2011-02-02, 18:27
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beace
Jag har varit på min arbetsplats i några år nu, men till hösten planerar jag att börja studera igen. Det jag funderar på är hur/när jag ska säga upp mig, och vilka regler som kan tänkas finnas där.

Jag vill alltså sluta om cirka 5-6 månader, jag har ett bra förhållande med chef och arbetskamrater, och vill ge största chans att hitta en lämplig ersättare i god tid. Om jag går till min chef och säger att jag vill arbeta i 5 månader till, och sen sluta någon gång i juli, har han något att komma med då? Kan han t ex säga "Nä, isåfall får du bara jobba 3 månader till, sen blir du uppsagd"? Nu tror jag absolut inte att min chef skulle göra något sånt, utan jag är ganska säker på att han låter mig sluta på mina villkor. Men, jag skulle vilja ha ryggen fri.

Jag försöker trots allt vara schysst och meddela i god tid istället för 1 månad innan, men jag vill ju inte råka illa ut själv av det.

Tror företaget följer Kommunals djurvårdaravtal (eller nåt sånt, jag är inte speciellt insatt), jag är dock inte fackligt ansluten själv, om det gör någon skillnad.

En lite fråga i farten: Behöver jag säga upp mig skriftligt, eller duger det att chefen och jag muntligt kommer överens?
Till att börja med: Jag utgår i mitt svar att du är tillsvidareanställd.
Har du övervägt tjänstledighet för studier?

Det borde inte vara något problem att du meddelar redan nu att du vill sluta i juli. Precis som du säger får din AG då mer tid att hitta ersättare. Men det är inte helt ovanligt att AG tar uppsägningar från personalen personligt och börjar bete sig "muppigt" då de får beskedet.

Din AG kan inte säga upp dig under tiden om inte sakliga skäl föreligger. Dvs i praktiken arbetsbrist. Då har h*n turordningen att tänka på. Nu är det iofs väldigt som faller in under begreppet arbetsbrist. Exempelvis om AG skulle vilja ha färre anställda i sin verksamhet...

Men kortfattat bör det inte innebära problem för dig att meddela redan nu.

Alla sådana här överenskommelser skall alltid vara skriftliga. Det är så många som trott att de varit överens och "vänner", men när det kommer till kritan är det vad som kan bevisas som gäller.
2011-02-03, 20:51
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon86
Yrke: Städare
Arbetsdag: Lördag-Söndag
Tid: 09-13
Plats: Nattklubb / Restaurang

Kollat lite på http://www.lonestatistik.se/

och hittat städare med +/- 18.000/mån = c:a 104kr/tim
är man berättigad till någon OB?
Vilket avtal följerman som sådan städare?
Vilket kollektivavtal som skall tillämpas på dig beror på vem som är din arbetsgivare, vilket inte framgår klart.

- I det fall restaurangen är din arbetsgivare gäller SHR/HRF Hotel & Restaurangavtal.

- I det fall din arbetsgivare är en privat städfirma gäller Fastighets/Alemga Städavtal.
2011-02-05, 22:49
Medlem
Fris avatar
Kan jag skriva på ett avtal med min arbetsgivare som avsäger mig rätt till tidigare utlovad pensionsförsäkring retroaktivt, men sen gå till domstol för att få det prövat om jag har rätt till pensionsförsäkringen ändå? Alltså, råder det inskränkt avtalsfrihet i den meningen att ett avtal som i efterhand försämrar arbetstagarens villkor kan anses vara ogiltigt?
2011-02-05, 23:47
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Kan jag skriva på ett avtal med min arbetsgivare som avsäger mig rätt till tidigare utlovad pensionsförsäkring retroaktivt, men sen gå till domstol för att få det prövat om jag har rätt till pensionsförsäkringen ändå? Alltså, råder det inskränkt avtalsfrihet i den meningen att ett avtal som i efterhand försämrar arbetstagarens villkor kan anses vara ogiltigt?
- Frågan är om det råder ett enskilt avtalat förhållande överhuvudtaget mellan dig och din arbetsgivare om tjänstepension.

I normalfallet följer arbetsgivarens förpliktelse att betala avtalspension (tjänstepension) genom kollektivavtalet. Arbetsgivare och arbetstagare kan inte med giltig verkan träffa avtal om villkor som strider mot kollektivavtalet (MBL § 27).

I det fall arbetsgivaren ej är bunden till kollektivavtal är det inte alls ovanligt att han genom ett frivilligt åtagande betalar premier för tjänstepension och arbetsskador. Normalt är även att han undviker att träffa överenskommelse i anställningsavtalet om saken. Eftersom åtagandet är ensidigt kan arbetsgivaren ovillkorligen avbryta premiebetalningen - och försäkringen upphör därmed att gälla.

I övrigt gäller avtalsfrihet. Om du träffar anställningsavtal med villkor om tjänstepension står det dig fritt att närsomhelst omreglera ditt anställningsavtalet på den punkten med din arbetsgivare.
2011-02-06, 20:16
Medlem
Har jobbat som elektriker lärling i 7 månader och "jobbat" när jag gjorde min praktik i 8 månader (5 dagar i veckan sammanhängande) men jag har aldrig haft något avtal med arbetsplatsen.

Tror ni att detta är ett problem? Borde jag be cheferna om att få skriva ett kontrakt? Jag vet inte ens vad jag är "anställd" som egentligen.. Det är lite problem nu när jag försöker fixa A-kassa papper där jag inte ens vet vad min anställningsform är.

Tycker det känns lite pinsamt att gå till cheferna och be om detta efter så lång tid.
2011-02-06, 22:43
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frisky
Har jobbat som elektriker lärling i 7 månader och "jobbat" när jag gjorde min praktik i 8 månader (5 dagar i veckan sammanhängande) men jag har aldrig haft något avtal med arbetsplatsen.

Tror ni att detta är ett problem? Borde jag be cheferna om att få skriva ett kontrakt? Jag vet inte ens vad jag är "anställd" som egentligen.. Det är lite problem nu när jag försöker fixa A-kassa papper där jag inte ens vet vad min anställningsform är.

Tycker det känns lite pinsamt att gå till cheferna och be om detta efter så lång tid.
Du är anställd. Ett avtal om anställning föreligger då arbetstagare och arbetsgivare är överens om anställningen. Det kan ske genom en muntlig eller skriftlig överenskommelse, eller genom ett konkludent handlande. Enligt anställningsskyddslagen är arbetsgivaren skyldig att utge en skriftlig information om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningen (anställningsbevis).

Är arbetsgivaren bunden till kollektivavtal kan anställningen även regleras närmare i avtalet. Du bör naturligtvis påtala för arbetsgivaren att han skall utfärda ett anställningsbevis och du bör också kontrollera att villkoren överensstämmer med verkliga förhållanden. Konsultera facket.
2011-02-20, 18:13
Medlem
Fris avatar
En anställd har enligt anställningsavtalet rätt till tjänstepension, på några procent av lönesumman (formulerat i väldigt korta ordalag).

Vad är kraven för hur arbetsgivaren då måste köpa en "pensionsförsäkring" eller åtminstone sätta av pengar för ändamålet under anställningstiden? Några alternativ:
-Måste det göras för pension i samma takt som lön betalas?
-Får det göras en gång om året?
-Får det göras först när den anställde avslutar sin anställning?
-Får det göras när den f.d. anställde når pensionsålder (om några decennier)?

Det handlar ju vad jag förstår om en oprioriterad fordran som inte omfattas av lönegaranti. Så jag tänkte att arbetsmarknadslagstiftning kanske ger den anställde viss rätt till sin utlovade pension.

Vilka lagrum kan reglera detta? (Kanske lättare att hänvisa till, än att ge ett svar i sak)

[Och man kan bara vara imponerad av hur wildhorses tar sig tid att dela med sig av sin kunskap!]
2011-02-20, 21:00
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
En anställd har enligt anställningsavtalet rätt till tjänstepension, på några procent av lönesumman (formulerat i väldigt korta ordalag).

Vad är kraven för hur arbetsgivaren då måste köpa en "pensionsförsäkring" eller åtminstone sätta av pengar för ändamålet under anställningstiden? Några alternativ:
-Måste det göras för pension i samma takt som lön betalas?
-Får det göras en gång om året?
-Får det göras först när den anställde avslutar sin anställning?
-Får det göras när den f.d. anställde når pensionsålder (om några decennier)?

Det handlar ju vad jag förstår om en oprioriterad fordran som inte omfattas av lönegaranti. Så jag tänkte att arbetsmarknadslagstiftning kanske ger den anställde viss rätt till sin utlovade pension.

Vilka lagrum kan reglera detta? (Kanske lättare att hänvisa till, än att ge ett svar i sak)

[Och man kan bara vara imponerad av hur wildhorses tar sig tid att dela med sig av sin kunskap!]
Det finns inget lagfäst krav att arbetsgivare skall tillhandahålla en pensionsförsäkring som löneförmån till sina anställda utan skyldigheten att betala premier för tjänstepension (avtalspension) följer av kollektivavtalet. För LO-förbundens kollektivavtal gäller avtalspension SAF-LO med FORA försäkring som förvaltare. För tjänstemannaförbunden inom TCO är Alecta förvaltare.

I de fall arbetsgivaren inte är bunden till kollektivavtal kan han genom ett frivilligt åtagande eller genom enskild överenskommelse teckna avtal med såväl FORA, Alecta eller annan valfri leverantör av pensionsprodukten. Arbetsgivarens premiebetalning sker normalt per kvartal men variationer kan naturligtvis förekomma beroende på försäkringsvillkoren.

https://www.fora.se/SAF-LO/

http://www.alecta.se/
2011-02-20, 22:49
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Det finns inget lagfäst krav att arbetsgivare skall tillhandahålla en pensionsförsäkring som löneförmån till sina anställda utan skyldigheten att betala premier för tjänstepension (avtalspension) följer av kollektivavtalet. För LO-förbundens kollektivavtal gäller avtalspension SAF-LO med FORA försäkring som förvaltare. För tjänstemannaförbunden inom TCO är Alecta förvaltare.

I de fall arbetsgivaren inte är bunden till kollektivavtal kan han genom ett frivilligt åtagande eller genom enskild överenskommelse teckna avtal med såväl FORA, Alecta eller annan valfri leverantör av pensionsprodukten. Arbetsgivarens premiebetalning sker normalt per kvartal men variationer kan naturligtvis förekomma beroende på försäkringsvillkoren.

https://www.fora.se/SAF-LO/

http://www.alecta.se/
Självfallet helt korrekt som vanligt, men jag föreslår den här länken i stället:
Svenskt Näringsliv Försäkringsinformation

Väl där kan ni läsa vidare om:Där slipper ni "säljsnacket" men får desto mer reda fakta.
2011-02-28, 14:51
Medlem
Har man inte råd att betala lön till alla sina anställda skall man inte anställa folk, nu är jag grovt irriterad.. Jobbar och snart heter det jobbat på XXX.

Väntar ännu på min lön, h*n sade -"Jag ska kolla på det idag, vi har ej så mycket pengar på kontot". Och dum som jag har jag ej skrivit några papper heller.

Finns det något annat man kan göra, behöver pengarna till räkningar och det.

Ända känslan jaghar nu är grova brott som jag skulle kunna begå med än gång..
2011-02-28, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roccky
Har man inte råd att betala lön till alla sina anställda skall man inte anställa folk, nu är jag grovt irriterad.. Jobbar och snart heter det jobbat på XXX.

Väntar ännu på min lön, h*n sade -"Jag ska kolla på det idag, vi har ej så mycket pengar på kontot". Och dum som jag har jag ej skrivit några papper heller.

Finns det något annat man kan göra, behöver pengarna till räkningar och det.

Ända känslan jaghar nu är grova brott som jag skulle kunna begå med än gång..

Visst är det så. Du ska helt enkelt gå ihop med dina kollegor och ringa facket. Sedan ska ni begära företaget i konkurs. Ni har rätt till eran lön-
2011-02-28, 15:18
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Visst är det så. Du ska helt enkelt gå ihop med dina kollegor och ringa facket. Sedan ska ni begära företaget i konkurs. Ni har rätt till eran lön-
Och gör det snabbt! Lönefordringar intjänade mer än 3 månader innan konkursansökan lämnats in till tingsrätten är preskriberade. Ni har mao ca 2 månader på er att få det till tinget. Pga detta skall man aldrig lyssna på sånt skitsnack som "lönen kommer om några veckor".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in