2010-03-21, 20:47
Medlem
Hej

Jag är timanställd hos ett åkeri modell mindre. För ett tag sedan körde jag fast med bilen pga snön och min chef ringde efter ett par timmar en bärgare utan mitt medgivande. Bilen det handlar om är en av honom erkänt dåligt fanskap som kört fast av andra flera gånger tidigare.

Nu tycker den här chefen att jag ska betala för bärgningen. Jag har aldrig skrivit på något att jag ska betala om något sånt här skulle ske, han har aldrig sagt något i stil att jag kommer att få ersätta om det sker. Han sa i mailet som han berätta det i, att - om det hade berott på bilen eller annat som inte jag kan råda över behöver jag inte betala, men nu "blev det jag". Vad i helvete? Fetaste snökaoset klart som fan att det inte är mitt fel?

Jag behöver råd hur jag ska föra samtalet imorgon med honom, då jag aldrig i livet tänker ersätta det.
2010-03-21, 21:26
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delad
Hej

Jag är timanställd hos ett åkeri modell mindre. För ett tag sedan körde jag fast med bilen pga snön och min chef ringde efter ett par timmar en bärgare utan mitt medgivande. Bilen det handlar om är en av honom erkänt dåligt fanskap som kört fast av andra flera gånger tidigare.

Nu tycker den här chefen att jag ska betala för bärgningen. Jag har aldrig skrivit på något att jag ska betala om något sånt här skulle ske, han har aldrig sagt något i stil att jag kommer att få ersätta om det sker. Han sa i mailet som han berätta det i, att - om det hade berott på bilen eller annat som inte jag kan råda över behöver jag inte betala, men nu "blev det jag". Vad i helvete? Fetaste snökaoset klart som fan att det inte är mitt fel?

Jag behöver råd hur jag ska föra samtalet imorgon med honom, då jag aldrig i livet tänker ersätta det.

Du är bara ersättningsskyldig om du gjort något avsiktligt vilket framgår ur Skadeståndslagen:

4 kap. Arbetstagares skadeståndsansvar

1 § För skada, som arbetstagare vållar genom fel eller försummelse i tjänsten, är han ansvarig endast i den mån synnerliga skäl föreligger med hänsyn till handlingens beskaffenhet, arbetstagarens ställning, den skadelidandes intresse och övriga omständigheter.

Tänk även på att din arbetsgivare får inte dra beloppet på din lön, tvångskvittning, utan ditt medgivande om du inte vållat skadan uppsåtligen vilket du inte gjort.

Summa summarum: Du ska inte betala bärgningen och du ska inte ha avdrag på din lön.
Senast redigerad av Onebyone 2010-03-21 kl. 21:27. Anledning: Stavfel.
2010-03-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebyone
Du är bara ersättningsskyldig om du gjort något avsiktligt vilket framgår ur Skadeståndslagen:

4 kap. Arbetstagares skadeståndsansvar

1 § För skada, som arbetstagare vållar genom fel eller försummelse i tjänsten, är han ansvarig endast i den mån synnerliga skäl föreligger med hänsyn till handlingens beskaffenhet, arbetstagarens ställning, den skadelidandes intresse och övriga omständigheter.

Tänk även på att din arbetsgivare får inte dra beloppet på din lön, tvångskvittning, utan ditt medgivande om du inte vållat skadan uppsåtligen vilket du inte gjort.

Summa summarum: Du ska inte betala bärgningen och du ska inte ha avdrag på din lön.

Hej!

Jag tackar dig jättemycket. Ännu mer om du har en direkt länk till något där jag kan läsa det där.
2010-03-21, 22:19
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delad
Hej!

Jag tackar dig jättemycket. Ännu mer om du har en direkt länk till något där jag kan läsa det där.

Skadeståndslagen: https://lagen.nu/1972:207#K4P1S1

Kvittningslagen: https://lagen.nu/1970:215#P3S1

Finns en hel del om det på forumet med. Sök på "principalansvar" och "kvittning".

Återkom gärna med resultatet, alltid kul att veta.
Senast redigerad av Onebyone 2010-03-21 kl. 22:21. Anledning: La till text.
2010-03-22, 00:12
Medlem
Citat:
Skadeståndslagen: https://lagen.nu/1972:207#K4P1S1

Kvittningslagen: https://lagen.nu/1970:215#P3S1

Finns en hel del om det på forumet med. Sök på "principalansvar" och "kvittning".

Återkom gärna med resultatet, alltid kul att veta.

Tack, jag tror inte det ska bli några större problem. Återkommer med resultat.
2010-03-22, 16:57
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torio
Personligen tycker jag att handels har ett DRÖMAVTAL, nästan 200% på söndagar, jag som jobbar på McDonalds (Nyanställd, 18 år) får nöja mig med runt 120 tror jag. Grundlön 76.60 kr tror jag.

Mcdonalds är ungefär som att panta burkar som sysselsättning, nånting man gjorde man var barn sedan växte man upp och skaffade ett riktigt jobb.

Nej men ärligt, förstår inte hur du kan jobba där.
2010-03-22, 18:00
Medlem
Nu vill ICA-handlarna ha mer pengar på bekostnad av de anställda:

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article6820837.ab

Om detta skulle gå igenom:

1. Hur skulle en diskussion kunna funka om arbetsgivaren kan "komma överens" om OB med varje anställd? "Hur är det nu, du är ensamstående mamma och behöver lite mer timmar va? Jag har ett par andra som kan jobba på söndagar för 0kr i OB. Vill du ha timmarna då? Du har väl inget speciellt för dig på Söndagarna iaf va?"

2. Om det skulle gå igenom, tror ni på riktigt att dessa pengar kommer oss kunder eller anställda tillhanda?
2010-03-22, 18:18
Medlem
Hur vanligt är det att det blir strejk vid ett varsel som det handels har gått ut med? Har inte så bra koll på hur det brukar gå i sådana här lägen.
2010-03-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Hur vanligt är det att det blir strejk vid ett varsel som det handels har gått ut med? Har inte så bra koll på hur det brukar gå i sådana här lägen.

Senast det blev strejk var 94 eller 95. Efter det har man hotat 2 ggr utan att det blivit något. Bemanningsföretagen är en het potatis som man inte alls är överens om nu. Källa är nyheterna som jag såg precis.
2010-03-24, 08:16
Medlem
Återanställningsskydd vid ägarbyte?

Beskrivning av problem:
Arbetar på en nattklubb/restaurang där chefen tycker att restaurangdelen går så dåligt att han vill leja bort den på ett annat företag.

Frågeställning:
Har vi som anställda återanställningsskydd vid ett ägarbyte, såsom det är vid en konkurs.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Ja vi tullhör hrfs kollektivavtal.
2010-03-24, 14:36
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehe
Återanställningsskydd vid ägarbyte?

Beskrivning av problem:
Arbetar på en nattklubb/restaurang där chefen tycker att restaurangdelen går så dåligt att han vill leja bort den på ett annat företag.

Frågeställning:
Har vi som anställda återanställningsskydd vid ett ägarbyte, såsom det är vid en konkurs.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Ja vi tullhör hrfs kollektivavtal.

Finns mycket att skriva om just verksamhetsövergång men grundprincipen är att anställningsavtal och anställningsförhållanden följer med. Detta enligt LAS 6b §. https://lagen.nu/1982:80#P6bS1

Ibland försöker den "nya" arbetsgivaren trixa så är någon med i facket är det en fördel så facket kan ge sin syn på det hela. Det ska ju även MBL-förhandlas vid sådana här situationer.
2010-03-24, 21:59
Medlem
Citat:
Finns mycket att skriva om just verksamhetsövergång men grundprincipen är att anställningsavtal och anställningsförhållanden följer med. Detta enligt LAS 6b §. https://lagen.nu/1982:80#P6bS1

Ibland försöker den "nya" arbetsgivaren trixa så är någon med i facket är det en fördel så facket kan ge sin syn på det hela. Det ska ju även MBL-förhandlas vid sådana här situationer.

Vad jag får fram av den texten är den nya ägaren skyldig att behålla anställningsavtal giltiga vid övergången, då är bara problemet att vår nuvarande ägare kommer att säga upp all personal innan så att anställningstiden gått ut till ägarbytet. Är det kört då? Ska man pressa nuvarande chef att inte göra någon uppsägning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in