Citat:
Till att börja med: Jag utgår i mitt svar att du är tillsvidareanställd.
Ursprungligen postat av Beace
Jag har varit på min arbetsplats i några år nu, men till hösten planerar jag att börja studera igen. Det jag funderar på är hur/när jag ska säga upp mig, och vilka regler som kan tänkas finnas där.
Jag vill alltså sluta om cirka 5-6 månader, jag har ett bra förhållande med chef och arbetskamrater, och vill ge största chans att hitta en lämplig ersättare i god tid. Om jag går till min chef och säger att jag vill arbeta i 5 månader till, och sen sluta någon gång i juli, har han något att komma med då? Kan han t ex säga "Nä, isåfall får du bara jobba 3 månader till, sen blir du uppsagd"? Nu tror jag absolut inte att min chef skulle göra något sånt, utan jag är ganska säker på att han låter mig sluta på mina villkor. Men, jag skulle vilja ha ryggen fri.
Jag försöker trots allt vara schysst och meddela i god tid istället för 1 månad innan, men jag vill ju inte råka illa ut själv av det.
Tror företaget följer Kommunals djurvårdaravtal (eller nåt sånt, jag är inte speciellt insatt), jag är dock inte fackligt ansluten själv, om det gör någon skillnad.
En lite fråga i farten: Behöver jag säga upp mig skriftligt, eller duger det att chefen och jag muntligt kommer överens?
Jag vill alltså sluta om cirka 5-6 månader, jag har ett bra förhållande med chef och arbetskamrater, och vill ge största chans att hitta en lämplig ersättare i god tid. Om jag går till min chef och säger att jag vill arbeta i 5 månader till, och sen sluta någon gång i juli, har han något att komma med då? Kan han t ex säga "Nä, isåfall får du bara jobba 3 månader till, sen blir du uppsagd"? Nu tror jag absolut inte att min chef skulle göra något sånt, utan jag är ganska säker på att han låter mig sluta på mina villkor. Men, jag skulle vilja ha ryggen fri.
Jag försöker trots allt vara schysst och meddela i god tid istället för 1 månad innan, men jag vill ju inte råka illa ut själv av det.
Tror företaget följer Kommunals djurvårdaravtal (eller nåt sånt, jag är inte speciellt insatt), jag är dock inte fackligt ansluten själv, om det gör någon skillnad.
En lite fråga i farten: Behöver jag säga upp mig skriftligt, eller duger det att chefen och jag muntligt kommer överens?
Har du övervägt tjänstledighet för studier?
Det borde inte vara något problem att du meddelar redan nu att du vill sluta i juli. Precis som du säger får din AG då mer tid att hitta ersättare. Men det är inte helt ovanligt att AG tar uppsägningar från personalen personligt och börjar bete sig "muppigt" då de får beskedet.
Din AG kan inte säga upp dig under tiden om inte sakliga skäl föreligger. Dvs i praktiken arbetsbrist. Då har h*n turordningen att tänka på. Nu är det iofs väldigt som faller in under begreppet arbetsbrist. Exempelvis om AG skulle vilja ha färre anställda i sin verksamhet...
Men kortfattat bör det inte innebära problem för dig att meddela redan nu.
Alla sådana här överenskommelser skall alltid vara skriftliga. Det är så många som trott att de varit överens och "vänner", men när det kommer till kritan är det vad som kan bevisas som gäller.