2010-01-27, 16:08
Medlem
unsungs avatar
Företagande och Företagsekonomi -> Arbetsliv och Arbetsmarknad

// moderator
2010-01-27, 16:35
Medlem
linoleum123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alteregorandom
Tjenare

Idag jobbar jag på en varuutlämmning och jag vet att dom 8 timmarna jag jobbar får företaget 350 kr per timme och jag har en månadslön på ungefär 17500 kr

Jag pendlar rätt långt till jobbet och gör det jävligt bra och är uppskattad men vad skulle jag kunna kräva för lön? om jag ens kan få något mera

350 kr får företaget men dom ska betala skatt, avgifter etc. hur mycket av kakan får jag idag? hur mycket skulle jag kunna få.

Personligen tror och tycker jag inte du ska tjäna en krona mer.
2010-01-27, 16:48
Medlem
Tupelo80s avatar
felaktig lön? Återbetalning?

Har en sambo som precis börjat på ett nytt jobb. Hon skrev avtalet förra året i september och visste då inte när hon exakt i januari hon kunde börja jobba, bara att det var i mitten någon gång, men chefen var otroligt positiv till henne och ville att hon skulle skriva på direkt.

Så på kontraktet står det tillträde från 11e januari. Dock pratade hon med chefen redan i oktober sen och sa att hon kunde inte börja förrän 18e januari, inga problem sa chefen.

Nu är det så att hon nu fått lön från 11e januari, fastän hon började 18e, och på kontraktet står det fortfarande 11e.
Bör vi vara oroliga att bli återbetalningskyldiga eller är det bara att tacka och ta emot iom att kontraktet faktiskt gäller från 11e. Har förstått att om det brukar bli så så får man tjänstledigt utan lön tills dess att man tillträder, men det är väl chefens ansvar att hålla reda på?
2010-01-27, 16:57
Medlem
snivlems avatar
vill ni ha pengar ni inte förtjänar?
2010-01-27, 16:57
Medlem
DanteAlighieris avatar
Var beredda på att betala tillbaka det. Men ni behöver inte göra så stor grej av det. Om de inte märker något snart så lär de inte märka det öht.
2010-01-27, 17:11
Medlem
Moochies avatar
20 000 i månaden
2010-01-27, 18:03
Medlem
Tupelo80s avatar
tack för svaren.

Till moraltanterna: Att det är behöver man väl inte vara något snille för att veta, men frågan var rent juridiskt om man blir återbetalningskyldig eller ej, då kontraktet gäller från 11e
2010-01-27, 19:17
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tupelo80
tack för svaren.

Till moraltanterna: Att det är behöver man väl inte vara något snille för att veta, men frågan var rent juridiskt om man blir återbetalningskyldig eller ej, då kontraktet gäller från 11e

När det gäller lön är det för det mesta ganska enkelt: Om du inte arbetar får du inte betalt! (Undantag finns, ex under uppsägning etc)

Om man börjar med återbetalningsfrågan så är huvudregeln att den som tagit emot ett belopp den inte har rätt till ska betala tillbaka, sk. condictio indebiti. Det handlar även om arbetstagaren har använt pengarna och fall arbetstagaren varit i god/ond tro. Kort sagt, rör det sig om små belopp etc och arbetsgivaren tar lång tid på sig så minskar chansen att kräva pengarna åter eftersom små belopp är svårare att upptäcka. Det som det handlar om är att det ska bevisas om arbetstagaren mottagit och förbrukat pengarna i ond resp god tro.

Den första frågan du/ni ska ställa er är: Vill din sambo börja ett nytt arbete med att blåsa arbetsgivaren?

Bortsett från det så oavsett vad det står på kontraktet så har hon inte arbetat mellan 11/1-18/1 och ska således ej ha lön. Eftersom ni sökt och fått beviljad ledighet så borde ni ana att nettobeloppet på lönen är högre än vad det egentligen skulle vara, jag menar, man ser skillnad på två resp. tre veckors lön. Man får även anta att lönespecen inte är alltför komplicerat utformad. Detta talar enligt mitt tycke emot att ni inte handlat i god tro och pengarna ska åter. Enligt praxis ska dessutom både arbetsgivare och arbetstagare bidra till att undanröja oklarheter. För praxis kring allt detta se AD 1993 nr 170.

Så, ni kan chansa men ganska dumt enligt mitt tycke...Finns dessutom en dom att lönekorrigering kan ske upp till nio månader efter utbetalning. Finns massor om detta på nätet, bara sök på "condictio indebiti...
2010-02-05, 13:31
Medlem
"Dubbel" semesterersättning

Jag jobbar på ett gruppboende, men har nu blivit varslad, och min uppsägning trädde i kraft nu den 3:e feb (varslad i nov)
Jag har i pricip alla mina semesterdagar kvar sedan förra året, som jag nu vill ha ersättning för (inga problem med det)
Det jag nu undrar över är om jag har ytterligare semesterdagar att ta ut, dvs för år 2010?
När "fylls" semesterdagarna på? Om det skulle vara vid årsskiftet så borde jag väl ha rätt till dessa också?
2010-02-06, 09:59
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rock26
Jag jobbar på ett gruppboende, men har nu blivit varslad, och min uppsägning trädde i kraft nu den 3:e feb (varslad i nov)
Jag har i pricip alla mina semesterdagar kvar sedan förra året, som jag nu vill ha ersättning för (inga problem med det)
Det jag nu undrar över är om jag har ytterligare semesterdagar att ta ut, dvs för år 2010?
När "fylls" semesterdagarna på? Om det skulle vara vid årsskiftet så borde jag väl ha rätt till dessa också?
Även uppsägningslönen är semesterlönegrundad, vilket innebär att arbetsgivaren skall slutreglera all innestående semesterlön i kontant semesterersättning då anställningen upphör,
2010-02-06, 12:32
Medlem
Onebyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rock26

Tänk även på att du inte är tvingad att ta ut semesterdagar under uppsägningstiden. Vissa arbetsgivare försöker det nämligen.
2010-02-07, 08:31
Medlem
Sommargays avatar
uppsägningstid om jag som arbetstagare säger upp mig? transportarbetarförbundets kollektivavtal som vi följer säger ju 1-6 månader beroende på ålder och hur länge man arbetat om man blir uppsagd av arbetsgivaren. Jag hamnar i tvåmånadersfacket här men gäller det också om jag säger upp mig? Om vi sägher att jag har ett nytt jobb på g och uppsägningstiden är en månad, kan jag då sjukskriva mig sista veckan på uppsägningstiden(altså tiden innan man krävs på läkarintyg) och börja jobba på nya kneget redan efter 3 veckor och ha sjukersättning från första?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in