Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
Hej.
Tjejen jobbar på ett privat hemtjänstföretag i sörmland. Dom har ca 20st anställda och är anslutna till kommunals kollektivavtal.
Jag såg en enkät på köksbordet idag från tjejens arbetsgivare där man inför lönesamtalen vill ha reda på ett antal frågor om ansvar och färdigheter som ska ligga till grund för individuell lönesättning. När jag såg frågorna trodde jag att det var ett skämt.
1. Vilja och förmåga att;
* Ta ansvar för arbetsuppgifternas planering och genomförande
* Aktivt bidra i utveckling och förändringsarbetet i verksamheten
* Aktivt bidra till att utveckla rutiner för arbetsgruppen och verksamheten
* Aktivt ansvara för den egna ysiska och psykosociala arbetsmiljön
2. Kunskaper / färdigheter
* Aktivt söka, ta till sig och tillämpa kunskaper och erfarenheter som utvecklar både arbetet och verksamheten
* Att samarbeta och kommunicera med arbetslaget, med arbetskamrater, ledning, samt externa kontakter som exempelvis DSK, AT mfl.
* Vara kreativ och försöka inna alternativa lösningar på sina arbetsuppgifter samt omsätta det i praktiken.
* Anpassa sig till förändrade behov, flexibelt tänk samt se möjligheter före hinder, lösningsfokuserad arbetsmetod
* Helhetssyn på uppdraget/arbetet samt kunna prioritera arbetsuppgifterna
Erfarenhet av yrket:
Spetskompetens:
Övrigt; (kvalifikationer utöver det som krävs, viljan att ta till sig extra arbetsuppgifter, språkkunskaper, mobipen, procapita)
Okej. Det ser ut som en vanlig ordningslista från mellanstadiet men om man läser lite mellan raderna så fattar man ju att det hela går ut på att de unga tjejer som stannar kvar i timmar och gör scheman, ringer vikarier, täcker upp för chefen när han är bakfull etc ska belönas för deras rövslickeri.
Det känns orimligt att möjligheten att få gå ner i lön finns för dem som inte jobbar gratis på sin fritid. Jag har sagt åt tjejen att om hon sitter och gör schema, blir inkallad på möte eller liknande så får hon fan se till att skriva upp timmar för det också.
Eller har jag fel? Vad säger kommunal?
Ni kanske vill ha mer konkreta frågeställningar:
1. Får man grunda individuell lönesättning utifrån hur mycket man jobbar gratis på sin fritid?
2. Får man sänka någons lön för att denne inte jobbar gratis på sin fritid?
3. Vilka riktlinjer finns för individuell lönesättning?
4. Borde inte kundernas omdömen räknas med i detta? Vet att min tjej och några till har ensamrätt på ganska många kunder eftersom kunden i fråga inte kan tänka sig att någon annan skulle få komma.
5. Randomfråga om tjänstebil: Företaget har 4 bilar på 5 personer / pass vilket innebär att det alltid är en som måste ta sin egen bil alternativt bli kringskjutsad. Blir hon kringskjutsad är schemat spräckt och därför blir det alltid press på den "5e personen" att hämta sin bil. Man måste väl ändå kunna kräva tillräckligt med tjänstebilar till alla arbetande för att man ska kunna göra sitt jobb? Cykel finns, men det fungerar inte under vintern och vissa besök sträcker sig långt över milen.
6. Jag har gått igenom schemat och det är helt orimliga körtider mellan besöken. I vissa fall får man räkna med minst 10 minuters körning vid lite trafik och 15-20 minuter med mycket trafik. Ändå så har man bara 5 minuter på sig från punkt A till punkt B oavsett vad som händer. Vad gör man om körtiderna är orimliga?
7. Under personalens 30 minuters lunch är matlådor åt kunderna inräknade. Det tar 10 minuter dit, 10 minuter att få maten och 10 minuter hem/till kontoret för att påbörja sin 0 minuters lunch. Detta kan väl inte heller vara lagligt? På mitt jobb får vi göra vad fan vi vill på vår lunch.
Tacksam för svar