2011-05-11, 10:56
Medlem
Beskrivning av problem:
Min chef har betett sig fruktansvärt fult vid uppsägning. Fick veta igår på omvägar att jag ska bli uppsagd och att jag redan är ersatt och kommer bara få jobba veckan ut, kontaktar min chef och får detta bekräftat. I fredags fick jag veta att de varit klagomål på mitt arbete, men att vi ska lösa detta. Den nya städerskan ansökte på en annons som va ute i onsdags (alltså före klagomålet) som tydligen va om mitt jobb. Vi har återkommande möten med kund för att få en bra kontakt, och vid dessa har inget sagts. De dom utgår från är en enkät som skickats ut under februari månad som fått dåligt resultat. Jag jobbade 2 veckor under februari då min dotter opererats, resten va de vikarier. Jag ser detta som en blixt från klar himmel och är hemskt chockad. Kommer dock få lön för 1 månad tror jag.

Frågeställning:
Är allt detta rätt? får de gå till på dehär viset? kan dom anställa nytt folk innan jag ens vet att jag ska bli uppsagd? när hade min chef tänkt berätta detta för mig om jag inte hört av mig? Hon säger att hon tänker skriva "arbetsbrist" som orsak för uppsägningen, är detta för att rädda mig eller dem?
Borde jag inte fått en chans till att förbättrats om jag nu är så kass? de är väl de enkäter är till för...

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
tror dom har de genom almega.

ska även tillägga att jag inte är med i något fack dumt nog!
Senast redigerad av aenima- 2011-05-11 kl. 11:01.
2011-05-11, 23:16
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aenima-
Frågeställning:
Är allt detta rätt? får de gå till på dehär viset?
Din bakgrundsinformation är alltför oklar för att närmare ge besked om din uppsägning gått rätt till eller ej. Vill du bestrida din uppsägning (yrka ogiltigförklaring) bör du omgående kontakta facket eller jurist då preskriptionstiden i LAS begränsas till två veckor.
2011-05-12, 08:20
Medlem
Som de känns nu vill jag ju inte ha tillbaka jobbet när allt har gått till så fult. De jag vill gå vidare med är ju hur hon har betett sig mot mig. Får man lägga ut en annons innan jag ens har en aning om att jag har risk att bli uppsagd om jag inte ens har fått en varning? Är de rätt av henne att efter att annonsen blivit utannonserad att säga att "de inte är nån fara att de blev dåligt resultat, de löser vi tillsammans" (här har jag fortfarande ingen aning om att jag har risk att bli uppsagd) och sedan ge en annan person mitt jobb, oxå utan mitt medvetande, som jag får höra via rykte av min svärfar?
2011-05-12, 09:57
Medlem
Citat:
Som de känns nu vill jag ju inte ha tillbaka jobbet när allt har gått till så fult. De jag vill gå vidare med är ju hur hon har betett sig mot mig. Får man lägga ut en annons innan jag ens har en aning om att jag har risk att bli uppsagd om jag inte ens har fått en varning? Är de rätt av henne att efter att annonsen blivit utannonserad att säga att "de inte är nån fara att de blev dåligt resultat, de löser vi tillsammans" (här har jag fortfarande ingen aning om att jag har risk att bli uppsagd) och sedan ge en annan person mitt jobb, oxå utan mitt medvetande, som jag får höra via rykte av min svärfar?

du får nog snällt bena ut lite.

Hur har du varit anställd? Vilken tjänstgöringsgrad?

Vad gällde annonsen som var utannonserad?
2011-05-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
du får nog snällt bena ut lite.

Hur har du varit anställd? Vilken tjänstgöringsgrad?

Vad gällde annonsen som var utannonserad?

Jag är tillsvidare anställd på 50%

annonsen som va utannonserad gällde lokalvård för 50%. Stod dock inget om vart eller att de
va trappuppgångar som jag har, men den "nya" städerskan har berättat att de va den annonsen hon sökte på.
2011-05-12, 10:17
Medlem
Citat:
Jag är tillsvidare anställd på 50%

annonsen som va utannonserad gällde lokalvård för 50%. Stod dock inget om vart eller att de
va trappuppgångar som jag har, men den "nya" städerskan har berättat att de va den annonsen hon sökte på.

Och du har fått uppsägning från din arbetsgivare?
2011-05-12, 10:36
Medlem
Citat:
Och du har fått uppsägning från din arbetsgivare?

Muntligt via telefon. Vi ska ha möte idag så jag antar att jag kommer få den skriftligt då. Men
vad jag förstår så måste jag för de första fått en varning, vilket jag inte fått, och för de andra få veta 2veckor innan att jag ens kommer bli uppsagd?
2011-05-12, 10:40
Medlem
Citat:
Muntligt via telefon. Vi ska ha möte idag så jag antar att jag kommer få den skriftligt då. Men
vad jag förstår så måste jag för de första fått en varning, vilket jag inte fått, och för de andra få veta 2veckor innan att jag ens kommer bli uppsagd?

Om du har en tillsvidareanställd så behöver chefen ha lite mer än ett klagomål på dig för att säga upp dig. I första hand skulle väl h*n placera om dig till ett annat uppdrag. För inom arbetet så får chefen fritt leda och byta uppdrag som chefen vill.

Du ska i vilket fall som ha avtalsenligt uppsägningtid, vilket står i ditt anställningsavtal.
2011-05-12, 10:46
Medlem
Citat:
Om du har en tillsvidareanställd så behöver chefen ha lite mer än ett klagomål på dig för att säga upp dig. I första hand skulle väl h*n placera om dig till ett annat uppdrag. För inom arbetet så får chefen fritt leda och byta uppdrag som chefen vill.

Du ska i vilket fall som ha avtalsenligt uppsägningtid, vilket står i ditt anställningsavtal.

Jo, precis, och de har jag inte hört nånting om, eventuell omplacering. Uppsägningstiden kommer nog vara korrekt, men dom ersätter mig direkt på arbetsplatsen. Jag ska inte ljuga om att jag inte fått klagomål nångång, men då har kunden i fråga sagt att de inte är nått att bry sig i, de är bara griniga människor som inte har något annat för sig. Jag har aldrig någonsin fått en varning så allvarligt att jag lär skärpa mig för jag riskerar att bli uppsagd. Jag gör verkligen de jag ska, och funderar på om de hela kan bero på att hyregäster förväntar sig mer av mig än va jag har som arbetsuppgift.

Men är de rätt av min chef att ens lägga ut en annons innan jag vet att jag kommer bli uppsagd? är de rätt av henne att anställa en ny innan jag ens blivit uppsagd?

Hon säger även att hon kommer ange orsak som arbetsbrist för de ser bättre ut för mig, men hur kan hon då anställa en ny som gör exakt samma jobb som jag? om hon skulle gå på personliga skäl så har ju allt ändå gått fel till, så jag borde ha rätt juridiskt oavsett. Men vart vänder ´jag mig om jag inte är medlem i facket?
2011-05-12, 10:50
Medlem
Citat:
Jo, precis, och de har jag inte hört nånting om, eventuell omplacering. Uppsägningstiden kommer nog vara korrekt, men dom ersätter mig direkt på arbetsplatsen. Jag ska inte ljuga om att jag inte fått klagomål nångång, men då har kunden i fråga sagt att de inte är nått att bry sig i, de är bara griniga människor som inte har något annat för sig. Jag har aldrig någonsin fått en varning så allvarligt att jag lär skärpa mig för jag riskerar att bli uppsagd. Jag gör verkligen de jag ska, och funderar på om de hela kan bero på att hyregäster förväntar sig mer av mig än va jag har som arbetsuppgift.

Men är de rätt av min chef att ens lägga ut en annons innan jag vet att jag kommer bli uppsagd? är de rätt av henne att anställa en ny innan jag ens blivit uppsagd?

Hon säger även att hon kommer ange orsak som arbetsbrist för de ser bättre ut för mig, men hur kan hon då anställa en ny som gör exakt samma jobb som jag? om hon skulle gå på personliga skäl så har ju allt ändå gått fel till, så jag borde ha rätt juridiskt oavsett. Men vart vänder ´jag mig om jag inte är medlem i facket?

Saken är ju den att den personen är ju inte anställd på din tjänst. Den är anställd som städare i företaget. Sen att hon tar dina uppdrag är inom arbetsledningsrätten. Så att sätta ut annons är helt okej.

Däremot, så om du blir uppsagd på grund av arbetsrätt, så ser det inte snyggt ut för arbetsgivaren att anställa någon ny, eftersom du har återanställningsrätt om du jobbat i mer än 12 månader. O andra sidan så går den att avtala bort i kollektivavtal osv.

Om du itne är medlem i facket, då är en arbetsrättsjurist nästa steg att gå.
2011-05-12, 10:53
Medlem
Citat:
Saken är ju den att den personen är ju inte anställd på din tjänst. Den är anställd som städare i företaget. Sen att hon tar dina uppdrag är inom arbetsledningsrätten. Så att sätta ut annons är helt okej.

Däremot, så om du blir uppsagd på grund av arbetsrätt, så ser det inte snyggt ut för arbetsgivaren att anställa någon ny, eftersom du har återanställningsrätt om du jobbat i mer än 12 månader. O andra sidan så går den att avtala bort i kollektivavtal osv.

Om du itne är medlem i facket, då är en arbetsrättsjurist nästa steg att gå.

De har du ju rätt i, de tänkte jag aldrig på. Jag har bara varit anställd i 10 månader så jag har ingen återanställningsrätt heller. De ser alltså inte så ljust ut för mig om jag skulle försöka gå vidare med detta? Egentligen inte ens om jag vore medlem i facket då?
2011-05-13, 21:57
Medlem
Hej, Systerdottern har skrivit på ett löneavtal där det inte står något om semesterersättning.
Vad gäller då är den inkluderad i timlönen ?? , Hon har 10 timmar i veckan vilka kan bli mer.

Företaget har inte kollektivavtal .

Får hon skylla sig själv som skrev på utan att kolla upp semersersättningen ? Mvh

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in