Citat:
Ursprungligen postat av djsleepwalker
Tack! Det var ett positivt besked.
Anställningsform:
"Anställningen är ett vikariat under XXX:s tjänstledighet och gäller from 2010-12-01, dock längst tom 2011-05-30."
Ingen provanställning alltså, men då bör jag alltså vara fri om en månad från måndag räknat.
Jaså, ett vick... Då var jag lite snabb i mitt svar eftersom jag, dum som jag var, bara tänkte tillsvidareanställning...
Vikariat är ju egentligen tänkta som ej uppsägningsbara från någon part och skrivs då som från datum x till datum y. När Din AG skriver in klausulen om uppsägningstid och anger slutdatumet "dock längst tom" öppnar det för att vikariatet kan avslutas i förtid. Men nu skrev dom ju "Detta avtal gäller med en uppsägningstid om en månad från vardera part,
förutsatt att anställningen varar under minst en månad.".
Under dessa förutsättningar anser jag nog att den första månaden är obligatorisk för att uppsägningsklausulen skall gälla. Dvs du kan säga upp dig först i januari. Men, det går ju också att tolka det som att den sammanlagda anställningen ska vara minst en månad. Annars borde dom ju ha skrivit varat i ställe för varar. Och då skulle du kunna säga upp dig på måndag eftersom anställningen då sammanlagt blir en månad och 13 dagar. Jag blir ganska osäker här och ber
wildhorses eller någon annan ge sin tolkning.