2009-08-10, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Ja, om är du arbetssökande och samtidigt uppbär ersättning från a-kassan.

A-kassan har rätt att ställa motkrav på dig. Det innebär att du inte har rätt att kräva att få ett arbete inom ett visst yrkesområde. Du har inte heller rätt att begränsa ditt sökområde geografiskt.

Om Arbetsförmedlingen anvisar dig att söka ett arbete eller arbetsmarknadspolitiskt program bör du naturligtvis göra det, i annat fall riskerar du att a-kassan beslutar om nedsättning av ersättningen eller att din ersättningsrätt upphör.

oki..bra..får hoppas att min handläggare gör nått sådan mot mig.. för jag vill flytta o få jobb..så

Kan jag kräva att min handläggare gör så?? (skaffar jobb/praktik samt bostad nån stans i sverige)
2009-08-11, 17:29
Medlem
Fru Fossils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 73ven
oki..bra..får hoppas att min handläggare gör nått sådan mot mig.. för jag vill flytta o få jobb..så

Kan jag kräva att min handläggare gör så?? (skaffar jobb/praktik samt bostad nån stans i sverige)

Givetvis!
Arbetsförmedlingen ordnar lägenheter med centralt läge, hög standard och låg hyra till alla arbetssökande.
När du ändå är på gång, varför inte kräva att din handläggare ägnar sin fritid till att packa ihop dina grejor och bära ut dem i sin bil och skjutsa dig till nya lägenheten?

En mycket rimlig begäran.
2009-08-11, 18:38
Medlem
Dhlns avatar
Citat:
Vid provanställnings upphörande finns ingen uppsägningstid (= tid efter uppsägningstillfället). Istället tillämpas varseltid (= tid före uppsägningstillfället).

Enligt Unionens avtal gäller 14 dagars varseltid. Det betyder att du skall meddela arbetsgivaren minst 14 dagar före den 20:a augusti - att du avslutar din anställning.

Edit: Nu ser jag att Unionens avtal inte gäller på din arbetsplats. I sådana fall finns ingen varseltid enligt LAS § 6, utan din anställning upphör i samma ögonblick arbetsgivaren underrättas om detta.

Tackar!

Jag planerar att säga upp mig på måndag då studierna börjar måndagen efter det. Ringde även till unionen för att få dubbelt besked, och de sa samma sak.

Hoppas bara ingen detalj är glömd så att de kräver att jag jobbar 2 veckor till
2009-08-17, 22:42
Medlem
Måste jag jobba på annan ort om arbetsgivaren kräver det?

Beskrivning av problem:

Jag jobbar som snickare sedan 15 månader, på ett mindre företag inom byggbranchen,och får betalt per timme. Ingen av oss anställda har fått vare sig anställningsavtal, lönespecar eller andra papper. Vi har ett projekt i Särna (ca 50 mil hemifrån). Den som har fått åka dit mest är jag, trots att jag har sagt till chefen att det VERKLIGEN ställer till det för min familj, då jag har tre små barn och en sambo som jobbar heltid. I början handlade det enl chefen om bara 2-3 veckor, men nu har jag varit där i 8 veckor sammanlagt. Nu senast var vi borta i 10 dagar i sträck, och han sa innan vi åkte att det var sista gången för mig. Nu säger han att jag måste upp dit igen.

Frågeställning:

Måste jag åka upp dit och jobba? Kan jag vägra att åka? Vi förlorar pengar på det, eftersom min sambo måste sluta tidigare för att kunna hämta barnen.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:

Inga kollektivavtal finns. Chefen säger att den som nämner facket åker ut. VIsst kan han teckna avtal, men då får vi inga bonusar, och han kommer endast ge oss den grundlön som står i avtalen, och inte ett öre mer. Eftersom vi har hyfsat betalt, är det ju ingen som propsat på facket.
2009-08-17, 23:10
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cici79
Ingen av oss anställda har fått vare sig anställningsavtal, lönespecar eller andra papper.
Typiska varningssignaler för svartanställning eller annan ekonomisk brottslighet.
Citat:
Måste jag åka upp dit och jobba? Kan jag vägra att åka?
Du kan utan risk för rättsliga påföljder vägra att åka. Du riskerar visserligen att arbetsgivaren säger upp din (svart)anställning, - men det kanske saknar betydelse?
Citat:
Eftersom vi har hyfsat betalt, är det ju ingen som propsat på facket.
Sannolikheten är mycket stor att du arbetar med sämre villkor (lön, ersättningar, försäkringar, pension), än motsvarande anställning av avtalsbunden arbetsgivare.
2009-08-18, 12:22
Medlem
Företaget har ju betalat skatt, så jag har ju en registrerad inkomst. Åtminstone förra året.
En sak till jag har funderat på; Jag har ju timlön. Då borde jag väl få min semesterersättning varje månad?
Min chef har nämligen inte betalat ut semers, för han sa att det var lättare om han behöll det, så att jag kunde ha de pengarna innestående. På det viset kunde jag ha "betald" semester nu i år. Jag fick en veckas semester nu i juli, sedan kunde han inte undvara mig mer.

Jag vet ju att allt detta låter väldigt skumt. Men han är ju också en vän till mig, och det gör det hela väldigt knepigt...
2009-08-18, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cici79
Företaget har ju betalat skatt, så jag har ju en registrerad inkomst. Åtminstone förra året.
En sak till jag har funderat på; Jag har ju timlön. Då borde jag väl få min semesterersättning varje månad?
Min chef har nämligen inte betalat ut semers, för han sa att det var lättare om han behöll det, så att jag kunde ha de pengarna innestående. På det viset kunde jag ha "betald" semester nu i år. Jag fick en veckas semester nu i juli, sedan kunde han inte undvara mig mer.

Jag vet ju att allt detta låter väldigt skumt. Men han är ju också en vän till mig, och det gör det hela väldigt knepigt...

Ett gott råd - kombinera aldrig arbete med vänskap. Låt dessa två saker vara skilda.
2009-08-18, 18:22
Medlem
Vismuts avatar
Bump!

Är det någon som vet hur det ligger till om man börjar tidigt på morgonen?

När jag jobbade på industri (Metall) hade man 30% OB eller något sådant innan klockan 06:30. Hur ligger det till i Handels avtal (där jag jobbar nu)?

Tack på förhand!
2009-08-20, 01:21
Medlem
helvete också att jag avgick på mitt förra arbete. Ni kommer tycka att jag är dum i huvudet när ni får reda på hur mkt jag tjänade. Jobbade i en godisbutik, fick HELA 50 kr i timmen.. Ni får 5 gissningar på er varför jag slutade...
2009-08-20, 01:29
Medlem
Rocky69s avatar
7 eleven var ju lagomt grisiga när de ville slippa handels avtal på kvällar och nätter. De satte ut ett plastbord i butiken och vips så var det en "restaurang".
Själv har man ju hela 18,75 extra i timmen här på natten. Guldavtal Hotell och restaurang har fixat till de som jobbar i den branchen.
Just OB borde vara prioriterat i nästa förhandling. Riktmärket borde vara att i alla fall ha samma som de i kommunen. Lite över 30 kronor extra som natt-OB.
2009-08-21, 16:30
Medlem
Homegrowns avatar
Beskrivning av problem:

Jag arbetar inom kommunen, vården, och har sedan februari varit timanställd på en arbetsplats. Nu blev ett vikariat ledigt och en annan person får det som jobbat kortare tid än jag, och som är outbildad (jag har adekvat utbildning för jobbet). Chefen motiverar detta med att hon får välja vem hon vill för jobbet och att hon inte behöver utannonsera kortare vikariat.

Frågeställning:

Finns det något jag kan göra? Chefen verkar inte vilja motivera sitt svar mer än så. Måste hon det? Hon har aldrig varit på arbetsplatsen och sett mig jobba så hur hon kunde veta att den andra personen är mer lämad vet jag inte.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:

Det är väl sådant man borde veta, men arbetet är inom kommunen...?
2009-08-21, 20:31
Medlem
Muntligt avtal, vad gäller?

Ett semestervik som skulle övergå till ett längre vikariat. Idag, precis innan arbetsdagens slut, fick jag reda på att jag inte hade jobb från och med måndag Min närmsta chef och jag har ett muntligt avtal + att h*n skrivit ett intyg på en längre anställningsperiod. Nu säger över"kuku" att jag blir överflödig Är alltså utan jobb från måndag men har detta muntliga avtal + intyg om fortsatt anställning av min närmsta chef. Vad händer, kan jag strida?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in