i karriären. Nu till problemet: jag arbetar idag hos en grym arbetsgivare där jag kommer stanna länge men vill ändå ha tag i ett arbetsintyg från den förra arbetsgivaren utifall något skulle hända och jag behöver visa upp handlingar för A-kassan. Var visstidsanställd i exakt sex månader och en dag på det tidigare stället. Har flera gånger mailat min tidigare chef (en mellanchef) med uppmaningen om att skicka mig ett arbetsintyg. Nu till frågeställningen:

1. Då jag varit anställd i över sex månader, måste arbetsgivaren ge mig ett arbetsbetyg utöver arbetsintyget?
2. Jag upplever att arbetsgivaren inte visar något intresse för att skicka mig mina handlingar, kan jag göra något alternativt hota med någon lag för att få ut de rätta dokumenten?
3. Är arbetsintyg något som A-kassan vill ta del av vid eventuell utbetalning av arbetslöshetsersättning?

Tacksam för snabbt svar med källhänvisningar, "firar" inom kort ett halvår sedan den första påminnelsen så vore skönt att stänga boken för gott med denna värdelösa arbetsgivare.
2011-05-15, 23:05
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Cum-Beer
Nu till frågeställningen:

1. Då jag varit anställd i över sex månader, måste arbetsgivaren ge mig ett arbetsbetyg utöver arbetsintyget?
2. Jag upplever att arbetsgivaren inte visar något intresse för att skicka mig mina handlingar, kan jag göra något alternativt hota med någon lag för att få ut de rätta dokumenten?
3. Är arbetsintyg något som A-kassan vill ta del av vid eventuell utbetalning av arbetslöshetsersättning?

Tacksam för snabbt svar med källhänvisningar, "firar" inom kort ett halvår sedan den första påminnelsen så vore skönt att stänga boken för gott med denna värdelösa arbetsgivare.
Ett arbetsintyg eller tjänstgöringsintyg är en handling där arbetsgivaren verifierar din anställning och dina arbetsuppgifter. Till intyget kan arbetsgivaren även tillföra vitsord. God sed på arbetsmarknaden säger att arbetsgivaren skall utfärda ett tjänstgöringsintyg på begäran - men det saknas dessvärre formella skyldigheter för arbetsgivaren. Han kan alltså neka.

Tjänstgöringsintyget skall emellertid inte förväxlas med att arbetsgivarintyg, vilket är en handling som utgör underlag för a-kassans bedömning om rätt till ersättning. Arbetsgivaren är skyldig enligt § 47 lagen om arbetslöshetsförsäkring att utfärda ett arbetsgivarintyg. Gör han inte det bör du vända dig till facket för hjälp.
2011-05-15, 23:27
Medlem
Q-Cum-Beers avatar
Citat:
Ett arbetsintyg eller tjänstgöringsintyg är en handling där arbetsgivaren verifierar din anställning och dina arbetsuppgifter. Till intyget kan arbetsgivaren även tillföra vitsord. God sed på arbetsmarknaden säger att arbetsgivaren skall utfärda ett tjänstgöringsintyg på begäran - men det saknas dessvärre formella skyldigheter för arbetsgivaren. Han kan alltså neka.
Tack för det snabba svaret! Är det dock inte så att om en person arbetar mer än sex månader för en arbetsgivare så är denne skyldig att på begäran utfärda ett arbetsbetyg?

Citat:
Tjänstgöringsintyget skall emellertid inte förväxlas med att arbetsgivarintyg, vilket är en handling som utgör underlag för a-kassans bedömning om rätt till ersättning. Arbetsgivaren är skyldig enligt § 47 lagen om arbetslöshetsförsäkring att utfärda ett arbetsgivarintyg. Gör han inte det bör du vända dig till facket för hjälp.
Arbetsgivaren saknar kollektivavtal (eller följer åtminstone inte detta för fem öre), dock saknas en facklig motpart på arbetsplatsen så detta lär jag inte ha mycket för. Kan jag, i teorin, dra detta till domstol för att få ut handlingarna som jag uppenbarligen har rätt till. Vad gör facket i fall där detta blir aktuellt?

Tack på förhand!
2011-05-15, 23:56
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Cum-Beer
Tack för det snabba svaret! Är det dock inte så att om en person arbetar mer än sex månader för en arbetsgivare så är denne skyldig att på begäran utfärda ett arbetsbetyg?
Nej, som wildhorses skrev finns ingen skyldighet att utfärda arbetsbetyg/tjänstgöringsintyg. Det känns som att du fortfarande blandar ihop det med arbetsgivarintyg som är det intyg a-kassan kräver för att utge ersättning vid arbetslöshet och som du har lagstadgad rätt att få oavsett anställningens längd.
Citat:
Arbetsgivaren saknar kollektivavtal (eller följer åtminstone inte detta för fem öre), dock saknas en facklig motpart på arbetsplatsen så detta lär jag inte ha mycket för. Kan jag, i teorin, dra detta till domstol för att få ut handlingarna som jag uppenbarligen har rätt till. Vad gör facket i fall där detta blir aktuellt?

Tack på förhand!
I den här frågan saknar det betydelse om arbetsgivaren har kollektivavtal eller ej. Det väsentliga är om du är medlem i facket och därmed kan få hjälp av dem att sätta press på din tidigare AG att utfärda intyget eller om du inte är medlem och måste sköta det själv, alternativt via egen advokat.
2011-05-17, 15:19
Medlem
Jag arbetar heltid sedan flera år tillbaka. Nu kan vi här på firman se att antalet "jobb" som beställs konstant har minskat, och även fortsättningsvis kommer att göra så, vilket innebär att arbetsgivaren nu vill göra om min anställning till deltid.

Problemet för mig är uppenbart: jag får en rejäl lönesänkning.
Fråga: Kan man "stämpla" upp till heltid i ett sådant här läge eller hur fungerar det?
Gör även "allmänna" kommentarer kring denna situation, tack!
Jag är medlem i grafiska facket.

MVH

2011-05-17, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John Ohlsson
Jag arbetar heltid sedan flera år tillbaka. Nu kan vi här på firman se att antalet "jobb" som beställs konstant har minskat, och även fortsättningsvis kommer att göra så, vilket innebär att arbetsgivaren nu vill göra om min anställning till deltid.

Problemet för mig är uppenbart: jag får en rejäl lönesänkning.
Fråga: Kan man "stämpla" upp till heltid i ett sådant här läge eller hur fungerar det?
Gör även "allmänna" kommentarer kring denna situation, tack!
Jag är medlem i grafiska facket.

MVH

Generellt får man enbart stämpla 75 dagar (minns inte exakta antalet) samtidigt som man jobbar. Dvs jobbar du måndagen, så räknas tisdag-fredag av emot desa 75 dagar.

När de dagarna är slut, så kan du inte jobba deltid och stämpla samtidigt.
2011-05-17, 21:11
Medlem
Jag arbetar på en gymnasieskola och har sommarledighet c:a 7 veckor. Dock så tvingas jag nu jobba delar av ledigheten. Min fundering är nu vilken ersättning jag kan kräva/har rätt till. Jag vet att min chef vill ge mig kompensationsledigt vid andra tider på året, men ska jag nöja mig med detta?

Jag vet inte vad mer för information ni experter behöver, men ställ gärna frågor, här eller via PM. Tacksam för råd.
2011-05-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Jag arbetar på en gymnasieskola och har sommarledighet c:a 7 veckor. Dock så tvingas jag nu jobba delar av ledigheten. Min fundering är nu vilken ersättning jag kan kräva/har rätt till. Jag vet att min chef vill ge mig kompensationsledigt vid andra tider på året, men ska jag nöja mig med detta?

Jag vet inte vad mer för information ni experter behöver, men ställ gärna frågor, här eller via PM. Tacksam för råd.

Första frågan är ju vad du arbetar som?
Vad har du för anställning? Uppehåll/Fast med utökad semester
Vilken typ av anställning?
2011-05-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Första frågan är ju vad du arbetar som?
Vad har du för anställning? Uppehåll/Fast med utökad semester
Vilken typ av anställning?

Jag jobbar som lärare med en läraranställning. Dock har jag inte avslutat mina lärarstudier vilket gör att jag bara har anställning årsvis, alltså augusti-augusti. (Man får inte fastanställa outbildade lärare, som jag förstår det)
2011-05-19, 22:02
Medlem
Vet inte om det är rätt tråd för ärendet, men jag blev i alla fall erbjuden ett sommarjobb för en vecka sedan. Tjänsteperioden är 3 månader varav de fyra första veckorna kommer att vara någon slags utbildningsperiod på heltid om jag förstod det rätt.

Frågan är simpel - får jag lön under denna utbildningsperiod? Vill väldigt gärna jobba men skulle kännas rätt pissigt om jag var tvungen att jobba gratis i en månad för en timlön på 100kr/h.

(ja, självklart borde jag ha frågat arbetsgivaren, men jag tänkte inte på det innan nu)

Tack!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in