2012-08-31, 17:45
Medlem
Beskrivning av problem:
Jobbar för ett bemanningsföretag och är visstidsanställd t.om December

Frågeställning:
Har jobbat hos ett bemanningsföretag ett tag nu. Har varit hos en kund sedan jag började. Kunden i fråga har 2 skift. Antingen rullande dag eller rullande kväll. Jag har alltid jobbat dag, något jag trivs med. I mitt anställningsbevis så står det 7-16 under arbetstid. Nu har kunden kommit på att han vill ha flera av oss på kvällen istället. Dock under vissa veckor. Hur lång tid i förväg måste vi meddelas av bemanningsföretaget att vi kommer gå kväll istället? Är det verkligen så att dom kan göra det med kort varsel, bara vi har fått vår lagstadgade dygnsvila?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Bemanningsföretaget är anslutet till bemanningsföretagens kollektivavtal.
2012-09-02, 09:57
Medlem
TheDistances avatar
Vet någon hur man hittar grafiksernas fackförbunds Civilavtal? Vill veta lite om uppsägningstid och liknande.

/TD
2012-09-03, 00:23
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilloo
Beskrivning av problem:
Jobbar för ett bemanningsföretag och är visstidsanställd t.om December

Frågeställning:
Hur lång tid i förväg måste vi meddelas av bemanningsföretaget att vi kommer gå kväll istället? Är det verkligen så att dom kan göra det med kort varsel, bara vi har fått vår lagstadgade dygnsvila?

Normalt minst 2 veckor innan förändringen se Arbetstidslagen 12 §: "Alla arbetsgivare som anlitar arbetstagare till arbete annat än tillfälligt skall lämna arbetstagarna besked om ändringar i fråga om den ordinarie arbetstidens och jourtidens förläggning minst två veckor i förväg. Sådant besked får dock lämnas kortare tid i förväg, om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det."
2012-09-04, 21:59
Medlem
Beskrivning av problem:

Jag jobbar på en kundtjänst som har öppet 9-18. Som vanligt när det gäller en kundtjänst så kanske det är kö kvar när växeln stänger klockan 18. Min chef menar nu på att vi måste ta dessa samtal och att vi måste vara på jobbet innan 9 för att hinna starta upp våra program, vilket är ganska självklart, men jag anser att någon form av ersättning borde utgå i form av övertid. Min fråga är, enligt arbetstidslagen - när kan man börja räkna övertid? Har dom rätt att kräva detta utan att ersättning utgår när det står 9-18 i anställningsavtalet?

Skulle vara oerhört tacksam för svar
2012-09-04, 23:05
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cagaton
Beskrivning av problem:

Jag jobbar på en kundtjänst som har öppet 9-18. Som vanligt när det gäller en kundtjänst så kanske det är kö kvar när växeln stänger klockan 18. Min chef menar nu på att vi måste ta dessa samtal och att vi måste vara på jobbet innan 9 för att hinna starta upp våra program, vilket är ganska självklart, men jag anser att någon form av ersättning borde utgå i form av övertid. Min fråga är, enligt arbetstidslagen - när kan man börja räkna övertid? Har dom rätt att kräva detta utan att ersättning utgår när det står 9-18 i anställningsavtalet?

Skulle vara oerhört tacksam för svar
Löner och ersättningar regleras inte i lag utan i avtal, enskilda eller kollektivavtalade. Du måste mao kolla vad ditt anställningsavtal respektive eventuella kollektivavtal säger om saken.
2012-09-06, 17:23
Medlem
Beskrivning:
Jobbar deltid (ca 8-12h i veckan) som konsult på ett byggföretag, är anställd av ett mindre bemanningsföretag. Vill säga upp mig och undrar vilket ansvar jag har gentemot byggföretaget resp. bemanningsföretaget.

Frågeställning:
Måste jag jobba kvar i en månad på företaget?

Kollektivavtal:
Jag skrev under ett ramavtal där det framgick att det är "ömsesidig uppsägningstid om en månad". Vidare står det att " Då anställningsavtal ingås enligt punkten 3 omfattas anställningen av allmänna anställningsvillkor i kollektivavtal mellan Bemanningsföretagen och Unionen samt Akademikerförbunden.

Finns det möjlighet att förkorta uppsägningstiden, samt vad händer om jag struntar i att boka pass? (Bokar individuella pass för när jag ska arbeta varje vecka).

Tack.
2012-09-06, 22:55
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krick1
Beskrivning:
Jobbar deltid (ca 8-12h i veckan) som konsult på ett byggföretag, är anställd av ett mindre bemanningsföretag. Vill säga upp mig och undrar vilket ansvar jag har gentemot byggföretaget resp. bemanningsföretaget.

Frågeställning:
Måste jag jobba kvar i en månad på företaget?

Kollektivavtal:
Jag skrev under ett ramavtal där det framgick att det är "ömsesidig uppsägningstid om en månad". Vidare står det att " Då anställningsavtal ingås enligt punkten 3 omfattas anställningen av allmänna anställningsvillkor i kollektivavtal mellan Bemanningsföretagen och Unionen samt Akademikerförbunden.

Finns det möjlighet att förkorta uppsägningstiden, samt vad händer om jag struntar i att boka pass? (Bokar individuella pass för när jag ska arbeta varje vecka).

Tack.
Du har svaret på din egna fråga.
Givetvis kan du strunta i att jobba den månaden, men gör inte det om du har innestående lön du vill ha ut. Har du otur startas en rättslig process mot dig.
2012-09-06, 23:15
Medlem
försöker igen

Är fastanställd i en butik med ett 12h/v kontrakt och det var en vecka i juli som jag var schemalagds 26.5h dvs ett par timmar övertid,

jag var sjuk och sjukskrev mig andra tredje och fjärde dagen, trodde jag skulle få 80% men min arbetsgivare sa att eftersom du bara har 12h/veckan fast så kan du bara få sjukersättning för de timmarna, resterande övertimmar som vi schemalagt dig kan du inte få sjukersättning på, alltså de tog bort passen från schemat så att det såg ut som att de aldrig fanns på mitt namn, detta låter logiskt men endå ologiskt, vad är rätt?
2012-09-07, 21:32
Medlem
SixthSenses avatar
Hej alla -kanske- arbetsnarkomaner.

Jag har en fråga angående vilodagar. Jag drar ett exempel och lite info om hur min situation ser ut;

Jobbar mån-fre 8-17.

Ibland jobbar jag helg, vilket blir mån-sön. Och då får jag även ut min 36h vila, mån & tis.

Nu jobbar jag ons,tor,fre,lör,sön. Hur kommer min arbetsgivare se på min reseräkning när jag skriver övertid hela lör & sön? Kan han kräva att jag endast ska ha OB eller liknanden för att jag var ledig mån & tis?

Har man fullt betalt under sina vilodagar? Någon som vet en bra sida man kan kika på?
Kollade runt men hittade inget konkret om detta. Står inget solklart i kollektivavtalet heller.

Tack på förhand. (ursäkta slarvik skrivning)
2012-09-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heat92
försöker igen

Är fastanställd i en butik med ett 12h/v kontrakt och det var en vecka i juli som jag var schemalagds 26.5h dvs ett par timmar övertid,

jag var sjuk och sjukskrev mig andra tredje och fjärde dagen, trodde jag skulle få 80% men min arbetsgivare sa att eftersom du bara har 12h/veckan fast så kan du bara få sjukersättning för de timmarna, resterande övertimmar som vi schemalagt dig kan du inte få sjukersättning på, alltså de tog bort passen från schemat så att det såg ut som att de aldrig fanns på mitt namn, detta låter logiskt men endå ologiskt, vad är rätt?

Du har inte jobbat övertid. Övertid betyder det du jobbar utöver heltid. Du har jobbat "mertid". Och ska självklart ha sjuklön om du varit sjuk.
2012-09-09, 16:41
Medlem
tap1ons avatar
Beskrivning av problem:
Jag sa upp mig för en månad sedan och skulle få gå efter en månad men chefen bestämde sig sedan när det var en vecka kvar att jag måste jobba 2 månader till. Enligt mitt avtal står det att jag har 3 månaders uppsägningstid. Jag har jobbat i 7 månader på detta företag inom marknadsföring.

Frågeställning:
Kan de verkligen hålla kvar mig i 3 månader när jag jobbat så kort?
Finns det något jag kan göra för att få komma därifrån?

Ingen aning tyvärr.

Tacksam för alla svar!
2012-09-09, 18:22
Medlem
Sisofyss avatar
Beskrivning av problem:
En person jobbar på ett transportföretag. Tillsvidareanställd med ett fast schema, 07 - 16. En eftermiddag ringer personens transportledare och säger: I morgon jobbar du 09 - 19, så det blir 1 timmes övertid!

Frågeställning:
Hur fungerar det här med arbetstidsförskjutning egentligen? Kan företaget verkligen klippa dom där timmarna på morgonen och lägga dom på kvällen istället?

Ja, Transportavtal. Och detta företag följer alla paragrafer utan vidare. Problemet är snarare en inkompetent transportledare! Oavsett om denne har rätt i det här fallet.

Mycket tacksam för svar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in