Citat:
Ursprungligen postat av Tupelo80
tack för svaren.
Till moraltanterna: Att det är behöver man väl inte vara något snille för att veta, men frågan var rent juridiskt om man blir återbetalningskyldig eller ej, då kontraktet gäller från 11e

När det gäller lön är det för det mesta ganska enkelt: Om du inte arbetar får du inte betalt! (Undantag finns, ex under uppsägning etc)
Om man börjar med återbetalningsfrågan så är huvudregeln att den som tagit emot ett belopp den inte har rätt till ska betala tillbaka, sk. condictio indebiti. Det handlar även om arbetstagaren har använt pengarna och fall arbetstagaren varit i god/ond tro. Kort sagt, rör det sig om små belopp etc och arbetsgivaren tar lång tid på sig så minskar chansen att kräva pengarna åter eftersom små belopp är svårare att upptäcka. Det som det handlar om är att det ska bevisas om arbetstagaren mottagit och förbrukat pengarna i ond resp god tro.
Den första frågan du/ni ska ställa er är: Vill din sambo börja ett nytt arbete med att blåsa arbetsgivaren?
Bortsett från det så oavsett vad det står på kontraktet så har hon inte arbetat mellan 11/1-18/1 och ska således ej ha lön. Eftersom ni sökt och fått beviljad ledighet så borde ni ana att nettobeloppet på lönen är högre än vad det egentligen skulle vara, jag menar, man ser skillnad på två resp. tre veckors lön. Man får även anta att lönespecen inte är alltför komplicerat utformad. Detta talar enligt mitt tycke emot att ni inte handlat i god tro och pengarna ska åter. Enligt praxis ska dessutom både arbetsgivare och arbetstagare bidra till att undanröja oklarheter. För praxis kring allt detta se AD 1993 nr 170.
Så, ni kan chansa men ganska dumt enligt mitt tycke...Finns dessutom en dom att lönekorrigering kan ske upp till nio månader efter utbetalning. Finns massor om detta på nätet, bara sök på "condictio indebiti...