Citat:
Ursprungligen postat av delad
Hej
Jag är timanställd hos ett åkeri modell mindre. För ett tag sedan körde jag fast med bilen pga snön och min chef ringde efter ett par timmar en bärgare utan mitt medgivande. Bilen det handlar om är en av honom erkänt dåligt fanskap som kört fast av andra flera gånger tidigare.
Nu tycker den här chefen att jag ska betala för bärgningen. Jag har aldrig skrivit på något att jag ska betala om något sånt här skulle ske, han har aldrig sagt något i stil att jag kommer att få ersätta om det sker. Han sa i mailet som han berätta det i, att - om det hade berott på bilen eller annat som inte jag kan råda över behöver jag inte betala, men nu "blev det jag". Vad i helvete? Fetaste snökaoset klart som fan att det inte är mitt fel?
Jag behöver råd hur jag ska föra samtalet imorgon med honom, då jag aldrig i livet tänker ersätta det.
Du är bara ersättningsskyldig om du gjort något avsiktligt vilket framgår ur Skadeståndslagen:
4 kap. Arbetstagares skadeståndsansvar
1 § För skada, som arbetstagare vållar genom fel eller försummelse i tjänsten, är han ansvarig endast i den mån synnerliga skäl föreligger med hänsyn till handlingens beskaffenhet, arbetstagarens ställning, den skadelidandes intresse och övriga omständigheter.
Tänk även på att din arbetsgivare får inte dra beloppet på din lön, tvångskvittning, utan ditt medgivande om du inte vållat skadan uppsåtligen vilket du inte gjort.
Summa summarum: Du ska inte betala bärgningen och du ska inte ha avdrag på din lön.