2009-08-21, 21:12
Medlem
stilltons avatar
ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt, men ett skriftligt avtal går väldigt mycket enklare att bevisa.
skulle du vidta nån rättslig åtgärd kommer din chef säga nått i stil med: nää jag har bara sagt att han kommer få fortsätta om det finns möjlighet.

du pratar om ett intyg.. hur är det utformat? vad står där?
2009-08-21, 21:47
Medlem
Xyyy Yxxxxx

Födelsenummer

Adress

Började visstidsanställning hos oss 200905X

Anställningsavtalet kommer att förlängas från 200908X-2010X

Xyyy är anställd som Vxx

Bla bla bla

Bla bla bla

Ort, datum & underskrift av närmsta chef
2009-08-21, 22:40
Medlem
miklons avatar
Där har du ju ditt skriftliga avtal, visa det för facket om du är med där.
2009-08-21, 23:28
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Där har du ju ditt skriftliga avtal, visa det för facket om du är med där.
frågan är bara vad "kommer förlängas" betyder i juridisk mening. det kan ju antingen tolkas som "ska förlängas" eller "kan förlängas".
2009-08-22, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
frågan är bara vad "kommer förlängas" betyder i juridisk mening. det kan ju antingen tolkas som "ska förlängas" eller "kan förlängas".

"kommer" kan svårligen tolkas som "kan". ordet kommer är glasklart, även om fallet nödvändigtvis inte är det . men vänd dig till facket, dom bör kunna dessa saker.
Senast redigerad av RockInRhino 2009-08-22 kl. 00:53.
2009-08-22, 01:30
Medlem
MadickenEs avatar
det är ett tidsbegränsat anställningsavtal enligt 5§ LAS. Arbetsgivaren har rätt att säga upp dig, men måste då enligt 15§ LAS underätta dig minst en månad i förväg, och om vikariatet är kortare än så, vid anställningens början.
2009-08-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
det är ett tidsbegränsat anställningsavtal enligt 5§ LAS. Arbetsgivaren har rätt att säga upp dig, men måste då enligt 15§ LAS underätta dig minst en månad i förväg, och om vikariatet är kortare än så, vid anställningens början.

NÄe. De där stämmer inte riktigt. Du läste inte hela Las 15 va? Har man varit anställd mer än 12 månader så är den tilllämplig...
2009-08-23, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homegrown
Beskrivning av problem:

Jag arbetar inom kommunen, vården, och har sedan februari varit timanställd på en arbetsplats. Nu blev ett vikariat ledigt och en annan person får det som jobbat kortare tid än jag, och som är outbildad (jag har adekvat utbildning för jobbet). Chefen motiverar detta med att hon får välja vem hon vill för jobbet och att hon inte behöver utannonsera kortare vikariat.

Frågeställning:

Finns det något jag kan göra? Chefen verkar inte vilja motivera sitt svar mer än så. Måste hon det? Hon har aldrig varit på arbetsplatsen och sett mig jobba så hur hon kunde veta att den andra personen är mer lämad vet jag inte.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:

Det är väl sådant man borde veta, men arbetet är inom kommunen...?

Det stämmer bra att i kommunals avtal finns en bestämmelse om att viakriat kortare än 3 månader (om jag minns tiden rätt) så behöver inte arbetsgivaren annonsera ut det, och LAS inte behöver följas.

Chefen behöver inte alls motivera mer, det är bara om en ev förhandling om detta skulle bli aktuell hon behöver motivera till facket.

Kollektivavtalet är Kommunals.
2009-08-26, 13:01
Medlem
Letar efter ett kollektivavtal för terminalarbetare. Eller helt enkelt svar på vad dom tjänar.

Dagtid
Kvällstid
Natt

Ingångslöner är vad som är intressant, håller på att söka sådana jobb och vill veta vad det är jag ger mig in på.
2009-08-26, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Letar efter ett kollektivavtal för terminalarbetare. Eller helt enkelt svar på vad dom tjänar.

Dagtid
Kvällstid
Natt

Ingångslöner är vad som är intressant, håller på att söka sådana jobb och vill veta vad det är jag ger mig in på.

Vänd dig till facket ! Terminalarbetare inom vilken branch, eg. vad sysslar ni med?

är det typ schenker eller något sådant är det troligen transport du ska prata med...

Men sedan har en del specialavtal, minns jag inte fel så är ex. Postens terminalarbetare under SEKO. eftersom de är anställda (eller var) som tjänstemän .
2009-08-26, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Vänd dig till facket ! Terminalarbetare inom vilken branch, eg. vad sysslar ni med?

är det typ schenker eller något sådant är det troligen transport du ska prata med...

Men sedan har en del specialavtal, minns jag inte fel så är ex. Postens terminalarbetare under SEKO. eftersom de är anställda (eller var) som tjänstemän .

Är en tjänst genom rekryteringsföretag informationen just nu är knapp, inte blivit kallad på intervju så ännu bara sett själva annonsen.

"Du kommer att jobba i nya och fräscha lokaler med mycket modern teknisk utrustning. Arbetsuppgifterna innebär:
• sortering av paket
• av- och pålastning av paket"

Det är skiftjobb, antingen 16-20.30 eller 00-06.

Är heltidsstudent så tiderna passar perfekt för mig, även om det första skiftet är aningen kort. Någon vild gissning på vad det är för sorts fack och vad timlönen kan hamna på?
2009-08-26, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Är en tjänst genom rekryteringsföretag informationen just nu är knapp, inte blivit kallad på intervju så ännu bara sett själva annonsen.

"Du kommer att jobba i nya och fräscha lokaler med mycket modern teknisk utrustning. Arbetsuppgifterna innebär:
• sortering av paket
• av- och pålastning av paket"

Det är skiftjobb, antingen 16-20.30 eller 00-06.

Är heltidsstudent så tiderna passar perfekt för mig, även om det första skiftet är aningen kort. Någon vild gissning på vad det är för sorts fack och vad timlönen kan hamna på?

Är det i jönköping? då kan du räkna med att det är posten.

Det är mellan dig och bemanningsföretaget med lön. 110 kr i timmen är väl ingen dum gissning, plus ob. Har dock inte koll på avtalet.

Men det är som sagt, bemanningsföretaget du ska prata med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in