2011-03-31, 01:54
Medlem
Wansss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Ja, du ska ha lön och ersättning.

Kollektivavtalet är ingen publik handling och finns därför i regel inte tillgänglig för allmän kännedom på nätet. Emellertid är det arbetsgivarens skyldighet att informera om anställningsvillkoren - och därmed också om kollektivavtalet.

Fackförbunden håller avtalen tillgängliga på nätet för sina medlemmar. I ditt fall gäller för (truck)arbete inom transportbranschen antingen Transports terminalavtal eller Handels partihandelsavtal. Finns det en lokal facklig företrädare på arbetsplatsen bör du fråga denne om vilket avtal som gäller.

Tack så hemskt mycket för svar.

Tog upp det där med chefen min.. Det va la inte direkt populärt. "Räcker det inte att vi betalat ditt kort" fick ja typ i näsan.. Men men, står lite plattfall där.. (Om man nu skulle vilja ha kvar ett jobb)

Men men tack för svar iaf. Uppskattas.

///wanss
2011-03-31, 16:14
Medlem
Skrt^s avatar
Hej.

Tjejen jobbar på ett privat hemtjänstföretag i sörmland. Dom har ca 20st anställda och är anslutna till kommunals kollektivavtal.

Jag såg en enkät på köksbordet idag från tjejens arbetsgivare där man inför lönesamtalen vill ha reda på ett antal frågor om ansvar och färdigheter som ska ligga till grund för individuell lönesättning. När jag såg frågorna trodde jag att det var ett skämt.

1. Vilja och förmåga att;

* Ta ansvar för arbetsuppgifternas planering och genomförande

* Aktivt bidra i utveckling och förändringsarbetet i verksamheten

* Aktivt bidra till att utveckla rutiner för arbetsgruppen och verksamheten

* Aktivt ansvara för den egna ysiska och psykosociala arbetsmiljön

2. Kunskaper / färdigheter

* Aktivt söka, ta till sig och tillämpa kunskaper och erfarenheter som utvecklar både arbetet och verksamheten

* Att samarbeta och kommunicera med arbetslaget, med arbetskamrater, ledning, samt externa kontakter som exempelvis DSK, AT mfl.

* Vara kreativ och försöka inna alternativa lösningar på sina arbetsuppgifter samt omsätta det i praktiken.

* Anpassa sig till förändrade behov, flexibelt tänk samt se möjligheter före hinder, lösningsfokuserad arbetsmetod

* Helhetssyn på uppdraget/arbetet samt kunna prioritera arbetsuppgifterna

Erfarenhet av yrket:

Spetskompetens:

Övrigt; (kvalifikationer utöver det som krävs, viljan att ta till sig extra arbetsuppgifter, språkkunskaper, mobipen, procapita)

Okej. Det ser ut som en vanlig ordningslista från mellanstadiet men om man läser lite mellan raderna så fattar man ju att det hela går ut på att de unga tjejer som stannar kvar i timmar och gör scheman, ringer vikarier, täcker upp för chefen när han är bakfull etc ska belönas för deras rövslickeri.

Det känns orimligt att möjligheten att få gå ner i lön finns för dem som inte jobbar gratis på sin fritid. Jag har sagt åt tjejen att om hon sitter och gör schema, blir inkallad på möte eller liknande så får hon fan se till att skriva upp timmar för det också.

Eller har jag fel? Vad säger kommunal?
2011-03-31, 16:29
Medlem
Skrt^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
Hej.

Tjejen jobbar på ett privat hemtjänstföretag i sörmland. Dom har ca 20st anställda och är anslutna till kommunals kollektivavtal.

Jag såg en enkät på köksbordet idag från tjejens arbetsgivare där man inför lönesamtalen vill ha reda på ett antal frågor om ansvar och färdigheter som ska ligga till grund för individuell lönesättning. När jag såg frågorna trodde jag att det var ett skämt.

1. Vilja och förmåga att;

* Ta ansvar för arbetsuppgifternas planering och genomförande

* Aktivt bidra i utveckling och förändringsarbetet i verksamheten

* Aktivt bidra till att utveckla rutiner för arbetsgruppen och verksamheten

* Aktivt ansvara för den egna ysiska och psykosociala arbetsmiljön

2. Kunskaper / färdigheter

* Aktivt söka, ta till sig och tillämpa kunskaper och erfarenheter som utvecklar både arbetet och verksamheten

* Att samarbeta och kommunicera med arbetslaget, med arbetskamrater, ledning, samt externa kontakter som exempelvis DSK, AT mfl.

* Vara kreativ och försöka inna alternativa lösningar på sina arbetsuppgifter samt omsätta det i praktiken.

* Anpassa sig till förändrade behov, flexibelt tänk samt se möjligheter före hinder, lösningsfokuserad arbetsmetod

* Helhetssyn på uppdraget/arbetet samt kunna prioritera arbetsuppgifterna

Erfarenhet av yrket:

Spetskompetens:

Övrigt; (kvalifikationer utöver det som krävs, viljan att ta till sig extra arbetsuppgifter, språkkunskaper, mobipen, procapita)

Okej. Det ser ut som en vanlig ordningslista från mellanstadiet men om man läser lite mellan raderna så fattar man ju att det hela går ut på att de unga tjejer som stannar kvar i timmar och gör scheman, ringer vikarier, täcker upp för chefen när han är bakfull etc ska belönas för deras rövslickeri.

Det känns orimligt att möjligheten att få gå ner i lön finns för dem som inte jobbar gratis på sin fritid. Jag har sagt åt tjejen att om hon sitter och gör schema, blir inkallad på möte eller liknande så får hon fan se till att skriva upp timmar för det också.

Eller har jag fel? Vad säger kommunal?

Ni kanske vill ha mer konkreta frågeställningar:

1. Får man grunda individuell lönesättning utifrån hur mycket man jobbar gratis på sin fritid?
2. Får man sänka någons lön för att denne inte jobbar gratis på sin fritid?
3. Vilka riktlinjer finns för individuell lönesättning?
4. Borde inte kundernas omdömen räknas med i detta? Vet att min tjej och några till har ensamrätt på ganska många kunder eftersom kunden i fråga inte kan tänka sig att någon annan skulle få komma.
5. Randomfråga om tjänstebil: Företaget har 4 bilar på 5 personer / pass vilket innebär att det alltid är en som måste ta sin egen bil alternativt bli kringskjutsad. Blir hon kringskjutsad är schemat spräckt och därför blir det alltid press på den "5e personen" att hämta sin bil. Man måste väl ändå kunna kräva tillräckligt med tjänstebilar till alla arbetande för att man ska kunna göra sitt jobb? Cykel finns, men det fungerar inte under vintern och vissa besök sträcker sig långt över milen.
6. Jag har gått igenom schemat och det är helt orimliga körtider mellan besöken. I vissa fall får man räkna med minst 10 minuters körning vid lite trafik och 15-20 minuter med mycket trafik. Ändå så har man bara 5 minuter på sig från punkt A till punkt B oavsett vad som händer. Vad gör man om körtiderna är orimliga?
7. Under personalens 30 minuters lunch är matlådor åt kunderna inräknade. Det tar 10 minuter dit, 10 minuter att få maten och 10 minuter hem/till kontoret för att påbörja sin 0 minuters lunch. Detta kan väl inte heller vara lagligt? På mitt jobb får vi göra vad fan vi vill på vår lunch.

Tacksam för svar
2011-04-02, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
Ni kanske vill ha mer konkreta frågeställningar:

1. Får man grunda individuell lönesättning utifrån hur mycket man jobbar gratis på sin fritid?
2. Får man sänka någons lön för att denne inte jobbar gratis på sin fritid?
3. Vilka riktlinjer finns för individuell lönesättning?
4. Borde inte kundernas omdömen räknas med i detta? Vet att min tjej och några till har ensamrätt på ganska många kunder eftersom kunden i fråga inte kan tänka sig att någon annan skulle få komma.
5. Randomfråga om tjänstebil: Företaget har 4 bilar på 5 personer / pass vilket innebär att det alltid är en som måste ta sin egen bil alternativt bli kringskjutsad. Blir hon kringskjutsad är schemat spräckt och därför blir det alltid press på den "5e personen" att hämta sin bil. Man måste väl ändå kunna kräva tillräckligt med tjänstebilar till alla arbetande för att man ska kunna göra sitt jobb? Cykel finns, men det fungerar inte under vintern och vissa besök sträcker sig långt över milen.
6. Jag har gått igenom schemat och det är helt orimliga körtider mellan besöken. I vissa fall får man räkna med minst 10 minuters körning vid lite trafik och 15-20 minuter med mycket trafik. Ändå så har man bara 5 minuter på sig från punkt A till punkt B oavsett vad som händer. Vad gör man om körtiderna är orimliga?
7. Under personalens 30 minuters lunch är matlådor åt kunderna inräknade. Det tar 10 minuter dit, 10 minuter att få maten och 10 minuter hem/till kontoret för att påbörja sin 0 minuters lunch. Detta kan väl inte heller vara lagligt? På mitt jobb får vi göra vad fan vi vill på vår lunch.

Tacksam för svar
Svara bara på tre första punkterna då det är de jag har mest kunskap om.

1. Då gratis arbete på fritiden ej är tillåtet så blir svaret nej.

2. Se svaret ovan.

3. Så länge som det som förhandlas fram inte ligger under minimikraven (kollektivavtalet) så är det fritt fram för det mesta.
2011-04-03, 19:04
Medlem
noidea2k8s avatar
Lön facket indraget

Satt och pratade om löner i fredags på jobbet. Jobbar i en stor verkstad som cnc operatör. Verkstaden har en egen Fack-klub. Iaf så kom vi fram till att "Praktikanten/lärlingen" som jag har hand om tjänade en tusen lapp mer än mig i månaden. Han är några år äldre än mig och jag är 20 år. Kopplade in facket direkt och dom drog ner avdelningen direkt till förstärkt förhandling. Nu är det så att jag ligger på den absoluta minimilönen 18390kr i månaden. Har jobbat på företaget i 10 månader innan hade jag 10 månader obetald praktik genom skolan.

Enligt klubordföranden så är 18390kr minimilönen om man kommer utifrån och är direkt nollad, dvs ingen utbildning alls. Jag har 3 årig gymnasieubildning och varit på företaget i drygt 20månader. Är även kunnig om maskinerna och kör två stycken under vissa helger utan upbackning på hela helgen. Nu till min fråga har jag rätt till högre lön?

Har Fast/tillsivadre anställning, borde jag ha fått en löneökning iom att min visstid övergick till tillsvidare?
2011-04-03, 19:26
Medlem
Varför kopplade du in facket? Är du stum? Vad var problemet med att prata med chefen själv?
2011-04-03, 19:34
Medlem
noidea2k8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
Varför kopplade du in facket? Är du stum? Vad var problemet med att prata med chefen själv?

Känns lite säkrare iom att det är deras jobb att förhandla.
2011-04-03, 19:37
Medlem
Byxan81s avatar
Är du så klantig att du skriver på anställningsavtalet med samma lön när du fick fast som när du hade visstid så får du skylla dej själv.
2011-04-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noidea2k8
Känns lite säkrare iom att det är deras jobb att förhandla.

Ja, men inte åt dig som individ, de bryr sig bara om gruppen. Ta tag i det själv så kommer det gå bättre.
2011-04-03, 21:19
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Är du så klantig att du skriver på anställningsavtalet med samma lön när du fick fast som när du hade visstid så får du skylla dej själv.
Du verkar ju lätt efterbliven. Faktum är att det är väldigt få människor som känner till sina rättigheter och framförallt olika lönestegar och nivåer kan vara svårt för en ny person att känna till. Jag ser inget fel i att skicka facket på arbetsgivaren när denne har felat. Det är därför man betalar medlemsavgiften.
2011-04-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du verkar ju lätt efterbliven. Faktum är att det är väldigt få människor som känner till sina rättigheter och framförallt olika lönestegar och nivåer kan vara svårt för en ny person att känna till. Jag ser inget fel i att skicka facket på arbetsgivaren när denne har felat. Det är därför man betalar medlemsavgiften.

Det är ju TS som felat, klart arbetsgivaren inte höjer lönen om han inte säger någonting själv... Det skulle inte jag heller gjort. Han verkar ju inte ens löneförhandlat?
2011-04-03, 22:37
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noidea2k8
Satt och pratade om löner i fredags på jobbet. Jobbar i en stor verkstad som cnc operatör. Verkstaden har en egen Fack-klub. Iaf så kom vi fram till att "Praktikanten/lärlingen" som jag har hand om tjänade en tusen lapp mer än mig i månaden. Han är några år äldre än mig och jag är 20 år. Kopplade in facket direkt och dom drog ner avdelningen direkt till förstärkt förhandling. Nu är det så att jag ligger på den absoluta minimilönen 18390kr i månaden. Har jobbat på företaget i 10 månader innan hade jag 10 månader obetald praktik genom skolan.

Enligt klubordföranden så är 18390kr minimilönen om man kommer utifrån och är direkt nollad, dvs ingen utbildning alls. Jag har 3 årig gymnasieubildning och varit på företaget i drygt 20månader. Är även kunnig om maskinerna och kör två stycken under vissa helger utan upbackning på hela helgen. Nu till min fråga har jag rätt till högre lön?

Har Fast/tillsivadre anställning, borde jag ha fått en löneökning iom att min visstid övergick till tillsvidare?
Din arbetsgivare är inte förpliktigad att höja din lön enbart utifrån din ålder eller utbildning, eller efter den omständigheten att din anställning övergått att gälla tillsvidare. utan arbetsgivarens skyldighet att höja din lön följer av kollektivavtalet. Däremot ska ett svårare arbete som ställer högre krav på skicklighet, ansvar och kompetens motivera en högre lön.

Jag skulle tro att du omfattas av IF Metalls Teknikavtal och i sådana fall skall din utgående lön höjas den 1 april. Då du varit anställd i tio månader omfattades du således inte av förra årets lönehöjning ( 1 april 2010). Därav har du kvarstått på ingångslönen, dvs kollektivavtalets minimilön.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in